Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Kanon, tack för att du tar dig tid.

Det som gjorde att jag va sugen på "mitt" chassi va att psu:n va utan fläkt, det som du tipsade om ser ut att vara med fläkt. I så fall tror jag att det är bättre att köra med ett separat nätagg, inbillar mig att dom är tystare och bättre än dom som följer med ett chassi.

Så det verkar som om jag får tänka om lite angående chassi, vill ju inte ligga på gränsen å få massa tråkiga problem, och så ska ja uppdatera ssd-disken till den du har, jag har tagit en just för att få ett pris.

//Jimmy

Om du vill ha ett helt tyst nätagg så kan du ju ta de jag har. Fast de är inte gratis men de är helt tyst och nätdelen är extern plus att effekten ligger på 150 watt så de finns god marginal för allt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124746

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109616/2012-08-05

och

http://www.dustinhome.se/product/5010465373/morex-t3500-mini-...

Klarar jag mig på 80W?

Datorn ska användas till film (såklart) och allmän surfning + streaming. Vet att det inte är något prestanda monster men klarar den streama full hd?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calcutta:

Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109616/2012-08-05

och

http://www.dustinhome.se/product/5010465373/morex-t3500-mini-...

Klarar jag mig på 80W?

Datorn ska användas till film (såklart) och allmän surfning + streaming. Vet att det inte är något prestanda monster men klarar den streama full hd?

Tacksam för hjälp!

Ja det räcker men du kan få problem om du ska ha många vanliga diskar i den

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Om du vill ha ett helt tyst nätagg så kan du ju ta de jag har. Fast de är inte gratis men de är helt tyst och nätdelen är extern plus att effekten ligger på 150 watt så de finns god marginal för allt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124746

Tack för tipset, men då spricker min budget på ca 3000. Får kolla efter nått annat chassi med extern nätdel. Annars får de bli tillbaka till ett "vanligt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta om mitt köp nu när det är avklarat. Följande beställdes:

• Asus P8H77-I mITX

• A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

• Intel Core i5 3450S 2,8Ghz (Ivy Bridge)

• Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

• Silverstone Sugo SG05B 300W Svart USB3

• Noctua NF-F12-PWM

Styr allting med ett Logitech DiNovo Edge-tangentbord (blåtand) och visar allt på en 37" Samsung TV via VGA-kabel. Ljudet går ut optiskt till ett Logitech Z5500-ljudsystem.

Beställde från inet eftermiddagen den 27:e juli (fredag) , datorn var framme vid mitt utlämningsställe på förmiddagen den 30:e juli (måndag). Riktigt snabb och smidig leverans. Har dock haft semester och inte haft tillgång till att hämta ut den, utan fick först tid till det igår. Allting gick hur smidigt som helst och kabeldragninsmöjligheterna med just denna setup är näst intill ideala.

Installerade senaste Ubuntu och en nightly build av XBMC och allting fungerar klockrent. Har dock lite problem med att skärmen identifieras som en 40" när den egentligen är en 37", men det är inget som påverkar upplösningen så egentligen är det inget problem.

Allting fungerade rakt ut ur lådan, inga bekymmer över huvudtaget. Datorn bootar på 10 sekunder blankt och är knäpptyst när den är igång. Enda man kan anmärka på är att nätaggregatet varvar upp ganska mycket precis vid uppstart, för att sedan gå ner på ~500 rpm (ljudlöst), detta gör att fläkten låter i ett par sekunder precis när man drar igång datorn.

Annars klarar den hårdvaruavkodning klockrent, spelar 720p .mkv felfritt genom XBMC (har inga 1080p att testa, men det ska den också klara) och 1080p via youtube hur lätt som helst. När man streamar två 1080p-klipp via youtube går processorn upp på runt ~30% load, alltså hellugnt.

Temperaturen håller sig på en väldigt bra nivå, känner ingen värmeutveckling alls från chassit och luftflödet är grymt bra med den kabeldragning jag fått till, väldigt rymligt chassi för att vara Mini ITX. Kommer lätt få plats med ett grafikkort om man någon gång i tiden får för sig att uppgradera.

Återkommer med mer info när jag hunnit testa mer, men helt spontant så kan jag inget annat göra än att rekommendera både setupen och Inet.se för deras smidiga och snabba leverans!

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om att jag har ett språjlans nytt Streacom F7C ute på Sweclockers Marknad. Kika in!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det blev tillslut:

Morex t3500 80W för 664kr från dustin
Transcend 64GB SSD för 254kr från cdon (osäker om jag kommer få den...)
ASRock E350M1 AMD Fusion för 778kr från inet
4GB Corsair för 201kr från inet
Samt en tyst fläkt för 100kr och wifi för 200kr.

Sammanlagt = 2200kr inklusive frakt.

Ska bara spela film och youtube/spotify.

Återkommer med enkel recension när jag har allt i handen.

Permalänk

Halloj,

någon som skulle kunna förbarma sig över min okunskap och hjälpa mig att sätta ihop en HTPC?

Ska uteslutande användas till att streama film från NAS. Kravet är att den hanterar 3D-material (både skivor, .mkv och ISO-filer)
samt är så tyst som möjligt.

Tack på förhand!

Permalänk

Hejsan grabbar!

Då Ps3an inte ger allt jag önskar så är det dags för en HTPC nu.
Den skall användas till 1080p och spotify mestadels, något litet spel ibland dock inget krävande.

Ljudvolymen är inte särskilt väsentlig eftersom det kommer vara bra tryck från stärkaren när htpc:n är igång!

Skulle detta fungera för mina ändamål?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2169225/2012-08-18

Vill gärna ha wifi också.
tipsa gärna om minnen m.m så allt lirar.

Maxbudgeten är 4000kr

tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem

@Solitarypredator
3870k & 8gb istället för 4gb ram så får du ett "hptc monster"!

Permalänk
Skrivet av kloon:

@Solitarypredator
3870k & 8gb istället för 4gb ram så får du ett "hptc monster"!

Tack för snabbt svar, ursäkta min okunnighet men 3870k?

EDIT: googlade lite snabbt och såg att det va A8an, kan vara intressant!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Solitarypredator
Tänk på att minnen med kylflänsar kanske inte alltid är bästa lösningen i en trång htpc.
Ha koll på måtten innan du beställer.

SSD är aldrig fel!!

Permalänk
Skrivet av kloon:

@Solitarypredator
Tänk på att minnen med kylflänsar kanske inte alltid är bästa lösningen i en trång htpc.
Ha koll på måtten innan du beställer.

SSD är aldrig fel!!

Okej vilka minnen passar då? Har noll koll nuförtiden tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att dom inte passar, det handlar väl också om huruvida du skall använda fläkten som medföljer apu´n eller ej.

Lägre minnen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703642

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Nu ni...

Nu ska jag av alla bygga en HTPC/filserver...

Jag gjorde det enkelt för mig och beställde enligt din spec nafs då jag kände att din kravspec väl stämmde överrens med mina önskemål. Det verkar som du är haj på ämnet dessutom. Jag har dock inget grafikkort beställt ännu och här är jag lite osäker... Jag har ett gammalt geforce 8800 gts liggande. Är detta ens ett alternativ eller bör jag skaffa något nytt med en gång? Det kortet som du lagt i din burk hittade jag inte hos inet. Jag är tacksam för tips över hur jag ska tänka...

Tusen tack för allt jobb ni lägger ner här alla...

Permalänk

Hej

Det är dags att införskaffa en HTPC som kommer användas till fiilm, streamat både från nätet och servern här hemma, samt Spotify. Jag tänker mig följande setup (inspirerat och "stulet" från headtails post tidigare i tråden):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2174592/htpc-2012-08-19

Asus P8H77-I mITX
SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
Intel Core i5 3450S 2,8Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Noctua NF-P12 1300
Silverstone Sugo SG05B 300W Svart USB3
Samsung Blu-Ray Writer SN-506AB Svart, Slim

Eftersom detta är det första HTPC-bygget tänkte jag kolla här först om det är något jag missat med bygget, kommer allt att flyta på bra? Jag har dålig koll på alla filmformat som finns så om någon har bra koll och vet med sig att jag kommer få problem så hojta gärna till.

Den kommer stå utom synhåll i en tv-bänk med dörr så utseende och eventuella fläktljud lär inte störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowalk:

Hej

Det är dags att införskaffa en HTPC som kommer användas till fiilm, streamat både från nätet och servern här hemma, samt Spotify. Jag tänker mig följande setup (inspirerat och "stulet" från headtails post tidigare i tråden):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2174592/htpc-2012-08-19

Asus P8H77-I mITX
Intel Core i5 3450S 2,8Ghz (Ivy Bridge)
Noctua NF-P12 1300

Eftersom detta är det första HTPC-bygget tänkte jag kolla här först om det är något jag missat med bygget, kommer allt att flyta på bra? Jag har dålig koll på alla filmformat som finns så om någon har bra koll och vet med sig att jag kommer få problem så hojta gärna till.

Den kommer stå utom synhåll i en tv-bänk med dörr så utseende och eventuella fläktljud lär inte störa.

Hej!
Den ser jättebra ut. Men har du skrivit fel? Har du en separat server som ska streama film till HTPCn? Isåfall fattar jag inte vad du ska med en i5 och 8gb minne till. Spel? Ska du spela är det bättre att ta ett separat grafikkort också, eller en fet AMD A8 cpu, de har bra inbyggd grafik som är tillräcklig för att åtminstone lira spel som diablo 3 på. Ska den bara spela film/musik kan du ta billigaste Intel med HD graphics 4000 (gamla HD3000 hade nån 24hz-bugg), eller Amd A4, gärna med extra låg TDP så du slipper värme i skåpet. Har du gott om pengar tar du överskottet och köper riktigt god mat eller en present till frugan istället

Jag tänkte t.o.m säga AMD E450 eller Raspberry Pi, de funkar jättebra med film de med. Men man vet ju aldrig vad det dyker upp för komprimerade streamingtjänster så det kan va bra att ha lite extra för sånt.

Om HTPCn ska streama film till andra (mobilen?) och transcoda den också så har du en jättebra setup. Eller om du ska ha nåt annat krävande på den. Det enda som kanske fattas är ett ljudkort. Jag vet inte hur det är att spela blue-ray på PC nu för tiden. Kommer ihåg att det var massa tjafs med specialhårdvara för att få ut ljudströmmen oförstörd. Det får nån annan hjälpa dig med för jag kan tyvärr inte

edit: Jag hade inte tagit den CPUn, i5 3450S. Den är snabb och har bara 65w tdp vilket är bra, men den har bara intel HD2500. En HTPC handlar mer om att spela film, rörlig bild och grafiska UIn. Satsa på Intel med HD4000 eller AMD A4-A8. Mycket bättre grafikdelar. Hur snabb själva CPUn är spelar nästan ingen roll alls.

någon gjorde den här setupen ovan:
Skitbra, förutom att chassit är lite stort om man inte ska ha massa diskar i det. Perfekt HTPC-cpu.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Hej!
Den ser jättebra ut. Men har du skrivit fel? Har du en separat server som ska streama film till HTPCn? Isåfall fattar jag inte vad du ska med en i5 och 8gb minne till. Spel? Ska du spela är det bättre att ta ett separat grafikkort också, eller en fet AMD A8 cpu, de har bra inbyggd grafik som är tillräcklig för att åtminstone lira spel som diablo 3 på. Ska den bara spela film/musik kan du ta billigaste Intel med HD graphics 4000 (gamla HD3000 hade nån 24hz-bugg), eller Amd A4, gärna med extra låg TDP så du slipper värme i skåpet. Har du gott om pengar tar du överskottet och köper riktigt god mat eller en present till frugan istället

Jag tänkte t.o.m säga AMD E450 eller Raspberry Pi, de funkar jättebra med film de med. Men man vet ju aldrig vad det dyker upp för komprimerade streamingtjänster så det kan va bra att ha lite extra för sånt.

Om HTPCn ska streama film till andra (mobilen?) och transcoda den också så har du en jättebra setup. Eller om du ska ha nåt annat krävande på den. Det enda som kanske fattas är ett ljudkort. Jag vet inte hur det är att spela blue-ray på PC nu för tiden. Kommer ihåg att det var massa tjafs med specialhårdvara för att få ut ljudströmmen oförstörd. Det får nån annan hjälpa dig med för jag kan tyvärr inte

edit: Jag hade inte tagit den CPUn, i5 3450S. Den är snabb och har bara 65w tdp vilket är bra, men den har bara intel HD2500. En HTPC handlar mer om att spela film, rörlig bild och grafiska UIn. Satsa på Intel med HD4000 eller AMD A4-A8. Mycket bättre grafikdelar. Hur snabb själva CPUn är spelar nästan ingen roll alls.

Skitbra, förutom att chassit är lite stort om man inte ska ha massa diskar i det. Perfekt HTPC-cpu.

Tack! Det var precis det här jag "hoppades" någon skulle upptäcka.

Angående bluray-spelaren så kräver sambon att den ska kunna spela cd-skivor och då kan jag lika bra dra på med en bluray-läsare, det vet man aldrig när man kan behöva.

Några spel ska jag inte spela och efter att ha kollat upp intel HD4000-processorer så föll valet på en AMD A6 (A4 må räcka men de var tillfälligt slut hos inet, och den där hundralappen extra för A6 gör ingenting).

Ny setup blir alltså:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2175791/htpc-2012-08-19

ASRock A75M-ITX mITX
AMD A6 X3 3500 2,1GHz FM1
Noctua NF-P12 1300

Pengar blev det visst över också så då blir det nog ett nytt trevligt tangentbord som sambon tillåter stå framme

Fler tankar mottages gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowalk:

Köpte precis samma moderkort+cpu,SDD (dock bara 60gig) och kan bara säga att den är sjukt snabb.

Jag tog dock Fractal designs instegs-chassi, billigaste 80% 400W agget och bara 4Gb ram och utan dvd/blur-ray.

Med ett Logitech k400 hamnade mitt totalt på 3045kr. Inte helt illa för en dator som presterar 4.9 som sämst i windows självtest

Permalänk
Skrivet av difi:

Köpte precis samma moderkort+cpu,SDD (dock bara 60gig) och kan bara säga att den är sjukt snabb.

Jag tog dock Fractal designs instegs-chassi, billigaste 80% 400W agget och bara 4Gb ram och utan dvd/blur-ray.

Med ett Logitech k400 hamnade mitt totalt på 3045kr. Inte helt illa för en dator som presterar 4.9 som sämst i windows självtest

Hur upplever du flytet då? Några problem alls?

Vad tycker du om tangentbordet?

Permalänk

Sådär, nu har jag slängt ihop ett litet paket som jag tänkte beställa ikväll.
Så om nån orkar kolla så vore det kanon att allt lirar ihop, tex minnen eller liknande. Det får gärna finnas i lager eftersom jag beställer strax.
En fråga till, Antar att det medföljer kylare till processorn men sitter den monterad vid leverans eller? För vill gärna använda arctic kylpasta som ni ser i kundvagnen.
Inget mer jag behöver i sladd/monteringsväg? Dvd läsare har jag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2185328/htpc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowalk:

Tack! Det var precis det här jag "hoppades" någon skulle upptäcka.

Angående bluray-spelaren så kräver sambon att den ska kunna spela cd-skivor och då kan jag lika bra dra på med en bluray-läsare, det vet man aldrig när man kan behöva.

Några spel ska jag inte spela och efter att ha kollat upp intel HD4000-processorer så föll valet på en AMD A6 (A4 må räcka men de var tillfälligt slut hos inet, och den där hundralappen extra för A6 gör ingenting).

Ny setup blir alltså:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2175791/htpc-2012-08-19

ASRock A75M-ITX mITX
AMD A6 X3 3500 2,1GHz FM1
Noctua NF-P12 1300

Pengar blev det visst över också så då blir det nog ett nytt trevligt tangentbord som sambon tillåter stå framme

Fler tankar mottages gärna.

Det ser jättebra ut! Det enda lilla osäkra är hur man får ut HD-ljud från blurayen till din förstärkare. Du kan behöva speciell mjukvara eller i värsta fall ett ljudkort. Så var det för tre år sen men mycket har hänt så du kanske kommer undan med gratis mjukvara

Testa först så kanske du får lägga till nåt i efterhand ivärsta fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Solitarypredator:

Sådär, nu har jag slängt ihop ett litet paket som jag tänkte beställa ikväll.
Så om nån orkar kolla så vore det kanon att allt lirar ihop, tex minnen eller liknande. Det får gärna finnas i lager eftersom jag beställer strax.
En fråga till, Antar att det medföljer kylare till processorn men sitter den monterad vid leverans eller? För vill gärna använda arctic kylpasta som ni ser i kundvagnen.
Inget mer jag behöver i sladd/monteringsväg? Dvd läsare har jag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2185328/htpc

Ser bra ut. Den processorn är rätt stark. Onödigt stark om du bara ska kolla film, men den funkar till spel och så. Kylare medföljer till processorn men det är en liten kylare som låter mycket. Den är inte monterad men det är kylpasta ditsatt så du behöver nåt att göra rent med om du ska ha AS5. Detta rengöringsmedel ska inte lämna efter sig nån slags film, fetthinna eller andra rester så nån slags vettig sprit.

Dvs du saknar nån slags rengöringssprit och om du är känslig för oljud kommer du vilja ha en bättre kylare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Ser bra ut. Den processorn är rätt stark. Onödigt stark om du bara ska kolla film, men den funkar till spel och så. Kylare medföljer till processorn men det är en liten kylare som låter mycket. Den är inte monterad men det är kylpasta ditsatt så du behöver nåt att göra rent med om du ska ha AS5. Detta rengöringsmedel ska inte lämna efter sig nån slags film, fetthinna eller andra rester så nån slags vettig sprit.

Dvs du saknar nån slags rengöringssprit och om du är känslig för oljud kommer du vilja ha en bättre kylare.

Kanon, tack för snabbt svar!
Kylarn får duga sålänge tror jag men får köpa något slags rengöringskit.
Är minnena reko eller finns det några bättre till ett vettigt pris?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hej!

Flikar in en fråga, den setupen och cpun. Hur står den sig om man planerar att bygga en NAS/FTP/HTPC i ett, som ska transcoda och skicka tv film o filer till bärbar, läsplatta mobil o allt möjligt? AMD A6 X3 3500 2,1GHz FM1 dvs.

Går o vankar av och an i väntan på trinity, men känns som det är rätt tyst kring den

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av velpelle:

Jag gjorde det enkelt för mig och beställde enligt din spec nafs då jag kände att din kravspec väl stämmde överrens med mina önskemål. Det verkar som du är haj på ämnet dessutom. Jag har dock inget grafikkort beställt ännu och här är jag lite osäker... Jag har ett gammalt geforce 8800 gts liggande. Är detta ens ett alternativ eller bör jag skaffa något nytt med en gång? Det kortet som du lagt i din burk hittade jag inte hos inet. Jag är tacksam för tips över hur jag ska tänka...

Tusen tack för allt jobb ni lägger ner här alla...

Lycka till med ditt bygge, mitt står under skrivbordet halvt om halvt klart och har stått så hela sommaren egentligen. Det saknas lite diskar i den och så var jag tvungen att modifiera TV-bänken för att få till kylningen i den bättre - vilket faktiskt blev gjort förra veckan. Prioriteringarna har legat på andra saker i sommar - och jag ahr ju en fungerande lösning redan så då blir det ju ingen press på en...

Men angående grafikkortet så undrar jag om 8800:an ens har HDMI-utgång? Det är för mig en förutsättning och likaså att det har stöd för biitstreaming och de högupplösta ljudformaten såsom DTS-HD etc. Men det kanske duger för dig med DVI-HDMI samt att köra ljudet via optiskt (dvs max DTS). Isåfall borde det kortet fortfarande duga rent bildmässigt.

Men å andra sidan har du ju inbyggt grafikkort i processorn samt en HDMI-utgång på moderkortet. Skulle jag vara du skulle jag prova det först innan du köper ett separat - det kanske duger för dig - det duger åt många andra.

Anledningen till att jag valde det grafikkort jag valde var att jag råkade mer eller mindre spontanköpte det när jag ville byta till ett kort med HDMI 1.4 för att få full 3D-kompabilitet... Sedan är jag fåfäng ibland och det var det värsta passivt kylda kortet på marknaden vid inköpet och det känns ju gött att ha det - sedan tror jag inte att jag märker någon skillnad i bildkvalitet vid vanlig filmuppspelning jämfört med ett billigare grafikkort. Men nu kan man om man vill spela på datorn med hyffsad kvalitet.

Skulle jag rekomendera ett separat grafikkort skulle det nog bli ett passivt Geoforce 620/630/640 eller AMD 66x0 eller 7750, beroende på budget/smak och användningsområde.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Lycka till med ditt bygge,...[SPOILER] mitt står under skrivbordet halvt om halvt klart och har stått så hela sommaren egentligen. Det saknas lite diskar i den och så var jag tvungen att modifiera TV-bänken för att få till kylningen i den bättre - vilket faktiskt blev gjort förra veckan. Prioriteringarna har legat på andra saker i sommar - och jag ahr ju en fungerande lösning redan så då blir det ju ingen press på en...

Men angående grafikkortet så undrar jag om 8800:an ens har HDMI-utgång? Det är för mig en förutsättning och likaså att det har stöd för biitstreaming och de högupplösta ljudformaten såsom DTS-HD etc. Men det kanske duger för dig med DVI-HDMI samt att köra ljudet via optiskt (dvs max DTS). Isåfall borde det kortet fortfarande duga rent bildmässigt.

Men å andra sidan har du ju inbyggt grafikkort i processorn samt en HDMI-utgång på moderkortet. Skulle jag vara du skulle jag prova det först innan du köper ett separat - det kanske duger för dig - det duger åt många andra.

Anledningen till att jag valde det grafikkort jag valde var att jag råkade mer eller mindre spontanköpte det när jag ville byta till ett kort med HDMI 1.4 för att få full 3D-kompabilitet... Sedan är jag fåfäng ibland och det var det värsta passivt kylda kortet på marknaden vid inköpet och det känns ju gött att ha det - sedan tror jag inte att jag märker någon skillnad i bildkvalitet vid vanlig filmuppspelning jämfört med ett billigare grafikkort. Men nu kan man om man vill spela på datorn med hyffsad kvalitet.

Skulle jag rekomendera ett separat grafikkort skulle det nog bli ett passivt Geoforce 620/630/640 eller AMD 66x0 eller 7750, beroende på budget/smak och användningsområde.

[/SPOILER]

Tusen tack för input.

Jag är inne på att tills vidare nöja mig med HDMI-utgången på moderkortet och eventuellt skaffa ett separat grafikkort om behovet uppstår. Antar att det behovet först uppstår om man skall lira lite spel framöver. Jag är (ännu) ingen finsmakare vad gäller det du talar om med bitstream och DTS-HD etc. Kanske blir man mer inne på det framöver när man har möjligheten.

I vilket fall tror jag mig lyckats få ihop delarna, och det kändes ju inte som några större svårigheter. Ska bara peta i nån DVD så man kan få installerat windows 7 också, så ikväll hoppas jag på testkörning. Är inte bekant med xbmc så där har jag lite att läsa på också. Har du något särskilt skin som du rekommenderar där...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av velpelle:

[/SPOILER]

Tusen tack för input.

Jag är inne på att tills vidare nöja mig med HDMI-utgången på moderkortet och eventuellt skaffa ett separat grafikkort om behovet uppstår. Antar att det behovet först uppstår om man skall lira lite spel framöver. Jag är (ännu) ingen finsmakare vad gäller det du talar om med bitstream och DTS-HD etc. Kanske blir man mer inne på det framöver när man har möjligheten.

I vilket fall tror jag mig lyckats få ihop delarna, och det kändes ju inte som några större svårigheter. Ska bara peta i nån DVD så man kan få installerat windows 7 också, så ikväll hoppas jag på testkörning. Är inte bekant med xbmc så där har jag lite att läsa på också. Har du något särskilt skin som du rekommenderar där...?

Om du har en receiver som du ska koppla datorn till som har möjlighet att avkoda de "roliga" ljudformaten så är det klart du ska köra på dom. Men det är ju i princip bara på BluRay som du får HD-ljudformaten annars är det väl DTS som är det vanligaste. Jag hör skillnad på vanlig DTS och DTS-HD Master - men då lyssnar jag efter detaljskillnader och tycker sådant är skoj samt har hyfsad ljudutrustning.

Du vet att du kan installera win7 via USB?

Angående XBMC så läs guiden som finns här, finns mycket matnyttigt i den. Själv kör jag med HDAudio + Eden 11.0 final för att få HD-ljuden men vad jag förstått så har de inkluderat detta i nighly-releaserna sedan ett tag tillbaks. Jag kör med Metropolis för tillfället då det har skalat bort en massa som jag ändå inte använder.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Du vet att du kan installera win7 via USB?

Nämen, se där! Det var något sådant jag önskade igår när jag satt och fipplade... Det visste jag inte. Tackar för det...

Skrivet av nafs:

Angående XBMC så läs guiden som finns här, finns mycket matnyttigt i den. Själv kör jag med [URL="https://github.com/DDDamian/xbmc/downloads"]HDAudio + Eden 11.0 final /URL] för att få HD-ljuden men vad jag förstått så har de inkluderat detta i nighly-releaserna sedan ett tag tillbaks. Jag kör med Metropolis för tillfället då det har skalat bort en massa som jag ändå inte använder.

Tack även för detta...Det blir sköj att mecka iording allt från början.

Permalänk
Medlem

Lite fundersam över ett litet ilandsproblem här:
Kom över en billig i5 3570k och har idag en i7 2600k med ett z68 mobo, så frågan är vad som gör sig bäst i en HTPC/NAS/server?
Köpa ett z77 moderkort och låta nya cpun bli min nya speldator, och låta 2600k förpassas till andra datorn istället?

Vad hade ni gjort?

Har 4 2T RED diskar ja tänkte ha i RAID5 med i servern.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James