Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Medlem

Kan även jag bjuda på en bild hembryggt. Senast i raden, veteölet

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

http://i50.tinypic.com/qx32ie.jpg

Trevlig färg, det hann bildas kolsyra?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Trevlig färg, det hann bildas kolsyra?

Jodå kolsyra har det hunnit bildas med råge, ölet kommer att utvecklas under kommande veckor så det här blev bara ett smakprov för att se hur slutresultatet kommer att bli på ett ungefär

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk

Hejsan!
Har under en längre tid funderat på att testa brygga eget, öl och cider framförallt. Har bl a läst igenom dem här tråden och kollat runt på internet endel så har hyffsat bra koll på hur man ska gå tillväga och vad som behövs.
Men känner endå att det skulle vara bra (inte bara för mig men även för andra intresserade) om någon kunde skriva en lista med vad för utrustning man faktiskt behöver. Så om någon erfaren bryggare kanske känner att den har tid och ork att göra det skulle det uppskattas rejält
Tack på förhand

Skickat via mobilen så ber om ursäkt för eventuella konstiga meningar och stavfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Hejsan!
Har under en längre tid funderat på att testa brygga eget, öl och cider framförallt. Har bl a läst igenom dem här tråden och kollat runt på internet endel så har hyffsat bra koll på hur man ska gå tillväga och vad som behövs.
Men känner endå att det skulle vara bra (inte bara för mig men även för andra intresserade) om någon kunde skriva en lista med vad för utrustning man faktiskt behöver. Så om någon erfaren bryggare kanske känner att den har tid och ork att göra det skulle det uppskattas rejält
Tack på förhand

Skickat via mobilen så ber om ursäkt för eventuella konstiga meningar och stavfel.

Tjena!

Utrustning som behövs är jäshinkar, 2 st är att föredra även om 1 också funkar, hävert och en hydrometer/jäsningsmätare. En så stor kastrull som möjligt är att föredra då det är bättre att försöka koka hela batchen på en gång än att behöva spä ut med vatten (kastrull på minst 10 L).

Behövs även flaskor att buteljera ölet på och något medel att rengöra och desinfektera flaskor och utrustning med (t.ex. StarSan och Rekordrens)

Vill du lära dig att urskilja smakerna och veta vilken din favorit är så kan du göra en SMaSH (Single Malt and Single Hop), så ser du hur de olika maltsorterna interagerar med jästen, humlet, osv.

Ett veteöl är annars väldigt lätt att brygga och kräver inte en sekundärhink så det kan passa som en första bryggning. Till det behöver du vetemaltextrakt, humle (Hersbrucker) och jäst (Wyeast 3068 om du kan hålla temperaturen kring 18-20*C).

Kan rekommendera att läsa på http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida (Svenska hembryggareföreningens wiki) samt http://www.homebrewtalk.com/forum.php (större forum för hembryggt). Och givetvis även fråga oss här på forumet

Förslag på bra butiker är www.pgw.se, http://shop.humle.se/ och http://maltmagnus.se/malt.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare

Dagens flaskning, Sweet Stout <3

Bränd smak med karamell, helt svart

Skriv om ni vill ha recept ^^ grunden är en Coopers burk sen bara delmäsk!

Tack FireFox och Ryden för hjälpen med det och lite tweakande

EDIT: drcharles: kan tillägga att du kanske ska ta ett snack med din lokala hembryggarbutik, om de kan något dvs annars är FireFox på helt rätt spår, fråga på här med!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Tjena!

Utrustning som behövs är jäshinkar, 2 st är att föredra även om 1 också funkar, hävert och en hydrometer/jäsningsmätare. En så stor kastrull som möjligt är att föredra då det är bättre att försöka koka hela batchen på en gång än att behöva spä ut med vatten (kastrull på minst 10 L).

Behövs även flaskor att buteljera ölet på och något medel att rengöra och desinfektera flaskor och utrustning med (t.ex. StarSan och Rekordrens)

Vill du lära dig att urskilja smakerna och veta vilken din favorit är så kan du göra en SMaSH (Single Malt and Single Hop), så ser du hur de olika maltsorterna interagerar med jästen, humlet, osv.

Ett veteöl är annars väldigt lätt att brygga och kräver inte en sekundärhink så det kan passa som en första bryggning. Till det behöver du vetemaltextrakt, humle (Hersbrucker) och jäst (Wyeast 3068 om du kan hålla temperaturen kring 18-20*C).

Kan rekommendera att läsa på http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida (Svenska hembryggareföreningens wiki) samt http://www.homebrewtalk.com/forum.php (större forum för hembryggt). Och givetvis även fråga oss här på forumet

Förslag på bra butiker är www.pgw.se, http://shop.humle.se/ och http://maltmagnus.se/malt.

Tack så mycket! Ska ta och läsa igenom de där länkarna i helgen o börja fundera lite extra verkar ju vara riktigt roligt! Att man dessutom gör öl som vi (nästan) alla älskar är ju bara en stor bonus

Såg bra för ut med din senaste batch förövrigt! Fin färg på den

Edit: såg att det var firefox som skrev svaret och inte du flashen, cred till er båda iaf haha! Inte lätt alla gånger

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av drcharles:

Tack så mycket! Ska ta och läsa igenom de där länkarna i helgen o börja fundera lite extra verkar ju vara riktigt roligt! Att man dessutom gör öl som vi (nästan) alla älskar är ju bara en stor bonus

Såg bra för ut med din senaste batch förövrigt! Fin färg på den

Edit: såg att det var firefox som skrev svaret och inte du flashen, cred till er båda iaf haha! Inte lätt alla gånger

Inget slår att dricka sin första batch öl hehe sen är man fast ^^ återkom gärna med fler frågor som sagt!

Ska ta och prova min Stout imorrn efter ca 1 vecka priming, har en 0.5L flaska som blev halvfull pga de var de sista i secondary som gick ner. Den får agera test då man egentligen ska vänta 2+ veckor för att bygga upp kolsyra i flaskor men jag kan inte vänta xD

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Har inget med hembryggd öl att göra, men en intressant dokumentär i mitt tycke.

Den stora ölresan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

http://i50.tinypic.com/qx32ie.jpg

Damn är det svårt med eget veteöl? Har blivit en riktigt sucker för veteöl det senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Har inget med hembryggd öl att göra, men en intressant dokumentär i mitt tycke.

Den stora ölresan

Intressant dokumentär

Skrivet av nmc:

Damn är det svårt med eget veteöl? Har blivit en riktigt sucker för veteöl det senaste året.

Tycker det var väldigt enkelt att brygga veteölet, kanske för att jag körde just en maltextrakt bryggning.
Helt klart värt att prova om man är inne på det spåret

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Senaste veteölen, en tysk Weizen:

beställt hem 17kg malt så snart blir det kok igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

http://farm9.staticflickr.com/8380/8675303893_defdd1fc78_z.jp...

Alltid snygga grejer från Ryden. Creed alltså.

Hade varit grymt roligt att få testa era veteöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

http://farm9.staticflickr.com/8380/8675303893_defdd1fc78_z.jp...

Snyggt
Vilken jäst använde du?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man brugger IPA.

Jag och polaren har bryggt en vanlig ljus öl, vi gjorde enligt instruktionerna och youtube videorna och den fick fin färg och bra med skum. Dock smakar den lite jäst även efter 3 mån. Innan vi förslöt flaskorna stoppade vi i socker dropparna vi fick med enligt instruktionerna men vi har en IPA att testa nu och jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur vi kan göra den som bäst.

Alltså inte så att den smakar jäst utan som en riktigt god IPA

Förslag?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Snyggt
Vilken jäst använde du?

Jag provade Mauribrew™ Weiss Yeast torrjäst denna gång, blev riktigt bra tycker jag! Och riktigt billig öl om man gillar det!

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Ryden: Imponerande snyggt! Ser god ut! Grymt skum ^^

Tog nån hemmabryggda hos polaren idag efter vi hade flyttat, Sweet Stouten

EDIT: Du borde göra en tutorial på youtube Ryden när du kör nästa bryggdag! ^^

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ryden: Imponerande snyggt! Ser god ut! Grymt skum ^^

Tog nån hemmabryggda hos polaren idag efter vi hade flyttat, Sweet Stouten

http://nordfoto.se/dump/stout1-1.jpg

EDIT: Du borde göra en tutorial på youtube Ryden när du kör nästa bryggdag! ^^

Njaä nog inte så många som vill se mig glida runt i kallingarna och brygga och dricka bärs

Imorgon blir det bryggdag igen! Då är det en Westmalle Dubbel klon som ska testas, ska se om det blir några bilder under bryggandet.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ryden:

Njaä nog inte så många som vill se mig glida runt i kallingarna och brygga och dricka bärs

Imorgon blir det bryggdag igen! Då är det en Westmalle Dubbel klon som ska testas, ska se om det blir några bilder under bryggandet.

Sweet, gör så!

EDIT:

Dagens inköp inför nästa bryggdag! Oh yeah!

Ringde och frågade Humlegården om de hade Crystal 60 men de sa att de var x2 i Sverige så de blev Crystal 120, de hade bara 100 men de funkar ju de med

- Amarillo humlekottar 2012, 10,9% alfa, 100 g - Citra humlekottar 2012, 13 - 15 % alfa, 100 g - Crystal 100 (mörk karamellmalt) (Viking), krossad, 2 kg - Irish Moss, 250 g

EDIT: Bryggdag ^^ 3.5h pust

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

En belgare med anor från Westmalle..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Livar upp tråden lite, igår fick jag äntligen tummen ur och köpte mig ett ölfat med regulator och allt runtomkring som behövs. Lyckades dock tömma nästan en helt ny kolsyreflaska rätt upp i luften då det inte gick att få klämmorna helt täta till en början

I brist på färskt öl att hälla i fatet har jag nu kolsyrat vatten där i

På bild kan man se boxen som allt kommer att ligga i när det är klart, två st Ikea sidobord ur Lack-serien som är hopskruvade.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Sådär då var mitt första försök igång, får se hur det hela slutar, blir att beställa lite nytt igen och testa en ny omgång. Ska bli kul och testa ölen sen, nu till det jobbiga, väntan...

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt på att börja brygga öl och nu känner jag att det är dags. Har läst på en hel del men nu kommer det till valet av kastrull/gryta. Den största kastrullen jag har är nämligen endast 9L och jag funderar på om det ens går att brygga på eller om man ska vänta ett tag och sedan köpa en ordentlig kastrull (30L ish). Vad kör ni andra på för storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har länge tänkt på att börja brygga öl och nu känner jag att det är dags. Har läst på en hel del men nu kommer det till valet av kastrull/gryta. Den största kastrullen jag har är nämligen endast 9L och jag funderar på om det ens går att brygga på eller om man ska vänta ett tag och sedan köpa en ordentlig kastrull (30L ish). Vad kör ni andra på för storlek?

Du bör ha en kastrull som kan ta hela slutvolymen som du vill brygga för att få bästa mögliga resultat!
Finns två på 24 resp. 30 L via Humlegårdens Ekolager som är förbaskat bra, kan varmt rekommendera den på 30 L.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Du bör ha en kastrull som kan ta hela slutvolymen som du vill brygga för att få bästa mögliga resultat!
Finns två på 24 resp. 30 L via Humlegårdens Ekolager som är förbaskat bra, kan varmt rekommendera den på 30 L.

Då blir det kastrullköp vid löning!

Permalänk
Medlem

En fråga till er mer erfarna! Har bryggt klart min första sats som har legat och gottat sig i någon månad på flaska och som smakar riktigt bra, helt klart över förväntan, den satsen var en extraktbryggning och hade tänkt att testa en delmäskning nu på nästa.

Har ni något bra recept på en delmäskning? Annars har jag testat att sätta ihop ett eget men ny som jag är så känns det ganska dumt att chansa. Sen hur stor kastrull rekommenderar ni på en delmäskning?

Permalänk
Medlem
Dold text

Jag körde direkt på helmäskning med BIAB, testade aldrig extrakt jag köpte min 30 l gryta på amazon.co.uk för 380 spänn var rea sjukt nöjd!

Dagen bryggning en hogaarden klon

Permalänk
Medlem

Första ölbryggningens flaska öppnad och provsmakad:) Smakade riktigt bra och var helt fri från jästsmak trots att den bara varit på flaska 2 veckor:)
Sjukt nöjd

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Medlem

Va blev det för öl?

Permalänk

Tjenare!

Nu är glöggen i jäskärlet! Jag är väl kanske försenad med ca ett år för att sätta en sats med glögg inför årets jul men det lär nog bli rätt ok ändå. Årets recept fick bli en variant av GP:s "Dunderglögg" då jag lyckats söla väck mitt eget recept. Luktar riktigt fint i studentlägenheten.

Fick även ett recept på sima som står och bubblar, det ska egentligen inte va någon alkohol i denna dryck men man lär sig inget om man inte experimenterar lite.

Här bjuder jag på en liten bild på ett experiment som jag koka ihop häromdagen, det är myntate som jag hoppas göra ett "vin" på. Myntabladen fick jag av en kille här i korridoren som jag bor i, riktigt trevligt med närproducerat!

Till framtiden har jag beställt 4 kg höst och vår-honung från Uddevalla (hemstaden) och 5 kg honung som har sitt ursprung norr om Roxen här i Östergötland. Det är tänkt att bli olika sorters mjöd av det här. Jag skulle dock behöva lite input från er vikingar där ute, vad kan tyckas vara intressanta smaker på mjöd? Jag gillar tanken av smaker som kommer från naturen där man bor, alltså lingon, blåbär, hallon, björnbär osv. även frukter, blommor och växter är av intresse. Att laborera med mer exotiska smaker kan ju också vara rätt intressant. Naturligtvis kommer det bli ett par liter med ren mjöd utan kryddnig.

Ett tips till er som är rädda för att djupdyka in i hembryggningens värld, för att spara på utgifter i början kan man gå till närmaste skola/restaurang och fråga om de har några majonnäshinkar att skänka. Jag fick alldeles nyligen fem tiolitershinkar med tättslutande lock för den fantastiska summan 0 kr. Dessa hinkar är ypperliga om man inte tänker göra för stora satser i början.

Hare gött!