Permalänk
Medlem

SSD i Ultrabook?

Tjenare! Har sökt samt frågat i SSD-tråden utan att fått svar. Har lite bråttom så måste veta ikväll.

Om man ska köpa SSD till en Ultrabook, eller snarare Sleekbook, måste man köpa någon extra tunn special-ssd, eller passar alla vanliga 2.5" SSDs?

Permalänk
Medlem

Lyft på locket och kolla ?
Sitter det en mSATA där så måste du ha en mSATA såklart.
Och sitter det en specialvariant så är du helt i händerna på HP.

Permalänk
Medlem

Att skriva att du måste få besked i kväll är troligtvis inte en bra approach. Det gör bara att man inte har lust att hjälpa dig. Hoppas att du tänker på det inför nästa gång du skriver en tråd.

Vad jag förstår av sökningar via Google så ska du ha en SSD som är högst 7 mm. Vanliga 2.5" har en höjd på någonstans kring 9 mm. Exempel på de som klarar detta höjdkrav är Samsung 830 eller Intel 320. Kolla noga på de specifikationer som finns för den SSD du önskar att köpa.

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att det sitter en 500GB 5400rpm disk i den från fabrik.. med största sannolikhet en 7mm tjock 2,5"-are.
Lättast är ju att öppna och kolla eftersom du ändå skall ha upp den senare...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här ultrabook med en 7 mm Samsung SSD ( sån här ) och i just den här modellen får inte SSDn vara högre en 7mm. Jag kan inte utala mig om alla men misstänker att det gäller alla Ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Att skriva att du måste få besked i kväll är troligtvis inte en bra approach. Det gör bara att man inte har lust att hjälpa dig. Hoppas att du tänker på det inför nästa gång du skriver en tråd.

Vad jag förstår av sökningar via Google så ska du ha en SSD som är högst 7 mm. Vanliga 2.5" har en höjd på någonstans kring 9 mm. Exempel på de som klarar detta höjdkrav är Samsung 830 eller Intel 320. Kolla noga på de specifikationer som finns för den SSD du önskar att köpa.

Ok jag ber om ursäkt om det lät oförskämt. Det är så att farsans gamla dator gått sönder så han behöver en ny, och eftersom han åker iväg en vecka imorgon behöver han köpa den ikväll:)

Skrivet av Svensktiger:

Lyft på locket och kolla ?
Sitter det en mSATA där så måste du ha en mSATA såklart.
Och sitter det en specialvariant så är du helt i händerna på HP.

Datorn är inte köpt än:) Är det vanligt att datortillverkare använder specialvarianter (undantaget Apple givetvis)?

Skrivet av Eowii:

Jag har en sån här ultrabook med en 7 mm Samsung SSD ( sån här ) och i just den här modellen får inte SSDn vara högre en 7mm. Jag kan inte utala mig om alla men misstänker att det gäller alla Ultrabooks.

Ok! Men vi gör så att vi köper datorn, sen får jag väl öppna den och mäta hårdisken som sitter i och sedan avgöra vad som passar.

Anledningen till att jag över huvudtaget frågar är för att jag googlat "Hp Envy 6 ssd" och inte en enda människa i hela världen verkar ha satt i en SSD i en sådan, så blev orolig att det inte fans några SSDs som passade över huvud taget.

Vilken ca 120gb 7mm sdd rekomenderas, samsung, intel eller någon annan?

Tack för svaren hittils!:)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935150

Den här är inte den snabbaste men den skulle nog passa en ultrabook fint.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Intel 330 är 9mm och går inte att göra tunnare heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vilken ca 120gb 7mm sdd rekomenderas, samsung, intel eller någon annan?

Jag kör som sagt med Samsung och är mkt nöjd har inte haft något problem alls, sen använde jag den gammla hårdisken i en hårddiskkabinett för att få en 500gb externa då 120gb kanske kan bli lite lite. Kör den via usb 3.0 och får då finfina överföringshastigheter.