Muskampen 2025: Segraren korad!

Operatörer lanserar mobil plånbok

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Jag tror den stora anledningen är att det kostar för mycket att betala med kort. Inte för konsumenten då men för dom som säljer nåt. Tror du har sett debatten där små kiosker vill ta tex 5:- betalt för en kortbetalning under 100:- eftersom dom helt enkelt förlorar pengar om du tex köper en glass för 20:- och betalar med kort. Det finns helt enketl ett behov. Sen för mobiloperatörernas sida så är det såklart en ny möjlighet för dom att tjäna pengar.

Och så faller den extra kostnaden på oss istället. Jag ser hellre att butiken står för avgiften för kortköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Kontanter är fortfarande min vän. Mindre insyn av myndigheter vad man får eller gör med stålarna

Det finns ingen insyn från myndigheterna med de fungerande "Cashkorten" heller, som Octopus i Hongkong. Du fyller på kortet genom att betala kontant i en affär eller i en laddautomat och får hela summan på ditt kort utan avgifter. Sen är det bara att betala med kortet vilket går lika snabbt som vilket annat RFID-kort som helst, inga koder eller sega kontroller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja sen jag behöver den jävlsa dosan för att kunna köpa vissa saker med Visa kortet så kan det här faktiskt vara uppskattat. Men ja lite Cash-vibbar får man allt.

Den dagen man bara kliver på bussen/tåget/spårvagnen/taxin/etc och mobilen känner av det och allt betalas automatiskt då är vi framme. Inte gärna betala bara för att en buss passerade mig dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Och så faller den extra kostnaden på oss istället. Jag ser hellre att butiken står för avgiften för kortköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Men kostnaden hamnar på oss konsumenter i slutändan ändå eftersom butiken måste ta igen avgiften nånstans och får då höjja priset på varor/tjänster dom säljer.
Jag tror detta är bra eftersom jag tror det kommer leda till att kortföretagen får extra konkurrens. Den prisbilden som kortföretagen/bankerna har idag är inte rimlig. Affären måste hyra en kortterminal för tusenlappar per år och till på köpet betala en procent per transaktion där det finns ett minimibelopp till på köpet vilket gör att affärerna gör en förlust på småköpen. Men det ena fråntar inte det andra. Jag tror detta är mer lämpligt för att betala just småköp som man kan tänkas göra. Tex betala en coca cola i automaten genom att skicka ett sms till nåt nummer som står på automaten. Färre pengar i automaten innebär oxå mindre risk att nån försöker bryta sig in i den osv. Men ska man tex storhandla på Maxi så tror jag kort eller kontanter funkar bäst.

Som Tenkai Star ovan nämnde så vore det ju perfekt om man kunde betala sin bussbiljett med mobilen. Det är väl otänkbart idag att betala bussbiljetten med kort idag om man nu inte går in i affären för att köpa biljett innan man hoppar på bussen. Omständigt. Då kan man betala för bussbiljetten medans man står i kö till bussen, hinner få biljetten tillbaka via SMS och visar upp den när man går på bussen. Ett påhittat exempel men det skulle ju funka smidigt idag. Och man slipper problemet med rånrisken på bussarna.

Permalänk
Medlem

Tänk vilka skumma transaktioner det kan bli bland överförfriskade personer på krogen.

Kan det bero på fuktskada kanske? ;-D

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Att företag skulle förlora pa kort tror jag inte riktigt pa... Det behövs inga pengatransporter och ingen ran-risk heller. Sa varför skulle konsumenter behöva betala för att underlätta för företag? Nej, jag kommer aldrig använda telefonen för att betala med. Det använder jag visa-kortet för. En telefon ska telefonera och inte betala transport.

Permalänk
Avstängd

Telia stänger ner flera olika betal-SMS nummer, bland annat för diverse lokaltrafikbolag. Just av den anledningen så blir det total bojkott av Telias lösning för min del, tycker inte alls om "tvingande lösningar".

Permalänk

Att betala med mobilen har jag velat göra ändä sedan jag såg Google Wallet. Men WyWallet verkar inte stödja NFC riktigt ännu och då anser jag inte att det är värt att betala det. Hade varit så smidigt att bara dra fram telefonen över en NFC platta och få upp betalningen och endast behöva trycka på godkänna. Speciellt bra hade det varit på kollektiv trafik, jag åker väldigt sällan buss men de få gånger jag gör det så vill inte jag behöva köpa ett busskort för att behöva ladda på. Men eftersom att man inte kan betala kontant längre så kan jag typ aldrig åka buss längre. Jag har inte lust att köpa ett jävla busskort för att behöva åka buss kanske 6 gånger på sommaren när man inte är nykter för att köra t.ex.

Så om det blir kommer till NFC betalningar så skaffar jag det mer än gärna och jag hoppas att kollektivtrafiken börjar med NFC plattor inbyggda i sina kortläsare så man kan lägga mobilen där, gärna först av alla för att visa ett bra exempel på att det fungerar.

Permalänk

Vad är det för fel på NFC? Varför krångla till det med ett nytt sorts system när NFC "är på ingång"? Onödigt enligt mig.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Som Tenkai Star ovan nämnde så vore det ju perfekt om man kunde betala sin bussbiljett med mobilen. Det är väl otänkbart idag att betala bussbiljetten med kort idag om man nu inte går in i affären för att köpa biljett innan man hoppar på bussen. Omständigt. Då kan man betala för bussbiljetten medans man står i kö till bussen, hinner få biljetten tillbaka via SMS och visar upp den när man går på bussen. Ett påhittat exempel men det skulle ju funka smidigt idag. Och man slipper problemet med rånrisken på bussarna.

Men SMS biljetter finns ju redan idag, utan denna lösning. Sedan att alla bussbolag inte utnyttjar den tekniken av olika anledningar är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Tänk så tappar man eller glömmer telefonen och vipps så har du köpt massa nya saker du inte visste om. Suprize !

Lär ju vara kryptat + lösenordsskyddat, och du kan ju garanterat spärra kontot, så den risken är nog mer eller mindre obefintlig.

Den här lösningen är potentiellt betydligt säkrare än t.ex. kreditkortsbetalningar.

Jag gillar idén, förutsatt att det är omöjligt att övertrasserad kontot. I så fall ser man bara till att inte ha alltför mycket pengar på det, så att även om ens telefon blir hackad så går det inte att stjäla mer än vad som finns på kontot.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Shit vilka snikna jävlar.
3%?!
Är det ens lagligt?!

Skrivet av backfeed:

Lär ju vara kryptat + lösenordsskyddat, och du kan ju garanterat spärra kontot, så den risken är nog mer eller mindre obefintlig.'

"Vill du spara lösenordet så att du loggas in automatiskt?"
Lär ju finnas.. Samt att folk brukar välja löjligt enkla lösenord

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

3%?!
Är det ens lagligt?!

3% är väl ungefär vad kreditkortsföretag brukar stjäla åt sig, men då är det säljaren som får stå för det förstås...

Väljer man att lagra lösenordet eller väljer skitdåligt lösenord så har man ju bara sig själv att skylla.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av reflux:

Mitt (stora, 8000+ användare) företag spärrar all SMS-betalning nästa vecka och vi har precis börjat kolla ordentligt på WyWallet. Om du väljer faktura kommer du att få en specificerad räkning som du bara kan skriva ut om använda som kvitto när du skriver reseräkningen. Begränsningen ligger dock på 1000:- i månaden, kommer du över det beloppet måste du tyvärr betala själv.

edit: Kanske missuppfattade dig, du behöver inte skriva räkning ALLS nu? Men det är väl bara kontantkort som spärras för betaltjänster, inte vanliga abonnemang om inte företaget har begärt det, så du kan nog fortsätta som tidigare om det blir smidigare för dig.
.

Nej, som det är just nu så läggs allt på företagets faktura. I och med att jag inte lägger ut några egna pengar så behöver jag inte skriva nån reseräkning.
Kan ju hoppas det bara är begränsat till kontantkort.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonxz:

Ett steg i riktningen slippa kontanter och samtidigt slippa krångla med kontonummer varje gång man ska betala nån kompis något! Om det funkar bra och inte kostar mer än 1kr för person-till-person är jag på ge det en chans.. när det kommer till Windows Phone 7.

Aldrig haft krångel med kontonummer, tar 5 sekuner att föra över pengar mha Handelsbanken Mobil.

Annars, skaffa iZettle (Om du ha iphone).

Använde detta i UF-företaget, funkade galant. kostar 1,75:- + 2% av priset om jag minns rätt. (även smidigt om kompisar är skyldiga pengar

"Nä, har inga kontanter"
"...behövs inte :D"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Men kostnaden hamnar på oss konsumenter i slutändan ändå eftersom butiken måste ta igen avgiften nånstans och får då höjja priset på varor/tjänster dom säljer.
Jag tror detta är bra eftersom jag tror det kommer leda till att kortföretagen får extra konkurrens. Den prisbilden som kortföretagen/bankerna har idag är inte rimlig. Affären måste hyra en kortterminal för tusenlappar per år och till på köpet betala en procent per transaktion där det finns ett minimibelopp till på köpet vilket gör att affärerna gör en förlust på småköpen. Men det ena fråntar inte det andra. Jag tror detta är mer lämpligt för att betala just småköp som man kan tänkas göra. Tex betala en coca cola i automaten genom att skicka ett sms till nåt nummer som står på automaten. Färre pengar i automaten innebär oxå mindre risk att nån försöker bryta sig in i den osv. Men ska man tex storhandla på Maxi så tror jag kort eller kontanter funkar bäst.

Första stycket; den lilla avgiften affären får stå för, är vad du själv betalar för tjänsten i mobilen, punkt slut.

Andra stycket; sms-biljett existerar redan i stora delar av Sverige, så det är inget påhittat exempel - se länk nedan.

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Aldrig haft krångel med kontonummer, tar 5 sekuner att föra över pengar mha Handelsbanken Mobil.

Annars, skaffa iZettle (Om du ha iphone).

Använde detta i UF-företaget, funkade galant. kostar 1,75:- + 2% av priset om jag minns rätt. (även smidigt om kompisar är skyldiga pengar

"Nä, har inga kontanter"
"...behövs inte :D"

Aldrig testat föra över pengar med nordeas mobiltjänst, men min känsla är att den inte är så smidig, duger kolla saldo och antar man måste hålla på med bankdosor och så precis som på hemsidan för att föra över pengar.

Och har Nokia, så iZettle är out of the question, men sett hur smidig den är!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Varför ska din teleoperatör tjäna pengar på bussbiljetten? RFID-kort som man laddar med pengar är bara att blippa mot läsaren precis som man redan gör idag i Stockholm och många andra städer (förutom att man idag måste köpa en biljett istället för att ladda X kr på kortet). Behöver inte ens öppna plånboken utan bara lägga den mot läsaren.

Att kolla (eller köpa) SMS-biljetter görs inte heller automatiskt utan det tar en massa onödig tid.

Skrivet av backfeed:

Den här lösningen är potentiellt betydligt säkrare än t.ex. kreditkortsbetalningar.

Säkrare för konsumenten är det garanterat inte. På kortet finns en skyddad mikroprocessor, i en mobil finns vad skit som helst och säkerheten är under all kritik.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Säkrare för konsumenten är det garanterat inte. På kortet finns en skyddad mikroprocessor, i en mobil finns vad skit som helst och säkerheten är under all kritik.

Precis. Och den som tror att nån kommer att använda säkra lösenord med 12+ tecken av olika sorter som ska knappas in varje gång ett köp ska göras kan lika gärna försöka övertyga mig om att jultomten faktiskt bor i Kiruna.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se behovet av en sådan här tjänst. Det är redan så lätt och smidigt att flytta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Första stycket; den lilla avgiften affären får stå för, är vad du själv betalar för tjänsten i mobilen, punkt slut.

Andra stycket; sms-biljett existerar redan i stora delar av Sverige, så det är inget påhittat exempel - se länk nedan.

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id...

Vet inte vad du menade med första stycket. Min poäng i mitt tidigare inlägg var att kostnaden för transaktionen skulle bli lägre än transaktionskostnaden med kort idag. Om det är en liten avgift att affären måste betala nån krona i avgift när man köper tex ett tuggummi är inte lite enligt mig.

Tack för länken. Visste inte att skånetrafiken hade det.

Permalänk
Medlem

Såg att någon annan nämnde Hong Kong och deras Octupus är fan suveränt. Tänk om man kunde få exakt samma funktioner som det i mobilen istället för alla dessa krångliga system med extra avgifter och skit...

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Varför ska din teleoperatör tjäna pengar på bussbiljetten? RFID-kort som man laddar med pengar är bara att blippa mot läsaren precis som man redan gör idag i Stockholm och många andra städer (förutom att man idag måste köpa en biljett istället för att ladda X kr på kortet). Behöver inte ens öppna plånboken utan bara lägga den mot läsaren.

Att kolla (eller köpa) SMS-biljetter görs inte heller automatiskt utan det tar en massa onödig tid.

Teleoperatörerna tjänar inte pengar på bussbiljetten i sig. Dom tjänar pengar på transaktionen för att ha flyttat pengar. Det är så kortföretagen tjänar pengar och även bankerna, paypal, western union osv. Även dom som administrerar RFID-korten är jag säker på att dom tjänar pengar på transaktionen.

Låter som att tiden borde vara detsamma för RFID-läsaren som med SMS-betalningen om du ska välja typ av biljett. Där ser jag inte varför det skulle gå snabbare med RFID. Men i tex en tunnelbana där det bara finns ett biljettpris(du kan tex inte välja 1:a eller 2:aklass) går det däremot snabbare för RFID-läsare kan jag hålla med om. Men du missar att alla butiker måste skaffa en RFID-läsare om det systemet ska fungera och dom är inte gratis. Med mobilbetalningarna behövs ingen ny hårdvara i affärerna och alla abonnenter har redan en telefon.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

3%?!
Är det ens lagligt?!

Hmm konotkort är ju inte så säkert. 4 siffror.

Sedan kan du ju köpa med namnteckningen, bara kludda dit något för tjuven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Hmm konotkort är ju inte så säkert. 4 siffror.

Sedan kan du ju köpa med namnteckningen, bara kludda dit något för tjuven.

Du har ju inte en susning.

Det inbyggda chippet på kortet kommer låsa efter tre felaktiga PIN-koder. På mobilen har du oändligt antal försök.

Om tjuven bara kluddat dit något får butiken eller kortutgivaren stå för hela kostnaden. Butiken om den inte kollat leg.

Skrivet av FANTEN:

Teleoperatörerna tjänar inte pengar på bussbiljetten i sig. Dom tjänar pengar på transaktionen för att ha flyttat pengar. Det är så kortföretagen tjänar pengar och även bankerna, paypal, western union osv. Även dom som administrerar RFID-korten är jag säker på att dom tjänar pengar på transaktionen.

Låter som att tiden borde vara detsamma för RFID-läsaren som med SMS-betalningen om du ska välja typ av biljett. Där ser jag inte varför det skulle gå snabbare med RFID. Men i tex en tunnelbana där det bara finns ett biljettpris(du kan tex inte välja 1:a eller 2:aklass) går det däremot snabbare för RFID-läsare kan jag hålla med om. Men du missar att alla butiker måste skaffa en RFID-läsare om det systemet ska fungera och dom är inte gratis. Med mobilbetalningarna behövs ingen ny hårdvara i affärerna och alla abonnenter har redan en telefon.

I de städer de har kort man fyller med pengar behöver man inte välja biljett så det går precis lika snabbt som när jag använder mitt SL årskort. I Asien kostar det mycket mindre att använda RFID-korten än avgifterna som Paypal, Mastercard eller VISA (eller wywallet för den delen) tar ut. Och det är butikerna som står för avgifterna (gissningsvis är de inte så höga).

Hur skulle mobilbetalning fungera i butikerna utan ny hårdvara? Det gör det inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det inbyggda chippet på kortet kommer låsa efter tre felaktiga PIN-koder. På mobilen har du oändligt antal försök.

Är du säker på det?

Nåja jag hade nog hellre förvarat en summa pengar på mobilen än kortet - om det såklart gick att handla med det överallt. Jag ser det som mycket säkrare.
Först har jag ju ett telefonlås, det kan jag ju göra hur säkert jag vill. Efter det har jag låsning för mitt konto. Går ju även att kombinera med att frontkameran godkänner mitt ansikte.

Tjuven måste alltså, sno min mobil, därefter knäcka min första kod (som spärrar i 30 sek efter 5 försök), därefter knäcka min andra kod (som kanske spärrar totalt efter 3-10 försök) och eventuellt fixat en bild på mig att visa kameran för.

Än att bara sno mitt kort och lista ut mina 4 siffror eller kludda dit mitt handskrift.

Ser det som vida mycket säkrare än de 4 siffrorna.

Skrivet av mfm:

Om tjuven bara kluddat dit något får butiken eller kortutgivaren stå för hela kostnaden.

Hur fungerar det i praktiken? "Näää men det där är ju inte min handstil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lannzy:

Såg att någon annan nämnde Hong Kong och deras Octupus är fan suveränt. Tänk om man kunde få exakt samma funktioner som det i mobilen istället för alla dessa krångliga system med extra avgifter och skit...

Varför ska du krångla med mobilen? Ha korten i plånboken och du behöver inte ens ta upp kortet eller mobilen, än mindre fippla runt med nån seg app. Du kan även åka hem om mobilbatteriet tagit slut...

Skrivet av smurfisen2k:

Självklart fungerar det om butiken inte kollade leg.

Angående resten så är det inte mitt problem att du inte har någon som helst insikt inom teknisk säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Vad händer om man tappar bort telefonen? Då får de ju full tillgång till ens pengar ._.

Vad händer om du tappar ditt kort? Precis som kort så har Wywallet även pinkod.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Skrivet av mfm:

Självklart fungerar det om butiken inte kollade leg.

Angående resten så är det inte mitt problem att du inte har någon som helst insikt inom teknisk säkerhet.

Vilket de mycket väl kan hävda att de gjort. Jag tror inte det är helt krångelfritt. Jag undviker gärna krångel, varför jag sällan har med mig kortet när jag är ute om nätterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smurfisen2k:

Bevisbördan ligger på butiken/kontokortsföretaget. Blir du t.ex. skimmad så har du pengarna tillbaka på kontot samma dag som du säger till, i vissa fall t.o.m innan.

Men poängen är att du är skyddad om ditt kort blir stulet men vad händer med denna typ av lösning. Maliade Telia och frågade fick då veta att det skulle gå på hemförsäkringen. Ringde försäkringsbolaget och de svarade snabbt att de inte skulle stå för det. Så med största sannolikhet är det du som kund som får stå för eventuellt bedrägeri.