Ljud via HDMI -> förstärkare. Surround fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken jag har den kör ändå rösterna i frontarna ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Jag ser två anledningar.

1. Din stärkare tar redan emot LPCM 8-kanal. Bara de två frontkanalerna i ljudströmmen har något ljud överhuvudtaget. Isåfall kolla inställningarna i uppspelarprogrammet.

2. Din stärkare är inte inställd på filmläge eller att stärkaren klarar inte av att dekoda när den tar emot LPCM över HDMI. Det sistnämnda är ganska fånigt om det skulle vara så för det är egentligen inget komplicerat men det kan handla om en begränsning i stärkaren. Möjligen hur den är uppbyggd. LPCM kanske bypassar all dekoding helt och hållet.

Tipset är att åter igen fokusera på inställningarna i datorn. Du ska inte prioritera att få igång Dolby Pro Logic vilket är 20 år gammalt. Du borde fokusera på att få igång en bypass för någon av de äldre ljudformaten genom grafikkortet. GTX580 kan ändå inte vara så kasst att det inte klarar av att bypassa vanlig DD eller DTS i sitt standardutförande. Gäller att djupdyka i forum där just bypass av ljud och GTX580 diskuteras.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Jag gör som du jag har ett asus gtx 580 och en onkyo 509b och kopplat ihop dem med en 10meters HDMI kabel, Men jag använder VLC och spelar upp .MKV filmer på tv:n. Då står det alltid Dolby Digital eller DTS på förstärkaren och surrondljudet fungerar som det är tänkt.

Man får bara tänka på att man gör rätt inställning i VLC annars blir de knas och förstärkareb säger multichannel eller direct sound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

har du gått in under
ljud uppspeling (din 709) konfig
och valt du kör 5.1 där???

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Skrivet av Spyder:

Syftar du på filmer med 5.1 eller stereo nu?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

För att utveckla lite.. Om jag har en vanlig Divx film totalt laglig sådan låt säga och den är i stereo.
Kan jag få förstärkaren att omvandla den till 5.1 ljud alltså så den simulerar detta?
Fars Bose anläggning har iaf sån feature

Är det ren stereosignal så finns ingen surroundinformation. En förstärkare kan tex gissa sig till att vissa frekvenser är tal och då skicka dem till centerhögtalaren.
Däremot har Dolby flera* tekniker att baka in ytterligare kanaler i en stereosignal. Denna stereosignal kan spelas upp på en vanlig stereoförstärkare som 2.0. Har du däremot en Dolby dekoder så kan du få ut ytterligare kanaler ur ljudet.

Din fråga kan således inte besvaras korrekt utan att veta vilken typ av stereosignal som finns finns på nämnda Divx-film. Jag kan dock tillåta mig en gissning, det är vanlig stereo och förstärkaren ger dig en fejkad surroundupplevelse.

* Dolby Surround 3.0 1982 FL FR MonoSurround
Dolby Pro Logic 4.0 1987 FL C FR MonoSurround
Dolby Pro Logic II 5.1 2000 FL FR C SL SR SUB
Samt ytterligare några modernare varianter av Dolby Pro Logic

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara