Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hög temperatur på datorn?

Igår när jag skulle kolla temperaturerna på datorn efter jag spelat ett par timmar.
Tog ingen screenshot så men jag skriver dom istället.
Allt låg ungefär samma utom att alla cores var 10c högre än på bilden och TMPIN1 låg på 125c

Så jag åkte till webhallen och köpte mig en Noctua NH-D14.

Men det hjälpte bara lite ligger fortfarande över 100 när jag spelat en stund.

Någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett mycket vanligt fel som inte tycks vara baserad i denna värd utan är något som mjukvaran skapar.

Bry dig bara om vad tempen på Core #1-4 visar som max. värdena mellan parenteserna skall du inte heller bry dig om då det är temperaturen i Fahrenheit.

TMPIN0 skall vara processorn och TMPIN1 nordbryggan men det finns ingen nordbrygga på P67 chippet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ett mycket vanligt fel som inte tycks vara baserad i denna värd utan är något som mjukvaran skapar.

Bry dig bara om vad tempen på Core #1-4 visar som max. värdena mellan parenteserna skall du inte heller bry dig om då det är temperaturen i Fahrenheit.

TMPIN0 skall vara processorn och TMPIN1 nordbryggan men det finns ingen nordbrygga på P67 chippet.

Tack så mycket!
Kan gå och lägga mig lite lugnare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Finns det ingen nordbrygga?
Har undrat och frågat runt vad den tempen är länge, äntligen får man reda på det av en slump här!

EDIT:
googlade runt lite om detta..
http://www.overclock.net/t/994220/northbridge-temps

Ifall det inte finns någon nordbrygga så är det någon annan chip-temp som läses av och är hög? Min sån temp är alltid väldigt hög

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

Finns det ingen nordbrygga?
Har undrat och frågat runt vad den tempen är länge, äntligen får man reda på det av en slump här!

EDIT:
googlade runt lite om detta..
http://www.overclock.net/t/994220/northbridge-temps

Ifall det inte finns någon nordbrygga så är det någon annan chip-temp som läses av och är hög? Min sån temp är alltid väldigt hög

Om det verkligen är en korrekt avläsning kan man fråga sig och många har höga temperaturer på TMPIN1 utan att man har stabilitetsproblem.

Det är tempen på själva P67 (PCH) chippet som skall avläses på TMPIN1 (om inte MSI läser av något annat) och hade det varit för högt skulle datorn låsa sig så jag tror det bara är ett mjukvarufel som blandar ihop P67 med tidigare nordbryggor som ger denna höga temperaturavläsningen.

Sensorn som sitter i PCH chippet levererar inget värde förrän temperaturen når 43 grader (kan justeras av moderkortstillverkaren.) och jag misstänker att MSI missat detta och startar då noll från 43 så lägger man på 60 grader får man 103 grader.

Så om man vänder på det och har 130 grader och drar bort 43 så får man 87 grader som låter mer troligt då datorn hade låst sig runt 108 grader på PCH:n.

Nu är detta bara spekulationer och förmodligen är det mer komplicerat än så men något fel är det med mjukvaran som det ser ut. För så höga temperaturer som uppmäts runt om på nätet skulle döda moderkortet med en gång.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Om det verkligen är en korrekt avläsning kan man fråga sig och många har höga temperaturer på TMPIN1 utan att man har stabilitetsproblem.

Det är tempen på själva P67 (PCH) chippet som skall avläses på TMPIN1 (om inte MSI läser av något annat) och hade det varit för högt skulle datorn låsa sig så jag tror det bara är ett mjukvarufel som blandar ihop P67 med tidigare nordbryggor som ger denna höga temperaturavläsningen.

Sensorn som sitter i PCH chippet levererar inget värde förrän temperaturen når 43 grader (kan justeras av moderkortstillverkaren.) och jag misstänker att MSI missat detta och startar då noll från 43 så lägger man på 60 grader får man 103 grader.

Så om man vänder på det och har 130 grader och drar bort 43 så får man 87 grader som låter mer troligt då datorn hade låst sig runt 108 grader på PCH:n.

Nu är detta bara spekulationer och förmodligen är det mer komplicerat än så men något fel är det med mjukvaran som det ser ut. För så höga temperaturer som uppmäts runt om på nätet skulle döda moderkortet med en gång.

Så man kan mer eller mindre strunta i den tempen?
Om man riktar någon fläkt mot PCH-chippet (vilket det nu är ) och lyckas kyla ner det så att Tempen hamnar under 43 grader så vet man att det är fel på mjukvaran, skulle det kunna funka att göra så?

Visa signatur

voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

Så man kan mer eller mindre strunta i den tempen?
Om man riktar någon fläkt mot PCH-chippet (vilket det nu är ) och lyckas kyla ner det så att Tempen hamnar under 43 grader så vet man att det är fel på mjukvaran, skulle det kunna funka att göra så?

PCH-chippet är den stora klumpen bakom PCI-E kortplatsen med den stora platta kylflänsen och kyla denna är precis vad en del har gjort och fått en radikalt lägre temperatur. Man skall inte kunna få en lägre temperatur än 43 grader och det har jag inte sett att någon fått heller utan buggen kommer uppe på denna temperatur.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Heter Southbridge på P67 moderkort vad jag vet (för att den ligger mer söderut än traditionella "north bridges")

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willaim:

Heter Southbridge på P67 moderkort vad jag vet (för att den ligger mer söderut än traditionella "north bridges")

Den heter numera Platform Controller Hub men man kan kalla den för Southbridge då Processorn tagit över mycket av den roll som Northbridge gjorde förr och resten hamnat i PCH chippet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Avstängd

Du har säkert läst Farenheit tempraturerna!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

PCH-chippet är den stora klumpen bakom PCI-E kortplatsen med den stora platta kylflänsen och kyla denna är precis vad en del har gjort och fått en radikalt lägre temperatur. Man skall inte kunna få en lägre temperatur än 43 grader och det har jag inte sett att någon fått heller utan buggen kommer uppe på denna temperatur.

Skrivet av willaim:

Skrivet av MaLo:

Den heter numera Platform Controller Hub men man kan kalla den för Southbridge då Processorn tagit över mycket av den roll som Northbridge gjorde förr och resten hamnat i PCH chippet.

Och det är HW monitor/speedfan som läser fel? Eller bör man kyla PCH chippet på något sätt?

Visa signatur

voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

Och det är HW monitor/speedfan som läser fel? Eller bör man kyla PCH chippet på något sätt?

Jag tror det är MSI som läser av värdet fel så felet kvarstår vilket program man än använder men jag har inte kollat djupt nog för att vara helt säker här.

På X79 kort har man vanligtvis en extra fläkt på chippet och Z77 går varma de med så extra kylning gör ingen skada så att säga.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Jag tror det är MSI som läser av värdet fel så felet kvarstår vilket program man än använder men jag har inte kollat djupt nog för att vara helt säker här.

På X79 kort har man vanligtvis en extra fläkt på chippet och Z77 går varma de med så extra kylning gör ingen skada så att säga.

Kan du kolla lite djupare på det kanske? :$

Jag bör inte vara orolig annars eller? maxtemp (temp2) har varit 107c idag. Det den läste av alltså, stämmer kanske inte ifall du har rätt!

Visa signatur

voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

Kan du kolla lite djupare på det kanske? :$

Jag bör inte vara orolig annars eller? maxtemp (temp2) har varit 107c idag. Det den läste av alltså, stämmer kanske inte ifall du har rätt!

Detta är vad MSI säger om problemet.

Citat:

Dear Sir/Madam,

Thanks for contacting MSI Technical Support.
Please don't worry about that,we have checked BIOS code and circuit,we don't find the sensors.We suspect these sensors were virtual ones in some software,please neglect it.

Best regards,
MSI Technical Support Team

Det är alltså mjukvara enligt dem och inget att bry sig om.

Om du kan (vågar) så känn på kylflänsen om den är varm för 100+ grader kommer kännas.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Om det nu är mjukvarufel och jag ska läsa på alla cores.
Hur varma får dom bli?

En annan sak, hur varm får mitt grafikkort bli?
Har sökt men alla säger olika.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbish:

Om det nu är mjukvarufel och jag ska läsa på alla cores.
Hur varma får dom bli?

En annan sak, hur varm får mitt grafikkort bli?
Har sökt men alla säger olika.

90 grader på processorn är ungefär vad som är max innan de bromsar ner men ca 75 grader på kärnorna är helt okej. Nu vet inte jag vad du har för grafikkort men de har samma typ av skydd som bromsar ner GPU:n och här ligger den upp emot 100 grader och ca 85 grader är normalt vid belastning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

90 grader på processorn är ungefär vad som är max innan de bromsar ner men ca 75 grader på kärnorna är helt okej. Nu vet inte jag vad du har för grafikkort men de har samma typ av skydd som bromsar ner GPU:n och här ligger den upp emot 100 grader och ca 85 grader är normalt vid belastning.

Okej.
Bör man få under 75 grader på kärnorna när man kör prime 95 eller bara spelar?
Körde prime 95 men efter 2-3 minuter stängde jag av för att den låg på 87 grader.
När jag spelar så tror jag att den inte kommer över 75.
Är min kylare felmonterad kanske?

Jag har ett nvidia gtx 460 men den värkar ligga normalt i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbish:

Okej.
Bör man få under 75 grader på kärnorna när man kör prime 95 eller bara spelar?
Körde prime 95 men efter 2-3 minuter stängde jag av för att den låg på 87 grader.
När jag spelar så tror jag att den inte kommer över 75.
Är min kylare felmonterad kanske?

Jag har ett nvidia gtx 460 men den värkar ligga normalt i alla fall.

87 grader är högt med en så bra kylare som Noctua NH-D14 så kolla att den verkligen sitter på som den skall och att fläktarna går upp i varv. Det kan dock vara ett fall av felvisning igen så här kan du testa olika mjukvaror.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Entusiast

Om tempsen bara var 10 över bilden så hamnar du fortfarande långt under smärtgränsen. Som Djraven skrev, du kollar fel mätare, alltså fahrenheit inte celsius.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Om tempsen bara var 10 över bilden så hamnar du fortfarande långt under smärtgränsen. Som Djraven skrev, du kollar fel mätare, alltså fahrenheit inte celsius.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog ingen screenshot när den va som högst.
Det där är senare med min nya kylare när jag inte gör något speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

87 grader är högt med en så bra kylare som Noctua NH-D14 så kolla att den verkligen sitter på som den skall och att fläktarna går upp i varv. Det kan dock vara ett fall av felvisning igen så här kan du testa olika mjukvaror.

Finns det något vanligt fel när man installerar kylaren?
Har testat core temp och everest båda visar samma som hwmonitor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbish:

Finns det något vanligt fel när man installerar kylaren?
Har testat core temp och everest båda visar samma som hwmonitor.

Det händer att komponenter runt processorsockeln är lite för höga och kommer i kontakt med kylaren så att den inte sitter mot processorn som den skall men det är ovanligt. Alla fyra skruvar skall vara åtdragna lika mycket så trycket blir jämt och man skall då dra i skruvarna korsvis och lite åt gången.

Kylpastan skall vara tunt applicerad för är den för tjock blir värmeöverföringen sämre och man får lätt fickor utan pasta. Kolla även så du anslutit fläktarna till rätt uttag på moderkortet för CPU:n.

Det är viktigt att kontaktytorna både på processor och kylare är rena och fettfria så gör ren dem med något av följande alternativ.

Isopropylalkohol, apoteket.
Kemisk ren bensin, ICA
Kemisk ren aceton, ICA.
T-Röd, macken.
Vodka, Systembolaget.
Dyra medel från kylartillverkarna, datoraffärer.

Visa signatur

Rocking hard !!!