Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasp:

Källa på att den kommer ha A15? och nej jag nöjer mig inte med anand's GISSNING...

Dubbla prestandan trots att det fortfarande är dual core, mindre krets och längre batteritid talar för att det rör sig om en A15 och inte en A9. Det krävs ingen källa för att kunna dra dessa självklara slutsatser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dubbla prestandan trots att det fortfarande är dual core, mindre krets och längre batteritid talar för att det rör sig om en A15 och inte en A9. Det krävs ingen källa för att kunna dra dessa självklara slutsatser.

Du hänvisar till ryktet med andra ord, fine. Men hävda inte något som det inte finns fakta på...
Kan mycket väl vara A15 i den men gillar inte all bullshit som framförs av fanboys från båda sidor.
Dubbel prestanda enligt deras marknadsföringsslide, mindre krets ger mindre energiförbrukning = mer batteritid. Kan likagärna vara ett par a9or....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas67lundberg:

De oerhört välkända, ehm , Fujitsu Arrows och OPPO Finder (som inte har kommit ut).
Så - möjligen Fujitsun. Som verkar finnas att köpa i Japan. OM den är släppt.

1. Ingen av dem var med i listan
2. Ingen av dem finns ute på marknaden, så de räknas inte då iPhone 5 lanserades som "Marknadens tunnaste telefon", att det kommer att komma en tunnare råder det inga tvivel om, men än är ingen tunnare ute

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Även Apples exempel på hur mycket snabbare den startar upp appar än på iPhone 4. Sådan exempel som inte borde Det tyder ju på att det allafall att det sannolikt inte är en quadcore, fler kärnor skulle inte ge den boosten.

Men det skulle kunna vara en dual-core A9 som är klockad till ~1.6Ghz. Skall mycket intressant att se vad är

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av smurfisen2k:

Vad jag vet har det aldrig gått att ta kort med en mobiltelefon för att sedan se på bilden utan nedskalning på telefonen så vad är skillnaden egentligen? Ska vi installera 0.3 megapixel kameror igen?

Ja inte ens våra datorskärmar har möjlighet att se bilden från en modern smartphone utan nedskalning.

Vad yrar du om? Jag pratar om att filma. Du filmar knappast i 8Megapixels. Vad jag ifrågasätter är varför Apple inte har 1280x720p upplösning som är en mer eller mindre etablerad standard.

Ja, vem har sagt att andra med 720p skärmar inte ska få avnjuta högre upplösning när dom snackar med en över videosamtal? Sen säger jag bara lycka till med att finna en bra kamerasensor med upplösningen 1136x640.

Folk hittar ta mig fan saker att klaga på hela tiden när det kommer till Apple. Varför har Galaxy S3 3264x2448 på kameran på baksidan när skärmen bara stöder 720p? Hör du hur jävla dumt det låter? Hittar man så här löjliga saker att klaga över så kan det inte stå rätt till.

Ja eller så såg man till att ha en 1280×720 så hade saken varit biff.

Men nu har ju istället iPhone "Retina" display, som inte följer några andra av branschen etablerade standarder. 1136x640. Genius, men visst om man ändå måste konvertera allt material till MP4 så kan man ju muppa upp upplösningen också.

Dessutom, vad i hela friden har SG3 med detta att göra?

Skrivet av P-NILZ:

Jag säger det bla. Microusb kontakter är alldeles för skör och har inte stöd för fjärrkontroller vilket är underbart när man har tex. en docka med högtalare eller en bil med rattkontroller.

Ja du, jag är inte sjukt insatt med det där med fjärrkontroller och microUSB men det låter som ett av de löjligaste argumenten jag hört sen jag gick i trean. Sen undrar jag hur du vet att Apples kontakt inte är precis lika "skör" som microUSB. Men det är klart, någon har väl påstått det också.

Jag ska ge dig ett argument för microUSB. Det är en bransch-standard. Sen kan du lura lite själv på vad fördelarna är med det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Även Apples exempel på hur mycket snabbare den startar upp appar än på iPhone 4. Sådan exempel som inte borde Det tyder ju på att det allafall att det sannolikt inte är en quadcore, fler kärnor skulle inte ge den boosten.

Men det skulle kunna vara en dual-core A9 som är klockad till ~1.6Ghz. Skall mycket intressant att se vad är

Fast högre klockfrekvens skulle resultera i sämre batteritid, speciellt med tanke på att batteriet inte är så värst upphottat, från 1420 mAh till 1440.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vad yrar du om? Jag pratar om att filma. Megapixels är ointressant, optiken är mycket intressantare i det sammanhanget. Vad jag ifrågasätter är varför Apple inte har 1280x720p upplösning som är en mer eller mindre etablerad standard på TV-apparater och annat. Så att man kan slippa förstörande skalning.

Ptja tanken är konsistens och det blir ju svårt om de hoppar runt bland upplösningar.

Permalänk
Avstängd

Du vet väl med dig att A6 innehåller är bra mycket modernare än andra telefoner? AMD Cortex A15 i stället för A9 som alla andra telefoner har för tillfället.

AMD?! ARM menar du

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

AMD?! ARM menar du

Klart jag gjorde, jag är bara väldigt trött just nu

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av smurfisen2k:

Ptja tanken är konsistens och det blir ju svårt om de hoppar runt bland upplösningar.

Jag tror att ordet du söker är konsekvens.

Om det något Apple inte har så är det konsekvens när det gäller upplösningar. Varsågod att läsa på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag tror att ordet du söker är konsekvens.

Om det något Apple inte har så är det konsekvens när det gäller upplösningar. Varsågod att läsa på.

Nej det var ordet konsekvent jag sökte efter
Vad är det du menar emd det? Vad jag vet har iphone 2-4s haft exakt samma upplösning med undantag av en fyrdubbling, annars bra sammanhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

S2 hade samma som sagt samma CPU arkitektur men 4S en klart modernare GPU arkitektur (med unified shaders). Så SoC mässigt var 4S modernare. Skärmen var enligt mig klart bättre på 4S då jag älskar höga PPI men det är mer en smaksak eftersom S2:ans AMOLED också hade sina fördelar. Kameran var bättre på 4S (SGS3 har samma sensor som iPhone 4S). Så nej, jag håller inte med dig.

Och då jämför vi nu endast mot Samsung som har legat i front bland Androidtillverkarna de senaste åren. Tar vi in andra tillverkare som kör nVidias SoC så har de fortfarande inte kommit ifatt iPhone 4S grafiska prestanda...så de må inte vara snabbast jämt och i allt men att påstå att de kör "gammal hårdvara" är fel.

Skrivet av JZ0NiC:

Typ överlag är 4S _Nästan_ dubbelt så snabb som S2an.

Tycker verkligen inte att 4S är nästan dubbel så snabb som S2. När jag använd båda märker jag inte att någon av dem är så jättelångsam. S2 har lite snabbare processor, S2 har mer RAM, längre batteritid, lättare, snabbare boot, kameran tycker jag nog är bättre på S2 (t.ex. skarpare färger). Om man tittar på skärmen på iPhone 4S ser den bra ut, men om man jämför den med t.ex. en S2 då tycker jag S2 skärmen är mycket bättre t.ex. på färgstyrka.

Sedan tycker jag ju att designen på S2 är snyggare och att android är ett plus. Sedan så är ju 4S nästan ett år nyare än S2. Tycker att S2 är mycket bättre och att man får mer för pengarna än iPhone 4S.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

1. Ingen av dem var med i listan
2. Ingen av dem finns ute på marknaden, så de räknas inte då iPhone 5 lanserades som "Marknadens tunnaste telefon", att det kommer att komma en tunnare råder det inga tvivel om, men än är ingen tunnare ute

1. Jo, om du menar den här listan (som jag menar, länkad nånstans tidigare i tråden) http://blog.gsmarena.com/apple-says-iphone-5-is-the-thinnest-...
2. Nä, det var det jag menade ju...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Fast högre klockfrekvens skulle resultera i sämre batteritid, speciellt med tanke på att batteriet inte är så värst upphottat, från 1420 mAh till 1440.

Glömde säga att den i så fall är krympt till 32nm tillverkningsteknik. Det skulle göra den mindre strömtörstig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_Pojken:

Nej, tänk om den cyklar.

Den använder inte 1,4GHz över huvud taget, finns inget som kräver det heller och Android jobbar inte så bra med Quad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Större är inte alltid bättre... jag vill inte ha mer än MAX 4 på min mobil. Då har jag en surfplatta.

Jag antar du har typ en Galaxy Note eftersom ju mindre skärm en mobil har, desto sämre är den.

Det blir en surfplatta för flickhänder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Du kanske borde ta och kolla upp dina fakta igen.

http://www.anandtech.com/show/4951/iphone-4s-preliminary-benc...

Typ överlag är 4S _Nästan_ dubbelt så snabb som S2an.

Skrivet av Kranis:

Tycker verkligen inte att 4S är nästan dubbel så snabb som S2.

Snygg klippning, va lagom länken försvann i inlägget.
varför inte ta lite kontext på det samtidigt?

Behöver vi fler trollare i den här tråden?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Glömde säga att den i så fall är krympt till 32nm tillverkningsteknik. Det skulle göra den mindre strömtörstig.

Må hända att den blir lite mer energisnål i och med en krympning men tittar man på den krympta versionen av A5 i Ipad 2 så gav den inte så himla mycket bättre batteritid än den äldre 45nm modellen, utan det handlade bara om 15min.
http://4.bp.blogspot.com/-nBmdTN7sd7M/T5_XkXWlMzI/AAAAAAAABCA...

Med tanke på att telefonen ska leva i ett år på en oerhört tuff marknad och A15 sägs göra entré på marknaden i slutet av 2012 så känns det ändå som att det rör sig om en A15 och inte en A9.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Må hända att den blir lite mer energisnål i och med en krympning men tittar man på den krympta versionen av A5 i Ipad 2 så gav den inte så himla mycket bättre batteritid än den äldre 45nm modellen, utan det handlade bara om 15min.
http://4.bp.blogspot.com/-nBmdTN7sd7M/T5_XkXWlMzI/AAAAAAAABCA...

Med tanke på att telefonen ska leva i ett år på en oerhört tuff marknad och A15 sägs göra entré på marknaden i slutet av 2012 så känns det ändå som att det rör sig om en A15 och inte en A9.

Jo, och en ren krympning av A5 kan det ändå inte handla om för att som de säger i nedanstående artikel, där de resonerar kring vad som döljer sig i A6, så skulle en ren krympning ge en klart mindre SoC än den av Apple nämnda siffran 22%:

http://arstechnica.com/apple/2012/09/what-do-we-know-about-ap...

De tror också det handlar om en dual-core Cortex A-15.

Det vore som sagt lite imponerade om det stämmer, och lite kul med någon otippat i en produktlansering med annars få överraskningar.

Permalänk
Medlem

Strunta i specsen.

Kolla in den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=ynBpKpjq5Oo

Se att den är snabb!

Inse att den kommer sälja som smör

Permalänk
Skrivet av AMD_Pojken:

Ser fin ut, blir lite sugen på WP8 faktiskt. Hur är det med apparna, är mycket gratis som på Android eller, förstår att typ instagram och sånna är gratis men hur är det med spel osv?

Nu spelar jag inte så mycket men spelen jag har är gratis, typ Wordament och Yatzy.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Fin?! Den ser exakt likadan ut ( förutom att det bara är 1 hemknapp på den nu) som deras Samsung Omnia som lanserades 2008
mobileroar.com/wp-content/uploads/2008/11/samsung-omnia.jpg
Där kan man ju snacka om att ha stannat i utveckling, fast deras designchef borde ju iofs få sparken

Samsung och HTC har återanvänt telefoner till WP7, Det är helt enkelt en kostnadsfråga, tyvärr. Ativ S är baserad på SGIII, med små kosmetiska förändringar. Men om det går vägen för Nokia så kommer detta troligtvis att ändras, då blir dom tvunga att lägga ner mera resurser på WP sidan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det gäller den här telefonen är uppståndelsen störst hos de som inte tänkt köpa den.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det hade jag köpt ifall nu inläggen handlade om teknik men det gör det inte. Jag diskuterar mer än gärna de tekniska bitarna om dess SoC mm. Men tyvärr handlar den överväldigande majoriteten av inlägg bara om att kasta skit på iPhone/Apple eller länka löjliga klipp. Det är pinsamt låg nivå i dessa trådar för att vara på ett så kallat "teknikforum" enligt mig...vilket jag tycker är jäkligt trist.

Så sant.

Skrivet av Halogen:

Som vanligt när det gäller den här telefonen är uppståndelsen störst hos de som inte tänkt köpa den.

Well, det kan ju bero på att de som köper utifrån inte verkar tänka utan bara vill ha nästa och nästa och nästa för att det är ju en iPhone, en ny sådan.

Sen den här gången tror jag de flesta kan hålla med om att det var ganska mjeh tekniskt sett. En bättre processor, en påstått bättre kamera, en 4-tums skärm. Inget direkt speciellt. Avsaknad av NFC och att 4g kommer kräva antingen en nordisk version eller att de stora som Telia mfl. öppnar upp 1800-nätet för 4g känns lite sisådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Well, det kan ju bero på att de som köper utifrån inte verkar tänka utan bara vill ha nästa och nästa och nästa för att det är ju en iPhone, en ny sådan.

Har det postats många såna inlägg i den här tråden tycker du?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har det postats många såna inlägg i den här tråden tycker du?

Du förstod meningen, impressive, för det gjorde inte jag när jag nu läste den igen

Nej, faktiskt inte. Fast de värsta fanatikerna hänger nog inte heller på ett teknikforum då ett utbrett teknikintresse ger oss en lite mer ödmjuk inställning till hur superdupermeganytt och bra alla nya grejor är.

För att tillföra något: Lumia 920 verkar kunna ge iPhone 5 lite huvudbry. Tycker personligen att det verkar vara en mycket mer intressant telefon.

Permalänk
Medlem

Värsta floppen.. palla att de gör den större.. fortv nöjd med min 3GS tills den har gjort sitt.. förstår inte folk som byter upp sig efter varje ny modell.. bara massa pengar i sjön som man kan resa för eller nått.

Permalänk
Medlem

Undra varför Apple valt att sätta i en så snabb CPU/GPU i sin telefon, det skall ju inte vara nått lagg på den telefonen och iOS är ju så optimerat, samtidigt har dom låg upplösning på den så att säga att man behöver det för appar känns rätt långsökt. Det är ju som att säga att man behöver ett GTX690 för spela på 640*480. Det hade ju varit mycket smartare att välja en ännu strömsnålare variant och få mycket bättre batterietid nu när man ändå inte kan byta batterie i den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Vadå mjeh, alltså allvarligt?

Den är bättre på varenda punkt jämtemot iPhone 4 och S-modellen, precis allt, dessutom är det nya formatet på skärmen riktigt spännande, den låga vikten, det tunna och mycket läckra unibody skalet, vad finns det för anledning att inte köpa? (nej ni behöver inte svara på den frågan, finns inget annat alternativ för min del)

Ps. Jag vet att Apple är sett som det allra mest inovativa företaget inom branschen men vadå, trodde folk att den skulle gå teleportera saker med nya femman eller?

Börja inte med NFC och "trådlös" laddning, det om nått är mjeh..

Hade du förväntat dig att femman skulle vara sämre på någon punkt än fyran? Seriöst? Det nya formatet? Kanske för dig som bara vill gå på Apple, fyra tum är ju inget speciellt. Sen att aspect ration är annan på iPhone ser jag inte som varken fördel eller nackdel. Jag ser inte att vikt är varken fördel eller nackdel, telefoner idag är såpass lätta att det inte är ett problem.

Bättre processor - Mjeh, det har alla nya telefoner som släpps, vad ska gemene man ha den till?
Smalare och "snyggare" är något gemene man säkert gillar då utseende verkar vara väldigt viktigt. Ringa och Smsa kan man ju med alla så man får ju gå på något annat.

Fast även iPhone kommer att innehålla NFC och trådlös laddning i framtiden och då är det såklart det häftigaste som kommit. I framtiden kommer vi garanterat kunna ladda mobilerna trådlöst på tåg, caféer och andra offentliga platser.

Vad är det som binder dig till en iPhone? Vad kan den göra som du inte kan göra med någon annan produkt?

Skrivet av Don_W:

Hur kan en ny bättre cpu, gpu , förbättrad kamera teknik inte mer pixlar dock , slimmad telefon, förbättrad baksida (aluminium), smidigare kontakt (vilket är fallet fastän det inte är en micro-usb) LTE även om det tar tid innan Sverige har det up and running, Nytt kartsystem gjort av dom och förmodligen därmed bättre fungerande med deras produkt, ny skärm inte bara större utan ny teknologi (ökad saturation etc etc ) bakom den som förmodligen kommer råda bot på glappet som har uppstått på tidigare modeller som gör att man får försämrad kontakt med display samt ett litet ljud, större lagring för den som vill, 5ghz stöd wireless , dubbla antenner uppe och nere, ökad batteri tid pga av strömsnålare komponenter. Kan ha glömt nåt men bara det här talar ju om en ganska vettig uppdatering iaf om man köper varannan och sitter på en helt vanlig 4. Dom flesta men absolut inte alla köper ju varannan så denna gången så är det många som först hade 3g sen 4 som köper och då är det ett rejält kliv upp. NFC visst kanske synd men för oss i lilla sverige som säkerligen ligger långt från förberedda för tekniken i affärer etc känns det föga intressant. Passport finns för dom som menar att det vore smidigt för att resa osv hurvida det funkar återstår att se dock. Iaf så anser jag det vara mycket nytt. NFC är bra men också ökad risk .

Är det någon skillnad på Apples release jämfört med andra releaser av flaggskeppsmodeller från andra leverantörer?

Och hur man kan vrida en ny kontakt till något nytt är ju bara fantastiskt.

Att gå ifrån en 2-3år gammal mobil till en ny är alltid ett stort kliv. Inget speciellt för Apple med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Eftersom Apple resonerar som dom gör menar du. Om dom inte lyckas följa standarder så är ju inte det kundernas eller operatörernas fel, eller påstår du att Apple uppfunnit 4g?

Absolut inte, vad jag menar är att jag är trött på att det inte sker bättre samtal mellan länder<->folk som delar ut frekvenser <-> operatörer <-> tillverkare.

Myntet har ju två sidor. Du menar att Apple inte "följer standarder", jag menar att Sverige + operatörerna tagit fel beslut gällande frekvenser.

Varför ska det vara så självklart att Apple ska stödja alla frekvenser?
Det var ju vad t ex PTS och operatörerna ansåg/anser (nu när operatörerna grinar ut i media över att Apple inte stöder deras frekvenser).

Jag menar ju tvärtom, dom får skylla sig själva när dom bygger ett nät som inte kan stödja alla frekvenser mobiltillverkarna kan tänkas använda.
Alltså, resonerar man som att Apple inte följer standarder, så kan man ju likaväl resonera att operatörerna inte följer standarder då dom inte har stöd för alla frekvenser.