Skrivet av FL3JM:
Jag förstår inte dom som klagar på grinding, det är ju det man gör i spelet, man köttar det om och om igen, det var kul i Diablo 2, men dom har sabbat det i Diablo 3 så man tröttnar skitfort (av många anledningar). Det som klagas på är hur pass olikt D3 är från D2. Det är som att Star Craft 2 skulle vara mer som age of empires, vilket är tur att det inte blev. Det är liksom samma mekanik bakom, samma regler, bara lite nya gubbar (som öppnar upp för nya strategier) och ny grafik.
Jag förstår inte heller det. Folk vill ha mer content men det dröjde till expansionen innan man fick det i D2. Det är bara dumt att förvänta sig något annat.
Skrivet av FL3JM:
Man har tagit bort det roliga i D2 och ersatt det med tråkigt i D3. Istället för att man fick välja stats själv, som sedan innebar att man kunde bära visa armors eller använda vissa vapen, så väljer spelet det själv. Fördummat? Japp.
Jag håller inte med om att det är fördummat för stat-systemet var korkat. Alla klasser hade exakt samma väg till den optimala fördelningen, vilket man kunde förstå rätt snabbt. Det gjorde att klasserna inte spelades som de hade tänkt och alla kunde tanka sig igenom det mesta eftersom det var mest effektivt att lägga nästan allt på VIT. System som dessa ska handla om att tvingas göra svåra val, och då får det inte finnas ett rätt och en rad sämre val.
I D3 ser de till att klasserna tvingas in i olika styrkor och så kan de sedan försöka balansera skills runt det.
Skrivet av FL3JM:
Istället för ett skillträd som man satsar points i och tvingas planera (spara points) och tänka lite så har man det idiotiska systemet i D3. Fördummat? Japp.
Att tvingas spara poäng var också otroligt korkat. När jag spelar vill jag ha kul för tillfället, jag vill inte ha tråkigt nu för att kunna vara effektiv sedan. Medan D3 låter en experimentera och hitta det man tycker är roligt så ledde D2 in många nya spelare i värdelösa builds eftersom de flesta inte förstod hur stor skillnad det var på att lägga allt rätt, och så kunde man inte ändra (för vi måste jämföra D2 och D3 vid samma skeenden). Skillträden gav också mest illusionen av många val då de flesta val var klart underlägsna. Det finns en del bra sidor om spelteori på nätet där de visar hur för många val brukar leda till färre relevanta val.
Skrivet av FL3JM:
Story tellingen är också fördummad till den milda grad, är kanske något med den nya generationens spelare, folk blir bara mer och mer efterblivna?
Storyn är inte ett dugg mer korkad i D3 än de andra i mina ögon. Det är fortfarande en generisk, förutsägbar och "pulpig" story som i tvåan, bara mer aktivt berättad. Ettan hade knappt något man kan kalla story. Inget av spelen har någon story som man ens med bästa välvilja kan kalla smart så det blir bara roligt när folk kallar den fördummad.
Skrivet av FL3JM:
MEN det som förstört spelet mest är AH och att spelet är baserat kring att man måste skaffa prylar därifrån. Hade nog spelat mycket längre om man kunde spela på servrar där AH ej var tillåtet, skulle nog ta sin tid innan man ens klarade Hell. Så var det i början när jag började spela D3, då satt vi och lanade ett gäng gamla D2-nördar, sen var det någon som köpt något på AH och det var 100 gånger bättre än prylarna vi hittat innan och sen var hela karusellen igång.
Jag är inte heller förtjust i AH och har varit negativt inställd till det sedan jag först hörde talas om det (vilket gjorde att jag köpte spelet fullt medveten om det). Huruvida man använder AH är dock helt upp till en själv så om användandet av AH förstör spelet så får man skylla sig själv. Man har kontroll över sin egen underhållning.
Skrivet av FL3JM:
Jag spenderade många sommarlov med att nöta Diablo 2 men Diablo 3 höll i nån månad innan man tröttnade. Det gör mig ledsen.
Ja, smaken är som den är så det är klart man kan bli besviken. Själv orkade jag inte ens spela D2 utan hexeditor för det var så korkat upplagt. Med möjligheten att ändra min build (då min första blev nerfad hårt) så blev det i alla fall rätt kul. Dock var det lättare än D3 så utmaningen tog slut snabbare och efter det handlar det ju bara om hur villig man är att grinda samma sak för något som underlättar sagda grinding.
Själv fick jag ungefär vad jag förväntade mig av D3 och jag är glad att de tagit bort några av de dummaste delarna från D2 som bygger på helt förlegad spelteori. Spelet är långt från perfekt, men jag förväntar mig aldrig det heller.