Permalänk
Medlem

Ska klara 3 år

Hej!

Jag skäms för att fråga men...

finns det någon dator som kan klara Minecraft 3 år framöver utan lagg? :3
Den ska heller inte vara så dyr (om det är möjligt), max 3000kr.

Permalänk
Medlem

Kan ens en dator för 3000:- klara Minecraft idag?

Permalänk
Medlem

Oj, skulle spara lite istället och köpa någon billig i5/i7 med antingen HD 3000 eller HD 4000(helst denna)
Borde kunna hitta någon för ~1-2k mer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BrentIt:

Hej!

Minecraft kommer inte bli mer krävande än vad det är så såklart har du en dator som pallar minecraft idag så kommer det även göra det om 3år.

Om det är en laptop du är ute efter så kan det vara svårt att hitta en med tillräcklig GPU för att klara det.

Möjligen en dator med e-300Processor som har en integrerad GPU i den prisklassen....
Vad tror ni andra SweC:are?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Klarar datorn minecraft idagsläget bör den väll göra det även om tre år så jag ser inget problem med det, tror knappast det kommer bli änn sämre optimerat än vad det redan är. Problemet är väll att hitta en dator som ligger inom budgeten.

Om du enbart ska spela minecraft rekomenderas en stark processor och mycket minne, det är det viktigaste. Grafikkort är inte lika viktigt men behöver ju heller inte vara det allra sämsta du hittar, var gränser går där vet jag tyvärr inte.

Lite utanför ämnet kanske men hur fan kan minecraft, ett spel som ser ut ungefär som CS 1.6 ( som jag kunde spela på min 500mhz p3 datorn för 12 år sedan) kräva så sjukt mycket systemresurser? Det är ju sjukt!

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-... om du köper denna
så kommer du inte ens ha problem med mer krävande spel än Minecraft.

Väldigt prisvärd tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrentIt:

Hej!

Tror inte minecraft kommer bli så mycket mer krävande i framtiden... Men det du ska satsa på i en dator ( för minecraft ) är RAM och processor. Vad det gäller grafikkort kan du nog köra på inbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Avstängd

Om du ska skaffa en så bra bärbar som möjligt för minecraft ska du välja den bärbara med bästa grafik. Går imot er andra där.

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att den är bärbar? annars är det här en väldigt prisvärd dator: http://cdon.se/hemelektronik/home_fujitsu_ph300_intel_i3-2120... kolla om det finns några erbjudanden och den blir riktigt billig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Minecraft kan inte adressera mer än 4GB ram och i FAQ för att optimera Minecraft på Minecraft forumet skall man limitera JAVA till 1GB.
Processor jo en Dual är väl ett måste xD
Spela på Server kräver mindre då man inte behöver rendera "chunks".
GPU... Tror inte det är så krävande. Jag kunde spela på HD2000 på min laptop. Så det är ju lugnt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

Med intel hd 3000. Efter jag läst lite om det så skriver folk att det går att lira. Men googla lite själv.

Permalänk
Skrivet av BrentIt:

Hej!

Har du ändrat dig igen?;)

Jag skulle nog säga att ett externt grafikkort är nödvändigt om du vill spela på höga inställningar med bra FPS (ett måste för mig:P)!

Edit: Kan ju tillägga att min brors skoldator har en i5:a med HD 3000, flyter på riktigt bra med lägsta inställningar i ca 25 FPS:P:P

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Eller en obildad person som tror att hårdvara blir långsammare med tiden.
(Rätt många som har den uppfattningen, då deras OS blir mer och mer bloatat, och de tror därmed att det är själva hårdvaran som blir långsammare.)

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Så Kör folk det Skitet ? Allvarligt?
Det ser ju ut att komma från Min ZX Spectrum

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Lite utanför ämnet kanske men hur fan kan minecraft, ett spel som ser ut ungefär som CS 1.6 ( som jag kunde spela på min 500mhz p3 datorn för 12 år sedan) kräva så sjukt mycket systemresurser? Det är ju sjukt!

Dåligt optimerat, det kommer att optimeras i version 1.4

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Skrivet av guos89:

Ser mycket sämre ut än CS 1.6, CS är ju full HD i jämförelse, men å andra sidan är det inte grafikkortet som minecraft är tungt för, utan i första hand CPU. Har du förresten tänkt på hur stora banorna i CS är i jämförelse till Minecraft? Hur stor del av ytan i CS är egentligen förstörbar, och vidare hur stor yta är det egentligen man kan röra sig på?

Tänker du på dessa aspekter så kanske du får någon sorts svar, sen handlar det såklart om optimering, då CS bara var ett mod till ett spel som var gjort av ett rätt stort spelföretag så var inte optimering något de behövde tänka på speciellt mycket, medan Minecraft i huvudsak är gjort av en privatperson på fritiden, visst har han hjälp av andra nu, men grundstenarna är fortfarande satta av honom.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av linxz:

Ja eller hur, fuck gameplay säger jag, grafiken är allt.

CRYTEK GOT IT RIGHT, CRYTEK FOR ZE PREIDENT!!11!11!!!!!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Eller en obildad person som tror att hårdvara blir långsammare med tiden.
(Rätt många som har den uppfattningen, då deras OS blir mer och mer bloatat, och de tror därmed att det är själva hårdvaran som blir långsammare.)

Hårdvara nej, men hur är det med en HDD? Har iaf fått för mig att en sån kan presetera sämre med tiden men kan vara ute och cykla där med

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Kan någon kolla om laptopen jag länkade + 4gb ramn är tillräckligt bra? >.<

Permalänk
Skrivet av azezl:

Hårdvara nej, men hur är det med en HDD? Har iaf fått för mig att en sån kan presetera sämre med tiden men kan vara ute och cykla där med

Vet inte hur stor skillnad på prestanda det blir, personligen har jag aldrig märkt någon skillnad, har funkat som innan fram till strax innan den dör då man fått lite bootproblem och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en dat0r med inte1 3000/ geforce 540m och den kör inte minecraft så bra. D0ck har min bror en gamma1 sunkig inte1 c0re 2 duo dat0r s0m kör minecraft skitfint.

Ledsen för att texten är så konstig, men tangentb0rdet g1appar lite.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

Dåligt optimerat, det kommer att optimeras i version 1.4

Det är Java, kommer aldrig optimeras till en vettig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrentIt:

Kan någon kolla om laptopen jag länkade + 4gb ramn är tillräckligt bra? >.<

Jag har ingen erfarenhet själv av det grafikkortet, men här är en video där det ser ut att gå hyfsat bra.

"it runs 30-100 medium settings"

----

Lägga till 4gb ram är i Minecraft's fall helt onödigt, då du klarar dig på 4gb.

Edit: Det ser dock ut att vara Minecraft Classic.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Jag har ingen erfarenhet själv av det grafikkortet, men här är en video där det ser ut att gå hyfsat bra.
http://www.youtube.com/watch?v=5uQXc69-Txk

"it runs 30-100 medium settings"

----

Lägga till 4gb ram är i Minecraft's fall helt onödigt, då du klarar dig på 4gb.

Edit: Det ser dock ut att vara Minecraft Classic.......

Kör han med en liknande dator jag länkade? ;o

Permalänk
Medlem

Jag hittade en ny dator.
Lite dyrare men funkar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1235583

Vad tycks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Och DU kallar folk för troll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Keeper of Traditions

taskig upplösning på den skärmen....

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om den CPUn kommer orka med det nåt vidare bra.

Visa signatur