Permalänk

Sätt upp ett "kickass" hemmanätverk?

Hej alla,

Jag älskar att hålla på med nätverk och sånt. Jag skulle vilja sätta upp ett ganska "overpower" nätverk hemma...Med riktigt bra säkerhet osv. Har en del linuxdatorer, och sedan har jag en gammal dator som jag använder med smoothwall express 3.0.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är lite plugins på min smoothwall express 3.0 som är bra för säkerhet osv eller om det finns något bättre val än smoothwall express som router, sen skulle jag också vilja veta om någon vet var man kan få tag på billiga nätverkssladdar med udda färger såsom rosa... Sist men inte minst så vill jag ha något tema jag ska döpa mina datorer efter (Min vän säger att jag måste ha något tema på nätverksnamn)

PS: Sorry för mitt sätt att skriva på!

Tacksam för all hjälp
MVH thetuxgeek

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog rekommendera att du testar exempelvis Pfsense. Linux har ju ett väldigt säkerhetstänk men Pfsense är nog snäppet värre, om det främst är säkerhet du är ute efter. Funktionsmässigt är det väldigt trevligt och har också väldigt många smidiga plugins.

Billiga kablar brukar jag köpa på Webhallen, men kika även på Kjell & Company. Så länge du hittar en återförsäljare för SweDeltaco lär det inte vara några större problem att få tag i nätverkskablar i udda färger.

Det ultimata temat är städer i Tolkien-tema tycker jag. Som Gondolin, Morgul, Durthang, Nargothrond och Imladris.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör på Star wars tema på mitt nätverk. Det är kickass!

Permalänk
Medlem

Om du vill leka och lära dig något så kan du ju t.ex. köra upp en pfSense-maskin med ett gäng "Packages" som t.ex. Squid, Snort, HAVP osv. Finns mycket i pfSense-forumet samt stort bibliotek med tutorials/docs.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Nordisk mytologi kan vara ett kul tema

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem

Jag kör på godistema i mitt hemnätverk.

Tjejens stationära heter: Polly (Chassit är ett ACE Polly)
Min stationära: Fudge
HTPC:n heter: Popcorn
Laptop 1: Snickers
Laptop 2: Strong
Liten laptop: Pez
...och sist men inte minst, hemservern (WHS 2011) som tuggar i sig alla filer och tar backup, samt delar ut filmer i nätverket heter: NOMNOM

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

"Married with Children"-tema?

Al
Peggy
Bud
Kelly
Marcy
osv

Eller litet mer "kickass":
SOA-tema?

Jax
Clay
Gemma
Bobby
Tig
Chibs
Opie
osv

Permalänk

Tack för alla bra teman på namn

Permalänk

På min Smoothwall nu så har jag en 100MHz Celeron Processor och jag läste någon stans att med pfSense det kanske inte klarade 100mbit utan typ 6-7mbit...Stämmer detta?

Permalänk

Grekiska gudinnor är det som bor i mitt nätverk.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetuxgeek:

På min Smoothwall nu så har jag en 100MHz Celeron Processor och jag läste någon stans att med pfSense det kanske inte klarade 100mbit utan typ 6-7mbit...Stämmer detta?

Ja, 100Mhz är ju inte mycket att hänga i granen direkt

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thetuxgeek:

m0n0wall kan vara ett alternativ då i så fall. Men 100 MHz är ju som sagt inget att hänga i julgranen om man vill börja leka med nätverksprylar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

m0n0wall kan vara ett alternativ då i så fall. Men 100 MHz är ju som sagt inget att hänga i julgranen om man vill börja leka med nätverksprylar.

Funkar m00nwall med 100mbit?

EDIT: Menade m0n0wall

Permalänk
Medlem

Nej, 100 MHz är väl lite klent om man ska hålla på.

Själv kör jag på Blues Brothers-tema, Jake, Elwood, Curtis, Penguin, Bluesmobile, etc

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetuxgeek:

Funkar m00nwall med 100mbit?

EDIT: Menade m0n0wall

Nej, skulle inte tro det. Men m0n0wall är mindre krävande än pfSense i alla fall, dock mindre funktionalitet. Skaffa en lite kraftigare maskin

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av simonw:

Nej, skulle inte tro det. Men m0n0wall är mindre krävande än pfSense i alla fall, dock mindre funktionalitet. Skaffa en lite kraftigare maskin

Kanske är tvungen att göra det... Vet inte? Asså isf kan jag väl köpa typ en celeron processor och biligt moderkort och kanske 1gb ram?

Permalänk
Medlem

du kan ju direkt lägga ner att försöka öka säkerhet och funktioner om du ska köra vidare på en 100mhz celeron cpu. Ja vet att kompisen körde 100/10Mbit på en 133mhz cpu med pfsense utan problem. Dock så är valet av nätverkskort extremt viktigt då vissa kort ger en sjukt hög cpu usage. Håll dig till Intel kort och skaffa lite bättre cpu så kommer du klara dig bra med pfsense

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

du kan ju direkt lägga ner att försöka öka säkerhet och funktioner om du ska köra vidare på en 100mhz celeron cpu. Ja vet att kompisen körde 100/10Mbit på en 133mhz cpu med pfsense utan problem. Dock så är valet av nätverkskort extremt viktigt då vissa kort ger en sjukt hög cpu usage. Håll dig till Intel kort och skaffa lite bättre cpu så kommer du klara dig bra med pfsense

ok tack, just nu så kör jag på ett davicom intern extra nätverkskort för lokala och det inbyggda för internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetuxgeek:

Kanske är tvungen att göra det... Vet inte? Asså isf kan jag väl köpa typ en celeron processor och biligt moderkort och kanske 1gb ram?

Tips är att kika på tradera efter en core2duo, då kan du lätt hitta en ~2,5GHz dualcore för hundringen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av simonw:

Tips är att kika på tradera efter en core2duo, då kan du lätt hitta en ~2,5GHz dualcore för hundringen.

Nice, är de strömsnåla tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetuxgeek:

Lite nyfiken...vad är det för Celeron-modell som körs i 100 MHz? Jag hade för mig att Celeron introducerades med P2:orna, och borde således vara på åtminstone 233+ MHz...eller har du underklockat den?

Edit: P2:orna startade visst på 233 MHz, inte 266.

Permalänk
Inaktiv

Kör ipsec mellan datorera. Låt endast routern konfas via serieport. Då får andra svårt att snoka på dig.
Har du ett WLAN uppe så kan du ju låta det komma åt internet på ett separat VLAN så att man inte kan se dina hemlia burkar.

Kalla datorerna för storleksenheter: Femto, Mega, Pico

Permalänk

Pokémon är ett riktig overpower tema!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du va riktigt nördig kan du ju rita diagram över ditt nätverk med Visio

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetuxgeek:

Nice, är de strömsnåla tror du?

Nja. Ligger väl runt 65W. Men känner du för att investera i en router så kan du köra på en Atom.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Vill du va riktigt nördig kan du ju rita diagram över ditt nätverk med Visio

Det har jag redan gjort med mittt nuvarande nätverk

Permalänk
Skrivet av simonw:

Nja. Ligger väl runt 65W. Men känner du för att investera i en router så kan du köra på en Atom.

Kanske köper en nyare celeron processor och bygger ihop en dator...

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kör ipsec mellan datorera. Låt endast routern konfas via serieport. Då får andra svårt att snoka på dig.
Har du ett WLAN uppe så kan du ju låta det komma åt internet på ett separat VLAN så att man inte kan se dina hemlia burkar.

Kalla datorerna för storleksenheter: Femto, Mega, Pico

Fattar inte riktigt hur du menar. Kan du utveckla det där lite?