Permalänk
Medlem

Recension: Asus N56VZ

Då har jag hunnit testa min nya Asus N56VZ med OCZ Agility 240gb SSD så tänkte skriva en liten recension. Vill poängtera att jag inte är något überproffs på datorer eller på att skriva recensioner, så detta blir lite av en ny erfarenhet.

Datorn: Asus N56VZ från dustinhome med Intel 3610qm processor, Nvidia 650m (2gb DDR3), 8gb RAM (1600mhz DDR3) och en 240gb OCZ Agility SSD.

Byggkvalitet: Mycket solid och "high end". Aluminium på både översida och under tangentbordet ger den en känsla av kvalitet och hur hårt du än trycker så flexar inte chassit det minsta. Asus har verkligen lyckats förmedla en känsla av exklusivitet i sin 15" laptop. Ett varningens finger får dock utfärdas för hur snygg laptopen kommer att vara efter ett tag då aluminiumhöljet på översidan drar till sig smuts som bara den. Gäller att vara framme med trasan antar jag.

Skärmen: Helt fantastisk. Ja så kan man sammanfatta det hela. 1080p matt skärm gör verkligen sitt för att förhöja upplevelsen i både spel och film. Betraktningsvinklarna är en annan sak som hjälper till att göra skärmen till en av de absolut bästa jag sett på en laptop och i kombination med en bra ljusstyrka så har man inga problem med att se bra även i direkt solljus.

Tangentbord: Vi börjar med det som är bra, tangentbordet. Ett av de bättre chiclettangentborden jag känt på som fungerar utomordentligt att både skriva och spela på. Tangentbordsljuset (som går att ställa in styrkan på) "blöder" lite från kanterna men det är inget som stör. Det enda negativa jag kan komma på om tangentbordet är att piltangenterna sitter ihop med resten av tangenterna vilket kan bli störigt.

Touchpad: Tyvärr så håller inte touchpaden samma klass som tangentbordet. Om jag ska vara ärlig så är touchpaden faktiskt lite utav en katastrof och hur mycket jag än leker runt med inställningarna så når den aldrig över en just precis acceptabel nivå. Responsen är dålig, känsligheten är dålig och multitouchen är katastrofal. Att scrolla genom att använda 2 fingrar är rejält störigt då den är supertrög och touchpadens storlek och placering gör att man konstant kommer åt den när man skriver (det går dock att stänga av den helt om du har mus). De integrerade knapparna är också rejält obekväma att använda då det är svårt att trycka rätt. För oss som använder en mus när vi är hemma så är inte detta jättefarligt men så fort man kommer ut och tvingas använda touchpaden så blir man irriterad på hur dålig den är. Min 7 år gamla Acer slår denna 10000kr maskin på fingrarna så att de smäller om det.

Prestanda: Nu kommer vi till det kanske intressantaste i hela användarupplevelsen, prestandan. Nu är jag som sagt ingen professionell recensent så ni kan inte förvänta er att jag skulle prestandatesta skiten ur min nya laptop med 100 olika benchmarks ect, men jag laddade ner 3D Mark Vantage och 3D Mark 11 och skapade mitt egna lilla prestandatest för att se hur datorn pallar med lite mer krävande sysslor. Jag började med att spela Rayman Origins i 30min, följt av 1tim med Deus Ex: HR, följt av 3D mark vantage och avslutade sedan med 3D mark 11 (jag lät inte datorn ta en paus mellan sessionerna). Resultatet var i mitt tycke imponerande och det kändes inte som att datorn ens börjat svettas efter den lite hårdare behandlingen.

Båda spelen spelades i 1080p och Deus Ex spelades med DX11 och medium/high inställningar. FPS kunde jag inte mäta men spelen flöt på mycket bra även under mer krävande "gun fights" med mycket skjutande och explosioner i bakgrunden. I 3D mark vantage så fick jag ett "total score" på 8906 (Grafik: 7476, Processor: 20895) och i 3D mark 11 så fick jag ett "total score" på 2427 (Graphics: 2233, Physics: 7051, Combined: 1824).

Jag mätte aldrig temperaturen på CPU/GPU men jag kan säga att datorn höll sig relativt sval under hela testet (det finns alltså ingen risk för att bordet ska "börja brinna" som på vissa laptops).

Med OCZ SSDn insatt så är responsen verkligen grym i Windows och långa laddningstider i spel är en del av det förflutna. Vid surfning så går allt blixtsnabbt och tiden för att starta/stänga av datorn kan räknas i ett fåtal sekunder. SSD i kombination med en quad core Ivy Bridge CPU är alltså en kärleksaffär utan dess like och rekommenderas starkt. Nvidias optimusteknologi som automatiskt byter mellan det integrerade HD4000-grafikkortet och 650m fungerar felfritt och ser till att värmeutvecklingen alltid är optimal för det du sysslar med. Sammantaget så kan man säga att prestandan verkligen är det som får datorn att lysa och Asus har gjort ett bra jobb med kylningen.

Övrigt: Nu tänkte jag ta upp lite blandade saker om datorn som inte riktigt är stora nog för att få ett eget stycke.

WLAN: Mottagningen fungerar men är betydligt mycket sämre än på exempelvis min Xperia S eller syrrans Acer laptop. Inte så att det avbryts men signalstyrkan är ofta medel när andra prylar kan få en hög styrka.

USB: USB-portarna sitter lite dumt till då de är placerade längst fram på sidorna. Detta gör att man ofta kommer åt dem när man exempelvis har laptopen i knät. Det blir även svårt att lyfta datorn utan att råka knäcka en USB-sticka som sitter i.

Ljud: Ljudet är mycket bra, speciellt om man kopplar i den medföljande subwoofern. Samarbetet med Bang & Olufsen har verkligen lönat sig. Tackar även för separat mikrofon/hörlursingång.

Inblås/Utblås: Placerat på vänster sida vilket gör att man kan ha datorn i sängen/knät utan att täppa till dessa. Så jäkla glad över detta och andra tillverkare borde verkligen lära sig av Asus.

Mjukvara: Alla tillverkare slänger in bloatware i sina laptops. Jag visste detta när jag satte på datorn för första gången men blev ändå chockad. Asus har verkligen tryckt in så otroligt mycket skit i min stackars laptop att jag nästan fällde en tår. Vi snackar närmare 10gb som jag bara tog bort direkt. Trials, spel, onödiga program ect. Jag fruktar den dagen då jag måste formatera om datorn och gå igenom hela processen att avinstallera allt igen.

Öppna datorn: Det finns en lucka för HDD + RAM vilket gör det riktigt enkelt att komma åt dessa två komponenter ifall man vill byta ut dem. Det tackar vi för. Vad som är sämre är att det i stort sett är omöjligt att komma åt fläkten för rengöring. Big "No No".

Garanti: 2 år. Vad ska man säga? Asus litar på sina produkter vilket får mig att lita på Asus. Mycket fint då de flesta tillverkare bara ger 1 år.

Slutsats: Asus N56VZ är en riktigt fin laptop på nästan alla sätt. Prestandan och skärmen är vad som får den att sticka ut som en perfekt "allround" PC med både kapacitet att spela nya spel samtidigt som den är tillräckligt smidig för att släpas runt. Den har definitivt negativa delar som är tråkigt att se på en annars mycket "high end" laptop. Framförallt touchpaden är så störig att jag nog kommer släpa med en mus vart jag än tar datorn. Men när jag ser till helheten så är det ändå en maskin som jag kommer att älska. Det positiva övervinner helt enkelt det negativa och mitt slutbetyg hamnar på 8/10. Detta är helt klart det perfekta mellantinget mellan en ultrabook och en renodlad gaming laptop.

Permalänk
Medlem

Jag fick min nya ASUS N56VZ igår. Mycket skön dator men blev mycket missnöjd med wifi. Uppkopplingen bryts ofta och har mycket låg hastighet. Mätte på bredbanskollen.se med min gamla vaio och fick 5,6Mb(ner) och med min nya ASUS fick jag 0.1Mb (ner) på samma trådlösa nätverk. Tycker inte att aftonbladet ska ta 3 min att ladda på en dator för 11000:-

Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_B:

Jag fick min nya ASUS N56VZ igår. Mycket skön dator men blev mycket missnöjd med wifi. Uppkopplingen bryts ofta och har mycket låg hastighet. Mätte på bredbanskollen.se med min gamla vaio och fick 5,6Mb(ner) och med min nya ASUS fick jag 0.1Mb (ner) på samma trådlösa nätverk. Tycker inte att aftonbladet ska ta 3 min att ladda på en dator för 11000:-

Någon som vet vad detta beror på?

Som jag skrev så har jag också en riktigt kass signalstyrka på mitt wifi medan andra prylar har bättre från samma ställe. Vet att Asus transformer pad hade problem med wifi pga att man använt aluminium på skalet. De fick en liten extra antenn för wifi. Kanske kan vara samma här. Kommer använda nätverkskabel mest så för mig är det ingen katastrof men förstår att det är störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Som jag skrev så har jag också en riktigt kass signalstyrka på mitt wifi medan andra prylar har bättre från samma ställe. Vet att Asus transformer pad hade problem med wifi pga att man använt aluminium på skalet. De fick en liten extra antenn för wifi. Kanske kan vara samma här. Kommer använda nätverkskabel mest så för mig är det ingen katastrof men förstår att det är störigt.

Ok tack för svaret! Ska ringa Asus efter jobbet idag och höra vad dom har för lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

såg att du har byggt in samma SSD som jag. Har du också bara tillgång 198Gb ab 240?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_B:

såg att du har byggt in samma SSD som jag. Har du också bara tillgång 198Gb ab 240?

ja exakt samma efter att ha klonat HDDn. Vet ej om det är återställningspartitionen som tar 40gb (misstänker detta) eller om det är så lite på den. Klarar mig men faktiskt extra glad över att jag inte valde en 128gb SSD då detta inte skulle räckt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

ja exakt samma efter att ha klonat HDDn. Vet ej om det är återställningspartitionen som tar 40gb (misstänker detta) eller om det är så lite på den. Klarar mig men faktiskt extra glad över att jag inte valde en 128gb SSD då detta inte skulle räckt långt.

Samma här! hehe. Funderar på att köpa mig ett trådlöst nätverkskort på USB för ca 300:- och se om det löser problemet med dålig signal då USB'n sitter utanför aluminium skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_B:

Samma här! hehe. Funderar på att köpa mig ett trådlöst nätverkskort på USB för ca 300:- och se om det löser problemet med dålig signal då USB'n sitter utanför aluminium skalet.

Hittar du en lösning så får du gärna säga till

Permalänk
Medlem

Jag fick också en N56VZ igår (till låns av asus, för att skriva om den här på sweclockers. tack ASUS) och det jag funderar på är det här med drivrutiner gpu:n. Hur mycket jag en söker på nvidias sida hittar jag inga nya, och de senaste beta drivisarna vill inte heller installera.
Ska det vara så här eller är det jag som är en idiot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Jag fick också en N56VZ igår (till låns av asus, för att skriva om den här på sweclockers. tack ASUS) och det jag funderar på är det här med drivrutiner gpu:n. Hur mycket jag en söker på nvidias sida hittar jag inga nya, och de senaste beta drivisarna vill inte heller installera.
Ska det vara så här eller är det jag som är en idiot?

Vad jag fattat det som så måste alla drivrutiner godkännas av Asus vilket betyder att den medföljande "update center" appen fixar det.

Edit: Live update heter den

Permalänk
Medlem

Har ni fortfarande problem med wifi?
Började använda mitt wifi ordentligt igår och har än så länge inte stött på några problem, ligger på ca 3 MB i nerladdningshastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har ni fortfarande problem med wifi?
Började använda mitt wifi ordentligt igår och har än så länge inte stött på några problem, ligger på ca 3 MB i nerladdningshastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt wifi strular emellanåt, det händer inte varje dag men kanske ca 2 gånger i veckan. Riktigt irriterande..

Edit: Gick in på enhetshanteraren > Nätverkskort > Atheros AR9485WB-EG Wireless Network Adapter > Energisparfunktioner > Klicka ur "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström"

Hade problem med Wifi nyss men det verkade sluta precis efter jag gjorde detta, återstår att se om problemet kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

för er som bytt till ssd, hur svårt är det? hittar ingen guide med hjälp av google. finns det någon void warrenty klisterlapp som måste bryta??

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

för er som bytt till ssd, hur svårt är det? hittar ingen guide med hjälp av google. finns det någon void warrenty klisterlapp som måste bryta??

Det är väldigt lätt. Endast 1 skruv på undersidan som sitter bakom en rund gummi plopp. Sedan föser du luckan utåt från datorn, resten lär du se. Och det finns ingen klisterlapp man tar bort.

Tänkte höra med er andra vilka temperaturer ni ligger på i Idle, min ligger på ca 50 Grader.