Permalänk
Medlem

Billigt fiber från t3.se?

Jag är inte direkt något geni på internetteknik men jag är smart nog att veta att fiber är BRA, problemet är att det kostar så (j*vla) mycket att skaffa fiber.

Så.. Jag satt och skulle ladda upp ett videoklipp på youtube då mitt internet helt plötsligt dog. Jag trodde att det bara var något med modemet så jag startade om det och började ladda upp igen. Ännu en gång så dog mitt internet och det var ganska uppenbart att det var uppladdningens fel.

Jag är 17 år, går i skolan och har inget jobb så jag har ingen speciell inkomstkälla förutom några hundra i månadspeng, långt ifrån att ha råd med fiber på egen hand.
Min morsa är en sån person som inte förstår när det är dags att göra något åt saken, fast internet börjar lagga när nån av oss sitter och tittar på youtube, så det är väääääldigt svårt för mig att få henne att förstå att det är dags att uppgradera internet.

-----Skippa hit om du inte bryr dig om all "personlig" info---------------------------------------------------------------------------------------

Nu är det så att jag hittade en hemsida där man kunde köpa fiber, T3.se tror jag att den hette.
Jag undrar om någon annan här på SC har skaffat fiber innan och vet om det är en relativt billig sida?
Det stog något om att det inte var något "startkostnad" när man beställer fiber därifrån men jag antar att det inte har något att göra med att dra fibret?

Sorry för att jag skrev så mycket men tack i förhand till er som svarar!

EDIT: Måste bara fråga, är 8/1 fortfarande vanligt? Verkar som att alla har typ 10/10 - 100/10 nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Du "kan" bara beställa konsumentuppkoppling via fiber om den redan är dragen till huset samt att huset har ett fastighetsnät. Annars så kostar det åtskilliga tiotusentals kronor om enbart du ska ha det i installationsavgift samt rejält per månad (tusentals kronor).

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på nyinstallerat fiber och känner fartvindarna blåsa i armhålehåret.. nåväl. För att du ska ha tillgång till fiber så krävs det som iXam ovan skriver att din fastighet redan är ansluten till någon leverantör.

Men 8/1 är ju helt respektabelt och ska inte ge dig svårigheter med att varken se youtube-klipp eller lira online. Det som kan vara meckigt är om du nu ska ladda upp klipp till youtube. Då tar det lite tid med 1 Mb/s.

Jag tycker snarare det låter som att du/din mor bör se över varför anslutningen inte levererar istället. Är routern dålig/föråldrad/kaputt/felinställd? Gammalt bostadsområde med tunn koppartråd som inte kan leverera? Kasst nätverkskort? Virus? ISP som krånglar?

Kan ju finnas en uppsjö med orsaker som krånglar till det. Börja i den änden och så kanske du får fart på ditt adsl istället

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Själv sitter man på nyinstallerat fiber och känner fartvindarna blåsa i armhålehåret.. nåväl. För att du ska ha tillgång till fiber så krävs det som iXam ovan skriver att din fastighet redan är ansluten till någon leverantör.

Men 8/1 är ju helt respektabelt och ska inte ge dig svårigheter med att varken se youtube-klipp eller lira online. Det som kan vara meckigt är om du nu ska ladda upp klipp till youtube. Då tar det lite tid med 1 Mb/s.

Jag tycker snarare det låter som att du/din mor bör se över varför anslutningen inte levererar istället. Är routern dålig/föråldrad/kaputt/felinställd? Gammalt bostadsområde med tunn koppartråd som inte kan leverera? Kasst nätverkskort? Virus? ISP som krånglar?

Kan ju finnas en uppsjö med orsaker som krånglar till det. Börja i den änden och så kanske du får fart på ditt adsl istället

Vi har flera gånger pratat med Telia och vi har flera gånger fått nya modem/routrar hemskickade.
Just nu så ligger våran uppladdning på ~300-400kb så det går riktigt segt och vår nerladdning brukar gå från 700kb - 1mb. Känns lite konstigt när vi betalar för 8/1.

Men vi funderar nu över att bara uppgradera telejacket från 8/1 till 60/30. Kommer de att behöva dra nya kablar då eller kommer vi få något hemskickat som till exempel ett nytt modem eller kommer det bara att helt magiskt ändras efter en vecka?

Permalänk
Skrivet av TiiX:

Vi har flera gånger pratat med Telia och vi har flera gånger fått nya modem/routrar hemskickade.
Just nu så ligger våran uppladdning på ~300-400kb så det går riktigt segt och vår nerladdning brukar gå från 700kb - 1mb. Känns lite konstigt när vi betalar för 8/1.

Men vi funderar nu över att bara uppgradera telejacket från 8/1 till 60/30. Kommer de att behöva dra nya kablar då eller kommer vi få något hemskickat som till exempel ett nytt modem eller kommer det bara att helt magiskt ändras efter en vecka?

Du blandar ihop bit med byte. Du har 8Mbit/s men när man laddar ner så brukar det visas i byte. 1 byte=8 bit så 1MByte/s är så högt du kan få.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Du blandar ihop bit med byte. Du har 8Mbit/s men när man laddar ner så brukar det visas i byte. 1 byte=8 bit så 1MByte/s är så högt du kan få.

Ahaaa, är det så det funkar? Har aldrig riktigt förstått skillnaden på MBit och MByte.
Tack för det

Permalänk

Om internet fortfarande dör när du laddar upp så prova göra factory reset eller i alla fall dra ut strömmen till den i 30-60sec. Det kan hjälpa. Om inte det funkar får du kolla upp om det är på internetoperatörens sida det är problem. 8Mbit/s är tillräkligt tycker jag för det mesta. Snabbare är lyx imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Det är sällan dyrt att betala för själva näthastigheten när det kommer till fiber. Vad som kostar är att dra in kabeln, och om du inte har rör tillgängliga, gräva ner de rör som fibern dras igenom. Även om kostnaden ligger nere så långt som på ett par tior i månaden för en viss hastighet, så kommer kostnaden för att dra in kabeln eller lägga rör ligga mellan tio- och 30-tusen kronor.

Permalänk
Medlem

MM fiberdragning är dyrt.
vi är 4 i hushållet jag pappa, min fru och våra 2 barn 18 och 21 år, vi alla sitter vid datorn jämnt förutom när jag jobbar.
alla spelar 360 live alla gör någonting. vi satt på adsl innan 2/0,5
nu betala jag för att gräva ner och dra in fiber i huset, en totalkostnad på strax över 50000:-
och har 100/100 nu för 350 i månaden .ADSL betala vi 289 i månaden för hos Telia, vilket skämt.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiiX:

Det beror på ifall det modemet ni har nu har stöd för 60/30 uppkopplingen. Om det nu är fallet så kommer det "magiskt" gå snabbare efter uppgraderingen. Annars får ni hem ett nytt modem/router som ni kopplar i som ni sedan får hastigheten från.

Permalänk
Medlem

Jag betalade 6000kr i installationskostnad när vi drog in fiber i huset. Kommunen höll på att dra fjärrvärme i området så vi fick erbjudande då dom ändå var och grävde upp gatan utanför. Jag fick själv gräva från tomtgränsen till huset. Jag kan tänka mig att om man gör det utan några speciella erbudande i samband med tex fjärrvärme kan det gå på upp emot 50.000kr som Rjtheman skrev.

Sedan tillkommer en nätavgift till ägaren av fibernätet (för mig är det 200 kr i månaden) och sedan avgiften till internetleverantören tex T3.

Så i praktiken betalar jag 275:- för 10/10 lina om man inte räknar med de 6000 i installationskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Det beror på ifall det modemet ni har nu har stöd för 60/30 uppkopplingen. Om det nu är fallet så kommer det "magiskt" gå snabbare efter uppgraderingen. Annars får ni hem ett nytt modem/router som ni kopplar i som ni sedan får hastigheten från.

Vi har ju Telia och dem brukar skicka ett modem när man uppgraderar.