Sata2 hårdiskar krånglar!! Hjälp.

Permalänk

Sata2 hårdiskar krånglar!! Hjälp.

Jag har 2 stycken hårddiskar i min data, de är 2 stycken sata2 diskar som båda ligger på 7200 rpm med cirka 300 gig utrymme på båda.

Datorn flyter på klockrent tills den helst plötsligt fryser till och de låter som att hårddiskarna blir bromsade och så följs de ljudet av ett ganska diskret klick ljud.
Datorn förblir fryst i cirka 3 sekunder för att sedan komma igång igen och allt flyter på bra i kanske 20 sekunder sen så upprepas samma procedur.

De ända sättet jag lyckats bli av med detta problem är att stänga av datorn och slå av all ström samt dra ut ström kabeln, koppla ur båda hårddiskarna ur både sata kablarna och ström kablarna låta de va så i typ 15 sekunder sedan koppla in allt igen och starta upp burken.

Efter att jag gjort detta så kan datorn funka hur fint som helst i 1-4 dagar men sedan återkommer problemet.
Har även testat med helt andra hårddiskar och har fortfarande samma problem.

Jag spelar Bf3 och CS Go på datan, Bf3 funkar alltid bra men Cs GO brukar framkalla detta problem rätt ofta.

Tack på förhand för hjälpen och hoppas någon som är mer dator kunnig än mig och med mer erfarenhet kan lösa detta, jag skulle klassa mig själv på en scala från 1-10 på dator kanske en svag 5a.

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisken håller på att gå sönder. Skaffa ny disk och kopiera datan snarast, innan total krasch.

Det hade varit bra att veta vilka saker du har och ålder på dem, eftersom kassa nätaggregat eller överhettning kan få hårddiskar att bete sig så också. Men som sagt, troligen är disken på väg att dö.

Hur vet du att båda diskarna klickar/krånglar? Är det båda diskarna ökar sannolikheten för värmeslag eller kass strömförsörjning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Är inte helt hundra på att de är båda diskarna faktist, men har ju prövat med helt andra hårddiskar och har ändå samma problem troligen nätaggregatet som strular då.