SweClockers drop!
Permalänk
Musikälskare

KYLNING AV AMD 1.8 GHz ??

HJÄLP !
Hur får jag ner tempen på prossesorn, förslag välkommna

jens_home86@hotmail.com

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna lite mer vad du har för grejor, typ vilken kylare du har, vilken låda, antal chassifläktar mm.

Frågan du ställt skulle kunna liknas med "Jag har en bil, hur får jag den att gå fortare"..

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp några chassifläktar och en Thermalright SLK-800 som du kör en 80 mm fläkt på så blire bra serru!

Visa signatur

[size="1"]P4 1.8A@2.52 | ASUS P4B533-E | 512 MB Corsair XMS3500 | POV Ti4200 XP@310/710 | Lite-On 40x@48x[/size]

Permalänk
Medlem

Re: KYLNING AV AMD 1.8 GHz ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
HJÄLP !
Hur får jag ner tempen på prossesorn, förslag välkommna

jens_home86@hotmail.com

Se till att du har genomströmning i lådan, plus att du har en hyffsad kylfläns.

Min erfarenheter så är det ett måste att ha en ALPHA PAL 8045 T eller liknande ev bättre för att få som man vill dvs låg temp. Dom vanliga billiga kylflänsarna får man inga önskade temper med. Testade en skitfläns som jag körde på min gammla tb1400 och fick 55-60c bara i biosen på min xp1900.

Efter jag tog en ALPHA PAL 8045 T så ligger idle på 35c och fulload 42. Om datorn inte ska spelas på så kan du installera cpuidle. Det programet stänger av vissa onödiga instruktioner som inte används så tempen blir lägre. Men så fort man börjar anstränga datorn med tex spel så stiger tempen kraftigt till din vanliga fulload. Min idle blev 27c och full 42c med ALPHA PAL 8045 T och cpuidle.

Men åandra så beror det på vad man har för moderkort också. En del märken som tex asus tror på jämna temperaturer. Dom ser till att deras moderkort jobbar sig varma så idle och full inte är så stor.

Kortfattat som dom andra sa: Se till att ha genomströmning i lådan med så stora fläktar som möjligt (för tystnadens skull) och en bra kylfläns med minst en 80mm fläkt.
Se även till att du har en bra värmeledande pasta mellan fläns och cpu. Skippa skitpastan (klister eller vad det är) som redan sitter på en del kylflänsar, silverpasta duger bra.

Sjunker inte tempen om du gör det här så har du säkert problem på riktigt