Guild Wars 2, En besvikelse?
Tjenare Swecare!
Till att börja med. Anledningen till att jag gör detta inlägg är att jag la en kommentar ang gw2 på fz.se under namnet 2infinity och fick en ganska hård kommentar tillbaka.
Min åsikt i fz tråden var att jag efter att ha provat senaste betan blivit väldigt besviken. Kanske förväntade jag mig något nytt och spännande. Jag kommer jämföra spelet med WoW eftersom det är ett MMO som jag har spelat en del för länge sen. Jag spelade kanske WoW i 1år men tröttnade på runt lvl 45 då jag kännde att jag betalade och spelade ett spel som jag tyckte va jättetråkigt och hoppades på att nå lvl 60 för att det kanske skulle vara kul då. Nu när GW2 var på g så blev jag otroligt hypead. Ingen månadsavgift och roligare strider, questsystem med mera.
För någon helg sedan kom jag med i den stängda betan och fick då prova att spela GW2. Jag lade ned mycket tid på character creation för att jag skulle ha en karaktär jag verkligen trivdes med. Sedan kom jag in i spelet, gillade intron och tyckte att det såg riktigt trevligt ut. Men så får jag började spela kännde jag "ånej inte som wow!" då jag fick gå fram till en person som gav mig ett quest. Döda x blabla och y blabla. Aja tänkte jag att det måste ju vara någon introduktion till kontroller etc. Går och ska börja döda monster. Targetar och klickar på attackknappen för att sedan vänta till monstret dött. Här började jag bli riktigt orolig då det var exakt detta trista stridssystem jag velat komma ifrån. Att bara klicka på en karaktär, välja en attack och titta medans gubben autoattackar tills monstret är dött känns helt hjärndött. Spelade vidare och gjorde en del quests. Märkte att alla är samma, döda x sånna och y sånna och sedan denna miniboss. Loota, sälj skit, få items från quest och gör sedan ett nytt.
Gav spelet ca 1h playtime innan jag gav upp. Jag trodde att det skulle komma något revolutionerade från WoW, något som visade vad ett mmo kan göra 8år efter att WoW släppts. Men detta är ju så otroligt likt wow, samma stridssystem, samma grinding och samma questing. Visst det kanske blir roligare när man är på level cap, men ska ett spel verkligen vara tråkig i 50 - 100h playtime innan det blir kul?
Det jag hoppas på nu är att någon ska berätta för mig vad jag missat och vad som gör GW2 till ett grymmt spel. Har sett så många kommentarer om hur bra spel det är och hur kul folk har haft i det. Så berätta för mig, varför tycker du att GW2 är ett bra spel och vad gör det roligt?
Vill bara ha svar från personer som provat spelet. Jag trodde att det skulle vara bra innan jag spelade det själv, så tror att många andra som inte spelade det kan känna på samma sätt och därför inte ge en korrekt åsikt.