Upplösningen 4K blir Ultra High Definition

Permalänk
Medlem

När tror ni att sådana här TV-apparater med Ultra HD blir brett tillgängliga för konsumenter och ha inte alltför extrema priser (dvs. inte 100k och uppåt utan snarare 30k)?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

"Ultra HD" är ultrakorkat. Vad ska de då kalla nästa bump, till 8k eller vad det kan tänkas bli? "Soopah-Doopah HD"?

Sony har rätt i det här fallet, tveklöst.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zidious G:

Vad är det du undrar över?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu får de väl ändå ta och sansa sig. Hur mycket pengar tror de att folk har att bränna på svindyra tvapparater som gör att dina nyköpta HD filmer och kanaler ser ut som SD? Kommer man ens kunna se på nyheterna utan att förfäras över att man ser nyhetsankarets hudceller då HD redan nu visar sådant som man annars inte har tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Jo, det var ju ett "bra" namn...
Som gjort för att missbrukas av att Svensson.

Ha ha ha ha vilken skön video. iphone i ett nötskal.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

När tror ni att sådana här TV-apparater med Ultra HD blir brett tillgängliga för konsumenter och ha inte alltför extrema priser (dvs. inte 100k och uppåt utan snarare 30k)?

Det dröjer nog inte särskilt länge, från de tillverkare som inte fixar oled. De satsar för fullt på 4k sedan tidigare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Någon som minns utvecklingen inom radioområdet?

ELF, VLF, LW, MW, SW, VHF, UHF, SHF, EHF...

Ingen skillnad i namngivningen för upplösningar heller... allt för att den stora (okunniga) massan ska förstå... fan av irriterad jag blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Vad menas egentligen med "Enheten måste även ha ett bildförhållande på åtminstone 16:9..."? Ett bildförhållande är ett bildförhållande, finns inget mer eller mindre.

Funderade också på detta, med lite otur menar de "16:9 eller smalare", dvs 16:10 uteslutet.

Permalänk
Medlem

Bra med högre upplösning. Jag har soffan relativt nära en 90" duk och där är det inga problem att räkna pixlar på text även om det är Full HD. 4k hade varit väldigt naturligt och absolut ingen overkill. Samma med datorskärmen för övrigt.

Det är inte förrän steget ännu högre upp i 4k vs 8k det finns så mycket att diskutera på temat "är det lönt?" enligt mig. 4k är en no-brainer.

Permalänk

Angående upplösningen så är väl 4k ett större steg än 720p till 1080p

Förövrigt vad kommer en 4k film ta för utryme ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Nästa: Super Ulta High Definition?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande i 1080p @ 24", ser mig inte byta an. Kanske 4K pa en vettig 27-30" kan fa mig att uppgradera, vi far se.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Angående upplösningen så är väl 4k ett större steg än 720p till 1080p

Förövrigt vad kommer en 4k film ta för utryme ?

Med tanke på att Bluray filmer ligger kring 40-50gb och om man kanske räknar bort lite extramaterial och ljudspår kanske man kan komma ner till 30gb så skulle jag tippa på att dom kommer ligger på minst 100gb iaf för enbart själva filmen.
Så Bluray skivor på 150-200gb kommer behövas. Då resonerar jag enbart efter dagens h264 komprimering så kan ju tänka mig det kanske blir en effektivare komprimering i stil med h265 som får ner det lite grann. Då skulle man möjligen kanske kunna få in det på 100gb skivor.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Inte under normala förhållanden. Bilden gäller för rörlig bild och stillbilder där du letar pixlar.

http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Källa

Alltså bör en 24" datorskärm ha 4K upplösning medan större bör ha mer?

Permalänk
Avstängd

Så 8K blir Extreme HD eller?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Undrar som vissa andra här i tråden hur pass mycket kraft som behövs för att driva nästa generations spel i denna upplösningen och om man kommer se någon skillnad.

Det blir ju bara värre om Du verkligen vill använda den högre upplösningen. Stöd för 4k handlar inte bara om film och spel. Det handlar om mycket stora skärmar och hur vi använder dessa ytor till olika saker (samtidigt), tänk vägg.

Ett spel eller en film kommer att se lika bra ut som nu förutsatt att Du blåser upp den på samma yta som idag.

Lägg på Touch funktion och Du får nästa generations skoltavla eller whiteboard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Lite missvisande rubrik. 4K är inte en upplösning, det är en hel hög olika upplösningar som alla har runt 4000 pixlar på bredden. Nu har en av dem blivit standard så rätt rubrik är alltså "En 4K-upplösning blir...", och inte "Upplösningen 4K blir...". 8K fungerar för övrigt på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

I mina öron hade det låtit bättre med 4K HD. Låter coolare sexigare och nördigare

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att steget efter 4k blir mega ultra hd, muhd. eller MUD.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

kan redan se alla reklamer framför mig
- U-U-U-ULTRA AJHTSH DEE !!
- ONLY 99 999 KRAUNOR!
och sen behöver man ju ny teknologi så man kan äns utnyttja den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag röstar för att steget efter 4k blir mega ultra hd, muhd. eller MUD.

Steget efter bör heta 8k UHD om de inte skulle få för sig att plötsligt hitta på något annat kul.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Verkar najs! Men ser man på TV sitter man en bit ifrån, efter detta behövs nog inte högre upplösning egentligen.
Det är mera på skärmar man sitter nära man behöver väldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Så 8K blir Extreme HD eller?

Sen får vi 12K och då blir det Über High Definition, eller ÜHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Med tanke på att Bluray filmer ligger kring 40-50gb och om man kanske räknar bort lite extramaterial och ljudspår kanske man kan komma ner till 30gb så skulle jag tippa på att dom kommer ligger på minst 100gb iaf för enbart själva filmen.
Så Bluray skivor på 150-200gb kommer behövas. Då resonerar jag enbart efter dagens h264 komprimering så kan ju tänka mig det kanske blir en effektivare komprimering i stil med h265 som får ner det lite grann. Då skulle man möjligen kanske kunna få in det på 100gb skivor.

Eller så streamar man allt bara?
Problem Solved!

Lokal media är inte framtiden, det kan nog många hålla med om.
Men visst, säger inte att teknologin för att streama 4k är där idag, men inom snar framtid, absolut!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Eller så streamar man allt bara?
Problem Solved!

Lokal media är inte framtiden, det kan nog många hålla med om.
Men visst, säger inte att teknologin för att streama 4k är där idag, men inom snar framtid, absolut!

Varför skulle inte tekniken vara här idag? 1080p kräver väl runt 10Mbps, kanske lite mer beroendes på kvalitet. Men 4k 4 gånger högre? Skulle ge 40 Mbps? Inga problem för varken kablar eller WIFI borde också fungera, åtminstone med 5 GHZ bandet?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Hade inte detta redan ett namn: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Hi-Vision ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har inte detta varit känt ett bra tag nu? Iaf att standarden för 4k tv's blir "UHDTV" alltså ulltra high definition TV - är det inte lite underförstått då att "4k" i sig blir UHD då? Eller, är det bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, nog smäller det högre än nykter.

Fast Nykter HD borde vara mindre suddigt än Full HD.

Mindre huvudvärk också

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Vad menas egentligen med "Enheten måste även ha ett bildförhållande på åtminstone 16:9..."? Ett bildförhållande är ett bildförhållande, finns inget mer eller mindre.

Jo då. Bildförhållandet räknas som bredd genom höjd, t.ex 16/9 ≈ 1.78. Ett "större" bildförhållande ges alltså av ett bredare format som t.ex. Cinemascope på 2.40:1.

Jag håller dock med om att det var ett klumpigt ordval, 16/9 eller bredare låter bättre i mina öron. Särskilt eftersom ett "större" bildförhållande ger mindre bildyta för samma diagonalmått(t.ex. 42").

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linus.klang:

blir nästa Turbo eller Laser?
kan de sluta fåna sig, 1080p/4K/5K Mycket bättre att låta det heta vad det heter.

Men i det fallet blir ju hela 4K även förvirrande. Uppföljaren till 1080p är ju egentligen 2160p. När de tidigarehar angivit höjden på bilden hittills varför byta till brädd helt plötsligt?