Lurad på Blocket (grafikkort)

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Så dum som man var. Ja någon gång måste man lära sig en läxa nu är bara att göra det bästa av situationen. Postar konversationen direkt här mellan mig (CH) och Säljaren Stefan.

Finns det något mer att göra förutom polisanmälning, kontakta dennes bank och Blocket vilket jag redan gjort.

Tack på förhand!

Jag blev blåst på en hel dator av en snubbe som hette stefan. Men han va dum nog att använda sitt riktiga namn och allt så han åkte dit.
Säg bara inte att han heter Eriksson i efternamn! ^^ Han hade tydligen blåst folk för flera hund tusen.

Polisanmäl helt klart!

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mp5sd:

Och med det så ville du berätta hur rik du är eller vill du låna ut mer?

Rikare än dig i dina drömmar

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Försök att ta reda på så mycket information som möjligt själv, servera sedan bevisen på ett silverfat till polisen. Det kanske hjälper.
Men försök att hålla dig inom lagens riktmärken vad gäller informationsuppsamlingen, dumt att åka fast för dataintrång eller dyl

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj christian:

Tack för alla svar hittills! Jag tänker starta min egna lilla utredning vid sidan om, denna idiot ska åka fast! Detta är uppenbart att det är en bedragare jag har att göra med. Att det är en kille som går under flera pseudonym. Att avsluta ett mail med "Mvh Markus" när han i själva verket heter Stefan är inte normalt såvida man inte har en personlighetsstörning.

Jag reagerade på det jag med, läste både Stefan, Per & Marcus...lite schizofren kanske

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av P!ngv!N:

nja, att bedragaren skulle kunna anmäla han och hans vänner för att han blir rädd när dem knackar på funkar inte riktigt... Om du blir rädd för pizzabudet som ringer på så kan du anmäla honom för olaga hot? Nej

Olaga hot är ett brott i svensk rätt enligt 4 kap 5 § Brottsbalken.

Ett olaga hot är antingen att:

- hota någon med vapen eller att

- hota att utöva brott mot annan.

Att personen sedan Efter själva hotet känner en fruktan eller inte är inte ens nödvändigt men att bara knacka på dörren och fråga om bedragen vet ifall bedrägerier är olagligt klassas knappast inte som Olaga hot. Du vet alla kanske inte tänker i samma banor som du som troligtvis handlade om misshandel eller muntliga hot utan istället bete sig civiliserat för att undvika kommande konflikter

Och allt han behöver göra är att be dig att gå därifrån. Efter det är det brott mot hemfridslagen att inte lämna honom ifred.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@alla er små låtsasadvokater där ute
Det finns väldigt lite polisen kan göra och har rätt att göra i fall som dessa. Att diskutera huruvida man ska uppträda när man knackar på hos "brottslingen" är irrelevant eftersom chansen att komma dit är lägre än att vinna på lotto. Och även om Ts skulle få tag på ip-adressen och spåra så är det bättre att låta polisen ta hand om situationen(att ge dem ip-adressen vore att göra polisens jobb eftersom de har svårt att ta sig så långt på egen hand). Men ska man stå på lagens sida så...

Btw, P!ngv!N, att man har ägt 16 säckar guld i world of warcraft gör dig inte rik;) hehe från ett troll till ett annat...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Rikare än dig i dina drömmar

Det går inte att bli rik i det här jävla kommunistlandet.

Ont, polisanmäl honom, Om du har tur så är det flera som gör det och då kanske polisen tar tag i det hela.
En ensam polisanmälan gör nog inte så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P!ngv!N:

Och att du tog dig tiden och kommentera tyder bara på en sak som båda du jag och jag vet om.

What? Att du skryter om att du blir blåst på kaffepengar? Japp, tyder på att du bor i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BEViking:

Det går inte att bli rik i det här jävla kommunistlandet.

Jodå, det går det, har du bara en bra idé och är en kunnig affärsman så är allt möjligt, det finns väldigt rika människor i det här landet oxå...sen beror det helt på vad du bedömmer som rik, pengar gör en inte rik egentligen, en bra social situation, lycklig med familj och god hälsa slår allt vad pengar heter

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hersses:

@alla er små låtsasadvokater där ute
Det finns väldigt lite polisen kan göra och har rätt att göra i fall som dessa. Att diskutera huruvida man ska uppträda när man knackar på hos "brottslingen" är irrelevant eftersom chansen att komma dit är lägre än att vinna på lotto. Och även om Ts skulle få tag på ip-adressen och spåra så är det bättre att låta polisen ta hand om situationen(att ge dem ip-adressen vore att göra polisens jobb eftersom de har svårt att ta sig så långt på egen hand). Men ska man stå på lagens sida så...

Btw, P!ngv!N, att man har ägt 16 säckar guld i world of warcraft gör dig inte rik;) hehe från ett troll till ett annat...

Killen använder TOR så det verkar hopplöst på den biten. Snackade med killarna med TOR men det hjälpte föga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dj christian:

Killen använder TOR så det verkar hopplöst på den biten. Snackade med killarna med TOR men det hjälpte föga.

Klart det inte hjälper?
Varför skulle TOR (Som inte sparar loggar vad jag vet....) ge dig nåt användbart i detta fall?:)

Permalänk
Medlem

Såg ju ut som han har använt Google Translate för att få texten till svenska..?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunterxx:

Såg ju ut som han har använt Google Translate för att få texten till svenska..?

Man får önska ACTA, FRA med flera slår in. Ingen ska gå säker med anonymeringstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Man får önska ACTA, FRA med flera slår in. Ingen ska gå säker med anonymeringstjänster.

Kan inte ens beskriva hur dumt det är som du just skrev...

Lär dig handla med lite VETT istället!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dj christian:

Man får önska ACTA, FRA med flera slår in. Ingen ska gå säker med anonymeringstjänster.

Eller så växer man upp och tar lite ansvar för sin egen dumhet. Till och med mina småsyskon kan lista ut att man inte skickar pengar i förskott till någon helt random på Blocket bara för att det utlovas guld och gröna skogar. För övrigt kanske du skulle ta och läsa på lite om vad du propagerar för. Det är inte lagstiftning påtänkt för att du ska kunna undgå eget ansvar i "affärstransaktioner" utan dess fokusområde ligger nog en liten bit ifrån Blocket-lurendrejerier (hoppas jag åtminstone). Sen att man förespråkar ganska saftiga integritetsinskränkningar genom att stötta ACTA och dylika påhitt är en diskussion som är långt mer off-topic än vad som är lovligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jachxz:

Kan inte ens beskriva hur dumt det är som du just skrev...

Lär dig handla med lite VETT istället!

Skrivet av malm1987:

Eller så växer man upp och tar lite ansvar för sin egen dumhet. Till och med mina småsyskon kan lista ut att man inte skickar pengar i förskott till någon helt random på Blocket bara för att det utlovas guld och gröna skogar. För övrigt kanske du skulle ta och läsa på lite om vad du propagerar för. Det är inte lagstiftning påtänkt för att du ska kunna undgå eget ansvar i "affärstransaktioner" utan dess fokusområde ligger nog en liten bit ifrån Blocket-lurendrejerier (hoppas jag åtminstone). Sen att man förespråkar ganska saftiga integritetsinskränkningar genom att stötta ACTA och dylika påhitt är en diskussion som är långt mer off-topic än vad som är lovligt.

Undrar hur seriös han var egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Undrar hur seriös han var egentligen.

Att döma av tidigare inlägg så skulle jag gissa på att han var ganska seriös, det var i alla fall det jag utgick ifrån. Skulle det vara så att han nu skämtade om det så visst, fine by me. Det förändrar dock knappast den något prekära situationens vara eller icke vara=P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BEViking:

Det går inte att bli rik i det här jävla kommunistlandet.

Hahaha jo det går det! Inte svårare än att sätta upp en annons på blocket med två grafikkort och sälja dom gång på gång!

TS - Anmäl han direkt, om han bara har skadat sig och inte kan skicka så får du paketet senare och kan dra tillbaka din anmälan. Ska inte dra ut på att anmäla utan göra det direkt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Anmäl iallafall det lönar sig.. speciellt om brottslingen lurat flera, då får polisen upp ögonen för dom

Blev rättegång när jag anmälde ang. en blocketannons, blev blåst på 2800kr.. sved rätt hårt då när man inte hade så bra inkomst.. :/

Han blev fälld men killen hade inte helt oväntat inga tillgångar eftersom han gick på bidrag Men han är då med i brottsregistret och har fått sitta i rättegång

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta trakassera P!ngv!N och håll er till ämnet, tack!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Anmäl iallafall det lönar sig.. speciellt om brottslingen lurat flera, då får polisen upp ögonen för dom

Blev rättegång när jag anmälde ang. en blocketannons, blev blåst på 2800kr.. sved rätt hårt då när man inte hade så bra inkomst.. :/

Han blev fälld men killen hade inte helt oväntat inga tillgångar eftersom han gick på bidrag Men han är då med i brottsregistret och har fått sitta i rättegång

Det enda jag vill är att jäveln ska få ett kännbart straff som kommer ge honom sveda för resten av livet. Pengarna är oviktiga i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det enda jag vill är att jäveln ska få ett kännbart straff som kommer ge honom sveda för resten av livet. Pengarna är oviktiga i det här sammanhanget.

Någon framgång?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Ibland tror jag man är lite för naiv när man sätter in pengarna. Inget illa menat mot trådskaparen eller ngn annan i tråden. Själv sålde jag en projektor på minhembio häromåret. Nypris var 28000kr (och ja.. jag HAR råd. ) och 4 månader sedan och 500h lamptid senare satte jag ut den för 16000kr.

Tog inte mer än någon timme tills en kille från Piteå ringde mig. Han ställde lite frågor osv och 10 min senare hade jag 16k på kontot. Blev lite förvånad att folk vågar.. Givetvis skickade jag projektorn (en panasonic PT-AE4000 för den som undrar) dagen efter. Men ändå..

Min bror blev blåst på ett PS3 som han sålde till utlandet (via tradera) och western union.
Det är synd om alla som blir blåsta. Det skulle varit hårdare straff på sånt här och mer resurser för att klara upp fallen (har jobbat inom rättsväsendet tidigare men inte längre).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonthan:

Någon framgång?

Nej tyvärr. Det måste nog till 250 anmälningar för att polisen ska se genom högen av munkar.

Skrivet av twebbas:

Ibland tror jag man är lite för naiv när man sätter in pengarna. Inget illa menat mot trådskaparen eller ngn annan i tråden. Själv sålde jag en projektor på minhembio häromåret. Nypris var 28000kr (och ja.. jag HAR råd. ) och 4 månader sedan och 500h lamptid senare satte jag ut den för 16000kr.

Tog inte mer än någon timme tills en kille från Piteå ringde mig. Han ställde lite frågor osv och 10 min senare hade jag 16k på kontot. Blev lite förvånad att folk vågar.. Givetvis skickade jag projektorn (en panasonic PT-AE4000 för den som undrar) dagen efter. Men ändå..

Min bror blev blåst på ett PS3 som han sålde till utlandet (via tradera) och western union.
Det är synd om alla som blir blåsta. Det skulle varit hårdare straff på sånt här och mer resurser för att klara upp fallen (har jobbat inom rättsväsendet tidigare men inte längre).

Jo det är ju lite ironisk. Jag är en väldigt van nätköpare. Köpt från världens alla hörn inkl ebay. Dock inte direkttransaktioner till privatpersoner annat än från Sverige och vips så blev man lurad. Skitkul!

Okey jag har köpt från Blocket tidigare och då man nästan trott att de lurat en berodde bara på lathet att svara på e-mail eller skicka grejerna.

Jag måste nog ge en känga till Blocket för även om de uppmanar folk att använda betalningstjänster så borde de köra en mer rigid kontroll på alla säljare som lägger upp annonser. Att obligatoriskt ange personnr eller liknande som automatiskt verifera personen hade inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Haha har råd att låna ut 16 men inte råd att betala en räkning och måste sälja ett grafikkort? Hahaha gjorde min kväll.. Allvarligt, skärp dig!

Hahaha! Kul

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Om du vetat vem han var och han bott i Åtvid, så kunde ju jag knackat på..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Nej tyvärr. Det måste nog till 250 anmälningar för att polisen ska se genom högen av munkar.

Jo det är ju lite ironisk. Jag är en väldigt van nätköpare. Köpt från världens alla hörn inkl ebay. Dock inte direkttransaktioner till privatpersoner annat än från Sverige och vips så blev man lurad. Skitkul!

Okey jag har köpt från Blocket tidigare och då man nästan trott att de lurat en berodde bara på lathet att svara på e-mail eller skicka grejerna.

Jag måste nog ge en känga till Blocket för även om de uppmanar folk att använda betalningstjänster så borde de köra en mer rigid kontroll på alla säljare som lägger upp annonser. Att obligatoriskt ange personnr eller liknande som automatiskt verifera personen hade inte skadat.

-----------------------
Det med personnr är helt värdelöst kan jag säga, det ger visserligen lite kontroll men de som scammar folk, de kör med falska personnr som de snott ändå

Tro mig, jag blev utsatt för en sån grej här i vintras, så det går alldeles utmärkt att nån använder ens personnr och så vidare.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Har svårt att se att polisen skulle göra något, men anmäl ändå. Har han lurat många kanske du kan få din pengar tillbaka. Personligen hade jag tagit saken i egna händer, ska dock inte säga hur eftersom jag blev avstängd senaste gången
OffT: Rätt skoj att se hur Pingving får massa "Likes" (från folk av den typen som försvarar personer som andra blir avundsjuka på). Så visar det sig att de "avundsjuka" faktist hade rätt och det avslöjas att pingvin är en fattig student som vill leka storfräsare över internet.

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Inaktiv

Använd blocket paketet nästa gång du köper något, så är du helt säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Hade du läst så hade du sett hur mycket han betalade för det:) 2100. Själv har man blivit blåst på 16 lax för en månad sen då man DUMT NOG lånade pengar till en person jag "trodde" jag kände. Personen som blåst mig svara i telefon med jämna mellanrum och säger att den dagen och den dagen så får du dina pengar men som hela tiden forstätter så med 12000 ursäkter på varandra.

Alla ni som kommer kommentera hur man kan vara så dum att låna ut 16.000 kr så har jag ett svar, Jag har råd med det, nuff said.

Skrivet av GalenStork:

Wow, du "har råd" att låna ut 16 lakan!! Värsta förmögenheten juhh!

Svennigt till MAX. Nuff said.

Skrivet av mp5sd:

Och med det så ville du berätta hur rik du är eller vill du låna ut mer?

Skrivet av P!ngv!N:

Och att du tog dig tiden och kommentera tyder bara på en sak som båda du jag och jag vet om.

Skrivet av P!ngv!N:

nja, att bedragaren skulle kunna anmäla han och hans vänner för att han blir rädd när dem knackar på funkar inte riktigt... Om du blir rädd för pizzabudet som ringer på så kan du anmäla honom för olaga hot? Nej

Olaga hot är ett brott i svensk rätt enligt 4 kap 5 § Brottsbalken.

Ett olaga hot är antingen att:

- hota någon med vapen eller att

- hota att utöva brott mot annan.

Att personen sedan Efter själva hotet känner en fruktan eller inte är inte ens nödvändigt men att bara knacka på dörren och fråga om bedragen vet ifall bedrägerier är olagligt klassas knappast inte som Olaga hot. Du vet alla kanske inte tänker i samma banor som du som troligtvis handlade om misshandel eller muntliga hot utan istället bete sig civiliserat för att undvika kommande konflikter

Skrivet av malm1987:

Vänta nu. Du är alltså en fattig student som låtsas vara rik OCH till råga på allt en fattig student som vill ge sken av att läsa juridik i någon form? Självkänslan är inte helt på topp va? Du kanske kan redogöra lite mer djupgående för rekvisiten som du räknar upp? Kumulativa/alternativa?

En fråga till från "mannan ovan här": menar du alltså att du hade råd att stå på ett lån motsvarande 16´ men inte råd att betala dina egna räkningar utan att stycka upp din dator? Du går inte riktigt från klarhet till klarhet i den här tråden, men det var väl knappast din avsikt från början heller?

OnT: som alla redan sagt, anmäl om det går ytterligare några veckor utan svar. Gå dock inte och hoppas på pengarna tillbaka, utan gläds istället åt att ha bidragit till statistiken=)

BWAAAHAHAHA!!!!
Så roligt

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die