Varför skriver alla "Jag förbehåller mig rätten............"

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla "Jag förbehåller mig rätten............"

Så jag undrar varför alla fått för sig att skriva i sina annonser nu för tiden något i den här stilen:
"Jag förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill eller inte sälja varan alls yada yada yada."
Förstår inte meningen med att skriva så öht.
Är väll ganska självklart att ingen kan tvinga någon att sälja en vara till just hen.
Även om jag skulle sätta ut en annons att jag säljer min bil för 1kr så kan ju ingen tvinga mig att sälja bilen till dom eller förfölja affären så länge ingen överenskommelse eller avtal är gjort.

Så varför?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Entusiast

Antagligen för att vara tydlig så att folk inte gnäller sen i efterhand, vilket de antagligen för ändå för att folk på den här sidan är gnälliga.
[/gnäll]

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

En orsak kan vara att det idag finns så många knepiga köpare som man inte litar på.
Skräckexemplen är när någon långt borta i ett annat land vill köpa en mycket vanligt vardagsprodukt här dyrt (t.ex en dator) med hög fraktkostnad och ge till sin dotter som bor i ett helt annat land. Där det inte finns någon logik bakom ett sådant köp, förutom att det är en scam.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

En orsak kan vara att det idag finns så många knepiga köpare som man inte litar på.
Skräckexemplen är när någon långt borta i ett annat land vill köpa en mycket vanligt vardagsprodukt här dyrt (t.ex en dator) med hög fraktkostnad och ge till sin dotter som bor i ett helt annat land. Där det inte finns någon logik bakom ett sådant köp, förutom att det är en scam.

Nej såklart inte.
Men samtidigt menar jag så finns det ingen som kan tvinga någon att sälja till just hen.
Även om jag skulle skriva först i en annons här på swec tex. Och säga att jag bjuder 1000kr mer än vad dom begärt.
Så kan jag inte på något sätt tvinga säljaren att sälja till mig över nästa som bjuder 1000kr mindre än mig.
Spelar liksom ingen roll vad jag säger och gnäller om för ingen kan tvinga någon att sälja något ändå.
Hänger ni med?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Nej såklart inte.
Men samtidigt menar jag så finns det ingen som kan tvinga någon att sälja till just hen.
Även om jag skulle skriva först i en annons här på swec tex. Och säga att jag bjuder 1000kr mer än vad dom begärt.
Så kan jag inte på något sätt tvinga säljaren att sälja till mig över nästa som bjuder 1000kr mindre än mig.
Spelar liksom ingen roll vad jag säger och gnäller om för ingen kan tvinga någon att sälja något ändå.
Hänger ni med?

Ja detta är självklart, där vissa använder brasklappen ""Jag förbehåller mig rätten.." för att slippa gnäll i efterhand. Men samtidigt ger denna brasklapp för mig ett oseriöst intryck och jag personligen känner inte sugen på att bjuda, där jag misstänker att samma känsla även gäller andra.

Varför man inte vill sälja till en viss person kan vara av flera anledningar, där t.ex. en ny medlem som vill ge mer än nypriset för produkten kan väcka misstankar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Ja detta är självklart, där vissa använder brasklappen ""Jag förbehåller mig rätten.." för att slippa gnäll i efterhand. Men samtidigt ger denna brasklapp för mig ett oseriöst intryck och jag personligen känner inte sugen på att bjuda, där jag misstänker att samma känsla även gäller andra.

Varför man inte vill sälja till en viss person kan vara av flera anledningar, där t.ex. en ny medlem som vill ge mer än nypriset för produkten kan väcka misstankar.

Eller vanligare, man accepterar ett lägre pris mot att affären kan lösas mellan fyra ögon istället för att få in mer pengar men behöva skicka varan till andra sidan Sverige.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För att de skall slippa sälja till invandrare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Aj då, PK polisen på väg! En dålig dag eller?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Aj då, PK polisen på väg! En dålig dag eller?

Vadå? Det är ju så. Konstaterade bara fakta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nikce:

Håller med ifall det gäller blocket, men här vettefan...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Minne: Corsair Vengeance @ 3600mhz 32GB | GPU: AMD RX 7900 XT | PSU: Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Lite grov generalisering där men jo, jag håller med. Men PK poliserna brukar skita i vilket. Dock verkar de hänga mer på flashback än här.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Är väl snarare PoK (Prutat och Klart) som används för att slippa folk som försöker pruta ner priset.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Igen aning egentlig, eller nej det är inte sant, jag vet att det är för att människor är intoleranta, hänsynslösa, ignoranta etc. etc. Man blir ju helt avtänd och undrar vad det är för en dryg jävel som tror människan (jag känner mig så PK idag ) kan sälja saker till folk när det skrivs saker som; "inga samtal från Mohammed eller däck sparkare, tack" i annonsen, fjantigt.

Permalänk
Medlem

Det förbehållet kommer väl i regel upp när priset inte är satt till annat än "Bud"?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är väl snarare PoK (Prutat och Klart) som används för att slippa folk som försöker pruta ner priset.

Jag kör med prishöjning vid prutförsök Fungerar bra.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Man kan även undra varför så många kallar sina säljesannonser för "intressekoll". Detta är ju också en typ av "jag förbehåller mig rätten att inte sälja", en rätt man har utan att behöva förbehålla sig den.