Permalänk
Medlem

Delay spikes med ny dator

Hej!
Jag har haft detta sedan jag köpte datorn och det har varit ett problem sedan jag började spela vissa spel är det mer märkbart än andra. Det känns som den inte kan hålla en konstant connection utan den pulsar in information. På World of Warcraft så hoppar alla karaktärer runt. Diablo 3 får jag en typ av "roll-back", tex om jag hoppar iväg så efter några sekunder drar spelet mig tillbaka till platsen jag hoppade ifrån. Kanske orelaterat men om man kollar på WoWs combat log så laddar den i sektioner typ 10 rader om det inte är lite som händer. Jag kollade på mina kompisars combat log och den laddar alltid rad för rad. Ibland så blir det bara att inget händer på flera sekunder. WoW är ett bra exempel på det där jag kan tycka på en magi så kan det ta 0,5-2 sec innan min karaktär använder den(vet att det finns en global cooldown på 1,5 sec, men testar med magier som inte ligger på den).
Så för mig så känns det fel eftersom det inte är så på mina kompisars datorer.

Har nästan testat att byta allt (inviduelt) utom Moderkort, CPU eller RAM(Inkluderar OS)
har fått ett moderkort med CPU och RAM av en kompis men jag har inte sett någon skillnad även när jag har bytat till det.
Så jag har fattar inte va det kan vara, jag har varit hemma hos en kompis så det är inte mitt nätverk.
PC Specs:

OS: Windows 7 Pro eng(64x)

CPU: Intel i7 2600k

Kylare: Corsair H40 (ändrad radiator)

Moderkort: EVGA Z68 SLI

RAM: Corsair 16GB CL9 Vengeance LP

GPU: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce SOC

SSD:Intel 520 120GB OEM

HDD: Seagate 1TB 7200 RPM

PSU: Corsair TX 750W V2 80+ Bronze

Case: Cooler Master Haf 922

Permalänk
Medlem

Det är nog ditt internet.. Hur hög latency har du på tex wow?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Det är nog ditt internet.. Hur hög latency har du på tex wow?

som jag sa är det så även hos min kompis, min ms är 23. och gm kollade över pings jag skickade dom sa att det inte var något fel på den fronten.

Permalänk
Medlem

Hum... Du kanske är problem med moderkortets ethernet controller? Borde finnas en uppdatering till det eller så kan du ju se ifall du kan få ett nytt moderkort på garantin om det är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamdanne:

Hum... Du kanske är problem med moderkortets ethernet controller? Borde finnas en uppdatering till det eller så kan du ju se ifall du kan få ett nytt moderkort på garantin om det är problemet.

har testat med dom 3 drivers som finns på nätet. Får inte byta in det om det inte är "fel" på det så det är det jag vill bli säker på.

Permalänk
Medlem

har du lagrat dina spel på HDD eller SSD?

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

har du lagrat dina spel på HDD eller SSD?

En HDD, men man måste väll inte ha sina spel på en SSD för att dom ska funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainth:

En HDD, men man måste väll inte ha sina spel på en SSD för att dom ska funkar?

Nej, spel körs från primärminnet (RAM). Utifrån din beskrivning så låter det som om din dator "pausar" vilken skulle kunna kan vara en indikation på trojaner eller annan skadlig kod, alternativt program/tjänster som inte fungerar som de ska. Har du installerat alla drivrutiner för moderkortet? Har du ett antivirusprogram som t.ex Malwarebytes eller Microsoft Security Essentials?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vad använder du för antivirus?
Förekommer detta endast i online spel?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, spel körs från primärminnet (RAM). Utifrån din beskrivning så låter det som om din dator "pausar" vilken skulle kunna kan vara en indikation på trojaner eller annan skadlig kod, alternativt program/tjänster som inte fungerar som de ska. Har du installerat alla drivrutiner för moderkortet? Har du ett antivirusprogram som t.ex Malwarebytes eller Microsoft Security Essentials?

Jag har installerat allt från cd och sendan kollat om allt fanns online sen har jag tankat det från deras hemsida, med andra ord ja alla drivrutiner är installerade sen vet jag dock inte om det finns mer än ett sätt att installera dom.

Nej jag har inte antivirus skydd just nu men brukar köra avira eller Microsoft Security Essentials fast har fått tanka Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Vad använder du för antivirus?
Förekommer detta endast i online spel?

Jag använder Kaspersky( har inte användt det på länge eftersom det inte funkar med twitch.tv) avira och Microsoft Security Essencials (inte samtidigt)

Det känns mest på online spel men det kan före komma i offline spel ( är inte säker om det är samma sak) men det kommer i att jag får fps lag istället, kanske inte alls har med det att göra men tex Deus EX: Human Revolution så varje gång jag bytar meny så hänger den sig i 1-3 sec och in game kan det hända jag laggar fast 1 sec någon gång då och då.

Permalänk
Medlem

Om du kollar i enhetshanteraren, Finns det någon enhet som inte tycks ha någon drivrutin? Låter kanske sjukt, Men jag hade sådanahär problem när jag bytte tangentbord, Drivrutinerna var inte uppdaterade för tangentbordet och skapade därför en sjukt konstig hög MS känsla.. Har också haft liknande problem pga att jag kört SLI grafikkort, men de verkar du inte göra så.

Sen har jag stött på detta en gång till, Mitt GTX295 visade väldigt stadig fps i många spel men det lixom hackade fram, o kändes som att man över lag hade kass fps även när den låg på 60+.. Skruvade isär hela grafikkortet gjorde rent o bytta pasta sen har det fungerat bra, Dock om du har en helt ny dator så låter detta sjukt.. Så, jag skulle börja med att kolla drivrutiner, Kanske testa grafikkort / ram i en annan maskin för att se om problemet uppstår igen?

Om inga tester ger resultat skulle ja bara blåsa maskin, installera program för program o se om det kanske är något man installerar som orsakar problemen

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Om du kollar i enhetshanteraren, Finns det någon enhet som inte tycks ha någon drivrutin? Låter kanske sjukt, Men jag hade sådanahär problem när jag bytte tangentbord, Drivrutinerna var inte uppdaterade för tangentbordet och skapade därför en sjukt konstig hög MS känsla.. Har också haft liknande problem pga att jag kört SLI grafikkort, men de verkar du inte göra så.

Sen har jag stött på detta en gång till, Mitt GTX295 visade väldigt stadig fps i många spel men det lixom hackade fram, o kändes som att man över lag hade kass fps även när den låg på 60+.. Skruvade isär hela grafikkortet gjorde rent o bytta pasta sen har det fungerat bra, Dock om du har en helt ny dator så låter detta sjukt.. Så, jag skulle börja med att kolla drivrutiner, Kanske testa grafikkort / ram i en annan maskin för att se om problemet uppstår igen?

Om inga tester ger resultat skulle ja bara blåsa maskin, installera program för program o se om det kanske är något man installerar som orsakar problemen

Enhetshanteraren varnar inte för något så allt värkar har drivrutiner. Finns det en möjlighet att problemet sitter i mitt tangentbord (eller mus). Efter som dom har jag alltid haft med mig när jag testar och har bytat alla komonenter. Ja datorn var ny när jag hade detta problemet så borde inte vara kylpastan men jag kan ju alltid byta till den jag har här hemma den är nog bättre än "stock" kylpastan som dom har på grafikkortet. Eftersom tester och allt visar att allt funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Kan ett nätverk krasha för att en dator skickar fel information eller det är bara otur att mitt nätverk har bärjat krasha hela tiden?

Permalänk
Medlem

sista bumpen innan jag ger up :s

Permalänk
Medlem

Givetvis kan ett nätverk få oerhörda problem om du har en dator som skickar ut massa skräp. Lätt att felsöka dock, bara koppla ur alla andra datorer utom din och se ifall det blir någon förändring. Sen ansluter du de andra datorerna en efter en för att se vilken som är syndaren. Uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet på problemburken (eller köp nått nätkort ifall det är något hårdvarufel).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Plocka ur ett minne och testa sedan om det fortfarande är problem. Byt eventuellt plats på dom också. Antar att du redan uppdaterat bios, chipset, grafikkort drivers också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Easybotds:

Plocka ur ett minne och testa sedan om det fortfarande är problem. Byt eventuellt plats på dom också. Antar att du redan uppdaterat bios, chipset, grafikkort drivers också.

Skrivet av Juggernawt:

Givetvis kan ett nätverk få oerhörda problem om du har en dator som skickar ut massa skräp. Lätt att felsöka dock, bara koppla ur alla andra datorer utom din och se ifall det blir någon förändring. Sen ansluter du de andra datorerna en efter en för att se vilken som är syndaren. Uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet på problemburken (eller köp nått nätkort ifall det är något hårdvarufel).

Jag har till och med bytat Moderkort med CPU och RAM och problemet bistog och det är bara min dator som är online dom andra datorerna är nästan alltid avstängda. Min dator skickar väll inte information till en dator som är avstängd?