Permalänk
Skrivet av frillan125:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monterings... det är tejpen.

Det man gör är att tejpar för att stoppa fläkten från att ta in varm luft igen (se bilder)

http://forum.notebookreview.com/attachments/sager-clevo/79583...
http://forum.notebookreview.com/attachments/sager-clevo/79585...
http://forum.notebookreview.com/attachments/sager-clevo/79586...

Alltså det är ett mellanrum mellan fläkten och flänsarna, där kan fläkten suga in varm luft igen, tejpar man så åker luft rakt ut, lite som en tunnel. Ska fungera mycket bra, speciellt med tanke på att tejpen kostar ca 50kr.

(Möjligt att man måste vara inloggad på NBR för att se bilderna)

Edit: Denna bild är bra: http://i48.photobucket.com/albums/f224/fantomasz/IMG_0054.jpg det är mellan fläkten och flänsarna.

Väldigt intressant, kommer definitivt göra detta. Tack för tipset.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Väldigt intressant, kommer definitivt göra detta. Tack för tipset.

Ett billigt och bra knep för att hålla graderna nere lite. Ett annat tips är att kylrören som går från cpu och gpu kan eventuellt vara lite dåligt vinklade, de kan antingen luta neråt eller trycka uppåt, oavsett vilket (inte på alla det är så) så kan cpu/gpu ha dålig kylning på en del av chipset, då får man antingen stödja upp röret med lite mjukt material eller trycka ner det med något liknande.

Har 2 kompisar som fått hem datorer från clevo, 1 p150 och 1 p170, ena har att röret lutar neråt och en uppåt, kollar man lite på nätet är detta inte ovanligt. Det är lätt att kolla om man har det problemet, på vissa kan man se tydligt om man är drabbad och på vissa får man köra t ex kombuster i några minuter, låta den vila sen trycka / lyfta försiktigt och se om det blir skillnad. Även här kan det röra sig om några grader

Väntar fortfarande på min leverans men både det med tejpen och och lutningen kommer jag kolla direkt, kommer även fästa alu tejp som fenor på rören då det även hjälper en del. Eftersom det inte finns fläktstyrning på dessa (bra tänkt clevo!) så får man ta till hemmalösningar.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Bumpar lite nu när du haft den ett tag, har du upplevt några problem med ljudnivån från fläktarna och testade du att tejpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othello123:

Bumpar lite nu när du haft den ett tag, har du upplevt några problem med ljudnivån från fläktarna och testade du att tejpa?

Jag hade inga större förväntningar på att datorn skulle ha en låg ljudnivå när jag köpte den. Det är mycket som ska kylas men med headset hör man inte fläktarna på max med ljud från spel/musik/film etc. Kör jag ljudet från högtalare är det inga problem heller faktiskt, klart de låter men det får man räkna med.

Tejpat har jag, gjort små fenor av samma tejp också vilket drog ner tempen 1-2 grader. Kör med en kylplatta nu, cooler master u3 som vinklar datorn perfekt för mig och även kyler bra. I övrigt inga problem. Ska eventuellt köpa en ny botten till datorn som jag ska ta bort hålen till fläktarna helt på så de blir större och sen sätta mesh över. Ska hjälpa avsevärt från vad jag sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min X-256B förra veckan och är väl lite halvnöjd.

Nedre hörnet på vänster sida på pekplattan är dött, inga rörelser registreras, vilket är lite meckigt.

Jag får även BSOD, bland annat nu precis i skrivande stund efter jag körde 3Dmark 11. Håller på att kolla upp om det handlar om mjukvara eller hårdvara.

Hur gjorde du Lisianthus när du uppdaterade drivrutinerna för graffet? PC-konsulten sa att det funkar bäst om man väljer drivruterna manuellt i enhetshanteraren.

Utseendet på datorn har jag inget att klaga på, hyffsat renrakad och så smal som den kan bli med de komponenter som sitter i.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av duelito:

Fick min X-256B förra veckan och är väl lite halvnöjd.

Nedre hörnet på vänster sida på pekplattan är dött, inga rörelser registreras, vilket är lite meckigt.

Jag får även BSOD, bland annat nu precis i skrivande stund efter jag körde 3Dmark 11. Håller på att kolla upp om det handlar om mjukvara eller hårdvara.

Hur gjorde du Lisianthus när du uppdaterade drivrutinerna för graffet? PC-konsulten sa att det funkar bäst om man väljer drivruterna manuellt i enhetshanteraren.

Utseendet på datorn har jag inget att klaga på, hyffsat renrakad och så smal som den kan bli med de komponenter som sitter i.

Skicka tillbaka
Man ska inte acceptera fullt pris för en defekt vara

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skicka tillbaka
Man ska inte acceptera fullt pris för en defekt vara

Ditåt det lutar, väntar på svar från supporten

Kunde köra hela 3Dmark 11 nu, fick 5732, dugligt!

Permalänk

Hybrid som sekundär HD/Skärm

Jag funderar på vilken skärm jag skall ha och vilken sekundär hårddisk jag bör ha.

Fråga ett: Efter vad jag hört så är AUO-skärmen inte lika ljus som den vanliga skärmen. Är det någon som vet något, och ni som har vanliga skärmar, vad tycker ni om det i fråga om ljusstyrka/kontrast? Jag kommer sitta framför datorn mellan 8-10h/dag normalt sett (jag arbetar mycket...).

Fråga två: Hybriddrive som sekundär hårddisk, kommer det att fungera eller räcker det med en vanlig? Jag vet inte om firmwaret stödjer att ha den som sekundär hårddisk, men gör den det så plockar jag nog upp den också.

Här är setupen jag tänkt mig initialt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othello123:

Jag funderar på vilken skärm jag skall ha och vilken sekundär hårddisk jag bör ha.

Fråga ett: Efter vad jag hört så är AUO-skärmen inte lika ljus som den vanliga skärmen. Är det någon som vet något, och ni som har vanliga skärmar, vad tycker ni om det i fråga om ljusstyrka/kontrast? Jag kommer sitta framför datorn mellan 8-10h/dag normalt sett (jag arbetar mycket...).

Fråga två: Hybriddrive som sekundär hårddisk, kommer det att fungera eller räcker det med en vanlig? Jag vet inte om firmwaret stödjer att ha den som sekundär hårddisk, men gör den det så plockar jag nog upp den också.

Här är setupen jag tänkt mig initialt iaf.

http://img13.imageshack.us/img13/5684/snap1kw.jpg

Vill minnas att allt i hårddiskväg ska fungera i caddyn, ända begränsningen är att det är sata-2. AUO skärmen är dock inte att rekommendera för spel om du hade tänkt spendera en tid på det, ska du jobba mest så är det säkert skitnajs. Bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Visa signatur

Permalänk

Tack Frillan, både för det här svaret och det innan, jag tror jag kör på den beställningen jag screendumpade ovan. Jag har en rätt bra extern skärm som jag kan använda för spelandet, och så finns det lite workarounds som man kan testa (powerstrip) för color profiles.

Enda problemet är att jag blivit van vid min 120Hz 17''-skärm på min nuvarande dator (Samsung RF712), som är helt fantastisk imo, samt att jag är i något gränsland mellan "behöver glasögon vid datorn" och "ser tillräckligt bra för att inte behöva glasögon."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othello123:

Tack Frillan, både för det här svaret och det innan, jag tror jag kör på den beställningen jag screendumpade ovan. Jag har en rätt bra extern skärm som jag kan använda för spelandet, och så finns det lite workarounds som man kan testa (powerstrip) för color profiles.

Enda problemet är att jag blivit van vid min 120Hz 17''-skärm på min nuvarande dator (Samsung RF712), som är helt fantastisk imo, samt att jag är i något gränsland mellan "behöver glasögon vid datorn" och "ser tillräckligt bra för att inte behöva glasögon."

Har du en extern skärm så är det bara att köra på Hade en 120hz till min externa men man vänjer sig efter ett tag, var dock kämpigt i början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, undrar om ni med Clevo har upplevt problem med 7970m ?
Se följande http://hardforum.com/archive/index.php/t-1709810.html

Permalänk
Skrivet av jimstig:

Detta undrar jag med. I nuläget funderar jag på att satsa på alienware då det är den enda tillverkaren med 7970m som inte har dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimstig:

Skrivet av Zeuxlarsson:

Detta undrar jag med. I nuläget funderar jag på att satsa på alienware då det är den enda tillverkaren med 7970m som inte har dessa problem.

Japp, de flesta (alla?) med Clevo p150/170EM har detta problemet om man har ett 7970m. Vissa säger att de inte har något problem men ställer mig tveksam till det, konfigurationen är samma som alla andra, oavsett var man köper sin Clevo från så är det i grund och botten samma stomme.

Många med förra generationen med t ex SB i7 som de har satt i ett 7970m fungerar hur bra som helst, då Enduro inte används på samma sätt på de konfigurationerna. Prestandan är fortfarande bra i de flesta spel, trots låg gpu användning, men spelar men spelen som påverkas tungt och har pungat ut 12-13 000 + är det knappast godkänt. Får hoppas AMD kommer till skott och löser problemen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också en P150EM och tycker tyvärr tangentbordet är ganska dåligt, ganska ofta den missar och man behöver trycka väldigt bestämt för att den ska registrera allt. Är det bara jag som upplevt detta? Finns det någon lösning?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Jag fick min igår, tog nästan enligt den spec som är listad i mitt inlägg ovan - 32gb internminne, dubbla hårddiskar (Samsung 830 256 SSD + en hybrid m 750/8) samt 680M. Tog dock standardskärmen (glossy) eftersom jag läst att den hade bättre ljusstyrka än den dyrare skärmen.

Första intryck:

Skärmen var bra från mitt perspektiv. Jag arbetar dock inte med grafik eller är något halvproffs på att spela FPS så jag kan bara säga hur jag uppfattade den när jag hade text uppe, och sida vid sida med min nuvarande laptops 120Hz 3D-skärm med 400 nits (från Samsung RF712) så var det inte så stor skillnad som jag befarade.

Kan även meddela att det gick helt ok att lägga in Windows 8 på den även om drivrutinsinstallationerna naturligtvis genererade några felmeddelanden och ett par installationer inte gick att genomföra. Just nu är inte allt verifierat och det är några småsaker som kvarstår, men det viktiga fungerar (Jag fick ta en beta på drivrutinerna till 680M från Nvidias sajt och det är någon PCI-enhet (troligen sd-kortläsaren eller fingeravtrycksläsaren) som busar samt att det tog några random omstarter innan det fungerade att välja färg på ljuset till tangentbordet.

Tangentbordet var jag orolig för och det kommer ta ett tag innan jag kan ge ett korrekt omdöme, men jag blev lite positivt överraskad (även om windowstangenten på höger sida är rätt kasst) med själva feedbacken i det. Det är dock annorlunda från min nuvarande dator så det lär ta ett tag innan man kan få en bra uppfattning om det. Om jag inte gillar det kommer jag dock undersöka möjligheterna att uppgradera det med Steelseries-tangetbord eller liknande, men då får jag köpa ett och muta PC-konsulten att installera det då jag är för lat för att göra det själv. Kan bli en kul övning.

Permalänk
Skrivet av Othello123:

Jag fick min igår, tog nästan enligt den spec som är listad i mitt inlägg ovan - 32gb internminne, dubbla hårddiskar (Samsung 830 256 SSD + en hybrid m 750/8) samt 680M. Tog dock standardskärmen (glossy) eftersom jag läst att den hade bättre ljusstyrka än den dyrare skärmen.

Första intryck:

Skärmen var bra från mitt perspektiv. Jag arbetar dock inte med grafik eller är något halvproffs på att spela FPS så jag kan bara säga hur jag uppfattade den när jag hade text uppe, och sida vid sida med min nuvarande laptops 120Hz 3D-skärm med 400 nits (från Samsung RF712) så var det inte så stor skillnad som jag befarade.

Kan även meddela att det gick helt ok att lägga in Windows 8 på den även om drivrutinsinstallationerna naturligtvis genererade några felmeddelanden och ett par installationer inte gick att genomföra. Just nu är inte allt verifierat och det är några småsaker som kvarstår, men det viktiga fungerar (Jag fick ta en beta på drivrutinerna till 680M från Nvidias sajt och det är någon PCI-enhet (troligen sd-kortläsaren eller fingeravtrycksläsaren) som busar samt att det tog några random omstarter innan det fungerade att välja färg på ljuset till tangentbordet.

Tangentbordet var jag orolig för och det kommer ta ett tag innan jag kan ge ett korrekt omdöme, men jag blev lite positivt överraskad (även om windowstangenten på höger sida är rätt kasst) med själva feedbacken i det. Det är dock annorlunda från min nuvarande dator så det lär ta ett tag innan man kan få en bra uppfattning om det. Om jag inte gillar det kommer jag dock undersöka möjligheterna att uppgradera det med Steelseries-tangetbord eller liknande, men då får jag köpa ett och muta PC-konsulten att installera det då jag är för lat för att göra det själv. Kan bli en kul övning.

hur mycket låter den och hur varm blir den?

Permalänk
Skrivet av Extreme85:

hur mycket låter den och hur varm blir den?

Innan jag fick den så var jag orolig för fläkten, tangentbordet och skärmen, och alla tre verkade okej. Dock har jag ju inte direkt hårdtestat dem.

Fläktljud

Det är naturligtvis tidigt att svara på, men under gårdagen - helt tyst vid windowsanvändande. Som värst hade jag igång visual studio, ett gäng småprogram och 10+ browserflikar då jag bråkade med min nya router (detaljer här), en installation samt en upppackning av en 14gb fil (The Witcher 2, om ni nu undrar) - inget dramatiskt men den jobbade antagligen lite pga upppackningen som ändå borde kräva lite av processorn. Under det var den i stort sett helt tyst.

När jag drog igång ett spel (nämnda The Witcher 2) så gick fläkten igång för första gången så jag hörde den och var ändå inte störande.

EDIT: Testade Skyrim med Ultra High Settings. Då kan vi inte direkt säga att burken var ljudlös, då väsnades den helt klart. Hörlurar är att rekommendera eller att man ställer datorn en bit ifrån sig.

Jag har inte tejpat kylningen ännu och får se om jag gör det - jag hämtade upp den på plats och pratade med Ton från PC-konsulten som menade på att det kanske var mer relevant för 7970m än 680M, om den börjar väsnas så får jag fundera på det.

Värme

Tramsandet med routern ledde även till att jag spenderade en timma sittandes på golvet med datorn i knät (kort nätverksladd..). I normala fall brukar jag ha en sån där platta från IKEA som man har laptopen på (länk), men jag var också intresserad av att känna hur varm den blev. Självklart kände jag att den blev varm på batterisidan, men det var inte så det blev nödvändigt att flytta datorn från knät eller något. Nätadaptern var också relativt sval, kallare än de fem jag har till olika Lenovodatorer och Samsungdatorn. Det är dock en rejäl pjäs och jag kommer nog köpa en till då det är skönt att ha om man flyttar runt lite.

Permalänk
Medlem

Tjena här fanns ett färgglatt tangentbord! Medföljes det eller är det något man får mecka dit själv?

Grym o givandet recension!

Permalänk
Medlem
Skrivet av utox:

Tjena här fanns ett färgglatt tangentbord! Medföljes det eller är det något man får mecka dit själv?

Grym o givandet recension!

Datorn har bakgrundsbelyst tangentbord

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Jag installerade samtliga drivrutiner som var aktuella med min konfiguration från CDn som medföljde, men jag fick ändå en PCI-enhet som Windows inte kunde identifiera. Kunde inte fatta vad det var, men jag sket i det. Sen kom BSOD och jag formaterade. Då försvann den där PCI-enheten som var oidentiferad, men inget nytt hade dykt upp under enhetshanteraren...

Min X-256B är min första laptop och jag var nöjd med tangetbordet, bra respons och känsla i knapparna även om det tar lite tid att vänja sig från att har lirat på en desktop med externt tangentbord eller vad man nu kallar ett "vanligt" sådant.

Ljudnivån tycker jag var klart godkänd den korta stunden jag testade datorn innan jag skickade tillbaka den p.g.a. trasig pekplatta och återkommande BSOD. Körde 3Dmark 11 och den ljudnivån överlevde jag så det blir säkert samma i eventuella spel som kräver lite extra juice.

Permalänk

Till alla som har denna dator, nu med senaste drivrutinen 12.11 BETA 8 så har underprestaringsproblemet med 7970 lösts(Med andra ord, up mot 40% prestandaförbättring i nästan alla spel). Dock så fick iallfall jag en trasig CCC med den versionen, så ett tips ifall ni får samma problem är att installera 12.6 WHQL först och sedan installera 12.11B8 och avmarkera att uppgradera CCC.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av davaa:

Trevligt!
Det lutar åt denna setupen för mig:

X-256B: 1 x X-256B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080, 60% NTSC, matt
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
17 270:-

ett tips....kör på den dyrare skärmen OM du ska spela mycket och även om du ska ha den för videos(bilder)..........är ENORM skillnad på den med 95% color gamut. (de där extra 1500kr är för mig så enormt viktig.......upplevelsen blir helt annorlunda. (1500kr är inte mycket om du ska ha laptopen i 2-3 år. glöm ej det)

jag prioriterar skärmen nästa lika högt som GPU & CPU

ps.....blev till slut en rätt fet DELL 17R SE för mig själv
spec:
120Hz True life 1080p skärm
GT650M GDDR5
2 x 750GB 7200rpm + Msata 32GB cache
i7 3610QM
själv inhandlat Backlit keyboard (Vostro 3750)........... .........plus lite annat smått o gott

den funkar att köra BF3 i 1080p på high/medium med ~40-45 FPS, skärmen är enormt fin (en Top of the line Samsung använder dom i denna konfigurationen)............riktigt nice

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk

Har nu överklockat och sedan kört 3dmark 2013. Uppdaterar OP.

Visa signatur