Varning för "nya Telenor"!

Permalänk

Varning för "nya Telenor"!

Halloj!

Uppmärksammade att Telenor har gjort om "lite" när det gäller deras abonnemang och blev chockad när jag talade med kundtjänst.
Dom har alltså ändrat till surftak och inte nog med det utan när du kommer över taket kommer du AUTOMATISKT bli belastad med en kostnad av 9:-/dag!!
Ingen lägre hastighet och kostnadsfri surf utan istället 9 kr/dag i avgift vare sig du vill eller inte!
Bifogar chattlogg nedan:

• Du är ansluten till Kundservice. Du är placerad i kö och du ser din köplats längst ner på denna sida.
• Tips! Du vet väl att du kan se dina fakturakopior på Mina sidor?
• Tips! Passa på att registrera dig på Mina sidor. Du måste ha din mobiltelefon tillhands för att ta emot ett engångslösenord.
• På Kundservice har vi ett brett utbud av telefoner och datorer till attraktiva priser. Vi berättar gärna mer för dig i chatten.
• ******* har anslutit sig till denna chatt!
• Hej och välkommen till Kundservice du pratar med *****. Vad kan jag hjälpa dig med?
• Hej *****

Har Ni börjat med tak på Era abonnemang för data?????
• Stämmer bra på våra lägre pottabonnemang.
• Vad innebär detta för mig med surfabonnemanget???
• Får jag be om ditt personnummer så ska jag se över ditt ärende.
• Jag har telenor surfa
• Kan ta ditt telefonnummer ned.
• Har det inte framför mig, du har ju mitt personnummer???
• Telenor Surfa gäller det alltså.
• Om du inte har bytt prisplan förra veckan så påvärkas du inte.
• Ok.
• Jag tycker det är lite konstigt att Ni skriver stort på sidan att man skall välja Telenor för "Fri surf på riktigt" men samtidigt så gäller inte detta. Varför har Ni lagt om till maxtak?
Jag undrar också vad som händer när man kommer över det taket, det står nämligen ingenstans.
• Det gäller inte alla våra abonnemang.
• Vilka gäller det inte?
• Pott 449 samt fastpris. Även våra hemma lösningar och mobila bredband.
• Ok så alla utom 2 då...
• Vad händer när man kommer över taket?
• Då kostar surfen. Detta är ignet som påverkar dig idag.
• Börjar det alltså kosta automatiskt??
Hur mycket kostar det då?
• 9kr per dag.
• Och detta slår till automatiskt utan att jag är tvungen att godkänna något?
• Du får SMS vid 80% samt när du når din gräns.
• Men om jag fortsätter surfa så kommer jag sedan faktureras 9 kr/surfad dag?
• Stämmer bra det.
• Det är ju vanssine.
Hos de andra operatörerna så kan du ju fortsätta surfa utan extra kostnad fast till lägre hastighet men det gäller alltså inte hos Er?
• *Vansinne
• Vi har itne samma upplägg nej.
• Ok bra så jag vet vad som gäller.
• Kan du skicka mig en kopia på vår chattlogg då jag tror jag glömde fylla i min e-post?
• du kan skicka till *********
• Om du trycker Ctrl+a sedan Ctrl+c så kopierar du den.

Hoppas detta kan hjälpa någon då jag tycker det verkar förfärligt!
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Verkar jättebra att Pott 449 inte har något tak, förut fanns ett på 30 GB vad jag förstår. Får bli ett sådant senare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Verkar jättebra att Pott 449 inte har något tak, förut fanns ett på 30 GB vad jag förstår. Får bli ett sådant senare.

Läser man det finstilta så har dom ett tak på 15 GB på det...

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

Vad innebär detta för mig som sedan ett år tillbaka har ett Pott 199 med "fri surf"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

ser egentligen inga konstigheter med det.... alltså givetvis kommer kunder klaga när de betalar mer. Men företag ska tjäna pengar. Dataavnändning har skjutit i taket under de senaste åren och det bara ökar o ökar. Vinsterna på data minskar och minskar och många operatörer lägger om sina abonnemangsformer. Telia gick igår ut med att de också ändrar om i sina abonnemang.

Om du inte gillar det har som kund möjlighet att byta operatör: Din aktuella abonnemangsform kommer gälla så länge du har bindingstid, efter det kan du byta till ett förmånligare abonnemang. De kan inte tvinga dig till ny abonnemangs under tiden - om de vill tvinga på ny form på befintliga kunder måste de ge möjligheten att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan också, så oavsett vad kommer du chansen att byta operatör/abonnemangsform innan du blir påtvingad en ny prisplan.

Som sagt, inga konstigheter med att företag vill tjäna pengar

Skrivet av Zuggmate:

Vad innebär detta för mig som sedan ett år tillbaka har ett Pott 199 med "fri surf"?

Dit avtal gäller under hela din bindningstid. Efter det går avtalet över till ett tillsvidareavtal som förmodligen har helt andra priser än ditt bundna avtal. Se till att binda om/byt abonnemang/byt operatör innan din bindingstid är slut - om du vill byta operatör bör du säga upp ditt nuvaranda abonnemang tre månader innan bindningstiden går ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Läser man det finstilta så har dom ett tak på 15 GB på det...

Var ser du det? Länka källa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Skrivet av Derox:

Var ser du det? Länka källa.

http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/abonnemang/teleno...

"För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

"För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna."

Det där handlar endast om rättvisa till de personer som har Telenor och är uppkopplad mot samma "Källa" (Reapter,mast,sändare. kalla det vad du vill)
Det betyder att du som använder över dessa 15GB kan under en tid mellan 18-21 (då flest är uppkopplade) kan få sänkt hastighet för att "alla ska få plats". Efter 21 när masten inte längre har samma belastning ökas din hastighet igen. Om masten INTE är "full" mellan 18-21 kommer du fortfarande behålla din hastighet och inte märka denna "begränsning".

Permalänk
Medlem

Oj, tur att jag bytte till 3 för några månader sen. Men sen är detta enbart på nya abbonemang, har man abbonemang hos Telenor idag gäller det avtal man har.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Bara jag som tycker det är helt sjukt att dom slänger på 9:-/dag automatiskt för surfen eller??
Tycker det är ganska långt från "Fri surf" som dom säger och hela tiden har kört på innan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Det där gäller ju bara när de har kapacitetsproblem vad jag förstått.

Oavsett verkar det ju bättre med 15 GB och sen 0.5 Mbit än som konkurrenterna 10 GB och sen 0.064 till 0.2 Mbit. Men som du säger var det ju inte helt fritt.

Telia verkar dock vara lite intressant då man kan få 80 Mbit via 4G från dem, dock kostar det lite mer :p.

On topic so tycker jag inte det är fult. De har bytt villkor på sina produkter helt enkelt, du som redan har ett kontrakt berörs inte av det. Nu säger de ju inte att de abonnemangen har fri surf heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det där gäller ju bara när de har kapacitetsproblem vad jag förstått.

Oavsett verkar det ju bättre med 15 GB och sen 0.5 Mbit än som konkurrenterna 10 GB och sen 0.064 till 0.2 Mbit. Men som du säger var det ju inte helt fritt.

Möjligt att det inte bör kallas "Fritt", men begränsningen är bara tillfällig. Just för att alla ska få samma "upplevelse".

Jag hade inte velat varit den som bara får ut 2-3mbit medans grannen tankar blu-ray filmer med skaplig hastighet dag in och ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk

För att citera Tele2:

"Datavolym som ingår 2 GB per månad, därefter sänks hastigheten till 64 Kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt."

Detta gäller alltså INTE hos Telenor utan istället påförs 9:-/dag automatiskt om du försöker surfa/hämta data etc. från din telefon. Detta är dom ensamma om.
Fortfarande bara jag som tycker det är helt galet???
Telenor stoltserar ju med "Fri surf".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Kollar du "priser" så hittar du:
"Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video."

Permalänk

Strunta i när dom stryper det för extrema användare, det är ju inte det som är grejen här utan att om du råkar ha push inställt på din mail så kostar det dig 9:-/dag dvs upp till 270:-/månaden extra automatiskt. Eller om du använder gps:en mot nätet, kopplar upp dig mot appbutiken etc.
270*12=3240:-/år maximalt extra automatiskt.
Det är ju det som är helt sjukt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

För att citera Tele2:

"Datavolym som ingår 2 GB per månad, därefter sänks hastigheten till 64 Kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt."

Detta gäller alltså INTE hos Telenor utan istället påförs 9:-/dag automatiskt om du försöker surfa/hämta data etc. från din telefon. Detta är dom ensamma om.

249 är ett abonnemang de flesta bör ha, om inte högre om man utifrån statstik gällande "ring-vanor". Där är det 3GB vilket är ganska mycket i telefonen. Sen förbrukar man ju detta betydligt snabbare om man använder WiFi från telefonen till flera enheter.
Själv har jag Telia och 1GB och klarar mig varje månad under detta. Använder Telefonen flera gånger i timman till Facebook, Mail, Instagram, Twitter och blocket.

Permalänk
Skrivet av PatrikNystrom:

249 är ett abonnemang de flesta bör ha, om inte högre om man utifrån statstik gällande "ring-vanor". Där är det 3GB vilket är ganska mycket i telefonen. Sen förbrukar man ju detta betydligt snabbare om man använder WiFi från telefonen till flera enheter.
Själv har jag Telia och 1GB och klarar mig varje månad under detta. Använder Telefonen flera gånger i timman till Facebook, Mail, Instagram, Twitter och blocket.

Tur att du har Telia då för skulle du gå över taket hos Telenor skulle det kosta dig 9:-/dag automatiskt.
Get what I'm saying?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Möjligt att det inte bör kallas "Fritt", men begränsningen är bara tillfällig. Just för att alla ska få samma "upplevelse".

Jag hade inte velat varit den som bara får ut 2-3mbit medans grannen tankar blu-ray filmer med skaplig hastighet dag in och ut.

Ne jag håller med, men de borde skriva ut det som en notis under sin jämförelsesida, inte bara i villkoren.

Skrivet av tuffejalle:

För att citera Tele2:

De säger inte att de har fri surf på de avtal som berörs. Jag ser inget fel i att användare får betala för vad de använder, vill man inte hålla koll får man skaffa ett som är fritt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Derox:

Ne jag håller med, men de borde skriva ut det som en notis under sin jämförelsesida, inte bara i villkoren.

De säger inte att de har fri surf på de avtal som berörs. Jag ser inget fel i att användare får betala för vad de använder, vill man inte hålla koll får man skaffa ett som är fritt.

Det är just därför som jag varnar för Telenor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Deras kontantkort blev nerfade i början av sommaren.. Konstigt att göra göra samma tjänster dyrare. Jag bytte till Tele2.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Det är just därför som jag varnar för Telenor.

Så du varnar för att telenor inte säger sig ha fri surf och då tar ut en kostnad? Bristande logik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den fria surfen var enda anledningen till att jag valde telenor, nästa gång blir det tele2.
Hoppas fortfarande jag har fri surf... (bytte för 3 månader sedan)

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Skrivet av Derox:

Så du varnar för att telenor inte säger sig ha fri surf och då tar ut en kostnad? Bristande logik?

Nej jag varnar för att Telenor har gjort sina avtal horribelt mycket sämre och i rak motsatts till allt de sagt tidigare numera är de enda som INTE har Fri surf fast man slagit i taket.

Det känns lite som att tala med deras kundtjänst igen när jag försöker förklara för dig.
Har aldrig hört någon tala sig så varm för radikalt sämre villkor som du gör.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lofman:

Den fria surfen var enda anledningen till att jag valde telenor, nästa gång blir det tele2.
Hoppas fortfarande jag har fri surf... (bytte för 3 månader sedan)

Tror inte du är ensam om att det var den fria surfen som gjorde att du valde dom.
Jag har som sagt fortfarande dom men kommer ju aldrig att välja dom igen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tur att man aldrig kommer att skaffa telenor! Telia ftw dyrare men man får iaf det man betalar för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Tror inte du är ensam om att det var den fria surfen som gjorde att du valde dom.
Jag har som sagt fortfarande dom men kommer ju aldrig att välja dom igen.

De bör ju tappa många kunder nu med dessa ändringar, har inte telenor snackat om att ta betalt för IP telefoni?
Snart ska de väl ha extra betalt om du använder spotify på deras nät

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

telenor blir bara sämre och sämre för varje dag..

jag har iaf aldrig haft några problem med tre som är ärliga när det gäller kostnader, sitter på 3pott 199 där jag bakat in ett surfpaket för 89kr i månaden som ger upp till 8mbit/s och 2gb datatrafik och när jag uppnått den gränsen stryper de hastigheten till 0.25mbit utan några dolda avgifter.

tre till och med ringde mig förra året eftersom jag hade haft samma mobil i 2,5 år och erbjöd mig att förlänga bindingstiden med 12 månader och få 50% rabatt på 3pott 199 i 12 månader, jag tror jag betalade runt 70kr i månaden haha

sen när jag skaffade ny mobil strök dom hela min bindningstid jag hade tackat ja till 5 månader tidigare även om jag hade 7 månader kvar och fick mig en nokia n9 med 3pott 199

det kallar jag bra kundservice! har väl mobil räkningar runt 140kr i månaden

Permalänk

Så här ser det ut när man slår i taket hos de olika mobilbolagen:

Telia:
Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s.
Tre:
Med 3Surf Plus kan du surfa i hastigheter upp till 6 Mbit/s och överstiger du 5 GB per månad kan du ändå surfa utan extra kostnad, fast då i lägre hastighet.
Tele2:
Efter utnyttjad surfvolym sänks hastigheten till 64 kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt.
Halebop:
Efter ingående volym begränsas hastigheten till 32 kbit/s. IP-telefoni och fildelning ingår inte.
Telenor:
9 kronor per DAG

Fortfarande bara jag som tycker det är helt sjukt??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chatten som Telenor har är det sämsta som finns. Ring till dem istället så får du rätt hjälp.

Alla operatörer ändrar i sina avtal jämt och ständigt. Det är inget nytt.

Nya prislistan för mobilabonnemang
http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA32033.pdf

Telia höjer priset på alla sina abonnemang på grund av Ip telefoni.
Har Telia kontantkort - Telia är riktigt stora klåpare på hur deras kontantkort fungerar.