Hjälp mig Sweclockers! Macbook Air eller Samsung 9 Series?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst tråden, så det kan vara så att andra har skrivit samma sak, men jag jag jämförde min 900x3c med min väns MBA 11.6"-2012 och även om jag naturligtvis är biased mot det jag har så måste jag ändå säga att Samsung verkligen har lyckats.

Det som störde mig på MBA var skärmen som reflekterade allt som fanns mellan himmel och jord, där min dator inte visar något annat än det jag vill se. Vidare så var det bakgrundsbelysta tangentbordet på MBA (och även på ASUS UX31-32) väldigt "belyst". Samsungen är mycket mer diskret i sin belysning, men det är ändå inte några problem med att hitta rätt tangent.

Permalänk
Skrivet av ric68:

Nu har jag inte läst tråden, så det kan vara så att andra har skrivit samma sak, men jag jag jämförde min 900x3c med min väns MBA 11.6"-2012 och även om jag naturligtvis är biased mot det jag har så måste jag ändå säga att Samsung verkligen har lyckats.

Det som störde mig på MBA var skärmen som reflekterade allt som fanns mellan himmel och jord, där min dator inte visar något annat än det jag vill se. Vidare så var det bakgrundsbelysta tangentbordet på MBA (och även på ASUS UX31-32) väldigt "belyst". Samsungen är mycket mer diskret i sin belysning, men det är ändå inte några problem med att hitta rätt tangent.

Det är ju inga större problem att trycka på en tangent och sänka belysningen på airen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

eller på asusen

Permalänk

Efter en hel dels tänkande och velande fram och tillbaka så har jag äntligen bestämt mig!

Blir en Macbook Air, 13" med 8GB Ram som beställs ifrån AppleStore imorgon! =D

Permalänk

Bra val. Jag har pillat på båda och det enda som talade för samsungen var formatet, då dom klämt in 13" på mindre yta och mindre vikt. Övriga punkter vinner Ariren på. Jag var inte alls imponerad av samsungens matta 1600x900 skärm faktisk, och batteritiden var sämre. Jag jämförde datorerna sida vid sida. Men skulle jag köpa en windows dator skulle jag helt klart köpa samsungen framför zenbook 31a.

Jag har kört bärbar mac i snart 1 år och det är inte mycket jag saknar från windows, det är värre åt andra hållet upplever jag. Men jag skulle inte kunna vara utan en stationär PC också.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av Sergioboy:

Efter en hel dels tänkande och velande fram och tillbaka så har jag äntligen bestämt mig!

Blir en Macbook Air, 13" med 8GB Ram som beställs ifrån AppleStore imorgon! =D

Grattis!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

Hur ser ni på att Airen bara har 1 års garanti medan Samsungen har 2?

EDIT: Also, är det ngn som äger en Samsung och som kan säga något om hur pass varm den blir?

Permalänk

Det snackas mycket om att man kan köra Windows på MBA. Men går det att installera OS X på en PC? Låt säga Samsung/Zenbook. Ifall man skulle föredra skärmen/byggkvalitén/whatever som tydligen är bättre hos Zenbook än MBA. Sen låter det förvisso lite löjligt att köra Mac OS X på en PC men om möjligheten finns så borde det uppmärksammas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Om du vill ha den dator där du får mest för pengarna av dessa två så är det Macbooken tveklöst. Bättre skärm, bättre tangentbord, thunderbolt, bättre pekplatta. Särskilt som du ska surfa och spela poker - Macens OS är ljusår mer polerat och trevligare än gamla sura Windows med sin darriga pekplatta och sina virus som inte ens kan scrolla mjukt. Windows suger mer än Jenna Jameson.

Om du vill ha den snyggaste laptopen så är det TVEKLÖST Macbook som vinner, det kan ju inte finnas någon människa i hela världen som tycker att Samsungs överdesignade vulgo-laptop är snygg? Helt smaklös...

Ska du bara surfa, spela poker och se på film så duger ju vilken laptop som helst till dessa avancerade sysslor. Men Macbooken kommer att ge dig en trevligare upplevelse, det är jag säker på.

Tuffa ord, men du ville ju veta vad man tycker. Lycka till !

Mac fan som vill ha honom över till Macs?
Han sa att han gillade designen på Samsungen. Han kommer eventuellt spela spel, (blizzards) och då är det PC all the way.
Om du syftar på att Windows kraschar osv så tänker du antagligen på gamla 95 eller så. Win7 är stabilt.
Virus är inget att oroa sig för om man inte är någon desperat typ som porrsurfar eller går in på fel sidor.
Ett gratis virus program med realtidsskydd som Microsoft Security Essentials kommer funka hur bra som helst.
Och att Macen ger trevligare upplevelse är skitsnack. Du fattar visst inte att alla inte är som du?
Det du betalar för på Mac är en bra skärm, kvalité får du på PC med om du nu inte köper billiga saker för typ 2-4 tusen.

Till TS: Testa båda laptops, se vilken som är bäst och mest prisvärd. Dock finns det massor av bra PC datorer där ute. Du är ju inte begränsad som med Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Hur ser ni på att Airen bara har 1 års garanti medan Samsungen har 2?

EDIT: Also, är det ngn som äger en Samsung och som kan säga något om hur pass varm den blir?

Macar blir varma för ingenting. Kolla på till exempel dem som står i affärer som man får testa. De kör inte ens något program bara står där och blir skit varma.
Mac verkar ha dålig kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Macar blir varma för ingenting. Kolla på till exempel dem som står i affärer som man får testa. De kör inte ens något program bara står där och blir skit varma.

Metall leder värme bättre än plast..

Det som jag dock tycker är en interessant observation är hur allt förändrer sig, för 2-3 år sedan gnällde alla pc-fanatics om att mbp's va onödig dyra, och att det inte alls va någon skillnad på plast o aluminium när det kom till kvalité känslan, att mbp hade batteritid som va 100% bättre än tilsvarande bärbara pc va också inget att snacka om, men i dag så finns det faktiskt bärbara pc'er som är av ok byggkvalité och bra batteritid, men dom kostar också ungefär som en mbp eller mera...

Jag va för endel år sedan mycket anti mac och os x, men i dag så finns det faktiskt bärbara pc'er som jag tycker är estetisk tilltalande, bra byggkvalité, och bra batteritid, men fortfarande(dock har jag inte provat senaste zenbooks etc) är touchpaden till mac's något som skulle göra valet på bärbar dator mycket enkel.

Nu spelar inte jag på en bärbar dator, så för mig är mus en pryl som bara tar plats.

TS: Hoppas du blir nöjd med din nya dator.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Sen så ser man ju inga utblås eller indrag någonstans. Verkar som Macarna gottar sig i värmen därinne?
Inte bra om man jobbar med den eller så, blir den för varm drar det på livslängden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Mm de uppnår 7+ timmars batteritid genom att producera jättemycket värme under idle o.O. Vänta nu..

Macbook air 2012 här. Under idle/slösurf är den inte varm alls Fläkten hörs ej heller. CPU-tunga saker (säg en h.264 rendering) gör den varmare, men inte varmare än vad någon annan laptop hade blivit. Mer imponerande är att när bara CPUn är belastad så låter fläkten faktiskt inte så mycket.

Vid spelande (där både CPU och IGP får saker att göra) så blir den varm, naturligtvis. Men den klarar av att skyffla ur all värme och överhettar aldrig. Fast fläkten låter en del.

Anand tog ju fram termometern och mätte. Önskar absolut att han kunde ha haft med konkurrerande modellers data med i diagrammen. Menmen.
http://www.anandtech.com/show/6063/macbook-air-13inch-mid-201...

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Sen så ser man ju inga utblås eller indrag någonstans. Verkar som Macarna gottar sig i värmen därinne?
Inte bra om man jobbar med den eller så, blir den för varm drar det på livslängden

Visst är det en snygg lösning dom har när du inte ens vet var luften kommer ur chassit? En dag kommer alla bärbara datorer ha samma lösning, den är bak, under skärmen...

Diskrét, exakt som prylar ska vara!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Visst är det en snygg lösning dom har när du inte ens vet var luften kommer ur chassit? En dag kommer alla bärbara datorer ha samma lösning, den är bak, under skärmen...

Mm man kan se utblås i gångjärnet när man har den öppnad. Rätt skönt att kunna skita i på vilken slags yta man placerat laptopen. Man blockerar aldrig något hål.

Edit: tänkte på air då. Kanske lite annorlunda på pro.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

Apropå garantin igen, säger inte det en hel del om vilket förtroende tillverkaren har för den egna produkten iochmed att Airen bara har 1 år och Samsungen 2 års garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Diskrét, exakt som prylar ska vara!

Det har jag nog missat. I alla fall så har många PC's det där bak, men många har också på sidorna och eller under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Det som jag dock tycker är en interessant observation är hur allt förändrer sig, för 2-3 år sedan gnällde alla pc-fanatics om att mbp's va onödig dyra, och att det inte alls va någon skillnad på plast o aluminium när det kom till kvalité känslan, att mbp hade batteritid som va 100% bättre än tilsvarande bärbara pc va också inget att snacka om, men i dag så finns det faktiskt bärbara pc'er som är av ok byggkvalité och bra batteritid, men dom kostar också ungefär som en mbp eller mera...

Jag va för endel år sedan mycket anti mac och os x, men i dag så finns det faktiskt bärbara pc'er som jag tycker är estetisk tilltalande, bra byggkvalité, och bra batteritid, men fortfarande(dock har jag inte provat senaste zenbooks etc) är touchpaden till mac's något som skulle göra valet på bärbar dator mycket enkel.

Nu spelar inte jag på en bärbar dator, så för mig är mus en pryl som bara tar plats.

TS: Hoppas du blir nöjd med din nya dator.

Är inte anti Mac. Väntar tills nästa år då jag kanske själv skaffar en. Dock inte en bärbar. Grejen är att dagens PC har bra kvalité, även billigare klarar sig bra med plast. Plast är inte dåligt, det är billigt. Saker som är billiga ser man ofta ner på. Du kan hitta en PC som är lite billigare än en Mac som har minst lika bra bygg kvalité, snygg (egentligen är dom flesta datorer snygga, en del mer än andra bara). Något snabbare än Mac. Gillar touchpaden på Macbooks men jag använder mus alltid gillar inte att använda en pad, även om den är bekväm. En mus tar ingen plats, om du tycker det måste du ha ont om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Apropå garantin igen, säger inte det en hel del om vilket förtroende tillverkaren har för den egna produkten iochmed att Airen bara har 1 år och Samsungen 2 års garanti?

Nja, tveksamt. Om något håller det första året brukar det hålla länge. Felen är ofta i början dock är det bra om det skulle hända något senare.
Finns Macs som inte ens klarat ett år, finns PCs som inte klarat ett år men det finns PC's som klarar kanske 5 år utan problem samma med Mac.

Permalänk
Skrivet av Lasse-SL-500:

och kom ihåg: det är HELT OKEJ att tycka olika, det är iinte farligt.

Jag kan inte hålla med här, det är ganska farligt att tycka olika, se bara på iran/irak/palestina, andra världs kriget..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Mac fan som vill ha honom över till Macs?
Han sa att han gillade designen på Samsungen. Han kommer eventuellt spela spel, (blizzards) och då är det PC all the way.
Om du syftar på att Windows kraschar osv så tänker du antagligen på gamla 95 eller så. Win7 är stabilt.
Virus är inget att oroa sig för om man inte är någon desperat typ som porrsurfar eller går in på fel sidor.
Ett gratis virus program med realtidsskydd som Microsoft Security Essentials kommer funka hur bra som helst.
Och att Macen ger trevligare upplevelse är skitsnack. Du fattar visst inte att alla inte är som du?
Det du betalar för på Mac är en bra skärm, kvalité får du på PC med om du nu inte köper billiga saker för typ 2-4 tusen.

Till TS: Testa båda laptops, se vilken som är bäst och mest prisvärd. Dock finns det massor av bra PC datorer där ute. Du är ju inte begränsad som med Mac.

Och du är PC fan som vill övertyga folk att köpa PC då?

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att införskaffa en laptop i ultrabook-segmentet till hösten. Jag har främst tittat på Asus Zenbook, Samsung 9 Series (Samsung 900X3C-A01) och Macbook Air. Det är datorerna med 13" skärm som jag intresserar mig av. Jag tänkte redogöra för mina intryck och synpunkter, och förhoppningsvis kan det vara till hjälp för någon.

Vad gäller Asus Zenbook så är det främst UX31A som är av intresse. UX32 är inte någon dålig dator, men något klumpigare och saknar riktig SSD (den lilla 24GB disken räknar jag inte).

Asus Zenbook UX31A
+ Högupplöst 1080p IPS-panel, med IPS-panelens alla fördelar.
+ Mycket tilltalande design
+ Core i7 processor
- 1920x1080 är egentligen för hög upplösning för Windows på en liten 13" skärm. Att köra 125% font-storlek i Windows är inte heller optimalt
- Endast 4GB minne

Samsung 900X3C-A01
+ PLS-panel med otroligt bra bildkvalité
+ Lagom upplösning för skärmens storlek (1600x900)
+ Tunnast och lättast
- Endast 4GB minne
- SSD disken hör inte till de snabbaste

MacBook Air
+ Finns i flera konfigurationer vad gäller CPU/Minne/SSD
+ Lagom upplösning för skärmens storlek (1440x900)
+ Snygg design
+ Kan köra både MacOSX och Windows
- Dålig bildskärm, sannolikt TN-panel, med taskiga betraktningsvinklar
- Bildskärmen är helt blank vilket ger störande reflektioner

Utifrån fördelarna och nackdelarna ovan så kommer vi alla dra olika slutsatser beroende på vad vi prioriterar.

För min del är det uteslutningsmetoden som gäller, och då faller faktiskt MacBook Air bort först. Den datorn är förvisso mycket trevlig, men bildskärmen är inte tillräckligt bra. Att den dessutom reflekterar allt gör saken ännu sämre. Den dagen man kan få MacBook Air med en "riktig" skärm så kommer den bli otroligt intressant.

Valet mellan Asus och Samsung är betydligt svårare. Båda är begränsade till 4GB minne, men för min del så går det bra ändå. Det som fäller avgörandet är att Samsung har trevligare skärm samt är tunnare och lättare. Så för stunden är det Samsung som är intressantast.

Fixade två stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Man har enligt svensk lag 3 års garanti mot tillverkningsfel, dock så måste du själv bevisa att du inte gjort något fel när tillverkaren inte ger någon garanti. Dock kan jag tänka mig att apple är väldigt svåra att få betalda reparationer av, vet flera personer som tagit sönder sina laddare efter 1-2 år och varit tvungna att köpa ny för 1000kr....

Permalänk
Medlem

om du ska spela överhuvudtaget är alltid en PC the bästa valet och asus zenbook med gt 630m tror jag det var och 1920 x 1080 ips panel är ju oslagbart bland ultrabooksen atm så skulle aldrig köpt något annat än just den!

Permalänk

Är det möjligt att köra MacOSX på en Zenbook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag har planer på att införskaffa en laptop i ultrabook-segmentet till hösten. Jag har främst tittat på Asus Zenbook, Samsung 9 Series (Samsung 900X3C-A01) och Macbook Air. Det är datorerna med 13" skärm som jag intresserar mig av. Jag tänkte redogöra för min intryck och synpunkter, och förhoppningsvis kan det vara till hjälp för någon.

Vad gäller Asus Zenbook så är det främst UX31A som är av intresse. UX32 är inte något dålig dator, men något klumpigare och saknar riktig SSD (den lilla 24GB disken räknar jag inte).

Asus Zenbook UX31A
+ Core i7 processor
- 1920x1080 är egentligen för hög upplösning för Windows på en liten 13" skärm. Att köra 125% font-storlek i Windows är inte heller optimalt
- Endast 4GB minne

Samsung 900X3C-A01
+ Tunnast och lättast
- Endast 4GB minne

MacBook Air
+ Snygg design

Utifrån fördelarna och nackdelarna ovan så kommer vi alla dra olika slutsatser beroende på vad vi prioriterar.

För min del är det uteslutningsmetoden som gäller, och då faller faktiskt MacBook Air bort först. Den datorn är förvisso mycket trevlig, men bildskärmen är inte tillräckligt bra. Att den dessutom reflekterar allt gör saken ännu sämre. Den dagen man kan få MacBook Air med en "riktig" skärm så kommer den bli otroligt intressant.

Valet mellan Asus och Samsung är betydligt svårare. Båda är begränsade till 4GB minne, men för min del så går det bra ändå. Det som fäller avgörandet är att Samsung har trevligare skärm samt är tunnare och lättare. Så för stunden är det Samsung som är intressantast.

Något du kommer märka är att om du vill ha bra batteritid måste du på både Asusen och Samsungen själv växla från battery saving till något mer high performance läge om du vill spela upp t.ex. full HD från Youtube och sen tillbaka. Det var vad som uteslöt de datorerna för mig när jag valde mellan alla de 3, jag vill bara kunna surfa runt utan att behöva byta läge hela tiden men ändå få ut bra batteritid. Det verkade inte det balanserade lägena klara av på de datorerna.

Men om valet står mellan Asusen och Samsungen skulle jag ta Samsungen alla dagar i veckan. Även om jag tycker 1920x1080 är perfekt på 13" (då med 100% font storlek) så är Asusen så extremt plastig och inte lika trevlig att sitta med, den lät även mycket mer än Samsungen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag har planer på att införskaffa en laptop i ultrabook-segmentet till hösten. Jag har främst tittat på Asus Zenbook, Samsung 9 Series (Samsung 900X3C-A01) och Macbook Air. Det är datorerna med 13" skärm som jag intresserar mig av. Jag tänkte redogöra för min intryck och synpunkter, och förhoppningsvis kan det vara till hjälp för någon.

Vad gäller Asus Zenbook så är det främst UX31A som är av intresse. UX32 är inte något dålig dator, men något klumpigare och saknar riktig SSD (den lilla 24GB disken räknar jag inte).

Asus Zenbook UX31A
+ Core i7 processor
- Endast 4GB minne

Samsung 900X3C-A01
+ Tunnast och lättast
- Endast 4GB minne

MacBook Air
+ Snygg design

Är också ute efter en ny laptop. Den där Samsungen du skriver om...första gången nu på flera veckor jag seriöst funderar på att köpa en ultrabook som inte heter Macbook Air. Den verkar ju ha allt. Har du lyckats få fram hur tangentbordet är att skriva på den?? Sitter alla komponenter fastlödda även på denna tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Och du är PC fan som vill övertyga folk att köpa PC då?

Knappast.
TS får köpa vad han vill men man får tänka på vad den ska användas till. Han ville till exempel eventuellt kunna spela spel. Vad jag vet funkar det bättre på PC eller vad säger du?.
Han gillade designen på Samsungen, dock verkar han inte bry sig så mycket om det eftersom han menade på att den inte ska vara något att titta på.
Som jag sa så borde han testa båda datorerna och se vilken som verkar bäst just för han. Sen om man är van Windows användare (eller tvärtom) så borde man stanna vid det, om man nu inte vill börja lära sig hur det nya OSet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeralda21:

Är det möjligt att köra MacOSX på en Zenbook?

Det KAN gå om du försöker göra en Hackintosh av den. Vet inte om det är "olagligt" men tror knappast det händer något. Dock så är det tveksamt om det funkar ihop med komponenterna. Om du vill köra Mac OSX och Windows på en laptop är det bäst med en vanlig Mac.

Skrivet av alpha:

Asus Zenbook UX31A
+ Core i7 processor
- Endast 4GB minne

Samsung 900X3C-A01
+ Tunnast och lättast
- Endast 4GB minne

MacBook Air
+ Snygg design

Håller med dig där.
Bra att du visar både fördelar och nackdelar. Gillar inte heller Macarnas skärmar pga att allt speglas eller reflekteras. Bra bild men svårt att se. Föredrar skärmen på min Asus 12" som kostar ca 3k
Vet att Samsung gör bra grejer, och har hört gott om deras laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Är också ute efter en ny laptop. Den där Samsungen du skriver om...första gången nu på flera veckor jag seriöst funderar på att köpa en ultrabook som inte heter Macbook Air. Den verkar ju ha allt. Har du lyckats få fram hur tangentbordet är att skriva på den?? Sitter alla komponenter fastlödda även på denna tro?

Jag ska prova tangentborden mer vid tillfälle, men för min del så kändes tangentborden på alla dessa datorer helt OK.

Vad gäller Samsung-datorn så är minnet fastlött och icke-uppgraderingsbart, men det är enkelt att byta SSD.

Skrivet av Derox:

Något du kommer märka är att om du vill ha bra batteritid måste du på både Asusen och Samsungen själv växla från battery saving till något mer high performance läge om du vill spela upp t.ex. full HD från Youtube och sen tillbaka. Det var vad som uteslöt de datorerna för mig när jag valde mellan alla de 3, jag vill bara kunna surfa runt utan att behöva byta läge hela tiden men ändå få ut bra batteritid. Det verkade inte det balanserade lägena klara av på de datorerna.

Men om valet står mellan Asusen och Samsungen skulle jag ta Samsungen alla dagar i veckan. Även om jag tycker 1920x1080 är perfekt på 13" (då med 100% font storlek) så är Asusen så extremt plastig och inte lika trevlig att sitta med, den lät även mycket mer än Samsungen.

Tack för de mycket bra synpunkterna. För min del fäller skärmen större avgörande än batteritiden, men det är givetvis lite olika hur man prioriterar och vad man stör sig mest/minst på.
Frågan är bara vad det är som gör att både Asus och Samsung buggar ur när det gäller battery-saving läget, enl. din beskrivning. Datorn borde ju alltid skruva upp klockfrekvenserna för att orka spela full HD om det behövs. Är det något i Windows, BIOS, chipset eller något speciellt för bara Asus och Samsung tro?