Sandia visar ny typ av processorkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Tror du att dom inte tänkt på det?

Det handlar om ett extremt tunt lager av luft som rör sig väldigt fort. Hur bra ett material leder värme beror på många omständigheter.

Bevisligen fungerar det.

Luft är riktigt uruselt på att leda värme.

Luft har en värmeledningsförmåga på 0,026 W/m K, koppar har en värmeledningsförmåga på 398 W/m K. En stagnant luftspalt på 20 µm har ett lika högt termiskt motstånd som 30 cm koppar.

På sidan 30 skriver de att turbulensen i deras prototyp ger en fördubbling av luftspaltens värmeledningsförmåga, något som inte känns tillräckligt för att motivera luftspalten.

Visst, det är bra att folk forskar på att komma runt problemet med damm och de lammnära luftskikten runt kylflänsarna men jag tror att detta koncept inte kan konkurrera med de vanliga kylflänsarna med heatpipes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kra:

Luft är riktigt uruselt på att leda värme.

Luft har en värmeledningsförmåga på 0,026 W/m K, koppar har en värmeledningsförmåga på 398 W/m K. En stagnant luftspalt på 20 µm har ett lika högt termiskt motstånd som 30 cm koppar.

På sidan 30 skriver de att turbulensen i deras prototyp ger en fördubbling av luftspaltens värmeledningsförmåga, något som inte känns tillräckligt för att motivera luftspalten.

Visst, det är bra att folk forskar på att komma runt problemet med damm och de lammnära luftskikten runt kylflänsarna men jag tror att detta koncept inte kan konkurrera med de vanliga kylflänsarna med heatpipes.

Du har glömt att räkna med turbulensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Min herre borde läsa konversationen ifrån där den började. Jag har inte påstått att Apples variant skulle ha något med sandias kylare.

Låt oss se från där det började, du deltog inte i början men du citerade mig senare. Om du var inblandad i en annan diskussion vet jag inte, det har inte jag kollat upp, men du citerade mig och la dig därmed i den som följer nedan:

#12410021
#12410037
#12410073
#12410225
#12411796
#12412292

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartinuZ:

Nja så vitt jag kan se presenterar de bara en graf för c/w med helium och kvävgas istället för luft och för en hastighet på 5000 rpm istället för 2000 rpm. Och om jag fattar det rätt säger de att de uppskattar att deras tunna luftlager som kylflänsen glider på leder värme ungefär dubbelt så bra som stillastående luft vilket inte säger mig speciellt mycket.

Jag tror inte på denna lösningen för cpu-kylning alls, iaf inte för persondatorer. Jag tror det krävs för mycket precision (dyrt) och hastighet (högljutt och farligt) för att kunna hamna på ett rimligt pris och prestanda, och skulle inte tåla stötar.

Läs hela kapitlet. Den mätningen och många andra andvänds för att bygga upp en modell för värmetransporten i kylflänsen. Läs sista delen så går de igenom resultatet lite snabbt. Kan hända att det står mer om det någon annanstans. Jag har inte hunnit läsa igenom det ordentligt än för jag har haft fullt upp. Om det du läst inte säger dig så mycket är nog hela rapporten för teknisk för dig. Kapitlet om värmeledning kräver nog en universitetskurs i värmetransport för att man ska förstå det fullt ut.

Precision och ljud lär inte vara några problem men har också svårt att se att den kommer vara prisvärd. Varför skulle den inte klara stötar? Själva flänsen sitter ju fast på en axel och det är inga problem att bygga en motoraxel som det inte är något spel i. Jag ser inte varför den skulle vara mer stötkänslig än en hårddisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Låt oss se från där det började, du deltog inte i början men du citerade mig senare. Om du var inblandad i en annan diskussion vet jag inte, det har inte jag kollat upp, men du citerade mig och la dig därmed i den som följer nedan:

#12410021
#12410037
#12410073
#12410225
#12411796
#12412292

Och här ser du mycket rikigt, AMD och Apple har inte exakt samma fläktar. Ungefär som att påstå att en HTC diamond har samma touchscreen som en iphone, för att båda är ju touchscreen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kra:

Luft är riktigt uruselt på att leda värme.

Luft har en värmeledningsförmåga på 0,026 W/m K, koppar har en värmeledningsförmåga på 398 W/m K. En stagnant luftspalt på 20 µm har ett lika högt termiskt motstånd som 30 cm koppar.

På sidan 30 skriver de att turbulensen i deras prototyp ger en fördubbling av luftspaltens värmeledningsförmåga, något som inte känns tillräckligt för att motivera luftspalten.

Visst, det är bra att folk forskar på att komma runt problemet med damm och de lammnära luftskikten runt kylflänsarna men jag tror att detta koncept inte kan konkurrera med de vanliga kylflänsarna med heatpipes.

1, Du ska inte jämföra med koppars ledningsförmåga utan någon form av kylpasta som har en värmeledningsförmåga på ca 1-5 W/mK.
2, Du glömde tydligen läsa igenom hela stycket du refererar till.

"Having said that, in small diameter high-speed devices, such as those that might be used for
direct cooling of a CPU IC package, this thermal conductivity enhancement factor may be
considerably larger
. This effect is potentially very important because the reduction in air gap
area associated with small-diameter devices will itself raise the air gap thermal resistance
considerably. It should also be noted that in future devices the incorporation of a
hydrodynamic bearing, which typically entails the addition of air gap surface features such as
grooves, will also likely enhance convective heat transfer in the air gap region.
Lastly, in
some cases it may also be worthwhile to incorporate additional surface features, texture, etc.
for the sole purpose of further enhancing convective heat transfer in the air gap region."

Du verkar också missa att hela konstruktionen har betydligt mindre totalt värmeledningsmotstånd än befintliga kylare med motsvarande storlek. Nu har de 0,2 K/W enligt deras egna mätningar vilket ska jämföras med en stockkylare som ligger på runt 0,5 K/W. En nyare tornkylare har runt 0,1 K/W i termiskt motstånd vilket är vad de väntas uppnå med nästa prototyp. Så vad är problemet med att få samma kyleffektivitet fast mycket mindre? Skulle vara intressant att se hur stor utvecklingspotentialen är för den här tekniken för tornkylarna har ju kört fast rätt ordentligt. Det har inte hänt mycket de senaste 5 åren eftersom begränsningen primärt ligger i att transportera bort värme från värmespridaren upp till kylflänsen och den begränsade ytan man har att jobba med gör att det i slutändan är värmetransporten i heatpipsen som sätter gränsen. Detta kommer bara bli värre och värre i takt med att processorerna krymper vilket ökar värmefluxet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smurfisen2k:

Och här ser du mycket rikigt, AMD och Apple har inte exakt samma fläktar. Ungefär som att påstå att en HTC diamond har samma touchscreen som en iphone, för att båda är ju touchscreen.

Du verkar ha missat vad hela den diskussionen handlade om. Det var att någon mindre beläst person fick för sig att det här var samma kylning som Apple hade i sin nya macbook. Missförståndet verkade grunda sig i att personen i fråga inte vet något alls om fläktars funktionalitet utan bara tittade på utseendet. Genast påpekade flera andra att denna nyhet har noll och inget att göra med Apple och deras fläktar mer än att båda innehåller en radialfläkt. Båda fläktarna är radialfläktar och båda skärmarna är touchskärmar. Ska vi gå in lite djupare och se det hela på ett mer filosofiskt plan så har inte ens två iPhone av samma modell exakt samma touchskärm. Det ligger inbäddat i naturen att det alltid skiljer sig lite, en atom hit eller dit. En isotop här och där. En liten tillverkningsmiss. Fast det blir ju snabbt väldigt löjligt att blanda in Herakleitos och Platon i det här (se "panta rhei" om du missade referensen) så vad sägs om att vi enas om att Både Apple, AMD och Sandia använder sig av radialfläktar tillsammans med alla andra laptoptillverkare, grafikkortstillverkare och en god del av alla tillverkare av ventilation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Och här ser du mycket rikigt, AMD och Apple har inte exakt samma fläktar. Ungefär som att påstå att en HTC diamond har samma touchscreen som en iphone, för att båda är ju touchscreen.

Vad är din poäng om jag får fråga?
Vad är det för mening med det du har sagt och dina uttalanden om att apples radialfläktar är osymmetrisk osv, vad är det du vill få sagt med dom inläggen?

Du argumenterar emot någonting ingen har sagt förövrigt.
Men om vi bortser ifrån det, vad är din poäng? Vad är det du vill argumentera för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Och här ser du mycket rikigt, AMD och Apple har inte exakt samma fläktar. Ungefär som att påstå att en HTC diamond har samma touchscreen som en iphone, för att båda är ju touchscreen.

Det är inte exakt samma fläktar, det har jag inte påstått. Du lägger ord i munnen på mig. Det jag säger är att båda är radialfläktar, och de båda har precis lika lite gemensamt med Sandiakylaren som är något totalt annorlunda. Det var när någon trodde att Apples fläktar delade teknik med Sandiakylaren som jag sa ifrån och visade att Apple kör på radialfläktar precis som väldigt många andra.

Alltså, HTC Diamond och Iphone har inte samma touchscreen, men båda har touchscreen, och ingen av dem är särskilt lika en hologramprojektor t.ex.

Permalänk
Medlem

tyst? förbannat jobbigt metalliskt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner:

tyst? förbannat jobbigt metalliskt ljud.

du lyssna tydligen inte på va dom sade i videon samt demonstrera ?

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Jag är inte ens speciellt övertygad om att den här lösningen skulle vara speciellt dammtålig. Ingen som har städat radialfläktar?

Jag, som många andra är skeptisk till om vi kommer få se den här lösningen i våra datorer, men jag ser möjligheterna för att använda den i många andra applikationer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

För ett år sedan publicerade de denna lösning i text, ett år för en prototyp som låter som en jumbojet, i ingen demonstration visas rotorn i annat läge än perfekt våg. Jag har väldigt svårt att tro att denna teknik kommer leta sig in i några konsumenters datorer ens på tio års sikt. Amerikanska staten är ju med och sponsrar så det kanske blir exportförbud om den fungerar bra

Permalänk
Medlem

Herregud, titta på klippet så inser alla som klagar på ljudet att det är den drivande motorn som låter sådär. De demonstrerar hur den kommer att låta egentligen plus att detta bara är en prototyp. Visst den kanske kommer låta mer eller mindre än andra, men å andra sidan så kommer den vara mycket mindre och ha bättre kylegenskaper. Att den tjuter är den lilla motorn som driver den. Dock så isolerar man det ljudet och använder sig av en annan motor senare. Därför de stänger av den för att demonstrera hur mycket den låter.

Mao så är det en mycket tyst och liten fläkt för att ha så högt RPM samt kylarförmåga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Varför måste moderkortet ligga precis i våg? Vad har massan i flänsen med saken att göra mer än att det går åt lite mer energi än en vanlig fläkt?

Finns ett helt kapitel om detta som börjar på sidan 23 men det är inte alltför lättsmält.

Måste bara hålla liv i den här roliga tråden som finns för att ett företag vill få ut mer pengar av amerikanska staten. I resten av elektronikvärlden försöker man minska fysisk rörelse eftersom det genererar onödig värme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Måste bara hålla liv i den här roliga tråden som finns för att ett företag vill få ut mer pengar av amerikanska staten. I resten av elektronikvärlden försöker man minska fysisk rörelse eftersom det genererar onödig värme...

De har släppt ännu mer info om den senast i augusti. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2722.

Pengar från staten lär de inte få nu när republikanernas envishet stängt ned amerikanska statsapparaten och håller den som gisslan

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucius:

De har släppt ännu mer info om den senast i augusti. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2722.

Pengar från staten lär de inte få nu när republikanernas envishet stängt ned amerikanska statsapparaten och håller den som gisslan

Jag ser inget nytt, mer varmluft för att hålla investorer stången. Samma skit hela tiden.