AMD Radeon HD 7970 Gigahertz Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

En allmän fråga bara, varför testar sweclockers inte korten i Crysis 1? Mitt gtx 580 får fortfarande stryk från det spelet...

Är själv intresserad av Crysistester, men tyvärr har det inget DX11 stöd, vilket jag har för mig är anledningen för dess uteblivande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

En allmän fråga bara, varför testar sweclockers inte korten i Crysis 1? Mitt gtx 580 får fortfarande stryk från det spelet...

Att Crysis fortfarande får datorer att gå på knä är väl snarare ett bevis på ett uruselt programmerat spel än någon prestandaindikator.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Vad härligt med konkurrens på grafikkort. Alltid kul när det är så otroligt lika mellan konkurrenterna och det enda de kan slåss med är priserna.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om 7900-serien rent allmänt. Råkraft finns så det räcker och blir över, men det drar alldeles för mycket ström och har ostabila drivrutiner. (Även om det inte är grafikkortets fel så lider det fortfarande av det)

Har avsevärt fler problem med mitt 7950 och mitt 5870 än mina Nvidia-kort bara på grund av drivrutiner som spökar, vilket inte gör korten alls speciellt attraktiva i mina ögon.

Däremot har jag svårt att se något kort i dagens läge slå ett 670 i prestanda per krona eller ett 7870 för den delen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Varför skriver ni att det är världens snabbaste grafikkort när GTX 680 ändå är bättre i Battlefield 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Varför skriver ni att det är världens snabbaste grafikkort när GTX 680 ändå är bättre i Battlefield 3?

För att det är det. Herregud spoling LÄS och LYSSNA ordentligt.
BF-skygglappar.. "allting mäts i BF, allting mäts i BF.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

BF3 är bara ett spel. Om vi vänder det hela, varför skulle man kalla 680 snabbast, bara för att det råkar vara bättre i BF3?

7970n knycker ju förstaplatsen fler gånger.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Meh. Inget annat än ett överklockat 7970. Och på vilket sätt har de tagit över prestandakronan? Det får fortfarande stryk av ett överklockat 680, även om också 7970GHz är överklockat. Detta kunde de låta tillverkarna av grafikkort stå för.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okunskapen haglar.

Alltid lika kul att läsa. Skulle gärna vilja se folk försöka utveckla en produkt som håller utifrån alla dess regler som är involverade när man utvecklar något.

Ett test visar sällan verkligheten. Sedan har vi att göra med en produkt som för det mänskliga synintrycket är svårt att ens se en skillnad mellan.

Dem flesta tänker bara på hur snabbt och så vidare något är. Försök tänka lite längre så kommer du snart inse att processen bakom det hela är mer avancerat än vad du tror.

Permalänk
Skrivet av Typen:

För att det är det. Herregud spoling LÄS och LYSSNA ordentligt.
BF-skygglappar.. "allting mäts i BF, allting mäts i BF.."

Skrivet av Wizbro:

BF3 är bara ett spel. Om vi vänder det hela, varför skulle man kalla 680 snabbast, bara för att det råkar vara bättre i BF3?

7970n knycker ju förstaplatsen fler gånger.

Men kom igen grabbar, killen trollar ju bara.
1,5/10 btw

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem

Detta är det enda som ATI bryr sig om? världens snabbaste? inte tänkt att fixa de gamla drivrutinerna så att man kan utnyttja grafikkortet alls?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Meh. Inget annat än ett överklockat 7970. Och på vilket sätt har de tagit över prestandakronan? Det får fortfarande stryk av ett överklockat 680, även om också 7970GHz är överklockat. Detta kunde de låta tillverkarna av grafikkort stå för.

Dem hade dock ingen mjukvara för att ändra spänningen, och därför var 7970't handikappad i överklockningstestet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jyyhan:

Detta är det enda som ATI bryr sig om? världens snabbaste? inte tänkt att fixa de gamla drivrutinerna så att man kan utnyttja grafikkortet alls?

Allt är Pr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Självklart. Trodde du verkligen något annat?

De är ute efter att sälja nytt i första hand, som alla hårdvarutillverkare.

Att drivrutinerna inte skulle fungera är dock bara överdrivet struntprat.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Snacket med drivrutiner fortsætter i sin patetiska form

This.
Börjat tröttna på tjatet om AMD drivisar nu.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Dyrt är rätta ordet ja! Men coolt är det väl knappast!

Och för att få den ultimata spelupplevelsen så är det helt klart 3 skärmar som gäller!

Ponera att så vore fallet:
Tänk lite som en bil, vindruta, höger/vänster sidoruta! Och där är hela upplevelsen!
Tänk dig sen att du sitter i framsättet på en bil och sätter in Vänster sidoruta, 3st vindrutor och höger sidoruta. Det blir inte så kul!

Och det är exakt samma sak med spel, 3 skärmar är helt klart det bästa till spel!

Jag håller inte med. 5 skärmar i porträtt läge täcker nästa hela synfältet och därför blir inlevelsen i spelet bättre. Dessutom får man högre upplösning.

Ska man dra din jämförelse med bilar blir tre skärmar som om man tittar genom ett brevinkast (om det inte är 27 tummare) samtidigt man har vatten på vindrutan så att det man ser blir suddig.

men bäst hade varit det här http://www.youtube.com/watch?v=dOY2lREuwjU&feature=related

Men smaken är som baken.

Och OT jag hade tänkt byta till ett 680 till hösten men nu vet jag inte längre vad jag ska göra

Permalänk
Medlem

Den kom kanske lite sent men men! Det kanske får Nvidia att slänga ut en äkta uppföljare till 480/580 "stor fet 500nm+ die" istället för ett omdöpt 680/670.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som vill att AMD får tummen ur röven och släpper 7990? vill ha något att ackompanjera mitt ensamma 7970 med:)

BTW drivrutinstjatet börjar bli gammalt nu. har inte haft ett enda problem med 12.6 beta med singelkort.
Samt att Nvidias 295 serie är ju full med buggar och mög för 500 serien. så sluta kriga om vem som gör bäst drivrutiner

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Den kom kanske lite sent men men! Det kanske får Nvidia att slänga ut en äkta uppföljare till 580 istället för ett omdöpt 680/670.

Ja eller ett GTX 680 1.5 Ghz edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LtnCharles:

This.

Om de gjorde något åt det så skulle ingen gnälla om det, så jävla enkelt är det, så här har det sett ut i alla år för dem, dax att göra något åt det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av LtnCharles:

This.

Kör "trippel-trubbel" enligt flera, och det är bara 2 spel som jag har problem i, shogun 2 och crysis 2 med DX11 och high res. patcher, att ljuskorrigeringen kan bugga ur. Visserligen gillar inte League of Legends 3 kort men gå in i CCC och lägg till LoL som undantag för CF så funkar det kanoners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Avvecklades inte ATI 2009?

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Om de gjorde något åt det så skulle ingen gnälla om det, så jävla enkelt är det, så här har det sett ut i alla år för dem, dax att göra något åt det

omg.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Hur kan ni kalla 7970 GHz Edition för världens snabbaste när prestandatronen är ungefär jämnt fördelad mellan det och GTX 680 beroende på speltitel? Skulle snarare kalla det oavgjort. Förutom att GTX 680 drar mindre ström, det vill säga.

Om du pluggat på lite så vet du att de går efter prestandaindexet och där ligger 7970 högre.
Hur mycket ström det drar har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du är rätt ute! GTX480 var nVidias första DX11 kort som bygger på Fermi arkitekturen som skiljer sig markant ifrån de tidigare.
GTX580, 680 är vidareutvecklingar av denna.

Med 7xx0 seriena har AMD gått över till GCN vilket är en liknande "computing arkitektur". Räkna med några iterationer innan vi kommer se väldigt imponerande kort.

AMDs 5xx0 var btw jäkligt bra kort när de kom.

Jo men är det inte lite pinsamt att det blir så här nu då? AMD har gjort bra grafikkort innan, nVidia kontrade det genom att slänga på ett kort som drar ström och låter mycket.

Nu är det 2012, båda är vana vid att göra kort, visst detta är lite ny teknik men ändå. Personligen tycker jag fortfarande nVidia "vann" denna omgången, eller vad man nu ska kalla det, på samma sätt som AMD's 5XXX serie var snäppet "bättre" än 4xx, inte alltid i prestanda, men skillnaderna på resten av områderna var fortfarande ganska stora. Bara vad jag tycker dock Båda är klart bra men jag håller mig till nVidia, är lite av en Fanboy till dem

Edit: Sen antar jag att detta kortet kommer att kosta mer än vad 680 gör? Då hamnar vi i nästan exakt samma positioner som gamla 480VS5870, men men, kan dock ha fel på vad det kostar och jag är lat idag.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 stannar vid 1150 MHz utan spänningsökning också. dock tror jag att jag har en aningen lägre spänning till och med.

blir intressant att se om alla GHz editions stannar ungefär där, eller om de faktiskt kommer snäppet högre, och givetvis även när spänningen är justerbar.
Annars ser det bara ut som GHz edition är en färdigklockad variant tillgänglig för de som inte vet hur man gör själv.
Vilket iofs är ok sålänge de inte tar allt för mycket extra för tjänsten.

inte så konstigt när det vanliga låg på 1180MHz@1.25v medans GHz kortet stannade vid 1150 MHz pga ojusterbar spänning.

Skrivet av Atlas Tasume:

Sa de inte att 7970 GHz skulle dra runt 10% MINDRE ström än standard 7970?!

Känns som en besvikelse!

Beror ju på hur man ser det. hela systemet drog ju faktiskt 40 watt mindre än 7970 när bägge var överklockade. ( dock var vanilla kortet 30 MHz snabbare )

Skrivet av Zuggmate:

Hur menar du att jag skulle ha undersökt när jag valde grafikkort i januari? Jag köpte det bästa som fanns, betalade 4400 kr och förväntade mig att det skulle klara av BF3 på Ultra. Det tycker jag man kan förvänta sig för så mycket pengar, i och med att ett grafikkort för halva det priset klarar High. Annars förstår jag inte 7970s plats. Det är dyrare än kort som utan problem klarar High (7950, 7870 osv) men det är för dåligt för att klara Ultra i 60 fps.

Om du köpte det i januari så får du ju ha förståelse för att det kommer bättre produkter i framtiden.
Vet du om att du har så specifika krav, ( enbart BF3 skall spelas ) så bör du vänta på bägge företagens produkter i fortsättningen.

Skrivet av Nirr1:

vetefan vad jag tycker om crytek.

i Farcry så hade de ett jippo om att man fick bättre grafik om man använde en 64 bitars processor.
i crysis 1 fick man bättre grafik om man hade ett dx10 kort . däremot var det bara att ändra några värden i en config fil så såg det i princip lika bra ut via DX9.

sen i crysis 2 ger de upp och satsar på konsoller, pc versionen får efterbliven tesselering av fyrkantiga objekt som drar ner prestandan avsevärt.

känns som om de har aningen för mycket hyss för sig för att man ska kunna använda deras spel som ett opartiskt test.

Skrivet av warh0g:

Att Crysis fortfarande får datorer att gå på knä är väl snarare ett bevis på ett uruselt programmerat spel än någon prestandaindikator.

Med tanke på att spelet kom 2007 så tycker jag att det är ganska vackert i dagens standard.
Vet du något spel som ser lika bra ut och är lika flexibelt som crysis 1, som kom ut ungefär samtidigt?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hyfsad prestanda, men känns ändå som om Gtx 680 har mer överklockningspotential kvar med tanke på att drar ungefär 60 Watt mindre men presterar nästan lika bra som 7970 GHz.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Är själv intresserad av Crysistester, men tyvärr har det inget DX11 stöd, vilket jag har för mig är anledningen för dess uteblivande.

Crysis 2 har visst 11 direct X stöd.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Crysis 2 har visst 11 direct X stöd.

Han menade färmodligen crysis 1 (Crysis)

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Vad ville AMD uppnå med detta? Som att fabriksöverklockade kort inte skulle vara bra nog.

http://memecrunch.com/meme/E2A/bitch-please/image.png

Skrivet av SuperSverker:

Jag vet inte var jag ska börja. Allt var bara fel...

Lär dig använda meme's riktigt!

---------------

Värst vad det klagas över AMD's drivers? Kört AMD sedan 5770, och aldrig haft något problem med varken crossfire, eller 69xx serien.

Verkar helt enkelt vara okunnigt folk som tar varje bluescreen som ett problem med amd's grafikkort.

Agree

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|