Guild Wars 2, En besvikelse?

Permalänk

Intressant att det skrivs irriterade kommentarer om att det inte har hänt något med MMO-upplägget på 8 år sedan WoW kom, när det första jag tyckte om WoW när det kom var att det var precis samma upplägg som alla andra MMOn de tio åren innan WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whistler84:

Intressant att det skrivs irriterade kommentarer om att det inte har hänt något med MMO-upplägget på 8 år sedan WoW kom, när det första jag tyckte om WoW när det kom var att det var precis samma upplägg som alla andra MMOn de tio åren innan WoW.

Sant, många verkar ha missat att WoW inte var det första mmo-spelet. Känns iaf som det då folk har en tendens att jämföra alla nya mmos med just WoW

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt lite samma tankar som du när jag prova det första gången. Men jag gav mig f*n på att ge spelet ett par timmar. Nu när jag har spelat ~6-7h under första beta helgen behöver jag inte spela mer under betan då jag vet att spelet håller de förväntningarna som jag hade.

Om du är relativt ny till mmorpg's så rekommenderar jag ~10h innan man kan säga att det är king eller kasst. Innan dess är det otroligt svårt att få en uppfattning och hinna ta sig någon vart i spelet så man får prova på lite nytt och svårare material. Vet att 10h kan låta mycket om man är van vid tex fps där man kan komma långt på 1h. Men jämför man mot MOBA scenen där man kan behöva lägga 50-100h innan man börja greppa spelet och förstå det så är de där 10h inte så mycket. Samt att efter den första timmen så blir det bara bättre och bättre.

Om du ska ge det en ny chans så ta och prova pvp om du snabbt vill se vad spelet har att erbjuda inom combat, annars är bet bara att försöka lvl och försöka sig på en dungeon så lär du märka att spelet inte är som alla andra mmorpg's

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Gav spelet ca 1h playtime innan jag gav upp.

Slutade läsa här...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag jämförde med WoW var att det var det första MMOt som jag har spelat och det enda jag lagt ned en hel del tid på tidigare. Vet att det finns många föregångare som WoW hämtat mycket från. Men som jag sa tidigare. Ska ge det mer tid och se vad jag tycker. Kanske kommer allt jag hoppats på en bit lite längre in i spelet.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden så jag slipper göra en.
När är stresstestet imorgon? blir så jävla förvirrad av tiderna.

på deras sida står det "Wednesday, June 27th, from 10 a.m. to 2 p.m. PDT (GMT-7)."
Är det imorgon 19:00 för oss? ;/ hmm.

Aja.

Någon som ska spela imorgon? vi kanske syns ingame ;).
Första gången jag testar spelet woho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Lånar tråden så jag slipper göra en.
När är stresstestet imorgon? blir så jävla förvirrad av tiderna.

på deras sida står det "Wednesday, June 27th, from 10 a.m. to 2 p.m. PDT (GMT-7)."
Är det imorgon 19:00 för oss? ;/ hmm.

Aja.

Någon som ska spela imorgon? vi kanske syns ingame ;).
Första gången jag testar spelet woho!

Mellan kl19 och kl23
http://gw2sverige.se/stresstest-den-27-juni/

Permalänk
Medlem

Du nådde 45 efter ett år ? Spelet börjar på max lvl

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Som alla andra, Tera ect , Testade The Secret World betan i helgen, ett jävla skämt va sämst det var...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Tjenare Swecare!

Till att börja med. Anledningen till att jag gör detta inlägg är att jag la en kommentar ang gw2 på fz.se under namnet 2infinity och fick en ganska hård kommentar tillbaka.

Min åsikt i fz tråden var att jag efter att ha provat senaste betan blivit väldigt besviken. Kanske förväntade jag mig något nytt och spännande. Jag kommer jämföra spelet med WoW eftersom det är ett MMO som jag har spelat en del för länge sen. Jag spelade kanske WoW i 1år men tröttnade på runt lvl 45 då jag kännde att jag betalade och spelade ett spel som jag tyckte va jättetråkigt och hoppades på att nå lvl 60 för att det kanske skulle vara kul då. Nu när GW2 var på g så blev jag otroligt hypead. Ingen månadsavgift och roligare strider, questsystem med mera.

För någon helg sedan kom jag med i den stängda betan och fick då prova att spela GW2. Jag lade ned mycket tid på character creation för att jag skulle ha en karaktär jag verkligen trivdes med. Sedan kom jag in i spelet, gillade intron och tyckte att det såg riktigt trevligt ut. Men så får jag började spela kännde jag "ånej inte som wow!" då jag fick gå fram till en person som gav mig ett quest. Döda x blabla och y blabla. Aja tänkte jag att det måste ju vara någon introduktion till kontroller etc. Går och ska börja döda monster. Targetar och klickar på attackknappen för att sedan vänta till monstret dött. Här började jag bli riktigt orolig då det var exakt detta trista stridssystem jag velat komma ifrån. Att bara klicka på en karaktär, välja en attack och titta medans gubben autoattackar tills monstret är dött känns helt hjärndött. Spelade vidare och gjorde en del quests. Märkte att alla är samma, döda x sånna och y sånna och sedan denna miniboss. Loota, sälj skit, få items från quest och gör sedan ett nytt.

Gav spelet ca 1h playtime innan jag gav upp. Jag trodde att det skulle komma något revolutionerade från WoW, något som visade vad ett mmo kan göra 8år efter att WoW släppts. Men detta är ju så otroligt likt wow, samma stridssystem, samma grinding och samma questing. Visst det kanske blir roligare när man är på level cap, men ska ett spel verkligen vara tråkig i 50 - 100h playtime innan det blir kul?

Det jag hoppas på nu är att någon ska berätta för mig vad jag missat och vad som gör GW2 till ett grymmt spel. Har sett så många kommentarer om hur bra spel det är och hur kul folk har haft i det. Så berätta för mig, varför tycker du att GW2 är ett bra spel och vad gör det roligt?

Vill bara ha svar från personer som provat spelet. Jag trodde att det skulle vara bra innan jag spelade det själv, så tror att många andra som inte spelade det kan känna på samma sätt och därför inte ge en korrekt åsikt.

Jag vill inte säga att du har fel, men jag kan iaf ge min syn på spelet. Jag upplever ofta att ett spel är lite beroende av HUR man spelar det.

Det första jag reagerar på är att du tycker striderna är att klicka på attack och vänta. Jag spelade som mesmer och guardian och jag måste säga att iaf som mesmer var det allt annat än att klicka/vänta. För varje fiende beroende på vad det var för någon range/close, Hp mm. Fick jag använda olika taktik och vapenset. Som close till exempel, börja med greatsword och göra lite skada medans jag var på avstånd, använda special attackerna innan fienden kom för nära. När de var nära nog körde jag min wave med greatsword så de kastades tillbaka en bra bit.

Sen fick jag byta vapenset och om jag hade svärd som andra vapen så blev det närstrid (en ball ability var att skicka fram en klon och sedan kunde man byta plats med klonen och köra en flurry som även gjorde dig imun mot skada sedan kunde man teleportera sig ut igen och lämna en klon)
sen med mycket confusion och dodge rollande för att inte ta skada.
Om jag hade focus så blev det att kite'a fiender och köra mycket blink/teleport för att komma ur närstriden, och klona sig hela tiden för att komma undan skada.

Hur som helst det jag vill säga är att det jag gillar med GW2 är känslan av att man faktiskt kämpar och inte bara står och pucklar på fiender. Jag älskar iaf att teleportera runt och klona mig och sprida allmän förvirring med min mesmer. Men jag är långt från något proffs på dessa MMO, jag har bara spelat EVE förrut.

Sen själva quest, i main story håller jag med om att man snackade mycket med NPC'er men när man explorade världen praade jag i stort sätt aldrig med någon npc, man såg vad som behövde göras alternativt stod det på högersidan om något var i görningen i närheten. (Gillade inte main quest, är mer en explorer. GO EVE!)

Förlåt det blir mycket text här. Men testa Cooking proffesion. Om du inte tycker det är kul så hatar du ju helt enkelt att ha roligt (;

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden, men TS kan inte döma GW2 efter bara en timmes speltid. Ge det några dagar så ska du se att det tar sig. Jag är själv över lvl 30 (kom inte ihåg precis, men kanske 33-34 eller nåt, var högst lvl i swec guilden senaste betan) och över 150 i crafting lvl i båda mina crafting professions. Spelar mesmer och då är det verkligen inte bara att man autoattackar tills fienden är död. Man är ganska squishy som mesmer och då gäller det att röra på sig. Jag kan slåss i en minut utan att blir träffad av en motståndares attack en enda gång, genom att dodga och använda skills som dodgar och blindar. Jag tycker att combatsystemet är allt annat än stelt. Visst, man har inte sju heroes att hålla koll på som i GW1 men man är nog sysselsatt ändå med all positionering av sig själv och motståndaren. Någon som vet ifall det är elevation bonus för ranged attacks i GW2 som det är i GW1? Borde väl vara tycker man.

Angående quests, första questsen kanske är "gå dit döda x antal av y" men det är bara liksom "tutorial" för att det ska vara lätt för hjärndöda att komma in i spelet. När du börjar komma upp i lite högre level så börjar det ta sig och bli annorlunda.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

kan hålla med om att jag inte riktigt kan kan förstå all denna hypen men jag har iaf testat spelet lite mer än vad ts har.
Det som jag stör mig mest på är att spelet verkar sakna gear drops. Jag testade senaste betan och kom till ca lvl 15 eller där omkring och jag tror jag bara bytte gear ca 1 gång och det var när jag lämnade in "Quests" Och såfort jag döda mobs så såg jag bara att en masssa skit och crafing meterial droppade.

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

kan hålla med om att jag inte riktigt kan kan förstå all denna hypen men jag har iaf testat spelet lite mer än vad ts har.
Det som jag stör mig mest på är att spelet verkar sakna gear drops. Jag testade senaste betan och kom till ca lvl 15 eller där omkring och jag tror jag bara bytte gear ca 1 gång och det var när jag lämnade in "Quests" Och såfort jag döda mobs så såg jag bara att en masssa skit och crafing meterial droppade.

GW är inte ett gear-baserat spel, har aldrig varit och kommer nog aldrig att vara heller. Tvåan verkar dock vara lite mer gear-baserat än ettan, men ändå inte lika illa som WoW.
När du kommer upp i högre level så KOMMER det att droppa fina saker ibland, men det är inte vanligt och vänta dig inga superdrops på lvl 15 när maxlvl är 80 om jag minns rätt. Jag kom upp i strax över 30 och jag fick flera gånger fina drops. Sedan om man fick 100% i ett "explorable area" så fick man också fina rewards.
Crafting material är väldigt användbart och du kan göra riktigt riktigt bra gear åt dig själv. Nu senaste betan gjorde jag alla armor och alla accessories till mig själv från att jag var runt lvl 20 till att jag slutade vid lvl 33-34 eller vad fan jag var. Och det som blev över sålde jag på trading post för att kunna crafta ännu mer och få ännu bättre grejor nästan helt gratis eftersom jag samlade på mig en massa crafting materials.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Inte för att hålla med TS men själv blev jag också besviken på GW2...Allt hype som spelet smitta av sig...Höll inget..

Först börja de med att alla ska ha en personlig storyline? Jag skapar en gubbe, typ, Guardian, sen väljer jag lite si o så..vi säger t.ex. I was raised by a Noble family...eller on the streets...aja, men iallafall sen skapar man gubben och säger liksom wooow va unik jag känner mig, sen kommer polarn och skapa en warrior som också blev uppfostrad på gatan...Vi kanske hade olika class sympoler eller vad man säger, men sen var de inget mer unikt..Sen väljer man gud...:/ Jag tycker att spelet överdrev en anning med sin unika spelupplevelse...Förutom de gillade jag inte animationerna, såg för dött ut, classerna känns helt pajade, typ som att deras abilites inte passade ihop. Ingenjören var helt "broken"...tittade framåt men vapnet skjöt åt höger in mot marken? Vart är Arenanets "Hitbox"? Hur NPCs gav quests och att de blev en liten serie av hela samtalet var coolt 1,2,3 kanske 10 gånger...Efter de var de bara drygt precis som SWTORs Quest scenes...De laggade rejält..Helt ooptimerat...

Säg inte nu att de är BETA och så, Rift och Swtors beta var ju helt laggfria, iallafall för mig..men releasen sög ju, iallafall swtor..Rift börjar ju bli något, speciellt den nya expansionen som kommer i höst där man kan ha egna hus :). Men jag jämnför inget med wow då wow haft flera år på nacken.

Men Gw2 var ett av de värsta köp jag gjort, totalt värdelös och en stor besvikelse. Tänk er, Rift och Swtors betor laggade inte och var spelbara..kolla releasen...iallafall swtor...här i gw2 är betan värdelös..undra hur releasen blir.

Och börja inte med snacket om hur länge jag spelade...Spelat gw2 under 2 beta weekends..Helt ospelbart, försökte verkligen gilla spelet men vad gör man...:/

De största positiva med spelet var Staden...Ett av de största och snyggaste stad jag sett i ett mmo:)
Föresten har jag en datorn som klarar Bf3 på högsta med 60+ fps..ingen ide för er att säga att min dator är crap:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Rift och Swtors beta var ju helt laggfria..

Okej? Nu är det så att jag minns båda betorna. Kan knappast inte hålla med om att de var lagg och problem fria.
Dessutom så körs båda 2 på usla grafikmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Okej? Nu är det så att jag minns båda betorna. Kan knappast inte hålla med om att de var lagg och problem fria.
Dessutom så körs båda 2 på usla grafikmotorer.

De hade buggs, men de var laggfria..iallafall för mig..
Förutom de är inte Gw2 grafiken något att skryta om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

GW2 har varken world pvp eller guild vs guild warfare, det finns bara BGs och en fet alterac valley som dom kallar WvWvW. Som PvPare tycker jag det verkar väldigt tråkigt

Ok jag är inte så påläst på GW2 men vad är World PVP och på vilket sätt har GW2 det inte?
Ska det va att alla zoner är PVP jämt eller vad?

PS. Jag har liten erfarenthet av WoW (3mån) och mer av andra MMO (6år) så forumlera gärna i andra termer än WOW.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ok jag är inte så påläst på GW2 men vad är World PVP och på vilket sätt har GW2 det inte?
Ska det va att alla zoner är PVP jämt eller vad?

PS. Jag har liten erfarenthet av WoW (3mån) och mer av andra MMO (6år) så forumlera gärna i andra termer än WOW.

Om jag förstått allting rätt så ska de finnas battlegrounds för fast phase pvp, sen finns de också pvp världar...typ servers...
Där de är world vs world, eller server vs server rättare sagt...Där inne håller pvpn på i ca 2 veckor, eller något, Dont judge me, jag testade aldrig just detta men de vad jag hörde från en intervju på youtube, ska försöka hitta de.

Annars som de tidigare nämndes finns en stor Battleground, den testa jag däremot:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Inte för att hålla med TS men själv blev jag också besviken på GW2...Allt hype som spelet smitta av sig...Höll inget..

Först börja de med att alla ska ha en personlig storyline? Jag skapar en gubbe, typ, Guardian, sen väljer jag lite si o så..vi säger t.ex. I was raised by a Noble family...eller on the streets...aja, men iallafall sen skapar man gubben och säger liksom wooow va unik jag känner mig, sen kommer polarn och skapa en warrior som också blev uppfostrad på gatan...Vi kanske hade olika class sympoler eller vad man säger, men sen var de inget mer unikt..Sen väljer man gud...:/ Jag tycker att spelet överdrev en anning med sin unika spelupplevelse...Förutom de gillade jag inte animationerna, såg för dött ut, classerna känns helt pajade, typ som att deras abilites inte passade ihop. Ingenjören var helt "broken"...tittade framåt men vapnet skjöt åt höger in mot marken? Vart är Arenanets "Hitbox"? Hur NPCs gav quests och att de blev en liten serie av hela samtalet var coolt 1,2,3 kanske 10 gånger...Efter de var de bara drygt precis som SWTORs Quest scenes...De laggade rejält..Helt ooptimerat...

Säg inte nu att de är BETA och så, Rift och Swtors beta var ju helt laggfria, iallafall för mig..men releasen sög ju, iallafall swtor..Rift börjar ju bli något, speciellt den nya expansionen som kommer i höst där man kan ha egna hus :). Men jag jämnför inget med wow då wow haft flera år på nacken.

Men Gw2 var ett av de värsta köp jag gjort, totalt värdelös och en stor besvikelse. Tänk er, Rift och Swtors betor laggade inte och var spelbara..kolla releasen...iallafall swtor...här i gw2 är betan värdelös..undra hur releasen blir.

Och börja inte med snacket om hur länge jag spelade...Spelat gw2 under 2 beta weekends..Helt ospelbart, försökte verkligen gilla spelet men vad gör man...:/

De största positiva med spelet var Staden...Ett av de största och snyggaste stad jag sett i ett mmo:)
Föresten har jag en datorn som klarar Bf3 på högsta med 60+ fps..ingen ide för er att säga att min dator är crap:)

Precis som du skriver själv är betan helt ooptimerad och därför laggar det. När Anet gjorde första Guild Wars och jag spelade betan där laggade det men det gjorde det inte när spelet väl släpptes sen därför litar jag på att spelet kommer flyta på bra när nu 2:an släpps. De har också bekräftat att spelet i princip bara använder processorn i nuläget vilket det garanterat inte kommer vara i releasen senare.

Till TS kan jag bara hålla med vad tidigare personer sagt spelet blir garanterat roligare när man kommit vidare från nybörjarområdena och fighterna blir mer utmanande och kräver mer rörlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Precis som du skriver själv är betan helt ooptimerad och därför laggar det. När Anet gjorde första Guild Wars och jag spelade betan där laggade det men det gjorde det inte när spelet väl släpptes sen därför litar jag på att spelet kommer flyta på bra när nu 2:an släpps. De har också bekräftat att spelet i princip bara använder processorn i nuläget vilket det garanterat inte kommer vara i releasen senare.

Till TS kan jag bara hålla med vad tidigare personer sagt spelet blir garanterat roligare när man kommit vidare från nybörjarområdena och fighterna blir mer utmanande och kräver mer rörlighet.

Hoppas jag med men som sagt är de inte bara lagget jag stör mig på..men vill att spelet lyckas..behöver ett mmo:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

.Förutom de gillade jag inte animationerna, såg för dött ut, classerna känns helt pajade, typ som att deras abilites inte passade ihop. Ingenjören var helt "broken"...tittade framåt men vapnet skjöt åt höger in mot marken? Vart är Arenanets "Hitbox"? Hur NPCs gav quests och att de blev en liten serie av hela samtalet var coolt 1,2,3 kanske 10 gånger...Efter de var de bara drygt precis som SWTORs Quest scenes...De laggade rejält..Helt ooptimerat...

Du laggar för att spelet är ooptimerat i betan. Det kommer dom fixa till release, lugna sig nu.
Animationerna kommer säkert piffas till lite nu också. Anledningen till varför dom kör betan är för att hitta buggar, inte för att visa upp hur snyggt deras spel är. Engineer var lite broken, jag det har jag hört från andra också men jag spelade aldrig Engineer själv. Det du beskriver är visuell bugg och det kommer dom OCKSÅ att fixa till release. Rapporterade du den buggen? Om inte, så skyll dig själv och sluta klaga. Det är en beta och den är till för att hitta buggar och rätta till dom så att man inte släpper ett ofärdigt/buggigt spel. Hitboxen kommer nog också piffas upp till release, om det nu var några problem med den. Jag märkte inga.

Cutscenes kan du skippa helt, finns en knapp för det. Du måste inte se hela, du kan bara trycka bort det om du vill. Men om man är som mig och vill se allt sånt, ja då ska man kunna göra det också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Du laggar för att spelet är ooptimerat i betan. Det kommer dom fixa till release, lugna sig nu.
Animationerna kommer säkert piffas till lite nu också. Anledningen till varför dom kör betan är för att hitta buggar, inte för att visa upp hur snyggt deras spel är. Engineer var lite broken, jag det har jag hört från andra också men jag spelade aldrig Engineer själv. Det du beskriver är visuell bugg och det kommer dom OCKSÅ att fixa till release. Rapporterade du den buggen? Om inte, så skyll dig själv och sluta klaga. Det är en beta och den är till för att hitta buggar och rätta till dom så att man inte släpper ett ofärdigt/buggigt spel. Hitboxen kommer nog också piffas upp till release, om det nu var några problem med den. Jag märkte inga.

Cutscenes kan du skippa helt, finns en knapp för det. Du måste inte se hela, du kan bara trycka bort det om du vill. Men om man är som mig och vill se allt sånt, ja då ska man kunna göra det också.

Hörru, så elaka ska vi inte va nu va...Ja, ja har rapporterat alltihop:) Och när jag prata om animationer, så jämförde jag GW2 betan med andra MMO betan..
Rapportera t.o.m. quest buggen thiefs hade, som gjorde att man inte kunde fortsätta...Saken är att jag är besviken än så länge...Vet att de är en beta, och jag hoppas verkligen på att dem fixar allt..de jag mest är ute efter är att varna folk till att inte köpa spelet för betan för då lär blir dem besvikna...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Först börja de med att alla ska ha en personlig storyline? Jag skapar en gubbe, typ, Guardian, sen väljer jag lite si o så..vi säger t.ex. I was raised by a Noble family...eller on the streets...aja, men iallafall sen skapar man gubben och säger liksom wooow va unik jag känner mig, sen kommer polarn och skapa en warrior som också blev uppfostrad på gatan...Vi kanske hade olika class sympoler eller vad man säger, men sen var de inget mer unikt..Sen väljer man gud...:/ Jag tycker att spelet överdrev en anning med sin unika spelupplevelse...

Spelade inte så långt på personal storyline, men vad jag har hört från personer jag känner som gjorde det så skiljer de sig mer och mer ju längre man kommer. Självklart är de inte så väldigt unika i början då det bara finns ett begränsat antal val du gjort under character creation. Allteftersom storylinen går framåt så får man fler val att göra, och fler val ger fler möjliga storyline-grenar. I betan dessutom så ingår antagligen bara en bråkdel av storyn för att inte spoila för mycket.

Permalänk
Medlem

Guildwars i all ära och enormt med cred till devs som inte inför månadskostnad. Men jag är också lite besviken på GW2. Blev först hypad efter att ha läst om allt som spelet innehöll. Kändes direkt som en liten rip-off på Warhammer online men jag köpte läget och förbeställde direkt. Var nyfiken på PVP:n som till skillnad mot andra mmorpgs låter en direkt landa på max level med allt vad bra gear innebär men där sprack också lite av min nyfunna glädje. Alla ser likadan ut och efter en stunds pvp så inser alla vilken strategi som matar ut mest dmg också. Resultatet blir två likadana lag som hackar på varandra med samma skills och det enda som skiljer dem åt är att hälften är röda och andra är blå. Känslan finns där inte heller. Man slungar sitt vapen som en galning och hoppas på att träffa något och om man mot förmodan skulle pricka någon i myllret av hoppande gubbar så krävs det fortfarande i bästa fall ca 20 träffar till ifall motståndaren inte väljer att nästan instantheala sig tillbaka till fullt hp. Age of Conan kändes tunt pvp-mässigt men GW2 är nog nästan värre. WvWvW känns också som en sämre kopia utav RvR från Warhammer.

Självklart kommer jag att spela då det är helt underbart att vi slipper månadskostnaderna och känner absolut att det är värt de futtiga hundralapparna som det kostade. Men förstår inte riktigt hypen då vi redan nästan sett allt förut. Ibland i bättre och ibland i sämre förpackningar.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeOSD:

Var nyfiken på PVP:n som till skillnad mot andra mmorpgs låter en direkt landa på max level med allt vad bra gear innebär men där sprack också lite av min nyfunna glädje. Alla ser likadan ut och efter en stunds pvp så inser alla vilken strategi som matar ut mest dmg också. Resultatet blir två likadana lag som hackar på varandra med samma skills och det enda som skiljer dem åt är att hälften är röda och andra är blå. Känslan finns där inte heller.

Själv är det något som jag uppskattar. Att det är hur du använder din gubbe och inte hur mycket tid du har lagt ner på att farama ihop vapen som avgör vem som är bäst. Jag tänker lite som mot tex (dåligt exempel men ändå xD ) fotboll. Alla har tillgång till samma skor om de önskar men det är upp till var och en vilka skor de vill ha på sig. Inte behöver folk springa runt och leta efter skorna i några timmar innan matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Själv är det något som jag uppskattar. Att det är hur du använder din gubbe och inte hur mycket tid du har lagt ner på att farama ihop vapen som avgör vem som är bäst. Jag tänker lite som mot tex (dåligt exempel men ändå xD ) fotboll. Alla har tillgång till samma skor om de önskar men det är upp till var och en vilka skor de vill ha på sig. Inte behöver folk springa runt och leta efter skorna i några timmar innan matchen.

Så men de ska ju finnas en belöning till att man spelat ett tag ellerhur....inte direkt roligt att göra 200 i dmg t.ex efter 2 månader sen kkommer en snubbe som spelat i en vecka o göra lika mycket...vet att farmande är jobbigt men vill man hoppa in o va jämlika kan man lika gärna cs..jag vill känna på något sätt att mina timmar gett mig något...skillbaserad är kul men de är ingen rpg i de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Inte för att hålla med TS men själv blev jag också besviken på GW2...Allt hype som spelet smitta av sig...Höll inget..

Först börja de med att alla ska ha en personlig storyline? Jag skapar en gubbe, typ, Guardian, sen väljer jag lite si o så..vi säger t.ex. I was raised by a Noble family...eller on the streets...aja, men iallafall sen skapar man gubben och säger liksom wooow va unik jag känner mig, sen kommer polarn och skapa en warrior som också blev uppfostrad på gatan...Vi kanske hade olika class sympoler eller vad man säger, men sen var de inget mer unikt..Sen väljer man gud...:/ Jag tycker att spelet överdrev en anning med sin unika spelupplevelse...Förutom de gillade jag inte animationerna, såg för dött ut, classerna känns helt pajade, typ som att deras abilites inte passade ihop. Ingenjören var helt "broken"...tittade framåt men vapnet skjöt åt höger in mot marken? Vart är Arenanets "Hitbox"? Hur NPCs gav quests och att de blev en liten serie av hela samtalet var coolt 1,2,3 kanske 10 gånger...Efter de var de bara drygt precis som SWTORs Quest scenes...De laggade rejält..Helt ooptimerat...

Säg inte nu att de är BETA och så, Rift och Swtors beta var ju helt laggfria, iallafall för mig..men releasen sög ju, iallafall swtor..Rift börjar ju bli något, speciellt den nya expansionen som kommer i höst där man kan ha egna hus :). Men jag jämnför inget med wow då wow haft flera år på nacken.

Men Gw2 var ett av de värsta köp jag gjort, totalt värdelös och en stor besvikelse. Tänk er, Rift och Swtors betor laggade inte och var spelbara..kolla releasen...iallafall swtor...här i gw2 är betan värdelös..undra hur releasen blir.

Och börja inte med snacket om hur länge jag spelade...Spelat gw2 under 2 beta weekends..Helt ospelbart, försökte verkligen gilla spelet men vad gör man...:/

De största positiva med spelet var Staden...Ett av de största och snyggaste stad jag sett i ett mmo:)
Föresten har jag en datorn som klarar Bf3 på högsta med 60+ fps..ingen ide för er att säga att min dator är crap:)

Personal story avviker ju mer och mer ju längre den går och den pågår hela vägen till max level och lite till men i BETA är den låst till första lvl 20 questet så att peta på den, de kan liksom inte ha 15000 olika starter och det blir skillnad på de olika valen man gör.

Spelat engineer själv mest och tycker den är långt från paj, liten animationsmiss när du strafe:ar och skjuter känns inte som en trasig "klass"?

Sedan sågar du en ofärdig produkt, ingen utanför ArenaNet typ vet hur mycket jobb de själva anser att de har kvar? Skillnad på BETA och BETA och att säga nu att det var det värsta köpet innan det ens är släppt, men ja de har ett problem med sin motor, ett saftigt sådant, de har en bottleneck som drar ner prestandan genom att den hindrar både CPU och GPU att jobba för fullt (kolla den storaGuild Wars tråden så har jag en film där som visar problemet).

Skrivet av HenkeOSD:

Guildwars i all ära och enormt med cred till devs som inte inför månadskostnad. Men jag är också lite besviken på GW2. Blev först hypad efter att ha läst om allt som spelet innehöll. Kändes direkt som en liten rip-off på Warhammer online men jag köpte läget och förbeställde direkt. Var nyfiken på PVP:n som till skillnad mot andra mmorpgs låter en direkt landa på max level med allt vad bra gear innebär men där sprack också lite av min nyfunna glädje. Alla ser likadan ut och efter en stunds pvp så inser alla vilken strategi som matar ut mest dmg också. Resultatet blir två likadana lag som hackar på varandra med samma skills och det enda som skiljer dem åt är att hälften är röda och andra är blå. Känslan finns där inte heller. Man slungar sitt vapen som en galning och hoppas på att träffa något och om man mot förmodan skulle pricka någon i myllret av hoppande gubbar så krävs det fortfarande i bästa fall ca 20 träffar till ifall motståndaren inte väljer att nästan instantheala sig tillbaka till fullt hp. Age of Conan kändes tunt pvp-mässigt men GW2 är nog nästan värre. WvWvW känns också som en sämre kopia utav RvR från Warhammer.

Självklart kommer jag att spela då det är helt underbart att vi slipper månadskostnaderna och känner absolut att det är värt de futtiga hundralapparna som det kostade. Men förstår inte riktigt hypen då vi redan nästan sett allt förut. Ibland i bättre och ibland i sämre förpackningar.

Att folk inte utvecklat alternativa strategier efter några BETA events är väl inte så udda? man tar det första bästa som funkar, sedan är inte alltid folk så kreativa så du får väl leda med exempel och köra lite TheoryCraft och fixa egna nya?
Ja det tar tid att döda folk i PvP, det är ett medvetet val av ArenaNet av flera anledningar

  1. Det är inte kul att köra PvP om man instant dör mot något annat profession

  2. Det ska främja strategi framför rå-styrka i strider

  3. Det ska främja att man faktiskt sammarbetar med sina medspelare

Angående Healing så finns det Interrupts m.m. och många skills har healing dämpande effekter m.m. som stackar så healing blir nästan obrukbart.

Jag kan erkänna jag är lite av ett fan boy av Guild Wars och sett fram emot Guild Wars 2 i flera år, men samtidigt när folk sitter och säger att de är besvikna på ett spel som inte ens släppts utan fortfarande är under utveckling så blir man lite fundersam över hur folk faktiskt tänker?
Jag har kört The Secret World betorna som varit här senaste helgerna och väntar med spänning på fredag då servrarna öppnar på riktigt, allt är inte perfekt nej men från BETA 3 till BETA 4 (en vecka mellan) var det enormt mycket saker som finslipats och förbättrats, mycket av spel känslan och kontroller var fixade, små grafikgrejer var fixade och det märktes väl att de jobbat på det under veckan.
Guild Wars har inte ens annonserat ett datum och kör BETA events med 1månad+ mellan, de har visat ungefär 10% av världen eller något sådant och troligen mindre än det av allt som finns att göra, jag kan köpa om man inte gillar features eller spel stil eller så, men att såga det för att det är halvklart när det är i BETA?

Sedan inget nytt, beror ju på hur man ser det?
Huvudsakligen är det event baserat till skiilad från quest baserat?
Active combat finns i andra spel ja och bra gjort med men betyder ju inte att det inte är givande i GW2?

Säger inte att Guild Wars 2 är bäst på allt och de har en massiv flaskhals i motorn de måste lösa osv men spelmässigt anser jag nog att de levererar bra mycket bättre än andra gjort på alla sina claims.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeOSD:

Samma gällde det i Guild Wars med guild vs guild momentet, ibland var det identiska uppsättningar men skillnaden mellan spelare var deras skill och taktik som avgjorde tuffa matcher.

Upplägget Anet har med Max-level PVP är balanserat och väl genomtänkt, det ska inte handla om gears eller level utan om skill personen i sig har som spelar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmKato:

Upplägget Anet har med Max-level PVP är balanserat och väl genomtänkt, det ska inte handla om gears eller level utan om skill personen i sig har som spelar.

Mycket riktigt. I GW1 kan man nästa säga att samma sak gäller i PvE också. Om man kontrollerar sina heroes eller inte, det gör stor skillnad.
I GW2 har jag inte märkt det lika tydligt i PvE, lite mindre skillbaserat och lite mer gear tror jag. Men inte lika illa som WoW tack och lov.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Så men de ska ju finnas en belöning till att man spelat ett tag ellerhur....inte direkt roligt att göra 200 i dmg t.ex efter 2 månader sen kkommer en snubbe som spelat i en vecka o göra lika mycket...vet att farmande är jobbigt men vill man hoppa in o va jämlika kan man lika gärna cs..jag vill känna på något sätt att mina timmar gett mig något...skillbaserad är kul men de är ingen rpg i de...

Problemet är att du verkar vilja att din belöning samtidigt ska vara en bestraffning mot de som inte spelat lika länge. Det är inte många som vill spela PvP i ett spel där man blir roflstompad tills man grindat ihop sin gear i ett par månader först.