Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av elitslynan:

Hej

flyttade in i lägenhet idag, i hyresavtalet ingår comhem från väggen. men hur får jag det att fungera?
just nu har jag en viasatbox inpluggad med den där kabeln med koppartråd från uttaget till boxen men 0 signal.

måste man ha spec box eller?

Om föreningen har avtal med Com Hem om rabatt så måste du nog höra av dig så dom kan koppla på tjänster åt dig, ring kundtjänst så kan dom fixa det.

Gällande boxen så lär du behöva Com Hems egen box, jag fick en speciell box från dom när jag tecknade min TV t.ex

Permalänk
Medlem

Jag har kört tre olika routers med samma resultat och kört CG3100 i modemläge sen dag 1. Har provat det mesta men det hjälper inte, pingen drar iväg redan mot gatewayen, vi ligger på gamla UPC-nätet vilket kan ha med saken att göra

Skrivet av distortion10000:

Om du inte redan har en fristående router föreslår jag att du köper dig en sådan och använder Netgearmodemet som modem endast. Har löst problemen för många.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem

Har du haft någon lycka med eventuella kompensationer? Vi håller på att förhandla med Bredbandsbolaget i dagsläget om fiberlan med gruppanslutning, högst troligast så kommer vi välja det alternativet och enligt de så är det uppe innan hösten, Comhem tappar 16st kunder från huset, varav flertalet är missnöjda som det är idag och vill byta leverantör! Istället för 399kr/månaden så kommer vi betala 165kr.

Hade vi inte haft en fiberanslutning på g så hade jag bytt till valfri ADSL/VDSL-tjänst

Skrivet av rinosaur:

Upplever samma helvete i västerås och inget blir fixat trots OTALIGA samtal med support..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk

Ville bara inflika med 3 ord.

Tre månaders uppsägningstid

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Har varit på lägenhetsvisning idag, så förhoppningsvis slipper jag skiten snart

Gamla UPC här med..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av spuzz:

Jag har kört tre olika routers med samma resultat och kört CG3100 i modemläge sen dag 1. Har provat det mesta men det hjälper inte, pingen drar iväg redan mot gatewayen, vi ligger på gamla UPC-nätet vilket kan ha med saken att göra

Jag bor också i fd UPC-hus (Traneberg, Bromma).
Min bredbandsuppkoppling går fn väldigt bra:
http://www.speedtest.net/result/2007881661.png
Fick betydligt högre nedladdningshastighet och bättre ping när jag stängde av routerfunktionerna i Netgear CG3100 och enbart kör router med Asus RT-N66U. Fast riktigt bra hastighet har jag bara med fast anslutning till routern - Wi-Fi rullar i 25-80 Mbit/s beroende på ansluten enhet.
Laddade hem nya mjukvaran till Netgear igår så den kör nu ver. 3.9.21.11.mp9.V0031.
Blev ingern förändring vare sig till det bättre eller sämre vad jag kan se. Men jag har ju inte heller router och Wi-Fi aktiverat på Netgear CG3100.

Permalänk
Medlem

Mitt test nu med nya asus rt-n56u

http://i.imgur.com/daeff.png

aldrig haft så hög hastighet som nu..

Jaaha.. dock var problemen inte fixade för det. Nätet har krånglat åter igen mest hela dagen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ja för felet ligger ju trots allt inte i våran utrustning utan i comhems infrastruktur. På ett sätt skönt att jag inte är ensam men eftersom vi är så pass få som reagerar över det som sker så kommer comhem aldrig ta tag i deras problem

Skrivet av rinosaur:

Mitt test nu med nya asus rt-n56u

http://i.imgur.com/daeff.png

aldrig haft så hög hastighet som nu..

Jaaha.. dock var problemen inte fixade för det. Nätet har krånglat åter igen mest hela dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Ja för felet ligger ju trots allt inte i våran utrustning utan i comhems infrastruktur. På ett sätt skönt att jag inte är ensam men eftersom vi är så pass få som reagerar över det som sker så kommer comhem aldrig ta tag i deras problem

Förstår dig precis..

"Jag har kollade upp modemet ditt nu och kan inte se att det har förlorat kontakten med vårt nät. Hur fungerar det utan din router? /MJ"

Var det senaste svaret, av någon anledning märker inte comhem av att modemen tappar kontakten.......

Felanmält av supporten återigen nu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, klassiker.

Jag fick detta svar efter att jag sist felanmälde trots att jag bifogade pingloggar, så får helt enkelt finna mig i att ringa nästa gång

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Ring oss på kvällen när du är hemma och uppleverer problemen med ping, så ska vi felsöka och göra en felanmälan på detta. Du når oss på 0771-55 00 00 mellan 08.00 och 21.00

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Patrik H

Skrivet av rinosaur:

Förstår dig precis..

"Jag har kollade upp modemet ditt nu och kan inte se att det har förlorat kontakten med vårt nät. Hur fungerar det utan din router? /MJ"

Var det senaste svaret, av någon anledning märker inte comhem av att modemen tappar kontakten.......

Felanmält av supporten återigen nu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste nyligen om en att en ny version av mjukvaran finns ute. Nollställs modemet om man uppdaterar? Man kanske måste reseta för att den ens ska uppdatera?

Har sånt förbannat problem att skiten lägger av mest hela tiden och får meddelande om att DNS inte svarar.

EDIT: Läste nu att man skulle starta om modemet. Antar att dom menar att man ska dra ur sladden och sätta i den igen, inte bara starta om det via webbläsaren. Att starta om på annat sätt än via webbläsaren är inget alternativ för mig, så där sprack det.

Tack!

Permalänk
Skrivet av puttek:

EDIT: Läste nu att man skulle starta om modemet. Antar att dom menar att man ska dra ur sladden och sätta i den igen, inte bara starta om det via webbläsaren. Att starta om på annat sätt än via webbläsaren är inget alternativ för mig, så där sprack det.

Starta om via webläsare funkar men de brukar säga att strömkabeln ska dras ut, fått höra från supporten att det är enklaste metoden för kunder att förstå och använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Läste nyligen om en att en ny version av mjukvaran finns ute. Nollställs modemet om man uppdaterar? Man kanske måste reseta för att den ens ska uppdatera?

Har sånt förbannat problem att skiten lägger av mest hela tiden och får meddelande om att DNS inte svarar.

Tack!

Gäller ju bara stockholm än sålänge

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av 0p:

Gäller ju bara stockholm än sålänge

Det kan ta tre veckor innan hela landet har fått den nya mjukvaran. Det gjorde det när man rullade ut förra versionen (V.0030).

Permalänk

Så fort jag lade till en IP-adress som Port Forwarding så blev alla mina olika säkerhetsalternativ för mitt trådlösa nätverk utom WPA2-PSK "utgråade", alltså omöjliga att välja. Någon som vet varför och hur man gör för att kunna välja olika alternativ igen?

Permalänk
Medlem

Ja nått är ju uppenbarligen fel i Comhem nätet, har gjort lite mätningar i förra veckan med både Bredbandskollen, speedtest.net och nu senast en mätsida hos tele2, alla visar en ungefärlig nedhastighet mellan 20-25mbit/s och då sitter jag på en 100/10-kopparlina. Jag anser att detta är direkt uselt.

Innan för några månader sedan låg i jag ivarje fall på 50mbit/s, och det är ju godkänt.

Det som jag tycker är lite lustigt är att upphastigheten i sin tur är helt okej, den ligger på mellan 7-9mbit/s.

Ska även tillägga att jag sitter nere i Skåne, så det är ju inte bara Stockholm och Göteborgs områdena
som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA_82:

Ja nått är ju uppenbarligen fel i Comhem nätet, har gjort lite mätningar i förra veckan med både Bredbandskollen, speedtest.net och nu senast en mätsida hos tele2, alla visar en ungefärlig nedhastighet mellan 20-25mbit/s och då sitter jag på en 100/10-kopparlina. Jag anser att detta är direkt uselt.

Innan för några månader sedan låg i jag ivarje fall på 50mbit/s, och det är ju godkänt.

Det som jag tycker är lite lustigt är att upphastigheten i sin tur är helt okej, den ligger på mellan 7-9mbit/s.

Ska även tillägga att jag sitter nere i Skåne, så det är ju inte bara Stockholm och Göteborgs områdena
som har problem.

I comhem's nät eller cabel rent genrellt så är det inget konstigt att kunna få dålig download men bra upload. Blir det dock väldigt tungt i upload kommer även downloaden att störas. Så är det oavsett om man själv lastar linan eller comhems nät är överbelastat. Jag antar att det varierar för dig? Dvs bra morgon/natt men dåligt kväll? Annars är det något helt annat. Kör du med kabel till modemet? Testat starta om modemet? Skåne är ju säkert 7-8 olika orter comhem levererar till så någon bättre pinpoitning behövs nog. Ni 3 som skrivit har nog liknande fel men de sitter på 3 helt olika ställen dvs lokalt i era respektive kabel-tvnät mellan bostaden och comhems centralutrustning på den specifika orten.

Spader triss: Öhh? Aldrig sett någon skriva detta tidigare. Vilken modem och mjukvara har du och har du testat att factoryresetta modemet?

spuzz: Nja oavsett om det är 0 eller 40 som felanmäler så försöker comhem korrigera kapacitetsproblem om det nu är det du lider av. comhem har någon typ av bevakning på kapaciteten. Det är i 99,9% av fallen lokala problem till visst bostadsområde. Dock är det ju som sagt innan 3 helt separata fel men orsaken och symptomen kan såklart vara lika för er. Jag antar ju att ni felanmält? Så länge ni inte får sms om att felet ska vara åtgärdat så jobbas det på problemet. Sedan kan det ju säkert ta 1mån till 1år att fixa beroende på hur nätet ser ut i det specifika området. Bara att kika på skräckexempelt från trådskaparen i början av tråden tex. Har man problem med pingen brukar man ha problem med varierande upload också bör tilläggas. Värt att kolla också. Tycker pingloggen du bifogade ovan för någon dag sedan inte alls ser normal ut, är den mot sunet eller någon specifik spelserver? Att pinga comhem's gateway ger inget då den nedprioriterar ping emot sig vilket diskuterats innan och ger inget fel för dig iom att ping som ska vidare ska skickas normalt. Exempel: Får du bra ping mot ping.sunet.se men dåligt mot comhem's gateway finns inget fel. Får du däremot dåligt mot ping.sunet.se så är det värt att kolla vidare på. Att kolla pingloggar mot comhem's gateway är som att jaga ett spöke.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har det gjorts nåt?
Det blev en himla fin fart och respons på nätet efter ett avbrott ca. 00:45.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA_82:

som har problem.

Är du kopplad med tråd till modemet eller kör du trådlöst?

Bor själv i Skåne (centrala Malmö) och har inte haft några problem alls med hastigheten på väldigt länge. Får faktiskt just nu via sladd ca 112-114 mbit/s ner och 11+ mbit/s upp (oavsett tid på dygnet) med Com Hem XXL 100/10. Med en ASUS-router (RT-N66U) och trådlöst n över 5 GHz (channel bonding aktiv) får jag med nuvarande konfiguration en stabil nerhastighet på 112 mbit/s (oavsett klockslag) när jag testar med bredbandskollen.

Kan däremot tillägga att jag när jag tidigare kopplade upp mig via den inbyggda trådlösa funktionen i CG3100 så hade jag stora problem med hastigheten trådlöst pga "trängsel" med grannarnas trådlösa nätverk. Får väl normalt upp sisådär 25-30 trådlösa accesspunkter i närheten när jag plockar upp listan över tillgängliga nätverk och har man bara 11 tillgängliga kanaler på 2,4 GHz wifi att välja mellan så blir det mycket störningar nätverken sinsemellan vilket drog ner hastigheten ganska rejält för mig (fick runt 25-35 mbit/s trådlöst i allra bästa fall.)

Är det så att problemen beror på att du kör trådlöst och hittar många andra nätverk i grannskapet kan du kanske kolla med inSSIDer om det finns några lediga wifikanaler som inga av grannarnas nätverk utnyttjar? Altenativt köpa en rejälare router än den klena inbyggda routern i Netgear-modemet.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

Ju fler som anmäler och visar missnöje så bör väl ändå företaget ta till sig kritik om man börjar se ett mönster. Det är som du säger men vårat fastighetsnät är omdraget för bara något år sen, så det ska inte vara massa gamla UPC/StjärnTV-kablar som ställer till det då utrustningen i källaren installerades 2008 och alla lägenheter har ett nytt uttag.

Jag har pingat mot ping.sunet.se, det är olika under vissa perioder av dygnet, framförallt kvällstid må-to som man upptäcker pingspikes med jämna mellanrum, under fre-sön så fungerar det hyfsat. Problemen kommer och går och det är som du nämner, upload/download brukar även den svikta vid tidpunkterna då pingen upplevs instabil. Jag brukar få ut 10-30/3-13 under perioder där pingen i snitt är 75ms.

Har bytt router och det hjälper inte (WNR3500L v2 med tomatousb v93 av shibby), har dessutom inte fått någon som helst information om att de jobbar på problemet trots att jag felanmälde första gången i maj 2011. De viftar ifrån sig av kritiken och hänvisar till deras riktlinjer.

Nu är det saksamma, jag orkar inte bry mig och de gånger jag krävt ekonomisk kompensation trots pingloggarna så vill de att jag ska ringa och felsöka per telefon, det är väl deras jävla uppgift att felsöka om en felanmälan kommit in oavsett med min hjälp eller ej. Nu är avtalet med bbb är påskrivet och hoppas de lyckas leverera i slutet av sommaren som de i början har haft förhoppningar om

Skrivet av Phunky:

spuzz: Nja oavsett om det är 0 eller 40 som felanmäler så försöker comhem korrigera kapacitetsproblem om det nu är det du lider av. comhem har någon typ av bevakning på kapaciteten. Det är i 99,9% av fallen lokala problem till visst bostadsområde. Dock är det ju som sagt innan 3 helt separata fel men orsaken och symptomen kan såklart vara lika för er. Jag antar ju att ni felanmält? Så länge ni inte får sms om att felet ska vara åtgärdat så jobbas det på problemet. Sedan kan det ju säkert ta 1mån till 1år att fixa beroende på hur nätet ser ut i det specifika området. Bara att kika på skräckexempelt från trådskaparen i början av tråden tex. Har man problem med pingen brukar man ha problem med varierande upload också bör tilläggas. Värt att kolla också. Tycker pingloggen du bifogade ovan för någon dag sedan inte alls ser normal ut, är den mot sunet eller någon specifik spelserver? Att pinga comhem's gateway ger inget då den nedprioriterar ping emot sig vilket diskuterats innan och ger inget fel för dig iom att ping som ska vidare ska skickas normalt. Exempel: Får du bra ping mot ping.sunet.se men dåligt mot comhem's gateway finns inget fel. Får du däremot dåligt mot ping.sunet.se så är det värt att kolla vidare på. Att kolla pingloggar mot comhem's gateway är som att jaga ett spöke.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Spader triss: Öhh? Aldrig sett någon skriva detta tidigare. Vilken modem och mjukvara har du och har du testat att factoryresetta modemet?

Det löste sig till slut med lite fix, tack ändå för svar!

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man öppnar pdf filer i webmailen, för mig går det fan inte trots att det tidigare gått. Vad har hönt?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

när planeras resten av sthlm få uppdateringen, än så länge endast uppdaterats i gamla upc nätet enligt comhembloggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thxsen:

när planeras resten av sthlm få uppdateringen, än så länge endast uppdaterats i gamla upc nätet enligt comhembloggen.

Lär ju inte göra någon som helst skillnad på nätet hur många "uppdateringar" dem än släpper till modemet. Hela Comhems nät är bara ruttet.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Lär ju inte göra någon som helst skillnad på nätet hur många "uppdateringar" dem än släpper till modemet. Hela Comhems nät är bara ruttet.

Du har inte läst mitt inlägg
kan man förmoda...
Förstår inte varför man ska skriva "Hela Comhems nät är bara ruttet" när bevisligen det finns många kunder i detta nät som har väl fungerande bredband och t o m högre hastighet än som utlovats som max.
Jag har inte under de mer än tio år som jag varit kabel-tv kund hos ComHem haft några egentliga problem med tv heller.
Vore bra för nivån på debatten om svepande formuleringar undveks och mer konkreta problem blev diskuterade istället.

Permalänk
Avstängd

Kan skriva att under perioden september 2011 - januari 2012 när jag var fast med comhem så kom det väl 2-3 nya firmware uppdateringar som absolut inte gjorde någon som helst skillnad, jag fick ut mellan ~10-50mbit av 200mbit. Det var ständiga dc´s / ofrivilliga om starter av deras modem.

Vore bra för nivån på deras nät om den höjdes istället.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Senaste veckan har jag fått dryga problem, känns som att allting dör också säger chrome att den inte får fram något DNS-uppslag. Är det fler som har det här problemet? Det händer minst en gång i timmen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Senaste veckan har jag fått dryga problem, känns som att allting dör också säger chrome att den inte får fram något DNS-uppslag. Är det fler som har det här problemet? Det händer minst en gång i timmen.

Byta DNS ett tag.
Ex. KTH.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Hänt de 2 senaste åren för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite engelska affärsnyheter.
TiVo + Com Hem

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C