Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Musikälskare

Billig whisky karaf?

Hallå!

Letar efter en billig whisky karaf, varit överallt i Malmö men hittar ingen

Kanske finns på nätet, ska kolla blocket å så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

bjudwhisky blir inte godare av att hällas på karaff

"billig" är relativ, men 30s med google gav denna: http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=1819

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Gå på auktion/loppis brukar finnas drösvis med sånt där

Permalänk
Medlem

Jag köpte en liknande i glas med Glenfiddich logon ingraverad för 30kr på Tradera.

Så kolla runt på Tradera, eller Second Hand och övriga loppmarknader. Finns drösvis med sådana för 10-100kr beroende på storlek.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Musikälskare

Tack för svaren, ska kolla upp de ni sa! Försöker få till en "man-corner" ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på en vanlig karaff och på en sk. "whisky karaff" ? Menar, glas som glas. Eller ? :/
Jag kände bara att jag var tvungen och fråga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Kollat på ÖoB? De har lite olika, Jag köpte en till vin för ca 30 kr, ser ut som skit men man bryr sig inte om man tappar den på fyllan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmoduck:

Kollat på ÖoB? De har lite olika, Jag köpte en till vin för ca 30 kr, ser ut som skit men man bryr sig inte om man tappar den på fyllan...

Tror inte riktigt det är poängen med en whiskey karaff Då kan man ju lika gärna ha kvar det i flaskan om karaffen ser ut som skit, vin häller man ju upp för att lufta

Permalänk
Hedersmedlem

Precisera "billig" så blir det lättare att komma med förslag. När jag kollat så har nytillverkade karaffer av bra kvalitet kostat strax under 1000-lappen. Begagnade karaffer går att få för nån hundring på auktion. Var noga med att slipningen på proppen passar perfekt i karaffen så att den inte går att vicka på.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Liv&helvete:

Är det någon skillnad på en vanlig karaff och på en sk. "whisky karaff" ? Menar, glas som glas. Eller ? :/
Jag kände bara att jag var tvungen och fråga.

Vad jag har förstått är oftast whisky karafer fyrkantiga

Hade tänkt mig 5-600kr för en, kanske är för lågt

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Hade tänkt mig 5-600kr för en, kanske är för lågt

Borde inte vara en omöjlighet att hitta en fin karaff för det priset. Inte en nytillverkad från en känd tillverkare kanske, men karaffer lär det finnas.

Kan du tänka dig begagnat så borde du kunna få med lite matchande glas för det priset. Kolla på tradera.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Enduro:

Borde inte vara en omöjlighet att hitta en fin karaff för det priset. Inte en nytillverkad från en känd tillverkare kanske, men karaffer lär det finnas.

Kan du tänka dig begagnat så borde du kunna få med lite matchande glas för det priset. Kolla på tradera.

Det blir beg ska kolla tradera, tack Enduro!

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Då kan jag inte låta bli att ställa en korkad följfråga. "Smakar" eller blir whisky "bättre" om själva karaffen är fyrkantig än rund i så fall ? Något som jag har svårt att tänka mig. Men jag kände bara att jag måste ändå följa upp det jag har frågat om. Hur korkad frågan än må vara.

Jag tänker bara på om det finns ett begrepp, att det finns en sorts karaff som har benämningen "whisky karaff". Att det lär då vara något speciellt med just dom karafferna emot dom vanliga som man tex har vatten eller vin i.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Liv&helvete:

Då kan jag inte låta bli att ställa en korkad följfråga. "Smakar" eller blir whisky "bättre" om själva karaffen är fyrkantig än rund i så fall ? Något som jag har svårt att tänka mig. Men jag kände bara att jag måste ändå följa upp det jag har frågat om. Hur korkad frågan än må vara.

Jag tänker bara på om det finns ett begrepp, att det finns en sorts karaff som har benämningen "whisky karaff". Att det lär då vara något speciellt med just dom karafferna emot dom vanliga som man tex har vatten eller vin i.

Ehh Hmm nej whisky smakar samma oberoende formen på karaffen, dock är det nån form av standard att ha fyrkantig till whisky

Men runda karaffer är väll till vin/cognac, fråga mig inte varför men så är det xD

EDIT: Inga frågor är dumma!

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Liv&helvete:

En särskild whiskykaraff är gjord för att vara så lufttät som möjligt för att bevara whiskeyns aromer. De har alltid en slipad helt tät propp.

Vanliga karaffer för t.ex. vatten eller vin har inga så täta proppar. I vinets fall är ju dessutom meningen med dekanteringen att vinet ska luftas.

Vad gäller formen på karaffen så finns det runda whiskykaraffer också, men det vanligaste är att de är fyrkantiga. Att de ser ut som de gör beror nog till stor del på tradition.

Såhär ser en typisk whiskykaraff ut:
http://lastinggifts.co.uk/wp-content/uploads/wpsc/product_ima...

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Enduro: ty!

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Enduro: ty!

np!

Visa signatur