radeon 7950 overclock problem

Permalänk
Medlem

radeon 7950 overclock problem

tjenare . Jag har nu haft mitt asus 7950 i några veckor och försökt klocka det. men jag är ny till att klocka kort... jag har nu tagit kortet från 800 till 900 mhz core och memmory är 1250 som stock. jag har kört såhär nu utan problem om får ca 56 avg Fps på ultra BF3

jag är sugen på att klocka mer jag har hört att det ska gå säkert att klocla till 1000mhz på core och minne mycket mer är vad jag har .
jag har även läst att folk har lyckats få dom höga hastigheterna med bara amd ccc.

när jag själv prövat att klocka så har jag spelat bf3 dragit upp 25mhz på core , spelat i ca 10 min ökat och fortsatt så jag kommer till 975 sen högre än det så dör bf3 direkt och allt hänger sig.

vad gör jag fel?

jag andvänder mig av amd CCC överklockning
och har aktiverat så att den tar 20% mer ström

ja ska testa msi afterburner men ja borde kunna nå bättre resultat än vad jag har fått redan i CCC.

Permalänk
Skrivet av troxiz:

tjenare . Jag har nu haft mitt asus 7950 i några veckor och försökt klocka det. men jag är ny till att klocka kort... jag har nu tagit kortet från 800 till 900 mhz core och memmory är 1250 som stock. jag har kört såhär nu utan problem om får ca 56 avg Fps på ultra BF3

jag är sugen på att klocka mer jag har hört att det ska gå säkert att klocla till 1000mhz på core och minne mycket mer är vad jag har .
jag har även läst att folk har lyckats få dom höga hastigheterna med bara amd ccc.

när jag själv prövat att klocka så har jag spelat bf3 dragit upp 25mhz på core , spelat i ca 10 min ökat och fortsatt så jag kommer till 975 sen högre än det så dör bf3 direkt och allt hänger sig.

vad gör jag fel?

jag andvänder mig av amd CCC överklockning
och har aktiverat så att den tar 20% mer ström

ja ska testa msi afterburner men ja borde kunna nå bättre resultat än vad jag har fått redan i CCC.

att det hänger sig kan bero på att du har överhettnings problem, att kortet blir för varmt. värme problem kan det bli eftersom du har höjt volten vilket medför en varmare GPU. så jag skulle rekommendera att du håller koll på hur varm din GPU blir innan du fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

att det hänger sig kan bero på att du har överhettnings problem, att kortet blir för varmt. värme problem kan det bli eftersom du har höjt volten vilket medför en varmare GPU. så jag skulle rekommendera att du håller koll på hur varm din GPU blir innan du fortsätter.

mina temps går inte över ca 40 grader när ja stängt ner bf3 efter crash så ligger den på typ 38 högst 50 . mitt nät agg är på 550w kan de göra något ?

när det crashar så blir heöa skärmen svart sen kommer den tebax och så funkar inte bf3 och man måste stänga av de i windows aktivitetshanterare...

Permalänk

då kan det bero på att ditt nätagg är för litet, eftersom ju mer du höjer volten desto högre ström drar kortet i load (duuuh) den rekommenderade nätdelsstyrkan på kortet är 500W och 20% på det är 100 vilket slutar på 600W rekommenderad nätdelsstyrka. och dina andra komponenter drar ström dem med så det kan bero på att ditt nätaggregat slutar ge ditt grafikkort strömm vid överbelastning. testa att sänka volten med 15% och lägg upp klocken mer istället, du kommer märka när det blir instabilt och du ser artefakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av troxiz:

mina temps går inte över ca 40 grader när ja stängt ner bf3 efter crash så ligger den på typ 38 högst 50 . mitt nät agg är på 550w kan de göra något ?

när det crashar så blir heöa skärmen svart sen kommer den tebax och så funkar inte bf3 och man måste stänga av de i windows aktivitetshanterare...

Se bara till att du har ett nätagg som kan ge minst 40 A (helst 60 A) på 12 V rail och att det inte är uppdelat på flera rails på 12 V. När man börjar överklocka går det snart åt ström!!
550W är trologtvis för svagt. Jag hade ett OCZ 600W (2 st 12 V rails som inte klarade mer än 18 A var) som inte klarade av att driva en dator med ett AMD7950-kort oklockat! Jag köpte ett Corsair TX750 som kan ge 62 A på 12V och nu mår hela systemet hur fint som helst. Allmän instabilitet beror mycket oftare än många tror på för svaga nätdelar.

Visa signatur

/jerryswe