Permalänk
Medlem

Hjälp med att flasha BIOS

Hej Sweclockers!
Har nyligen satt ihop en dator med ett ASRock Z68 Extreme4 Gen3-moderkort och en i5 3570K, dock visade sig att den processorn inte var kompatibel till moderkortet så jag måste flasha moderkortet med hjälp av USB. Men nu är det så att jag inte förstår hur man gör det genom att endast läsa på deras sida och hoppas att ni kan sprida ljus över saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigAstor:

Hej Sweclockers!
Har nyligen satt ihop en dator med ett ASRock Z68 Extreme4 Gen3-moderkort och en i5 3570K, dock visade sig att den processorn inte var kompatibel till moderkortet så jag måste flasha moderkortet med hjälp av USB. Men nu är det så att jag inte förstår hur man gör det genom att endast läsa på deras sida och hoppas att ni kan sprida ljus över saken.

-----------------------------------
Får du ens igång ditt system?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------
Får du ens igång ditt system?

Alla fläktar och lampor och sådant går igång, men får ingen bild. Mailade därför Inet som jag köopte moderkortet av och de sade att det behövde flashas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigAstor:

Alla fläktar och lampor och sådant går igång, men får ingen bild. Mailade därför Inet som jag köopte moderkortet av och de sade att det behövde flashas.

--------------
Okej, nu ska jag släppa en liten trist "bomb" i ditt knä
Då måste du köpa eller låna eller gå till ngn datorbutik i närheten där du bor (var du nu bor) och fixa en äldre sandy bridge processor, och sätta i moderkortet, flasha bios och sen kan du sätta tillbaka din ivy bridge processor

detta är inte precis ovanligt i dagarna... folk köper moderkort som inte är z77 och då hamnar de i denna sits, måååååånga som gör detta misstag och de som skickar ut ordrarna som folk bokar borde tamejfan upplysa om det här
Har sagt åt så jädra många här på swec att inte köpa äldre moderkort än h77 eller z77 och ändå ska de spara nån hundring hit eller dit och hamnar i din tråkiga sits :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

--------------
Okej, nu ska jag släppa en liten trist "bomb" i ditt knä
Då måste du köpa eller låna eller gå till ngn datorbutik i närheten där du bor (var du nu bor) och fixa en äldre sandy bridge processor, och sätta i moderkortet, flasha bios och sen kan du sätta tillbaka din ivy bridge processor

detta är inte precis ovanligt i dagarna... folk köper moderkort som inte är z77 och då hamnar de i denna sits, måååååånga som gör detta misstag och de som skickar ut ordrarna som folk bokar borde tamejfan upplysa om det här
Har sagt åt så jädra många här på swec att inte köpa äldre moderkort än h77 eller z77 och ändå ska de spara nån hundring hit eller dit och hamnar i din tråkiga sits :/

Detta. Kanske sätta ut en tråd här på SweC, om någon har lust att låna ut sin Sandy till dig i fem minuter(:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Detta. Kanske sätta ut en tråd här på SweC, om någon har lust att låna ut sin Sandy till dig i fem minuter(:

------------------------------
Egentligen borde redaktionen hjälpa till med att sprida det här, jag har faktiskt haft funderingar på att maila dem och fråga dem, för det är så synd om dem som råkar ut för det här, detta händer tydligen även många som köper billiga socket 2011 moderkort nu också tydligen

Edit:

jag kan stå till tjänst med detta i sthlmsområdet iallafall borde jag nog tillägga, det är ganska lätt för mig att plocka ur min cpu ur min sekundära rigg och hjälpa folk med det
Det enda jag kommer vilja ha i utbyte är en cola att dricka plus kylpasta lite då och då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaså, jaha ja men Inet erbjöd sig att fixa det kostnadsfritt så får ta och skicka in det till dom då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigAstor:

Jaså, jaha ja men Inet erbjöd sig att fixa det kostnadsfritt så får ta och skicka in det till dom då.

-----------------
Skönt, kör på det, tycker de borde upplysa om det här i förväg, eller skriva TYDLIGT på deras sida att folk BÖR tänka på detta innan de köper

Funtar faktiskt på att skriva till inet också om det här, de är ändå kända för att vara serviceminded och att lägga en banner ovanför alla s1155 moderkort med denna info borde vara lätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte folk fått utbytes UEFI-chip skickade till sig från ASRock?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Jo. Även från Gigabyte t.ex. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

----------------
Vilket fall som helst, med lite information, på sidorna, där moderkorten köps så skulle detta kunna undvikas nästan helt

Jag menar, sure, h77 och z77 moderkorten är inte de billigaste men, det är nog värt en del tid och besvär att lägga de hundringarna extra på moderkortet för att slippa detta

Edit:

Har nu pm:at Emil björklund och mailat bland annat inet om detta, risken finns ju för butikerna att dels får de massa extrajobb plus även returer av moderkort som egentligen inte är trasiga eller felaktiga utan bara behöver en biosuppdatering..det är ju onödiga kostnader för både kund och butik egentligen :/.. har sett t e x hos komplett att demokort på socket 1155 börjar läggas på hög, kan detta vara en anledning, tro?

Edit igen:
Jag har då fått svar från Inet, det finns en information på deras sida om detta,under cpudelen hos alla ivy bridgeprocessorer, dock så är den lätt att missuppfatta för en icke van användare.. får se vad de säger om saken, de har helt klart försökt undvika detta men formuleringen är lite olycklig:/
Detta behövs som klistrad info under moderkort eller köpråd eller liknande :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jo. Även från Gigabyte t.ex. (:

Tveksamt då alla BIOS-chippen hos gigabyte är ytmonterade vad jag kan se?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------------
Skönt, kör på det, tycker de borde upplysa om det här i förväg, eller skriva TYDLIGT på deras sida att folk BÖR tänka på detta innan de köper

Funtar faktiskt på att skriva till inet också om det här, de är ändå kända för att vara serviceminded och att lägga en banner ovanför alla s1155 moderkort med denna info borde vara lätt

Ingen cola för dig!
Just kidding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Ingen cola för dig!
Just kidding.

-----------
Nej jag vet, jag blir bara tjockare och speedad men det är ju så gott i solvärmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har enda sedan Ivy Bridge kom ut stått i röd text på Intes sida brevid processorerna:

Obs, om moderkort med P67/Z68/H67/Q67-chip ska användas, kontrollera kompabilitet med processorn.

Gäller bara att läsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Har enda sedan Ivy Bridge kom ut stått i röd text på Intes sida brevid processorerna:

Obs, om moderkort med P67/Z68/H67/Q67-chip ska användas, kontrollera kompabilitet med processorn.

Gäller bara att läsa...

-----------------------------------------------------------------

Japp, men det går att missuppfatta den texten VÄLDIGT enkelt om man inte är medveten om hur det funkar med biosversioner osv
Sen tror jag att varför detta händer, är för att folk tror att bara för att processorerna finns med i listan över supportade hos moderkorten så förstår de inte att det krävs en biosuppdatering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------------------------------------

Japp, men det går att missuppfatta den texten VÄLDIGT enkelt om man inte är medveten om hur det funkar med biosversioner osv
Sen tror jag att varför detta händer, är för att folk tror att bara för att processorerna finns med i listan över supportade hos moderkorten så förstår de inte att det krävs en biosuppdatering

det borde komma upp en ruta där man måste bekräfta att det inte kommer funka utan bios updatering om man har båda produkterna i samma varukorg när man checkar ut.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

det borde komma upp en ruta där man måste bekräfta att det inte kommer funka utan bios updatering om man har båda produkterna i samma varukorg när man checkar ut.

--------------------
Det var en utmärkt ide!
Detta bara vid köp av IB processorerna, för är väl i princip bara de det gäller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade egentligen inte varit dumt om dom hade haft möjligheten att man klickat i en liten ruta så hade dom uppdaterat bios åt en för x antal kronor, så man visste allt var ok.
Nog många som hade velat ha det även på nyare moderkort med, om det finns en nyare bios så man slipper fundera över sådant.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------
Nej jag vet, jag blir bara tjockare och speedad men det är ju så gott i solvärmen

Inget för mig heller dock, deffar just nu, (kalloriunderskott och 2-3g protein/kg kroppsvikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Gäller bara att läsa...

Tog ett antal veckor med missnöjda kunder innan de texterna kom upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tog ett antal veckor med missnöjda kunder innan de texterna kom upp.

------------
Kan glatt meddela att mitt mail till inet nu resulterat i detta istället:

"Obs, om moderkort med P67/Z68/H67/Q67-chip ska användas, kontrollera om moderkortet fungerar med processorn (ev. biosuppdatering kan krävas). Moderkort baserade på x77-chipset rekommenderas till denna processor!"

Vill passa på att säga att alla e-butiker borde ha detta, komplett,webhallen osv
Plus, att tackar Inet för att de är först med det här och är nu EXEMPLARISKT tydliga i det här!"

Så, återigen, tio poäng till Inet för förstklassig service!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Eller så provar man att läsa vad som står när man klickar på just ett Socket 1155 moderkort ur Z68 serien..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]