Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Firefox: Ser grymt bra ut ^^ gillar setupen i kylen

Så din alc-halt blir 7~% allt som allt?

Ja det fick bli nödlösningen när vädret fortfarande är för varmt och man inte har något annat sätt att kallkrascha ölet
Hmm nja, skulle snarare tippa runt 7.5% då primningen lägger till ca. 0.3%.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Ja det fick bli nödlösningen när vädret fortfarande är för varmt och man inte har något annat sätt att kallkrascha ölet
Hmm nja, skulle snarare tippa runt 7.5% då primningen lägger till ca. 0.3%.

Blir starkt å bra hehe

Min homebrew är slut å nästa batch är klar om ca 2 veckor, hur ska detta gå... :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag har två backar med snygga flaskor för er hembryggare.

sånna flaskor, någon kanske är intresserad av dem. Känns trist att lämna dem för pant då dem gör sig bäst med öl i....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

http://farm1.staticflickr.com/90/242431745_a22be0c8b0.jpg

sånna flaskor, någon kanske är intresserad av dem. Känns trist att lämna dem för pant då dem gör sig bäst med öl i....;)

Jag tar dem jättegärna!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Musikälskare

Jag med, but to late haha

Ingen fara ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Härlig tråd! Jag tänkte ta mig i kragen i höst bara man fått flyttat och börja brygga lite smått igen, säkert 10 år sedan senast. Öl är ju bara för gott.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

http://farm1.staticflickr.com/90/242431745_a22be0c8b0.jpg

Varför bor du inte i GBG Är det någon annan som har flaskor med patentkork tar jag dem jättegärna!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryden:

Varför bor du inte i GBG Är det någon annan som har flaskor med patentkork tar jag dem jättegärna!

Hade inte tråden skapats så hade jag kastat dem. Har redan sorterat och delat ut 6st backar med såna flaskor. Perfekt för egen saft mm...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Hade inte tråden skapats så hade jag kastat dem. Har redan sorterat och delat ut 6st backar med såna flaskor. Perfekt för egen saft mm...

Vuxensaft ja

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vuxensaft ja

Jag har en liten fråga, hur gjorde du för att få flaskorna rena som du var oc hämtade?

Har precis hämtat några själv, men det finns spår av mögel i några och de luktar lite unket, så tänkte om du hade något bra sätt att rengöra dem på.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Idumhet:

Jag har en liten fråga, hur gjorde du för att få flaskorna rena som du var oc hämtade?

Har precis hämtat några själv, men det finns spår av mögel i några och de luktar lite unket, så tänkte om du hade något bra sätt att rengöra dem på.

Viktigt att rengöra ordentligt, köp desinfektionsmedel, glömt vad mitt heter dock :/

Kan kolla upp de sen!

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Viktigt att rengöra ordentligt, köp desinfektionsmedel, glömt vad mitt heter dock :/

Kan kolla upp de sen!

Jag har tänkt på att köra dom i diskmaskinen på varmaste programmet och sedan köra dom i ugnen med aluminiumfolie över öppningen för att desinficera dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Idumhet:

Jag har tänkt på att köra dom i diskmaskinen på varmaste programmet och sedan köra dom i ugnen med aluminiumfolie över öppningen för att desinficera dom

Hmm det andra steget låter onödigt, köp desinfektionsmedel och rengör med det på slutet imo

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

dafuq XD

Hmm det andra steget låter onödigt, köp desinfektionsmedel och rengör med det på slutet imo

Det andra steget är för att döda bakterier genom värmen. Har läst många som gör på det sättet, och aluminiumfoliet är för att inte släppa in något efteråt och då håller de sig desinficerade i åtminstone några månader har jag hört

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Idumhet:

Det andra steget är för att döda bakterier genom värmen. Har läst många som gör på det sättet, och aluminiumfoliet är för att inte släppa in något efteråt och då håller de sig desinficerade i åtminstone några månader har jag hört

Kan stämma, när jag rengjorde mina flaskor la jag bara dom i badkaret med varmt vatten för att få av ettiketerna sen rengjorde jag dom med medel

Inte haft några problem

EDIT: dock var där inget mögel i mina flaskor då de kom direk från en restaurang

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Gjorde samma sak jag att lägga dem i badkaret i hett vatten, tills etiketterna lossnade, körde dem sedan i diskmaskinen på högsta värmen och ställde undan dem. Och nu före buteljering på varmaste i diskmaskinen.

Har ett problem dock och det är när jag försöker buteljera med hävert och flaskfyllare. Det går bara inte. Någon som kan berätta hur man ska göra?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Jag brukar alternera lite med rengöringen av flaskorna, ibland kör jag in dem i ugnen någon timme för att döda allat och ibland spolar jag bara ur dem med StarSan, har inte haft några problem med infekterad öl än.

Nu har jag lagt en liten beställning på Maltmagnus.

MALT:
10Kg Pilsnermalt
2Kg Vetemalt

UTRUSTNING:
200 Röda kapsyler
Ett extra jäsrör [Råkade spola ned ett rör i toaletten]

JÄST:
2 Safale S-04
1 Safale US-05
1 Mauribrew Weiss

Det första jag ska göra är en singelhop IPA med Cascade hade jag tänkt mig, sen får jag se vad det blir. Får beställa humle senare.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ryden:

Jag brukar alternera lite med rengöringen av flaskorna, ibland kör jag in dem i ugnen någon timme för att döda allat och ibland spolar jag bara ur dem med StarSan, har inte haft några problem med infekterad öl än.

MALT:
10Kg Pilsnermalt
2Kg Vetemalt

UTRUSTNING:
200 Röda kapsyler

JÄST:
2 Safale S-04
1 Safale US-05
1 Mauribrew Weiss

Det första jag ska göra är en singelhop IPA med Cascade hade jag tänkt mig, sen får jag se vad det blir. Får beställa humle senare.

"Råkade spola ned ett rör i toaletten"

xD haha

10Kg Pilsnermalt låter mycket men de kanske det inte är

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

xD haha

Haha, jag reagerade också på den biten!

Nu är ölen buteljerad och står i rumstemperatur för kolsyrejäsning, här kommer dagens update.
Bäst är att börja med att göra rent flaskorna då det tar längst tid så att de får svalna i lugn och ro medan man förbereder allt annat.

Alltid göra rent och desinfektera allt som kommer att komma i kontakt med ölet, jag kör bara ner allt som kommer att användas i en av hinkarna tillsammans med medlet på bild.

Även kapsylerna.

Och så mäta FG (Final Gravity), slutade på 1004 från 1060.

Såhär klart var ölet efter kallkraschen!

Provsmaka? Ja tack!

Klippta och desinfekterat foliebitar till flaskorna för att...

... se till att de hålls rena och bakteriefria.

Ölet på flaska, kapsylerat och snyggt uppställt

Bonusbild.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

xD haha

Mja, jag brukar ha ungefär 4kg malt per bryggd. Jag brukar passa på att köpa hem till några satser år gången så att inte frakten blir så dyr.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ryden:

Mja, jag brukar ha ungefär 4kg malt per bryggd. Jag brukar passa på att köpa hem till några satser år gången så att inte frakten blir så dyr.

Smart

Min English Bitter är klar på Tisdag, postar lite bilder då

FireFox: Najs! ^^ Fin färg på ölen på testprovningen

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Har nu flaskat upp 2x10 liter extraktbryggning igen. Tatt lite kort och sånt som ligger i mobben, så ka väll göra som er o göra en duktigare upptdate när ja får lite ork här
Riktigt kul är detta i alla fall.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Holic:

Har nu flaskat upp 2x10 liter extraktbryggning igen. Tatt lite kort och sånt som ligger i mobben, så ka väll göra som er o göra en duktigare upptdate när ja får lite ork här
Riktigt kul är detta i alla fall.

Trevligt med en till extraktbryggare ser fram emot bilderna, skriv gärna ditt recept också om du vill

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Trevligt med en till extraktbryggare ser fram emot bilderna, skriv gärna ditt recept också om du vill

Receptet kan ja saxa in lätt o snabbt, skriver det även när ja orkar få upp bilderna

2x 10L

Malt: 1kg ljus spraymalt, 0.5kg medium spraymalt på båda. (X2 kok då dvs)
Humle: Amarillo, 60, 20, 1min på båda.
Den första med 10g, 15g, 11g i kott-form på 10% alfa
Den andra med 10g, 15g, 15g i pellets på 7.8%

Är andra gången vi brygger detta receptet, och resultatet från första är verkligen bra

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Musikälskare

English Bittern blev bra, fin färg med

EDIT: Dödade jag tråden med min post haha jk

Holic: Tack för ditt svar! Intressant, posta gärna bilder ja!

Ska brygga en Coopers English Bitter nästa gång med fast ha i 1kg malt + 250g dextros så den närmar sig en ESB istället, känner att den behöver lite mer "kick"

Bonusbild Happy brewing!

Tips på youtube kanal, han streamar på fredagar också ^^

http://www.youtube.com/user/CraigTube

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

MALT:
10Kg Pilsnermalt
2Kg Vetemalt

UTRUSTNING:
200 Röda kapsyler

JÄST:
2 Safale S-04
1 Safale US-05
1 Mauribrew Weiss

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öppnade en av flaskorna idag till middag och provsmakade, det var gott och skummet rejält. Alkoholsmaken var framträdande som det ska på en stark starköl (ca. 7.7%).

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Öppnade en av flaskorna idag till middag och provsmakade, det var gott och skummet rejält. Alkoholsmaken var framträdande som det ska på en stark starköl (ca. 7.7%).

http://i46.tinypic.com/wsk5yg.jpg

Kul det blev bra

EDIT:

Lite köp inför bryggningen imorrn

Tänkte höra med er om man kan ha i lite brunt socker för färgen/smak eller det kanske inte ger nån färg alls

Har extra light malt som inte ger så mycket färg (vill inte köpa ny då jag redan har de liggandes)

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

I förrgår skedde omtappning till en annan jäshink och om ca 2 veckor skall den kallkraschas och sedan upp på flaska.

Hade lite problem med pumphäverten då man var tvungen att pumpa hela tiden, det blev inget sug, så förhoppningsvis blir det inte sur öl ändå, men till flaskfyllningen får jag ha köpt en ny hävert. Jästen jobbar på och volymprocenten låg på ca 6% vid omtappningen och jag tror den ökar ca 0,5% till

Visa signatur