Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det gick jättefort att få igång jästen, sanerade en bägare och kokade vatten med en matsked maltextrakt som jag sedan lät kallna till rätt temp.
Hade i jästen därefter och lät den stå ett tag. Läste att man borde göra så på HowToBrew, men jag valde att slå ihop de två stegen, som annars var att först re-hydrera och sedan proof:a (förjäsa?).

Aaah, ja missuppfatta nog lite. Nu är ja med på vad du gjorde ja hehe.
Ja har inte gjort det steget, utan bara helt enkelt öppnat jästförpakningen och sprinklat ut det över vörten i min jästunna. Sen satt på locket och skakat om det rejält för att lufta det. Sen på med jäsrör och ner i 20gradiga förrådet
Då tog det ungefär 12-24h innan det började bubbla för mig.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Nu står ölet och bubblar för fullt!
Bjuder på några bilder.

Och slutligen har jag ett OG på 1060? Jag har svårt att utläsa det

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Trevligt med fler som fått upp ögonen för ölbryggandet
Tänkte rekommendera en dansk sida som är väldigt bra, finns tusentals recept varav mitt brygglag testat ett flertal med gott resultat.
Håndbrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Någon som gjort eget veteöl?
Min favoritsort så det skulle vara roligt att prova.

Jepp jag har bryggt en belgisk Wit med pomerans och koriander:

Blev faktiskt rätt nöjd med den! har dock inte många flaskor kvar

Men nu ska jag se om inte min senaste kreation är färdigkyld en lite väl stark Engelsk Brun:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Jepp jag har bryggt en belgisk Wit med pomerans och koriander:

http://farm9.staticflickr.com/8428/7839290064_74e3b96682_z.jp...

Blev faktiskt rätt nöjd med den! har dock inte många flaskor kvar

Vilken vacker ljus färg det blev på ölet
Något speciellt man ska tänka på om man vill brygga ett ljust öl?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vilken vacker ljus färg det blev på ölet
Något speciellt man ska tänka på om man vill brygga ett ljust öl?

Det speciella med veteöl är att man vill ha det grumligt och att bottensatsen gärna får blandas ut i ölet, därför har det fått sin ganska speciella färg. När man gör ett recept så kan man räkna ut ölets färg genom att kolla ingrediensernas bidrag till färgen. Tex rostat korn ger väldigt mörk öl och pilsnermalt ett väldigt ljust. Vanligtvis använder man flera olika malt och kan då bestämma lättare vilken färg man vill ha. Detta görs med fördel i datorprogramvara så som BeerSmith eller liknande.

Visa signatur
Permalänk

Lagom till hösten så har jag fixat en plats hemma att ha jäshinkar på, så snart blir det brygga av.
Jag har inte gjort öl på säkert 6 år, så får se om jag fastnar i nybörjarmisstag eller så

Under dom åren som gått har jag dock fått ett betydligt större intresse för Humle. Vissa av höstens projekt kommer behöva lite labbande och smakmatchande. Vet någon vart man kan få tag på små smakprov av olika sorter?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Lagom till hösten så har jag fixat en plats hemma att ha jäshinkar på, så snart blir det brygga av.
Jag har inte gjort öl på säkert 6 år, så får se om jag fastnar i nybörjarmisstag eller så

Under dom åren som gått har jag dock fått ett betydligt större intresse för Humle. Vissa av höstens projekt kommer behöva lite labbande och smakmatchande. Vet någon vart man kan få tag på små smakprov av olika sorter?

Enklast vore väl att kolla med Maltmagnus eller Humlegården?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Jepp jag har bryggt en belgisk Wit med pomerans och koriander:

http://farm9.staticflickr.com/8428/7839290064_74e3b96682_z.jp...

Blev faktiskt rätt nöjd med den! har dock inte många flaskor kvar

Fint!

Då blir det att läsa på och sen prova

Permalänk
Medlem

Ni som brygger, vart får ni tag på tomflaskor?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Ni som brygger, vart får ni tag på tomflaskor?

Bland annat på systembolaget, men då är det ett DIY-projekt att få dom tomma. inte ett helt tråkigt sådant dock

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Bland annat på systembolaget, men då är det ett DIY-projekt att få dom tomma. inte ett helt tråkigt sådant dock

Haha problemet är att jag inte får dricka mycket alls p.g.a medicinering några månader framöver, och var den främsta anledningen till att jag kickade igång bryggningen nu så att jag kan övertala mig själv att inte dricka upp den öl som ska lagras

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Haha problemet är att jag inte får dricka mycket alls p.g.a medicinering några månader framöver, och var den främsta anledningen till att jag kickade igång bryggningen nu så att jag kan övertala mig själv att inte dricka upp den öl som ska lagras

Ingen fara, du kan säkert hitta nån som hjälper dig med det projektet

Nej, men blandannat här kan du köpa färdigtömda: http://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/flaska-0-5-lite...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Finns nog en och annan granne som köpt import-öl och som nu har massa gamla backar i källaren

Permalänk
Medlem

Det löste sig med tomflaskorna, mailade lokala ICA butiken och frågade om det gick bra att köpa loss mot panten, med tillhörande blåback så gick det på 41kr/st (15 flaskor). Så på måndag borde jag ha 3 backar

Nu till en viktigare fråga, efter tre dygn så bubblar det nu var 12'te sekund från jäsröret, är det läge att tappa om det till sekundären?
Och när jag ska torrhumla, behöver jag göra något speciellt med humlet för att desinfektera eller är det bara att hiva i pelletsen i en ren humlepåse och ner i hinken?

EDIT: Mätte densiteten nyligen och den låg på 1025 mot 1060 vilket jag tycker är rätt högt. Tillsatte pilsnerenzymet som förhoppningsvis kommer få ner det ytterligare.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Liten update för hur det går med ölet, tappade igår om till sekundärjäsning nu och mätte samtidigt SG (Specific Gravity) vilket låg på trevliga 1017, det ger ca. Alc. 5.6% Vol. Kommer förmodligen att sjunka ytterligare och jag tror FG (Final Gravity) kommer att hamna kring 1012 - 1014.

Smakade i samma veva av ölet och det var en mycket angenäm smak, inte lika sötsliskig som förra gången utan mer komplext och fruktigt

Var idag och hämtade backarna med tomflaskorna och det var lite jobb med att tvätta och få flaskorna skinande rena, men helt klart värt det när man vet vad som vankas inom kort! Har man ett badkar är det enklast att låta dem ligga i varmvatten några timmar, etiketterna flyter praktiskt taget bort av sig själva.

Bjuder på lite bilder
Dem tomma flaskorna i respektive back.

Alla flaskorna rengjorda och sköljda, etiketter och märken borttagna.

Närbild på flaskorna, ser ut som skum och rester på några av flaskorna men det är bara ljusreflektionen som blev lite lustig

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Nice, lite sugen på nått liknande ag flaskor. Fast ja föredrar nog 33cl för egengjord öl så ska nog bara åka och köpa några backar lättöl kanske

Gjorde en bryggning i söndags, samma recept en gång till för att se om vi kunde få det minst lika bra
2x10L står och bubblar i källaren

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Musikälskare

Blev en English Bitter denna gången, inget avancerat då det är extrakt ^^ men skoj endå!

Nån gång får man väll ge sig på all grain, inte haft orken riktigt än

Ser bra ut Ryden och Firefox! :3

EDIT: Måste köpa riktiga backar T_T

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Det speciella med veteöl är att man vill ha det grumligt och att bottensatsen gärna får blandas ut i ölet, därför har det fått sin ganska speciella färg. När man gör ett recept så kan man räkna ut ölets färg genom att kolla ingrediensernas bidrag till färgen. Tex rostat korn ger väldigt mörk öl och pilsnermalt ett väldigt ljust. Vanligtvis använder man flera olika malt och kan då bestämma lättare vilken färg man vill ha. Detta görs med fördel i datorprogramvara så som BeerSmith eller liknande.

Jag är jävligt impad av ditt ölande. Nästan så att jag blev lite inspirerad att prova brygga lite själv. Skål!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag är jävligt impad av ditt ölande. Nästan så att jag blev lite inspirerad att prova brygga lite själv. Skål!

Tack du!
Bara att sätta igång, börja simpelt och bygg på efter hand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket Dextropur man bör använda per liter när man ska prima (kolsyrejäsa) på flaska?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Någon som vet hur mycket Dextropur man bör använda per liter när man ska prima (kolsyrejäsa) på flaska?

Jag har kört 180g Dextros sockerlag (3dl vatten) på 23 Liter när jag gjorde min IPA

Hmm kanske hjälper lite

EDIT: Blir ca 7.8g per liter om man räknar på 23, då blir det ganska bra med kolsyra så du kan ju gå ner till runt 7 (160g) om du inte gillar mycket kolsyra i din bryggd (beror på öl sorter etc med)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har kört 180g Dextros sockerlag (3dl vatten) på 23 Liter när jag gjorde min IPA

Hmm kanske hjälper lite

EDIT: Blir ca 7.8g per liter om man räknar på 23, då blir det ganska bra med kolsyra så du kan ju gå ner till runt 7 (160g) om du inte gillar mycket kolsyra i din bryggd (beror på öl sorter etc med)

Kanon, tackar!
Nja några 23 liter blir det inte, det blir bara mindre o mindre öl kvar för varje steg

Update: Har idag efter 4 dygn tagit bort humlet från torrhumlingen och från 19.7L så är det nu 19L kvar + bottensediment. Torrhumlingen bestod av 30gr US. Cascade pellets och 20gr NZ. Nelson Sauvin kottar i en humlepåse.

Ska idag ställa in ölet på kylning till kallast möjliga temperatur i kylen (bara jag lyckas knåpa in hinken) för att imorgon ikväll hälla på gelatin som klarningsmedel och ställa det kallt ytterligare några dagar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Kanon, tackar!
Nja några 23 liter blir det inte, det blir bara mindre o mindre öl kvar för varje steg

Update: Har idag efter 4 dygn tagit bort humlet från torrhumlingen och från 19.7L så är det nu 19L kvar + bottensediment. Torrhumlingen bestod av 30gr US. Cascade pellets och 20gr NZ. Nelson Sauvin kottar i en humlepåse.

Ska idag ställa in ölet på kylning till kallast möjliga temperatur i kylen (bara jag lyckas knåpa in hinken) för att imorgon ikväll hälla på gelatin som klarningsmedel och ställa det kallt ytterligare några dagar.

Men läs på andra ställen med och räkna om det till din volym

Så inte flaskorna sprängs

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Men läs på andra ställen med och räkna om det till din volym

Så inte flaskorna sprängs

Hehe jo ska använda c. 6.5gr/L så blir det ganska lagomt enligt någon kalkylator som jag hittade på nätet

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Musikälskare

Bra

Glöm inte bilder på förloppet!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bra

Glöm inte bilder på förloppet!

Haha mjo tänkte först om jag skulle ta en bild på humlepåsen med innehåll men det såg inte speciellt aptitligt ut så det får bli hur min kyllösnng för kallkraschen ser ut

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Musikälskare

Ballt, blir sugen att testa nått liknande som dig snart. Får se, 2 veckor kvar på senaste bryggden, kanske efter hmm hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Här kommer bilderna som utlovat, blev en ghettolösning för att få jäshinken att passa in i kylen då ena halvan från botten skjuter ut

Lite svårt att se, men redan efter några timmar är tempen nere på 16-17*C.

EDIT: 2012-09-04
Ölet fick stå och kallna under lite drygt ett dygn och sedan tillsattes klarningsmedel i form av gelatin.
Nu ska det stå ytterligare 4 dagar i kylen innan det ska primas och buteljeras på flaska.

SG nere på ca. 1005 (spegelbilden spelar en ett spratt och visar 1010) vilket ger oss en Alc. by Vol. på 7.2. Förklarar längre ned hur formeln ser ut och ger ett räkneexempel.

Självklart ska det provsmakas emellan stegen så att man vet hur ölet utvecklar sig, mums!

Alc. by Vol. (ABV) räknar man ut genom att ta första densitetsmätningen, Original Gravity (OG) minus Specifik Gravity (SG) och multiplicera resultatet med 0.132. I mitt fall så blir det alltså (1060-1005)*0.132 = 7.26 %.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Musikälskare

Firefox: Ser grymt bra ut ^^ gillar setupen i kylen

Så din alc-halt blir 7~% allt som allt?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?