vilken plats e master på ide-kabel?

Permalänk
Medlem

vilken plats e master på ide-kabel?

ja svara på frågan, är det den i mitten eller längst ut som är master-platsen på ide-kablarna?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Re: vilken plats e master på ide-kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
ja svara på frågan, är det den i mitten eller längst ut som är master-platsen på ide-kablarna?

Ingen av dom är master.

Du kan koppla in master´n på vilken du vill. Det är via byglarna på HD:en som talar om för IDE interfacet vilken HD som ska vara mastern.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Vanligtvis säger man att kontakten längst bort är master.

Permalänk
Medlem

Om man byglar hårddisken till "Cable select" och sätter den längst ut på kabeln så kommer den bli master, precis som velotex säger.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Från och med ATA/66 och uppåt så säger standarden att den yttersta kontakten skall vara Master. Detta för att minimera mängden reflexioner i kabeln (alltså för att få färre störningar i dataöerföringen).

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, om man bara har en hårddisk så måste den sitta längst ut för att "terminera" IDE-kabeln. Om man har två diskar så kan man mycket väl jumpra dom så att mastern sitter innerst.

Permalänk
Medlem

Asså, jag har en 40gb hdd på min primary kabel, den sitter på kontakten närmast moderkortet och är byglad som master. Blir det något skillnad om jag sätter det längst ut?

Permalänk
Medlem

Men!!!!

Det är INGEN av kontakterna som är MASTER.
Det bestäms av HD:en via byglarna.
Så det är ingen skillnad att koppa din MASTER HD på kontakten närmast IDE-Interfacet eller den längst ut.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Ledsen Knashatt men jag tror mer på det Björne säger, han verkar kunna sina saker gällande diskar.
Varför står det i manualer och liknande att det är den yttersta kontakten som är master om det inte spelar någon roll?

Permalänk
Medlem

Lär ju inte spela någon roll. Det är väl mer för dom som inte vet det som man har sagt att Master är längst ut på kabeln. Just för att förenkla såna här frågor.

Jag kör min Seagate på den innersta kontakten utan problem, och jag tror knappast att den skulle fungera bättre om jag byta kontakt.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem

det är väl gammal jargong som hänger kvar... äldre datorer är kräsna över sånt där, men dagens datorer bryr sig inte, förr var man väl tvungen att placera mastern längst från och slave på mellankontakten, men numer spelar det ingen roll bara man byglat dom rätt

Visa signatur

Fuck The World

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jorra
det är väl gammal jargong som hänger kvar... äldre datorer är kräsna över sånt där, men dagens datorer bryr sig inte, förr var man väl tvungen att placera mastern längst från och slave på mellankontakten, men numer spelar det ingen roll bara man byglat dom rätt

Ledsen att säga det. Men det är precis tvärt om...

Äldre datorer hade så låg överföringshastighet att de störningar och reflexioner som uppstd i kablen inte påverkade kvaliteten på signalerna så mycket. Idag är det annorlunda. Signalerna i en UATA66 eller UATA100 kabel går mycket snabbare än vad de gjorde i de första IDE-kablarna. Visst har elektroniken i hårddiskar och kontrollerkort blivit mycket bättre på att sortera bort skräp, men tänk dock på att desto snabbare det skall gå desto mer känsligt blir det för störningar.

Tänk så här:
en IDE-kabel är 45cm (som standard). det sitter en kontakt vid 0cm (den till moderkortet), en vid 30cm (den till slaven) och en vid 45cm (den till masterdisken).
Nu sätter vi vår masterdisk på mittenkontakten. När signalerna från kontrollerkortet åker iväg så kommer de fram till hårdisken som börjar decoda dem, men signalen försviner inte där utan forsätter in i de sista 15cm av kablen. När väl kabeln tar slut så blir det som att skrika in i en grotta. Det blir ekon, eller rättare sagt, det blir reflexioner. Dessa kommer sedan att åka tillbaka till hårddisken och eftersom avståndet mellan hårddisk och kontroller kort är 30cm, och avståndet mellan hårdisk till masterkontakt och tillbaka igen är 30cm så kommer det att bli en synk mellan signaler från kontrollerkortet och reflexionerna. Dessa signaler kan mycket väl ta ut varandra helt om man har otur... Det blir även reflexioner av det data som hårddisken skickar ur sig som skall till kontroller kortet, signalen går ju åt båda håll i kablen (typ).

Till detta kommer att alla kablarna är helt utan skärmning och i en dator så är det massor med magnetfält i alla möjliga och omöjliga frekvenser. Det är störsignaler både till höger och vänster. Att signalerna överhuvudtaget kommer fram på ett UATA133kort är faktiskt ett litet mirakel....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne

Till detta kommer att alla kablarna är helt utan skärmning och i en dator så är det massor med magnetfält i alla möjliga och omöjliga frekvenser. Det är störsignaler både till höger och vänster. Att signalerna överhuvudtaget kommer fram på ett UATA133kort är faktiskt ett litet mirakel....

Kan man på något sätt mäta den "packetloss" som man förmodligen får? Vore kul att se om man kunde bättra på överföringshastigheten genom att skärma kablarna!

Visa signatur

Vadå datornörd? Jag har en hobby, vad har du!? Jaså, ett liv... Jag beklagar :/
[med reservation för tillfällig sinnesförvirring]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne

Ledsen att säga det. Men det är precis tvärt om...

Äldre datorer hade så låg överföringshastighet att de störningar och reflexioner som uppstd i kablen inte påverkade kvaliteten på signalerna så mycket. Idag är det annorlunda. Signalerna i en UATA66 eller UATA100 kabel går mycket snabbare än vad de gjorde i de första IDE-kablarna. Visst har elektroniken i hårddiskar och kontrollerkort blivit mycket bättre på att sortera bort skräp, men tänk dock på att desto snabbare det skall gå desto mer känsligt blir det för störningar.

Tänk så här:
en IDE-kabel är 45cm (som standard). det sitter en kontakt vid 0cm (den till moderkortet), en vid 30cm (den till slaven) och en vid 45cm (den till masterdisken).
Nu sätter vi vår masterdisk på mittenkontakten. När signalerna från kontrollerkortet åker iväg så kommer de fram till hårdisken som börjar decoda dem, men signalen försviner inte där utan forsätter in i de sista 15cm av kablen. När väl kabeln tar slut så blir det som att skrika in i en grotta. Det blir ekon, eller rättare sagt, det blir reflexioner. Dessa kommer sedan att åka tillbaka till hårddisken och eftersom avståndet mellan hårddisk och kontroller kort är 30cm, och avståndet mellan hårdisk till masterkontakt och tillbaka igen är 30cm så kommer det att bli en synk mellan signaler från kontrollerkortet och reflexionerna. Dessa signaler kan mycket väl ta ut varandra helt om man har otur... Det blir även reflexioner av det data som hårddisken skickar ur sig som skall till kontroller kortet, signalen går ju åt båda håll i kablen (typ).

jag snackade alltså med tvärtomspråket...
k, jag ger mig, man kan ju inte veta allt här i livet

Visa signatur

Fuck The World

Permalänk
Avstängd

Nu när ni ändå är inne på störningar och IDE kablar.

1: Om man gör sina IDE kablar runda själv, visst blir det sämmre överförings hastighet?

2: visst finns det olika sorters IDE kablar? Heter inte dom något med UDMA 100 och viseversa?

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jorra

jag snackade alltså med tvärtomspråket...
k, jag ger mig, man kan ju inte veta allt här i livet

LOL!! Klockren räddning!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power_Slave_
1: Om man gör sina IDE kablar runda själv, visst blir det sämmre överförings hastighet?

Du får mycket fler störningskällor på varje kabel, vilket bör göra så att det blir fler omsändningar av varje paket, vilket i sin tur borde göra att prestandan på diskarna blir sämre... Fast du kan ju ha tur när du gör kablarna också...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power_Slave_
2: visst finns det olika sorters IDE kablar? Heter inte dom något med UDMA 100 och viseversa?

Jupp, det finns vanliga IDE-kablar. De har 40st ledare i kabeln.
Sedan finns det UDMA66/100/133 kablar (det är samma typ av kabel), dessa har 80 ledare där varannan är jord. Detta för att minska överhörningen mellan ledarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azghoul
Kan man på något sätt mäta den "packetloss" som man förmodligen får? Vore kul att se om man kunde bättra på överföringshastigheten genom att skärma kablarna!

Missade denna fråga... Hmmm.. bra fråga var det oxå... Ingen aning... Nu är det ju så att felkorrigeringen av dess saker sker i hårdvaran på hårddisken och på kontrollerkortet, alltså har operativsystemet inte ett dugg med det att göra. Jag har inte sett några sådana verktyg, men kanske någon annan.... *ser sig omkring*... någon? Det vore klart intressant att se statistik på den sådan sak.. Kanske tipsa www.storagereview.com om att få se en sådan test..

Permalänk
Avstängd

Har nu bytt en av mina rundade IDE kablar till en jag fick med moderkortet.
80 ledare har jag för mig =D

en mycket märkbar förbättring må jag säga, tackar björne.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alltför mycket i det här ämnet, men när man drar nätverkskablar skall man dra dom så mycket runt varandra som möjligt, för att magnetfälten skall ta ut varandra.

Jag kan ha fel.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Medlem

JAG KUNDE INTE VÄNDA PÅ KABELN JAG VAR TVUNGEN ATT ANVÄNDA DEN BLÅA TILL MODERKORTET SÅ DET SÅ !!!!!!!!