Permalänk
Medlem

Serverhylla bygglogg

Hej alla,

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett projekt som jag gjorde för några år sedan då jag slutligen tröttnat på att ha NAS/server/router ståendes på skrivbord eller golv med sladdar hängandes överallt. Kanske kan det inspirera och ge idéer till andra som funderar på att göra nåt liknande. Jag beslutade mig för att använda håljärn och vinkeljärn ihopskruvade på lämpligt sätt samt enkla plywoodskivor som hyllplan. Jag använde oxå dämpningsmaterial av diverse slag för att se till att minska eventuella vibrationer. Med en ny bra hylla på plats infann sig oxå inspirationen att äntligen få lite ordning på den ofattbara mängd kablar som är ett ständigt och oundvikligt gissel för alla datorentusiaster. Den prydliga kabeldragningen har dock blivit allt mindre prydlig med tiden på grund av diverse uppgraderingar, varav den största orsaken till en återigen ökande kabelhärva nog är Eyefinity-setupen som jag skaffat mig på senare tid.

En av de största fördelarna med designen jag beslutade mig för är att hyllkonstruktionen är modulär och det är relativt lätt att modifiera den befintliga konfigurationen av hyllor till storlek eller antal. Det blir heller inte svårt att bygga ut med nya moduler sidledes om NAS/server-konfigurationen skulle utökas eller ändras i framtiden. Denna möjlighet att utvidga kommer jag nog att utnyttja inom kort då jag funderar på att införskaffa mer lagringsutrymme i form av en Qnap TS-869 Pro samt 8 st WD RED diskar. Min förhoppning är att Western Digital kommer att släppa en 4TB-version av dessa diskar inom en inte alltför avlägsen framtid.

Bilderna och bildtexterna beskriver ganska tydligt vad som användes i projektet.

Enjoy!

Serverhylla bygglogg

Visa signatur

MB: Asus Rampage II Extreme | CPU: Intel core-i7 920 @ 4.0 GHz (HT off) | RAM: 6 GB Corsair Dominator GT @ 1580 MHz 8-8-8-24 | SSD: Corsair Force GT 240 GB | Graphics: Asus HD7970 DirectCU II TOP | Display: 3 x HP ZR24w @ 6024x1200 on 3 x Ergotron LX Desk Mount | Audio: Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Chassi: CoolerMaster Cosmos 1000 | PS: Corsair AX1200 Gold | CPU cooler: Noctua NH-D14 | Fans: Noctua 9 x NF-P12 & 1 x NF-P14

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kul att se att folk gör något eget, inte sätt något liknande

Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt och kreativt!

Permalänk
Medlem

Lågt i taket eller? ^^
Vad är det för specs på servern om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Fan vad smart lösning!
Skulle gjort likadant om jag hade haft så små maskiner.

Permalänk
Medlem

Fan vad ballt! 5/5

Permalänk
Medlem

Ser riktigt välbyggt ut! 5av5 möjliga

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Hej på er,

Kul att ni tyckte om konstruktionen och tack för alla snälla kommentarer och betyg. Jag hoppas som sagt att det kanske kan ge inspiration till nån annan som är sugen på att bygga nåt liknande men inte riktigt kommit till skott.

Skrivet av chainzaw:

Riktigt snyggt och kreativt!

Hahaha! Det här är definitivt en av de få gånger jag har blivit kallad kreativ så tro mig när jag säger att jag suger åt mig som en svamp av den kritiken!

Skrivet av biorrith:

Lågt i taket eller? ^^
Vad är det för specs på servern om man får fråga?

Angående lågt till tak så är allt detta byggt under en loftsäng. Grejen är den att jag har en såpass liten lägenhet att jag stod i valet och kvalet mellan soffa och TV eller datorhörna. Ingen datorhörna var ju naturligtvis otänkbart så jag var beredd att offra TV och soffa ända tills min syster gav mig den briljanta idéen att bygga en loftsäng som jag kunde ha datorhörnan under. Så här i efterhand skulle jag ha gjort loftsängen typ 5 cm högre men det är ok som det är nu oxå. Hindsight hindsight...

De prylar som finns i hyllan på bilderna är:

  • Router - Netgear WNDR3700 med dd-wrt som firmware

  • NAS - Synology DS1010+ med 5 st WD RE-4 2Tb (WD2003FYYS)

  • "server" - Ointressant gammal HP arbetsstation som en kort tid tjänstgjorde som server men som numera är utkastad. Synologys utveckling av programvaran till deras NASar har blivit så pass bra att den täcker det mesta jag behöver.

Visa signatur

MB: Asus Rampage II Extreme | CPU: Intel core-i7 920 @ 4.0 GHz (HT off) | RAM: 6 GB Corsair Dominator GT @ 1580 MHz 8-8-8-24 | SSD: Corsair Force GT 240 GB | Graphics: Asus HD7970 DirectCU II TOP | Display: 3 x HP ZR24w @ 6024x1200 on 3 x Ergotron LX Desk Mount | Audio: Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Chassi: CoolerMaster Cosmos 1000 | PS: Corsair AX1200 Gold | CPU cooler: Noctua NH-D14 | Fans: Noctua 9 x NF-P12 & 1 x NF-P14

Permalänk
Medlem

bra gjort faktiskt!:)
har du lågt i tak?:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Avstängd

bra jobb

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

bra gjort faktiskt!:)
har du lågt i tak?:P

våningssäng ser det ju ut som

Permalänk
Medlem

ser ut att vara lågt i tak.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Lågt i tak :P?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Man blir tydligen aldrig för gammal för Meccano

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man blir tydligen aldrig för gammal för Meccano

Hahaha! Det tänkte jag inte ens på när jag byggde hyllan men nu när du säger det så är det ju bara att hålla med!

Visa signatur

MB: Asus Rampage II Extreme | CPU: Intel core-i7 920 @ 4.0 GHz (HT off) | RAM: 6 GB Corsair Dominator GT @ 1580 MHz 8-8-8-24 | SSD: Corsair Force GT 240 GB | Graphics: Asus HD7970 DirectCU II TOP | Display: 3 x HP ZR24w @ 6024x1200 on 3 x Ergotron LX Desk Mount | Audio: Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Chassi: CoolerMaster Cosmos 1000 | PS: Corsair AX1200 Gold | CPU cooler: Noctua NH-D14 | Fans: Noctua 9 x NF-P12 & 1 x NF-P14

Permalänk
Medlem

Riktigt najs...!

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred CPU: Core i7 930 Moderkort: Asus P6T-SE Ram: Kingston KVR1333D3E9SK3/6G |GPU: Gigabyte GTX670 Disk: Intel 520 SSD 120Gb PSU: Antec CP-850 | Os: Windows 7 64

Permalänk

vad är det för dator? Den ser liten och smidig ut, är på jakt efter något liknande!

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Somersby:

vad är det för dator? Den ser liten och smidig ut, är på jakt efter något liknande!

Som jag skrev tidigare är det en gammal HP arbetsstation som jag inte har någon närmare spec på och som numera är utkastad. Har egentligen ingen koll men jag har för mig att HP säljer liknande arbetsstationer (fast i modernare tappning naturligtvis) fortfarande.

Visa signatur

MB: Asus Rampage II Extreme | CPU: Intel core-i7 920 @ 4.0 GHz (HT off) | RAM: 6 GB Corsair Dominator GT @ 1580 MHz 8-8-8-24 | SSD: Corsair Force GT 240 GB | Graphics: Asus HD7970 DirectCU II TOP | Display: 3 x HP ZR24w @ 6024x1200 on 3 x Ergotron LX Desk Mount | Audio: Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Chassi: CoolerMaster Cosmos 1000 | PS: Corsair AX1200 Gold | CPU cooler: Noctua NH-D14 | Fans: Noctua 9 x NF-P12 & 1 x NF-P14