Asetek och Coolit i patentstrid om slutna vattenkylningssystem

Permalänk
Melding Plague

Asetek och Coolit i patentstrid om slutna vattenkylningssystem

Det hettar till mellan två välkända aktörer på vattenkylningskmarknaden. Danska Asetek anklagar konkurrenten Coolit för att inkräkta på företagets patent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Företag stämmer företag, inte bara apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Patentkrig sux, its so 2012.... oh wait..

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Företag stämmer företag, inte bara apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta handlar dock om faktiskt uppfinning, inte mönsterskydd, affärspatent eller mjukvarupatent vilket det gör i galna cirkus Apple vs. the world. Gör man en direkt kopia på en faktisk uppfinning så får man helt enkelt hålla sig till patentlagarna enligt mig.

Permalänk
Medlem

Åh nej, kan det bli nya Apple vs Samsung.
Snart kommer det att vimmla av Coolit och Asetek fanboys som kommer argumentera mot varandra i dagar på denna tråd.

Permalänk

Tycker faktiskt att asetek skall skall gå till domstol om den nu är byggd på samma konstruktion.

Dock tycker jag att ingen av kylarna är lika för fem öre till utsénde

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Åh nej, kan det bli nya Apple vs Samsung.
Snart kommer det att vimmla Coolit och Asetek fanboys som kommer argumentera mot varandra i dagar på detta forum.

Handlar juh dock inte om riktigt samma sak i det här fallet, även om det nu är så tragiskt att många inte vet skillnaden mellan olika sorters patent.

Permalänk
Medlem

Detta börjar likna dagiset på andra sidan gatan..

Permalänk
Medlem

Ska ta patent på patent.

Permalänk
Medlem

Detta handlar som sagt om ett konstruktionspatent, och inte mjukvarupatent, som många av Apples stämningar handlar om.

Sen tror jag inte att dessa företag har så många fanboys på respektive sida, då de säljer väldigt få produkter under eget namn.

Om jag fattar patentet rätt så finns det väl egentligen inget som hindrar Coolit att sätta pumpen i exempelvis radiatorn?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Om jag uppfinner något vill jag inte att folk ska kopiera den hur som helst, men jag tycker inte att man ska kunna ta patent på mjukvara, men detta handlar detta inte om dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Lite väl fånigt, borde inte alla luftkylar-tillverkare stämma varanda då med?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inget märkvärdigt, som sagt inget jävla mjukvarupatent som det bjäbbas om för en gångs skull.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte bara vara sams i elektronikbranschen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite väl fånigt, borde inte alla luftkylar-tillverkare stämma varanda då med?

Om det finns ett sånt patent, så har de nog gett upp för länge sen, eller kommit överens om licenskostnader.

Skrivet av sgtspiff:

Varför kan de inte bara vara sams i elektronikbranschen.

För att det är ett vettigt patent för en gångs skull. Asetek kan ha missat relativt stora intäkter iom att Coolit har haft en i princip identisk produkt, speciellt med tanke på populariteten hos Corsairs system.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Ska ta patent på patent.

Men jag ska ta patent på att ta patent på patent.

Patentsystemet i USA är fan tragiskt dåligt egentligen, förstår inte varför de inte har gjort något åt det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om jag fattar patentet rätt så finns det väl egentligen inget som hindrar Coolit att sätta pumpen i exempelvis radiatorn?

Jo, det stämmer. Anledningen till att den brukar husera bredvid kylblocket i nuvarande konstruktionen är mestadels en platsfråga skulle jag tro. Sätter du pumpen vid radiatorn får du en extra utbuktning som kan göra att den blir svårare att passa in i alla fläktplatser. Alternativt skulle man väl kunna använda någon mer specialtillverkad radiator och passa in pumpen där, istället för de vanliga som används just nu.

Permalänk
Medlem

Asetek är danskt och coolit är kanadensiskt men de använder sig av en amerikansk domstol. Fattar att det kan bero på att usa är en av de största marknaderna men samtidigt så känns det som att det beror på att usa har så skumma patentlagar. Det skulle vara roligare om det var i en dansk domstol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Asetek är danskt och coolit är kanadensiskt men de använder sig av en amerikansk domstol. Fattar att det kan bero på att usa är en av de största marknaderna men samtidigt så känns det som att det beror på att usa har så skumma patentlagar. Det skulle vara roligare om det var i en dansk domstol

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle ju vara underhållande. Ingen skulle fatta vad någon annan sa och alla skulle få gissa sig till vad domen blev. Porridgespeak, så att säga. För det är ju ett välkänt faktum att ingen förstår danska, inte ens danskarna själva.

Tycker det är löjligt att de måste gå till USA med det hela. Antagligen för att det är så mycket lättare att få en fällande dom där. Man undrar ju om inte någon som designar patentlagar skulle ta ett steg tillbaks vid något tillfälle och konstatera att "shit, det kanske inte är helt bra det här."

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men jag ska ta patent på att ta patent på patent.

Patentsystemet i USA är fan tragiskt dåligt egentligen, förstår inte varför de inte har gjort något åt det ännu.

De har genomförts en del förändringar. Bla http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_Reform_Act_of_2009 och http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_Reform_Act_of_2011 som förändrat en hel del. Men jag tror den största förändringen de skulle kunna göra är att ge USPTO större anslag.

Förr fanns det ju något som hette "first to invent" i USA vilket är helt tokigt när resten av världen går på "first to file"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Asetek är danskt och coolit är kanadensiskt men de använder sig av en amerikansk domstol. Fattar att det kan bero på att usa är en av de största marknaderna men samtidigt så känns det som att det beror på att usa har så skumma patentlagar. Det skulle vara roligare om det var i en dansk domstol

Skickades från m.sweclockers.com

Visst lite roligare men jag tror inte Coolit hade gråtit så mycket över att förlora den danska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men jag ska ta patent på att ta patent på patent.

Patentsystemet i USA är fan tragiskt dåligt egentligen, förstår inte varför de inte har gjort något åt det ännu.

För att det är en industri i USA, företag, jurister och patenttrolls lobbar för det.
Problemet i USA är bra mycket större än patentsystemet.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Ska ta patent på patent.

Skrivet av Ninjaflipp:

Men jag ska ta patent på att ta patent på patent.

Patentsystemet i USA är fan tragiskt dåligt egentligen, förstår inte varför de inte har gjort något åt det ännu.

Lite sent ute tyvärr då IBM redan har sökt patent på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Det skulle ju vara underhållande. Ingen skulle fatta vad någon annan sa och alla skulle få gissa sig till vad domen blev. Porridgespeak, så att säga. För det är ju ett välkänt faktum att ingen förstår danska, inte ens danskarna själva.

Tycker det är löjligt att de måste gå till USA med det hela. Antagligen för att det är så mycket lättare att få en fällande dom där. Man undrar ju om inte någon som designar patentlagar skulle ta ett steg tillbaks vid något tillfälle och konstatera att "shit, det kanske inte är helt bra det här."

Man tar det till USA för att det är världens största marknad. Vinner man här så svider det ordentligt för Coolit som förlorar sin största marknad. Detta är ju även ett krav då de har utställda patent i detta land de kan använda som arsenal. Ett danskt patent är värt noll i Sverige etc...

Asetek's ansökningar hos espacenet

Coolit's dito

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Handlar juh dock inte om riktigt samma sak i det här fallet, även om det nu är så tragiskt att många inte vet skillnaden mellan olika sorters patent.

Ja, visst är folk tragiska som inte orkar sätta sig in i företagsjuridik! Vart är vi på väg..?

Skrivet av YeZirko:

Åh nej, kan det bli nya Apple vs Samsung.
Snart kommer det att vimmla av Coolit och Asetek fanboys som kommer argumentera mot varandra i dagar på denna tråd.

Det var väldigt storsint att sammanfatta stämningarna mellan Apple och Samsung till diskussioner i på en liten svensk hårdvarusida. Är det verkligen det värsta med det hela? Och så mycket fanboys tror jag inte det blir heller..

Skrivet av Langeman:

Lite sent ute tyvärr då IBM redan har sökt patent på detta.

Jäkla fint! Om den går genom är det ju bara IBM som kan stämma andra företag! Det kan man ju stå ut med!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Jo, det stämmer. Anledningen till att den brukar husera bredvid kylblocket i nuvarande konstruktionen är mestadels en platsfråga skulle jag tro. Sätter du pumpen vid radiatorn får du en extra utbuktning som kan göra att den blir svårare att passa in i alla fläktplatser. Alternativt skulle man väl kunna använda någon mer specialtillverkad radiator och passa in pumpen där, istället för de vanliga som används just nu.

De skulle kunna sätta en pump i hörnet eller två hörn, där fläkten inte kommer åt riktigt...

Brb, patentsökning.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Detta handlar dock om faktiskt uppfinning, inte mönsterskydd, affärspatent eller mjukvarupatent vilket det gör i galna cirkus Apple vs. the world. Gör man en direkt kopia på en faktisk uppfinning så får man helt enkelt hålla sig till patentlagarna enligt mig.

Vad är det för uppfinnig? Det är ju bara en tillämpning av befintlig teknik för ett nytt användningsområde.

Om du läser så står det för computersystem. Dvs för just det användningsområdet har dom fått patent på en känd sak för att kyla andra saker och i en annan skala. Det är ingen uppfinning av Asetek, det är rena Applefasoner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langeman:

Lite sent ute tyvärr då IBM redan har sökt patent på detta.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att det är lite väl lika, alltid tänkt så.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

De skulle kunna sätta en pump i hörnet eller två hörn, där fläkten inte kommer åt riktigt...

Brb, patentsökning.

Ses i rätten!