Vad vill du ha av en Linux Dist?

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha av en Linux Dist?

Som ni säkert redan vet finns det en hel drös med olika Linux distributioner som alla erbjuder samma sak i lite olika förpackningar.

Personligen så kör jag på LinuxFromScratch och jag har utefter det byggt mina egna script för att enkelt och automatiskt bygga LFS vilket ger en väldigt minimal grund med det enda jag vill ha. Jag har även byggt ett litet system för andra paket efter LFS som jag kallar för Builds och fungerar väldigt lika FreeBSD's Ports dock långt ifrån klart... och väldigt klent med Builds eftersom jag är den enda som använder det

Så nu undrar jag vad som gjort att ni valt den dist ni kör?
och vad ni önskar att den perfekta dist:en skulle innehålla?

Själv så saknar jag snapshot funktion för att enkelt göra en snapshot på / efter installation som man enkelt kan återgå till. Min plan är att mina Builds installerar alla extra paket utöver grundsystemet i /usr/local även se till att paketets config filer hamnar i /usr/local/etc ist. för /etc. Då kan jag enkelt göra rm -rf /usr/local/* för att återgå till ett "nyinstallerat" LFS och fortfarande configurerat med mina nätverksinställningar och andra grundinställningar som sparats i /etc. Jag kan även ordna snapshots av /usr/local genom att använda UnionFS/AuFS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Som ni säkert redan vet finns det en hel drös med olika Linux distributioner som alla erbjuder samma sak i lite olika förpackningar.

Personligen så kör jag på LinuxFromScratch och jag har utefter det byggt mina egna script för att enkelt och automatiskt bygga LFS vilket ger en väldigt minimal grund med det enda jag vill ha. Jag har även byggt ett litet system för andra paket efter LFS som jag kallar för Builds och fungerar väldigt lika FreeBSD's Ports dock långt ifrån klart... och väldigt klent med Builds eftersom jag är den enda som använder det

Så nu undrar jag vad som gjort att ni valt den dist ni kör?
och vad ni önskar att den perfekta dist:en skulle innehålla?

Själv så saknar jag snapshot funktion för att enkelt göra en snapshot på / efter installation som man enkelt kan återgå till. Min plan är att mina Builds installerar alla extra paket utöver grundsystemet i /usr/local även se till att paketets config filer hamnar i /usr/local/etc ist. för /etc. Då kan jag enkelt göra rm -rf /usr/local/* för att återgå till ett "nyinstallerat" LFS och fortfarande configurerat med mina nätverksinställningar och andra grundinställningar som sparats i /etc. Jag kan även ordna snapshots av /usr/local genom att använda UnionFS/AuFS.

En liten offtopicfråga. Har också byggt ett par LFS förr i tiden, då version 6.X. På linuxquestions.org så rekommenderade de flesta att man alltid skulle bygga från LFS LiveCD även fast det inte var speciellt aktuell. Men nu ser jag att man inte kan bygga LFS version 7 från LiveCD'n. Så vad bygger du ifrån?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem

Debian, då jag gillar dess bakomliggande idéer — Debian Social Contract sammanfattar det mesta — samtidigt som det trots allt är fullt funktionellt (för mig). Det är en drivande distribution och har så varit i många år, då Debian tillsammans med Slackware är de äldsta fortfarande aktiva distributionerna (Slackware är äldre med en månads marginal). Debian vilar på en så pass stabil grund att distributionen ofta används som bas till nya distributioner, se t ex lex Ubuntu och i sin tur alla dess derivat.

Jag tror att

• deras strävan efter att finnas på många arkitekturer

• att stödja olika kärnor (Linux, FreeBSD, Hurd)

• deras allmänt no-nonsense-hållning i många sakfrågor som ibland ses som löjligt icke-pragmatisk (inte riktigt RMS-hårt, och han tycker inte Debian är "tillräckligt" hårda )

alla är beståndsdelar som hjälper till att bygga en så välfungerande distribution som möjligt. Att de lägger tid på att fixa exotiska specialfall ("Jag vill köra ditt program i Debian GNU/kFreeBSD på min brödrost, men det kompilerar inte!") bidrar till allmän kodkvalité, verkar utvecklande för de som sköter om koden, och en uttalad tanke med projektet är att alltid vidarebefordra denna kunskap uppströms.

Jag ser detta som ett sätt att se till att onödig dubblering av arbetsinsatser minimeras — en av mina största anledningar till att förespråka öppen källkod. Ibland fungerar detta bättre, ibland sämre, men så är det med allt.

Vad kunde vara bättre?
Ur mitt personliga användarperspektiv så är freeze-perioden tråkig då den "spiller över" även på unstable-grenen, som stannar upp. Detta är främst ett resultat av att tiden koncentreras på andra saker, så det är förståeligt och något annat skulle gått ut över den stabila grenen, som trots allt är basen för att Debian har så gott rykte och bred utspridning. Så: ännu mer folk och ännu mer tid hade gjort Debian bättre, surprise surprise.

Tidigare har Debianreleaser släppts enligt "it's done when it's done"-principen, och väntat till bug count har varit på 0 innan releasen annonserats. Nu kommer de anta en mer tidsbaserad releasecykel av många (bra) anledningar. Jag tror detta kommer vara främst positivt, men det får vi se.

(Jag använder även Ubuntu/Fedora/Scientific Linux/RHEL på andra ställen, så jag "vägrar" inte använda något annat än Debian, men det är min föredragna dist på hemdatorn.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ju Debian väldigt Tilltalas också av Debians sociala kontrakt och bredden i stöd och pakethanteringen.
När jag använder datorn till desktop blir det antingen Ubuntu eller Mint (såklart). Jag vill ha ett rent, snyggt interface som är enkelt att ändra. Cinnamon eller Entity är frågan, men XFCE är ganska roligt och enkelt att modifiera själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

En liten offtopicfråga. Har också byggt ett par LFS förr i tiden, då version 6.X. På linuxquestions.org så rekommenderade de flesta att man alltid skulle bygga från LFS LiveCD även fast det inte var speciellt aktuell. Men nu ser jag att man inte kan bygga LFS version 7 från LiveCD'n. Så vad bygger du ifrån?

Jag bygger LFS 7.1 ifrån LFS-7.0 som jag byggde ifrån LFS-6.7 som jag i sin tur byggde ifrån ZenWalk om jag minns rätt.
Började då att modifiera mina gamla (typ LFS-3.3) scripts för att automatisera processen att bygga LFS. Så min uppgradering från 6.7->7.0 var det största arbetet där jag också skapade mina A-LFS scripts. Nyligen så uppdaterade jag mina scripts så nu bygger jag LFS-7.1 nästan helt automatiskt. Jag behöver bara förbereda en partition och montera den till /mnt/lfs sedan köra cd /usr/src && make world så byggs allt tills jag har ett färdigt nytt system (ca 5h i VirtualBox med 4gb ram 4 cores tilldelat på min Xeon E3-1230) på den partitionen. Det enda jag behöver göra för att kunna boota är att installera lilo via chroot (ja jag föredrar gamla hederliga lilo före grub )
Jag har dock planer på att ändra byggsystemet så jag bygger en färdig image fil typ squashfs eller liknande som jag sedan kan skapa ISO fil av eller montera till en temp-dir och bara kopiera allt rakt av till en fysisk partition vid installation direkt på HD.

Skrivet av phz:

Debian, då jag gillar dess bakomliggande idéer — Debian Social Contract sammanfattar det mesta — samtidigt som det trots allt är fullt funktionellt (för mig). Det är en drivande distribution och har så varit i många år, då Debian tillsammans med Slackware är de äldsta fortfarande aktiva distributionerna (Slackware är äldre med en månads marginal). Debian vilar på en så pass stabil grund att distributionen ofta används som bas till nya distributioner, se t ex lex Ubuntu och i sin tur alla dess derivat.

Jag tror att

• deras strävan efter att finnas på många arkitekturer

• att stödja olika kärnor (Linux, FreeBSD, Hurd)

• deras allmänt no-nonsense-hållning i många sakfrågor som ibland ses som löjligt icke-pragmatisk (inte riktigt RMS-hårt, och han tycker inte Debian är "tillräckligt" hårda )

alla är beståndsdelar som hjälper till att bygga en så välfungerande distribution som möjligt. Att de lägger tid på att fixa exotiska specialfall ("Jag vill köra ditt program i Debian GNU/kFreeBSD på min brödrost, men det kompilerar inte!") bidrar till allmän kodkvalité, verkar utvecklande för de som sköter om koden, och en uttalad tanke med projektet är att alltid vidarebefordra denna kunskap uppströms.

Jag ser detta som ett sätt att se till att onödig dubblering av arbetsinsatser minimeras — en av mina största anledningar till att förespråka öppen källkod. Ibland fungerar detta bättre, ibland sämre, men så är det med allt.

Vad kunde vara bättre?
Ur mitt personliga användarperspektiv så är freeze-perioden tråkig då den "spiller över" även på unstable-grenen, som stannar upp. Detta är främst ett resultat av att tiden koncentreras på andra saker, så det är förståeligt och något annat skulle gått ut över den stabila grenen, som trots allt är basen för att Debian har så gott rykte och bred utspridning. Så: ännu mer folk och ännu mer tid hade gjort Debian bättre, surprise surprise.

Tidigare har Debianreleaser släppts enligt "it's done when it's done"-principen, och väntat till bug count har varit på 0 innan releasen annonserats. Nu kommer de anta en mer tidsbaserad releasecykel av många (bra) anledningar. Jag tror detta kommer vara främst positivt, men det får vi se.

(Jag använder även Ubuntu/Fedora/Scientific Linux/RHEL på andra ställen, så jag "vägrar" inte använda något annat än Debian, men det är min föredragna dist på hemdatorn.)

Skrivet av saturday_sun:

Jag gillar ju Debian väldigt Tilltalas också av Debians sociala kontrakt och bredden i stöd och pakethanteringen.
När jag använder datorn till desktop blir det antingen Ubuntu eller Mint (såklart). Jag vill ha ett rent, snyggt interface som är enkelt att ändra. Cinnamon eller Entity är frågan, men XFCE är ganska roligt och enkelt att modifiera själv.

Två röster på Debian, jag har gillat namnet och har testat det en gång för vääääldigt längesen men gillade det inte då. Vet inte varför för de minns jag inte Men det är nog ett helt annat OS idag än det var då, ska nog ta o testa de någon dag

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av McZ:

Två röster på Debian, jag har gillat namnet och har testat det en gång för vääääldigt längesen men gillade det inte då. Vet inte varför för de minns jag inte Men det är nog ett helt annat OS idag än det var då, ska nog ta o testa de någon dag

I ärlighetens namn så var nog namnet också en faktor när jag valde det första gången!

Jag hade tidigare bara använt Red Hat, fastnat i dependency hell och behövt kompilera ihjäl mig för minsta lilla installation kändes det som, vilket i längden blev tröttande när man experimenterade, så när jag i Debian första gången skrev "apt-get install" och det fungerade så var det en obeskrivlig lättnad. Sedan dess har jag aldrig blivit negativt behandlad av varken operativsystemet eller personerna bakom, så jag har hållit mig fast. Numera har alla distributioner så klart liknande pakethantering, så APT är inget speciellt exklusivt uteslutande argument längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv vill bara ha en dist som fungerar out-of-the-box på min desktop utan massa pill och jox..

Linux Mint är så nära jag kan komma just nu tror jag för egen del.

Permalänk
Entusiast

Vad jag vill ha ut av en bra distribution:

• Minimal installation. Så man slipper allt skräp man inte använder.

• Nätbaserad paketsystem. Tillgängligt och uppdaterat.

• Grunden för kompilering från start. Så man slipper installera och kompilera in en massa paket i efterhand enbart för detta.

• Möjligheter att individualisera enskilda paket.

• Tillgång till en stor community.

• Tillgång till välskrivna Wiki-sidor.

Och den distribution som har allt detta är Gentoo.
Ubuntu i all ära, men jag anser Ubuntu och dess varianter lite väl "övergjord" till vissa delar, och unsdermånlig på andra bitar.
Har man en gång börjat använda de mer avancerade egenskaperna i Gentoo's pakethanterare Portage, så inser man hur begränsade dem andra distributionerna är.

Gentoo kan ses som en halvautomatiserad LFS.
Har kraften från LFS, och smidigheten från dem färdiga distributionerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels Arch Linux, men har även Debian på ett par servrar. Jag har valt Arch Linux på mina skrivbordsdatorer samt min htpc. Jag tycker de har en väldigt bra Wiki, uppdaterade programvaror och jag gillar även att det är rullande release. Jag gillar att pilla med dessa datorer.

Jag gillar även debian på servrar av motsatta skäl, att det inte uppgraderas så ofta så man slipper pilla så mycket med dem. Jag gillar när de fungerar i ur och skur.

Jag vill ha en ren installation som jag själv anpassar och bygger upp efter behov. Jag vill ha enkla snabba uppgraderingar av paket men även möjlighet att enkelt kompilera egna program.

På filservern kör jag FreeBSD. Nu är det ju inte Linux men jag gillar det ändå, främst eftersom det har bra stöd för ZFS. Dessutom är det roligt att pilla med något annorlunda ibland. Innan körde jag OpenSolaris men jag trivs bättre med FreeBSD.

På skrivbordet har jag testat ubuntu i alla dess varianter, Linux Mint, Mandriva, Debian och Arch Linux. Det var först när jag började med Arch Linux jag kände mig hemma, det är min favorit. Ubuntu förenklar allt så det blir krångligt, man tappar kontrollen och för att få vettiga versioner så får man en massa tredjeparts programkällor. Sedan är det jobbigt när det kommer nya versioner vilket brukar sluta med ominstallationer. Jag föredrar rolling release. Men visst Arch Linux har nackdelar att ibland slutar saker att fungera vid uppgraderingar men det löser sig alltid via Arch Linux forum eller när nästa uppdatering kommer nästa dag. Men överlag har jag mycket stabilare dator med Arch än vad jag någonsin hade med ubuntu. Mint var som ubuntu fast ännu värre. Långsamma paketkällor, förvirrande programmenyer och om möjligt ännu okunnigare folk i forumen. Debian däremot har jag kommit bättre överens med av någon anledning trots att det i grunden är samma system som ubuntu och Mint. Nu håller jag i och för sig datorerna som kör debian mer rena från konstiga paketkällor och annat som kan orsaka krångel eftersom de har sådant användningsområde att de prioriteras vara stabila.

Fast egentligen kvittar det vad man kör bara man själv trivs. Man blir väl expert på det man gillar och då minskar problemen allteftersom man lär sig.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha uppdateringar.

Jag blir jättegrinig om jag har Firefox 13 när 14 är ute, eller Chromium 19 när Chromium 20 är ute, eller GIMP 2.4 när GIMP 2.6 är ute.

Permalänk
Medlem

En Terminal

Finns det något man inte vill ha/vill ha så fixar man det bara med den

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd

Jag vill att den ska funka.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

..Gentoo...

Gentoo ja, den hade jag nästan glömt bort. En klasskompis från högskolan körde Gentoo och tyckte det var bra. Jag har funderat på att testa de flera gånger. Men jag är fast med LFS eftersom jag gillar att pilla och fixa saker exakt så jag vill ha det Men Gentoo är som du säger väldigt nära LFS.

Skrivet av ronnylov:

..Arch Linux ... FreeBSD...

Arch Linux körde jag ett tag och det var riktigt bra. men jag gillar ZenWalk bättre.. vet inte varför Däremot så är FreeBSD grymt jag kör FreeNAS på min filserver med ZFS och sen har jag skapat ett Jail med webserver/ftp/ssh och lite annat som ansluter från Internet för att separera fillagring från internet services. Grymt OS och jag gillar deras /usr/src och /usr/ports system Om det inte vore för det klena stödet för grafikkort och möjligheten att spela (Diablo 3) på FreeBSD så hade jag kört det som desktop OS också

Skrivet av rektor:

Jag vill ha uppdateringar...

Jag föredrar stabilt system framför det senaste men de e klart man vill ju ändå inte ligga efter

Skrivet av roykio:

En Terminal

Finns det något man inte vill ha/vill ha så fixar man det bara med den

Exakt ^ Jag har nästan alltid byggt alla paket jag vill ha oavsett dist jag kört direkt från source. Det har sällt till med problem på vissa distar när man inte kört med deras paket system. Men det fungerar utmärkt på LFS, ändå bygger jag mitt eget FreeBSD ports liknade system för pakethantering

Skrivet av eXpander_:

Jag vill att den ska funka.

Ja det vore ganska överflödigt med en dist som inte fungerar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McZ:

Jag föredrar stabilt system framför det senaste men de e klart man vill ju ändå inte ligga efter

Jag vill också ha ett stabilt system, därför vill jag inte ha alpha, beta, eller rc releaser.
Men tycker att jag borde kunna få ett stabilt system med de senaste om jag får uppdateringar till den senaste skarpa releasen?

Iaf på icke-system-kritiska komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill också ha ett stabilt system, därför vill jag inte ha alpha, beta, eller rc releaser.
Men tycker att jag borde kunna få ett stabilt system med de senaste om jag får uppdateringar till den senaste skarpa releasen?

Iaf på icke-system-kritiska komponenter.

Det är en av anledningarna att jag gillar Arch Linux, de kör alltid på senaste skarpa releasen av alla program så man behöver inte fundera mer på om man har en aktuell version (förutsatt att programmet finns i repositoryt). Jag gillar ju att leka med videokomprimering och sådant och då är det skönt att ha aktuella versioner av ffmpeg och x264 t.ex.

Men det kan ju bli en del handpåläggning emellanåt när det blir större förändringar i senaste skarpa releasen. På sistone har det t.ex. varit lite strul när /lib/ bytte plats till /usr/lib/ och då grub slutade supportas så man fick byta till grub2. Ibland bestämmer de att sluta supporta ett program i de officiella repositorierna och då kan det flyttas till AUR och har man inte koll på det kan man plötsligt sitta med en gammal version när det slutar uppdateras. Men fördelarna överväger ändå nackdelarna tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

1) Fungerar "out of the box"
2) Stilrent
3) Användarvänligt

Linux Mint 13 med Cinnamon erbjuder mig detta. Och som tidigare skrivit, är något fel eller vill jag ändra något så finns terminalen. En stor och kunning community runt disten är ju inte häller fel om man vill fördjupa sig i eventuella fel som skulle kunna uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

1) Fungerar "out of the box"
2) Stilrent
3) Användarvänligt

Jo precis vad jag letar efter oxå, så jag har fastnat för Ubuntu, men jag tycker det börjar bli lite väl tungt på sistone, mycket onödigt tjafs. Så jag testa Linux Mint debian, men det är för buggigt för att jag ska kunna använda det, ingen av de inbyggda repos funkar.

Om Ubuntu skulle bromsa ned utveckligen och bara släppa en gång per år, skulle det förmodlingen vara perfekt för mig, just nu känns det alldeles för buggigt. Och hårvaru stödet behöver bli mycket bättre.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jo precis vad jag letar efter oxå, så jag har fastnat för Ubuntu, men jag tycker det börjar bli lite väl tungt på sistone, mycket onödigt tjafs. Så jag testa Linux Mint debian, men det är för buggigt för att jag ska kunna använda det, ingen av de inbyggda repos funkar.

Om Ubuntu skulle bromsa ned utveckligen och bara släppa en gång per år, skulle det förmodlingen vara perfekt för mig, just nu känns det alldeles för buggigt. Och hårvaru stödet behöver bli mycket bättre.

Varför inte vanliga debian i så fall? Linux Mint debian är väl debian "med onödigt tjafs" tillagt. Man kan köra vanliga debian med modernare kärna via backports om man vill ha bättre hårdvarustöd för nyare hårdvara och nonfree för att få firmwares till ofria drivrutiner. Testade först med mint debian på dotterns dator men precis som du skriver så var det kasst med repos, långsamma servrar som gjorde nedladdning av uppdateringar segt. Testade istället med xfce på vanliga debian 64-bit och det flyter på riktigt bra och med svenska repot för debian går uppdateringarna snabbt. Den datorn kör en AMD X2 3800+ med 2GB RAM, inget fartvidunder precis men det räcker gott och väl till ändå. Inga problem med hårdvarustödet på den datorn i alla fall.

Men jag fick dock installera grafikdrivrutinen för nvidia och flash:
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Ja jag upplever lmde buggigt också, bra mycket mer flyt i vanliga debian som förövrig är en kanondist på serversidan enligt mig. Som desktop känns den lite "meh".

Provat linux mint 13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Releasecykeln handlar väl ändå om när testing fryses? Alltså att de kör freeze varannat år, och sen släpper det när alla RC-buggar är borta?

Jag kör för övrigt Debian Stable(desktop)/Testing(laptop). Jag gillar främst fokusen på kvalitet. När man väl har installerat och konfigurerat det så fungerar det bra, man slipper spendera så mycket tid på underhåll. Något jag gärna skulle vilja se är bättre integration av Debian backports i stable, alltså så att man skulle kunna kryssa i "installera från backports" i software center eller dylikt när man installerar program.

Kan tänka mig att Debian stable är tråkigt att använda när man vill leka lite med sin installation och testa nya saker. Vill man däremot ha något som fungerar bra för vardagligt bruk är Debian ett bra val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Ja jag upplever lmde buggigt också, bra mycket mer flyt i vanliga debian som förövrig är en kanondist på serversidan enligt mig. Som desktop känns den lite "meh".

Provat linux mint 13?

Jag gillar inte riktigt Linux Mint, det har bytt ut grejer som funkade perfekt med grejer som är buggiga.

Vanliga debian gillar jag inte riktigt heller den saknar många verktyg som Ubuntu har som gör livet enklare, jag är för bekväm av mig nuförtiden

Fast Ubuntu känns mer buggigt och segare sen jag uppgraderade till Intel istället för min gammla AMD.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jag gillar inte riktigt Linux Mint, det har bytt ut grejer som funkade perfekt med grejer som är buggiga.

Vanliga debian gillar jag inte riktigt heller den saknar många verktyg som Ubuntu har som gör livet enklare, jag är för bekväm av mig nuförtiden

Fast Ubuntu känns mer buggigt och segare sen jag uppgraderade till Intel istället för min gammla AMD.

Av erfarenhet så funkar Linux bättre på äldre datorer.
Ubuntu funkade bra på en gammal Windows 2000 dator utan problem, också på en laptop hemma. Men inte på 2 nya stationära datorer.
Har väl med drivrutiner att göra. Den gamla burken blev snabbare än en av dom nya med Ubuntu i..

Permalänk
Medlem

Ubuntu

Enkelt att använda, installera och hålla igång. Men kan göra alla "avancerade" saker som övriga kan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusW:

Releasecykeln handlar väl ändå om när testing fryses? Alltså att de kör freeze varannat år, och sen släpper det när alla RC-buggar är borta?

Ja, det är riktigt. Som jag skrev låter det som att jag tror de skulle låta "release critical"-buggar vara kvar, vilket inte är fallet (begreppet "release critical" skulle ju också vara ganska urholkat då ), och inte min egentliga mening. Jag skyller på att jag editerade bort mig i all hast.

När de skulle introducera tvåårscykeln med Squeeze (innan gick de in i "freeze" när en odefinierad kritisk massa tyckte att det var "läge") så försökte många releasemål klämmas in på en kortare tid än vanligt för att försöka hinna innan freeze, vilket inte riktigt gick och de skjöt pragmatiskt upp fryspunkten ett tag. Det var mer sådana situationer jag menade potentiellt skulle kunna vara negativa: om tidskravet gör att större mål får skjutas upp. Men som sagt, jag tror också det kommer vara till största delen positivt, då det sätter lite "fart" på utvecklingen. Tvåårscykeln kom till av bra anledningar (förändrad projektstorlek, erfarenheter från 3.1, etc.).

Om constantly usable testing (Debian CUT i "folk"mun) implementeras som komplement till stable så försvinner egentligen de sista lilla nackdelarna med Debian jag motvilligt lyckades gräva upp under symboliskt pistolhot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det är riktigt. Som jag skrev låter det som att jag tror de skulle låta "release critical"-buggar vara kvar, vilket inte är fallet (begreppet "release critical" skulle ju också vara ganska urholkat då ), och inte min egentliga mening. Jag skyller på att jag editerade bort mig i all hast.

När de skulle introducera tvåårscykeln med Squeeze (innan gick de in i "freeze" när en odefinierad kritisk massa tyckte att det var "läge") så försökte många releasemål klämmas in på en kortare tid än vanligt för att försöka hinna innan freeze, vilket inte riktigt gick och de skjöt pragmatiskt upp fryspunkten ett tag. Det var mer sådana situationer jag menade potentiellt skulle kunna vara negativa: om tidskravet gör att större mål får skjutas upp. Men som sagt, jag tror också det kommer vara till största delen positivt, då det sätter lite "fart" på utvecklingen. Tvåårscykeln kom till av bra anledningar (förändrad projektstorlek, erfarenheter från 3.1, etc.).

Om constantly unstable testing (Debian CUT i "folk"mun) implementeras som komplement till stable så försvinner egentligen de sista lilla nackdelarna med Debian jag motvilligt lyckades gräva upp under symboliskt pistolhot.

Då är jag med. Dock ska det vara "constantly usable testing". CUT hade väl ändå också påverkats av freeze (som jag förstod som det du tyckte var negativt med testing), skillnaden är väl att uppdateringar inte ska göra systemet oanvändbart (något som inte hänt mig, tycker testing alltid känns klart användbart, även om det kan bli lite konstigt mitt i transitions) och att testing alltid ska gå att installera. Annars låter "roilling" intressant:

http://raphaelhertzog.com/2011/04/27/towards-debian-rolling-m...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusW:

Dock ska det vara "constantly usable testing".

Korrekturläsning är för amatörer! Men fixat ändå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tycker folket här om Lubuntu och Xubuntu då? (LXDE och Xfce på Ubuntu)
Har ej testat dem själv, men de ska ju vara betydligt snålare på resurser än Unity i alla fall.

Sedan finns ju även Kubuntu (KDE), men jag håller mig hällre till Unity (för funktionaliteten) eller LXDE/Xfce för resurs-snålandet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Ubuntu. Det är ett färdigkonffat Debian, så slipper man det och sparar tid, och det är stora och snabba repos. Vill man köra bleeding edge finns alltid nästa version eller alla(många) tredjepartsrepos(ppa) på launchpad. Och det finns Ubuntustudio med maximalt multimediastöd. Dessutom är det det mest omskrivna Linux så nästan alla fel som kan uppstå är det bara att Googla så hittar man en lösning på nolltid.

Och Unity börjar ge ett gediget intryck, till skillnad från fiaskoprojektet Gnome3 och KDE som nästan ingen utvecklar längre. XFCE i all ära, men det ser inte alls lika polerat ut som Unity numera gör så jag kör lika gärna Unity så länge det är en dator som orkar med det.

Och var kommer Steams native linuxklient först? Jo, Ubuntu

edit. apropå resurssnålande, det är ju populärt i Linux-världen mycket pga leet hackers som bygger sina burkar från soprumsfynd. Det är bara det att gamla utrangerade burkar börjar bli fyrkärniga och med massor av minne nuförtiden så det finns inte samma poäng med att snåla på resurser för Linux-desktop. Är det en ny burk så driver all modern hårdvara Linux med rasande prestanda.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag vill ha:

• Minimal installation från start.

• Minimalt med extrajobb.

• Välgjorda wikisidor, välfungerade forum och helst irc-support.

• Välskrivna program.

Det får jag ut ifrån Arch Linux eller FreeBSD.
Arch Linux är välbyggt, välgjort, snabbt, och otroligt välgjord documentation. Gentoo är fint, det ska hållas med om, men nej, det är inte min kopp te, även om det är från källan rakt av. Pacman och Yaourt är underbart för min del.
Får jag ett kommandopromt så klarar jag mig, en installation av Arch tar ca en halvtimme, ett färdigt system tar ungefär en dag (med alla tweaks, egna PS1, DWM eller MonsterWM, och lite godis.

Jag började med Slackware, sedan blev det ubuntu, därefter debian, därefter FreeBSD, Mint, tillbaka till Debian, Arch, Fedora, och Arch igen.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

föredrar också "Minimalt med extra jobb" så Archlinux går före Gentoo känns som mer tids krävande.