Sista kollen / optimering av tyst mATX

Permalänk

Sista kollen / optimering av tyst mATX

Hej, ska nu äntligen uppgradera min gamla högljudda ATX burk till en smidigare och förhoppningsvis tystare mATX.

Det jag undrar från er är om det finns något jag kan byta ut för att få den tystare eller spara in en lapp utan att förlora någonting.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2104904&view=m

Målet med datorn är att få en tyst och smidig dator för surf/film och lättare spel.

Då har jag valt en i5a med Intel HD4000 för att slippa ett dedikerat grafikort som bara väsnas och värmer upp. Då jag känner att jag för tillfället inte behöver den grafikprestandan (kan alltid stoppa in det senare)
Har kollat litegrann på AMD´s bulldozer men känner att det är för höga TDP värden där.

Chassi, nätagg är inte mycket och snacka om, där har jag undersökt länge och noga. Och minne och BD-brännare är inte så mycket och tänka på.

SSD har jag valt Samsungs 830 serie vilket känns som det bästa just nu, några andra tips?

Tack på förhand
/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Du har nog gett oss fel länk, eller ..

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av malcolmgranberg:

Hej, ska nu äntligen uppgradera min gamla högljudda ATX burk till en smidigare och förhoppningsvis tystare mATX.

Det jag undrar från er är om det finns något jag kan byta ut för att få den tystare eller spara in en lapp utan att förlora någonting.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939926

Målet med datorn är att få en tyst och smidig dator för surf/film och lättare spel.

Då har jag valt en i5a med Intel HD4000 för att slippa ett dedikerat grafikort som bara väsnas och värmer upp. Då jag känner att jag för tillfället inte behöver den grafikprestandan (kan alltid stoppa in det senare)
Har kollat litegrann på AMD´s bulldozer men känner att det är för höga TDP värden där.

Chassi, nätagg är inte mycket och snacka om, där har jag undersökt länge och noga. Och minne och BD-brännare är inte så mycket och tänka på.

SSD har jag valt Samsungs 830 serie vilket känns som det bästa just nu, några andra tips?

Tack på förhand
/ Malcolm

Har du kollat något på AMD APU:er då?
Verkar inte helt tokigt då Intel Hd 4000 är skräp lika så 2000.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inget fel på Intels HD grafik i stort.
Och HD4000 räcker även till för lite spelande om man måste.
Då spelande inte är på tapeten (som TS säger) så duger det med bred marginal.

Permalänk
Medlem

Medföljande 180 mm fläkten i TJ08B-E kan upplevas som högljudd, Phobya har en 180 mm som ska vara tystare. Sen måste du byta ut medföljande CPU kylaren den låter fan, Cooler Master Hyper 212 är ett vettigt budget alternativ, vill man lägga lite mer så är Thermalright HR-02 Macho tystare om man får plats med den i lådan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Du har nog gett oss fel länk, eller ..

Japp, bytt ut den nu.

Skrivet av DavidtheDoom:

Har du kollat något på AMD APU:er då?
Verkar inte helt tokigt då Intel Hd 4000 är skräp lika så 2000.

Nja, känns lite för klen med en fusion, vill ha lite kraft till normalt användande samt beräkningar i skolan(Chalmers) samt kunna stoppa in en presterande GPU senare

Skrivet av Svensktiger:

Inget fel på Intels HD grafik i stort.
Och HD4000 räcker även till för lite spelande om man måste.
Då spelande inte är på tapeten (som TS säger) så duger det med bred marginal.

Precis min tanke

Skrivet av lideri:

Medföljande 180 mm fläkten i TJ08B-E kan upplevas som högljudd, Phobya har en 180 mm som ska vara tystare. Sen måste du byta ut medföljande CPU kylaren den låter fan, Cooler Master Hyper 212 är ett vettigt budget alternativ, vill man lägga lite mer så är Thermalright HR-02 Macho tystare om man får plats med den i lådan.

Precis, har läst detta och har en Phobya liggandes hemma på bordet väntandes, har även en Thermaltech CPU-kylare som jag köpte på inet i en utförsäljning.

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930