Permalänk

Betalar för fiber - får ADSL

Hej. Jag sitter här med tårar i ögonen. Jag hämtade nyss ett splitternytt nätverkskort från posten som sista hopp för att KANSKE kunna uppnå de 20mbps/10mbps som jag betalar 600 kr/mån för. Jag slängde in kortet i lådan, vred igång och drog in på speedtest.net. Vad får jag? 6/7, precis innan jag la 300 kronor på ett nytt nätverkskort och nu är jag smått ledsen eftersom ingenting verkar fungera. Jag har suttit och gått igenom inställningar för nätverkskorten i DAGAR och speedtestat om och om och om igen.
Nu vill jag ta upp kampen en sista gång, ifall någon har en idé. Jag har inte för långa kablar, eftersom jag har en switch i rummet. Kablarna och switchen är en vecka gamla. Alla andra datorer i HELA huset får 20/10 förutom min dator.
Jag har till och med speedtestat i Ubuntu för att försäkra mig om att jag inte har något fel inställt i Windows. Kan någon förklara för mig vad mitt problem beror på? Jag börjar bli väldigt upprörd över att ha det så här. Jag använder YouTube både för att titta på och att göra filmer, vilket tenderar att kräva lite fart för att gå att göra.
Det är ju inte direkt så att jag har extremt dåliga värden, men jag betalar för bra mycket mer än jag får och det är det som, gör mig så upprörd.

Finns det någon som vet något mer som går att prova? Vad som helst. Får lite pengar snart igen och jag börjar bli desperat.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Dax att kontakta ISP'n ?
För får du inte det du betalar för så ska dom ju antingen fixa hastigheten eller anpassa priset.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dax att kontakta ISP'n ?
För får du inte det du betalar för så ska dom ju antingen fixa hastigheten eller anpassa priset.

Saken är ju den att alla andra datorer får den rätta hastigheten, det är bara min burk som inte får det, vilket är jäkligt mysko.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Om du får vettig hastighet mellan datorerna så kan du ju utesluta fel på den "långsamma" datorn.
Då återståri princip bara strul med routern.

Permalänk
Avstängd

600spänn för 20/10, dags att byta ISP helt och hållet snarare.

Permalänk
Medlem

Din "Router" kanske bara har begränsade hastigheter på vissa portar/ip-adresser.

Man brukar använda detta så att inte någon ska kunna ta sig in och mass-kopiera all data på t.ex en filserver om det finns känsligt materiell.

Samt, ligger alla datorer på samma nät? (Om du aldrig delat nätet innan så behöver du inte göra detta)
Ex.om en dator har den här adressen:192.168.1.25 så motsvarar xxx.xxx.1.xx (ettan) att du ligger på nät 1.

Kolla om alla datorer ligger på det nätet med hjälp av "CMD"

Windows-knappen+r (Om du kör windows)

skriv in CMD i körfältet

skriv "ipconfig" på den dator du sitter vid och kolla vilket nät den är på och ändra alla datorer till samma nät.

Vet ej varför detta ibland sölar ner internethastigheten efterssom att det mestadels har med det lokala nätet att göra, jag själv hade extremt slött nätverk hemma även om jag betalade för mycket mer, denna lösningen fungerade för mig.

Kan även bero på routern, man har ju en Tomson och är verkligen inte stålt, som tur var har de nu bryggat skräpet så jag kan köra vi en Zyxel istället

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att skriva ut vad det är för switch etc som du använder.

Har du testat enbart din burk utan switch för att se hur resultatet blir? Kan vara bra att göra för att utesluta switch etc, och självklart har du väl testat olika portar på switchen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Prova att kopiera nånting stort åt båda hållen.

Permalänk
Skrivet av Calle566:

Din "Router" kanske bara har begränsade hastigheter på vissa portar/ip-adresser.

Man brukar använda detta så att inte någon ska kunna ta sig in och mass-kopiera all data på t.ex en filserver om det finns känsligt materiell.

Samt, ligger alla datorer på samma nät? (Om du aldrig delat nätet innan så behöver du inte göra detta)
Ex.om en dator har den här adressen:192.168.1.25 så motsvarar xxx.xxx.1.xx (ettan) att du ligger på nät 1.

Kolla om alla datorer ligger på det nätet med hjälp av "CMD"

Windows-knappen+r (Om du kör windows)

skriv in CMD i körfältet

skriv "ipconfig" på den dator du sitter vid och kolla vilket nät den är på och ändra alla datorer till samma nät.

Vet ej varför detta ibland sölar ner internethastigheten efterssom att det mestadels har med det lokala nätet att göra, jag själv hade extremt slött nätverk hemma även om jag betalade för mycket mer, denna lösningen fungerade för mig.

Kan även bero på routern, man har ju en Tomson och är verkligen inte stålt, som tur var har de nu bryggat skräpet så jag kan köra vi en Zyxel istället

Själv har jag en Inteno FG101R2, som verkligen är skräp. 2 portar, varav 1 fungerar skapligt.

Skrivet av Tarasus:

Kan vara värt att skriva ut vad det är för switch etc som du använder.

Har du testat enbart din burk utan switch för att se hur resultatet blir? Kan vara bra att göra för att utesluta switch etc, och självklart har du väl testat olika portar på switchen?

Jag har inte använt switch tills för en vecka sedan, vilket berodde på att jag har min xbox och dator i samma rum. Samma skit.

Skrivet av Svensktiger:

Prova att kopiera nånting stort åt båda hållen.

Vet faktiskt inte hur jag ska bära mig åt där, ärligt talat. Ser bara min egen dator i nätverket.

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Vet faktiskt inte hur jag ska bära mig åt där, ärligt talat. Ser bara min egen dator i nätverket.

Finns säkert fler sätt, men det första jag kommer att tänka på är FTP, server på ena, klient på andra.. koppla upp och kör.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Finns säkert fler sätt, men det första jag kommer att tänka på är FTP, server på ena, klient på andra.. koppla upp och kör.

Kollade en grej nu, vet inte om det var du eller någon annan som skrev det, men min dator ligger på xxx.xxx.13.xx medan alla andra datorer är på xxx.xxx.1.xx så försöker ta reda på hur jag ska reda ut den biten nu

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem

kopplade skräp routern igår från bredbandsbolaget dem skickade med, tappade 10mbit genom den, får 105 men kabel direkt från bredbandsutagget men 95 genom router med kabel.

du får prova olika portar på modemet, eller kolla så att ingen annan har satt en nätverksbegränsning på routern genom 192.168.1.1 adressen/ eller hur du nu än tar dig in igenom routern

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Kollade en grej nu, vet inte om det var du eller någon annan som skrev det, men min dator ligger på xxx.xxx.13.xx medan alla andra datorer är på xxx.xxx.1.xx så försöker ta reda på hur jag ska reda ut den biten nu

Låter som om du inte har en switch, utan en router. Stäng av DHCP och NAT i den, och koppla som en switch så blir det bra.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av hurrai:

kopplade skräp routern igår från bredbandsbolaget dem skickade med, tappade 10mbit genom den, får 105 men kabel direkt från bredbandsutagget men 95 genom router med kabel.

du får prova olika portar på modemet, eller kolla så att ingen annan har satt en nätverksbegränsning på routern genom 192.168.1.1 adressen/ eller hur du nu än tar dig in igenom routern

Kommer dessvärre inte in i routern, eftersom min ISP har lagt ett personligt användarnamn och lösen, som jag inte får veta. Känner en admin för företaget och han vägrar säga det. Har inte heller något bredbandsuttag här. Bor i en villa.

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken Visa inlägg
Låter som om du inte har en switch, utan en router. Stäng av DHCP och NAT i den, och koppla som en switch så blir det bra.

Kommer som sagt inte in i min router. Jag har dock både och. Har en router i vardagsrummet, som går till en switch i mitt rum som splittar signalen mellan min xbox (när den är igång) och min dator.

[EDIT] Lyckas inte heller byta min IP till xxx.xxx.1.xx

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem

Kommer dessvärre inte in i routern, eftersom min ISP har lagt ett personligt användarnamn och lösen, som jag inte får veta. Känner en admin för företaget och han vägrar säga det. Har inte heller något bredbandsuttag här. Bor i en villa.

Kommer som sagt inte in i min router. Jag har dock både och. Har en router i vardagsrummet, som går till en switch i mitt rum som splittar signalen mellan min xbox (när den är igång) och min dator.

[EDIT] Lyckas inte heller byta min IP till xxx.xxx.1.xx

Prova att koppla in kabeln som går till switchen (och sen din dator) till ett annat uttag på routern.

Permalänk
Skrivet av era909:

Prova att koppla in kabeln som går till switchen (och sen din dator) till ett annat uttag på routern.

Ska se om det går, för jag kom att tänka på att den går in i en liten, blå Zyxel-låda (om jag inte missminner mig), vilket jag antar också är en switch? För jag har inga lediga portar som det är nu. Den lilla, blåa lådan hänger dessutom på väggen bakom en 50kg tung byrå med ett litet vitrinskåp ovanpå, men jag ska se om jag kan prova. Jag får be att återkomma.

EDIT: Nu får jag känna mig bra dum... Tog sladden ur switchen, la den i jacket routern var ikopplad i...

TACK alla för ert tålamod med mitt dumma, dumma huvud!

Visa signatur

Youtube