Recension av Clevo P150EM
Utseende och byggkvalité
Datorns utseende är enligt mig ganska rent, På framsidan nedanför tangentbordet finns det tre stycken dekaler, men de är alla gråa och passar in ganska bra, Dock skulle det bli snyggare att ta bort dem. Den har en mattsvart finish på hela chassit förutom runt skärmen där det är glansig svart plast, Den mattsvarta finishen har en gummikonsistens och verkar vara ”immun” mot fingeravtryck.
Den har default ett blålila sken från tangentbordet vilket passar bra ihop med resten av datorns dioder. Men man kan välja ett antal olika färger som bakgrundsbelysning på tangentbordet(Se bildsektionen för mer info).
Tangentbordets tangenter känns bra att trycka på, inte precis mekaniska, men ändå helt okej. MEN! Viktigt att notera är att tangetbordslayouten är ganska horribel. Windows knappen är till höger om space, detsamma är knappen för ”<”. Det är störande för mig som programmerare, men för de som inte använder den knappen så spelar det inte så stor roll. En trevlig sak är att datorn trots sina 15” har en numpad, Dock så är högerpil en bit in på den vilket gör att man ofta trycker på den istället för nollan.
Själva byggkvaliteten är väldigt bra (Till skillnad från min förra laptop som plasten böjde sig på när man tryckte på den). Plasten känns väldigt hård och stabil och den känns som ett mer än dugligt chassi för en dator i denna klass.
Användande och Funktioner
Det som jag märkte fort när jag började använda datorn är att kanterna är väldigt vassa, inte så att det gör ont bara man rör dem, men vid längre användande kommer man märka av det. Skärmen har en jämn belysning och är helt okej för en laptop, inget speciellt med den.
Placeringen av portarna på denna dator är bra(Så länge man är högerhänt); USB, Ethernet eSata och firewire och minneskorts-läsaren är alla placerade på den vänstra sidan så att sladdarna inte ska störa mus-användande. Laddningsporten, HDMI, DVI och Displayport hittar vi på baksidan, vilket i början kändes som en konstig placering, men det fungerar bra och det innebär inga bekymmer för mig. På högre sidan har vi 4stycken 3.5mm portar (Stöd för upp till 7.1 och Digitalt) och En ensam USB port, Vi har också DVD-spelaren på denna sida, men jag har bytt den mot en Hårddiskvagga.
Touchpaden är trevlig att använda, den är medelstor och har stöd för ”multi-touch gestures”, vilka fungerar förvånansvärt bra. Mellan höger och vänster-knapp så har vi en Fingeravtrycksläsare vilken fungerar exceptionellt bra(på min förra laptop var den opålitlig och hade värdelöst programvara). Man får med ett program till fingeravtrycksläsaren som kan spara lösenord och filer krypterade som man kommer åt med antigen lösenord eller fingeravtryck.
Högtalarna är ganska bra för att vara en laptop, men för film och musik tycker jag inte att de duger(Å andra sidan är jag väll lite smått audiofil). Högtalarna är i konfigurationen 2.1(med bas på undersidan).
Datorn är inte precis ljudlös, men det bör man förvänta sig med en gaming-laptop. När båda fläktarna går på fullgång så är den ett mindre jetplan. Men med ljudisolerade hörlurar är detta inget problem för mig.
Hårdvara
Nu till det som de flesta är mest intresserade av, hårdvaran.
Processor: Intel Core i7 Ivy Bridge 3610qm @ 2.3GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7970m 2GB GDDR5
Minne: 2x4GB+2x2GB DDR3 @ 1333MHz
Huvudhårddisk: Intel 520 SSD 180GB
Sekundärhårddisk: Segate Momentus 5400rpm 250GB
Denna dator är ett monster för att vara en laptop. Processorn är snabb, grafikkortet är snabbt och allt flyter på galant. Har hittills bara testat två spel på den vilka den båda maxade utan problem (Men of War: Assault Squad och DOTA 2). Jag testade också att köra 3dMark06 vilket gav väldigt bra resultat(Se benchmark delen). Kylningen av datorn är också något jag måste berömma. Efter flertalet timmar i DOTA 2 så gick ingen del i datorn över 65centigrader. Det mesta låg stabilt på runt 60. Värt att noterad dock är att jag beställde med MX-4 kylpasta vilket troligtvis bidrar utöver att den har två stycket fläktar.
BILDER
Här är en länk till ett galleri med bilder.
Bilder
Benchmark
Denna sektion är under uppbyggnad då jag inte hunnit köra så många tester ännu, plus att jag inte lyckats överklocka datorn ännu(Ska testa med nya drivrutiner senare).
Clock: 850, 1200 (Stock)
3DMARK06 - 20071 (SM2.0 7291 | SM3.0 9701 | CPU 6120)
3DMARK Vantage - 20293 (Graphics 19942 | CPU 21425)
3DMARK11 - CRASH YAY!
Överklockning Värt att notera är att detta är endast "Graphics Score" som jag fick.
850-1200: 4786 (standard)
900-1300: 5163
950-1400: 5490
980-1500: 5714
990-1550: 5806
1000-1560: ????
Har kört 1000-1560 I många timmar nu, så tror att det stabilt. Men har inte ännu kört 3dmark på dessa klocks.
En recension av denna dators storebror (17") finnes Här
Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II