Permalänk
Medlem

Behöver råd om studiedator.

Har efter en lång tids letande kommit fram till följande produkter:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1353032,1040278

Just nu lutar det åt HP:n då datorn främst skall användas till att arbeta med uppsatser, lättare CAD och presentationer. Har absolut inget emot att kunna spela spel när jag är ute och reser, men i så fall inga tunga titlar. Sen har jag fått för mig att HP har högre byggkvalitet, samt att supporten är bättre - eller är jag helt fel ute? Det som talar för Fujitsun är väl priset och HD4000, samt att den ser riktigt fräsig ut.

Dessutom funderar jag också på om batteriet på Fujitsun någonsin kommer att kunna bytas, vilket riskerar att sänka andrahandsvärdet markant om batteriet blir helkasst inom 2 år. Samtidigt har jag ingen som helst koll på vilken livslängd man kan förvänta sig av en laptop, och hur vanligt det är att man skaffar ett nytt batteri. Så dela gärna med era synpunkter!

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Jag har bara dåliga erfarenheter av HPS bärbara, dels privat och dels genom jobbet. Dålig kylning och bristnade kvalitet.
Jag skulle valt Fujitsun av dom två, dels pga mina erfarenheter av HP sen verkar det vara mer krut i den, och så är den lättare

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Utav dem två, Fujitsun. Nylanserad till skillnad från HP laptopen som då nästan är 1 år äldre.
Större hårddisk, bättre uppgraderingsmöjligheter, bättre grafikkort.

Även jag har dåliga erfarenheter av HPS bärbara.

Permalänk

Jag kan säga att jag har väldigt goda erfarenheter av HPs bärbara - och detta från en 5000 kronors-HP. Klarade av ett år slit och släng i skolan, samt ett år hemma men även en Thailandsresa på 2 månader (sand, värme, ytterst i ryggsäck som inte gick som handbagage, osv). Batteritid på >3 timmar. Absolut nöjd med den

Fujitsu, däremot...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Mitt tips är att köpa en så lätt dator du har råd med men tillräcklig prestanda för att verkligen ta med den. Står själv inför samma val och tänker i5, IPS panel och SSD (SSD:n mest för att det är trevligt och förhoppningsvis tyst).

Min förr förra dator (2,6kg) tog jag aldrig med om jag inte var tvungen, medan min förra (1,4kg) åkte med nästan varje dag ifall att. Nu kollar jag åt zenbook, samsung 9-serien eller macbook air, men tänkte nog avvakta till windows 8 släpps med förhoppningen att det kommer något nytt spännande eller att de sjunker i pris. Vill gärna ha en riktigt ljusstark skärm också för att kunna sitta ute utan större problem, varför jag kikar mest på UX31A och 900X3C men de är lite för dyra idag...

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd och att ni delat med er av era erfarenheter.

Det blev Fujitsun, har ju bara ett år kvar i skolan och efter det finns det stor sannolikhet att bli tilldelad något robustare av framtida arbetsgivare.

Visa signatur

hehu