Permalänk
Medlem

Alla försäljare ljuger, vare sig det är över telefon eller i butik. Dem gör allt för att få dig att köpa, dem lever på provision.

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för telefonförsäljare som ljuger fast jag har insett när dom ljuger och inte köpt något. Nu blockerar jag samtal från telefonförsäljare eftersom dom är så oärliga. Skillnaden mellan telefonförsäljning och bedrägeri är ibland mycket hårfin. Nu säger jag för den sakens skull inte att alla telefonförsäljare ljuger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Hade du bara otur... Nämn ETT bolag i Sverige som låter dig testa innan du köper. (när du köper i butik)

Och bör man inte kunna lita på deras s.k täckningskartor?

Kartorna är simulerade teorier, men antennplaceringen är ju väldigt viktig, men det är inte särskilt svårt att kolla vilka nät som finns på den plats man är, alla telefoner jag har haft kan iallafall visa vilka nät som är tillgängliga på platsen, nätlistan syns ju även om man inte kan ansluta till dem så går det att se om de ger täckning där man befinner sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TAG9217:

Alla försäljare ljuger, vare sig det är över telefon eller i butik. Dem gör allt för att få dig att köpa, dem lever på provision.

Det finns lysande undantag, det hoppas jag verkligen att du är medveten om. I annat fall är alla lastbilschaufförer konstant fulla, alla revisorer snikna pengatävttare och alla präster pedofiler. Om vi nu ändå ska dra alla över en kam, menar jag.

I övrigt, jag hade en lång (och rätt givande) diskussion med en Telenorsäljare på telefon för ett par månader sedan angående just deras mobila bredband över 4G-nätet. Efter många om och men kom vi fram till att det inte var något för mig (eller generellt andra storförbrukare av data) just på grund av att jag inte vill vara begränsad av trafikvolym för att bli garanterad min hastighet. Hon lovade återkomma när de har en bättre lösning för oss storförbrukare. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Meningslösa inlägg raderade.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

säljare ljuger inte, men dom nämner inte sånt man inte frågar om heller.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk

Det finns gott om dåliga säljare som snackar massa skit för att sälja och få bra siffror. Bevittnade en hel del utav dessa när jag jobbade på ONOFF (där jag förövrigt hade usla siffror jämfört med andra säljare på grund utav att jag sålde på ett ärligt sätt och inte "tvingade" folk att skaffa försäkringar, för dyra produkter eller onödig kringutrustning).

Att vara en ärlig säljare kan vara tungt, speciellt om man "lever på provisionen".

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av Pennybridgarn:

Saken är den att han frågade faktiskt om det fanns något "tak" eller inte.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk

Låter som att vi har en säljare på tråden ;D Det är väl det försvaret dom kör när någon känner sig lurad.

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Låter som att vi har en säljare på tråden ;D Det är väl det försvaret dom kör när någon känner sig lurad.

ja jobbar inte som säljare, men "extraknäckt" som de vilket ja inte gör igen, nästan alla ungdommar har gjort det nån gång.

men helt ärligt, den som ska köpa nåt behöver inte bli lurad om man frågar allt. det är till 100% som ja säger. visst de finns seriösa säljare och oseriösa. jag var en dålig säljare så ja fick dålig lön, men fuck that, ja lurade inte folk ja nämnde allt kunderna inte frågat.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

De värsta är de säljarna från obskyra företag som säljer Telenorabonnemang...sedan kommer de som står på köpcenter (Telenor First).
Bäst och de som följer reglerna bäst är Telenorsäljarna (kundtjänst och Telenor stores).

De som brukar stå på köpcenter har försökt lura mig ett antal gånger...dock vet de oftast inte vilket helvete de då ger sig in på:)
Det absolut bästa är när de säger att om jag är kund hos Telenor...då skall jag få en present...snacka om de har skitit sig själv i näven då...de har gjort det två gånger...:D

Har man själv varit med om, de försökte lura mig och polarna. Hahaha, försöka går ju sa man och gick!!

Roliga är ju att dessa säljare tar mer betalt än i butik.. för jävligt, sen speciellt att de går på gamlingar. Att de inte skäms, fyfan säger jag..

Permalänk
Medlem

Telenor är klart mest avsluts-orienterade företaget i branschen. Som jag har förstått det så säger Telenor att de har obegränsad surf, men att de sedan lägger in en klausul att om man överskrider vad som är "normalt surfande" Baserat på något medelvärde hos PTS så har de rätten att sänka hastigheten. Genom denna luddiga begränsning ger dem säljarna mandat att säga att de har obegränsad surf när de i själv verket kan begränsa datamängden hos användarna.

Permalänk
Medlem

http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB32032.pdf
Verkar ju faktiskt som att det är en "gräns" per default, men att man kan köpa till "fri surf".

Problemet är att det även för "Fri surf" verkar finnas begränsningar:

"Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB (100 GB för abonnemangen 4G Maxi Fri Surf och 4G Premium)"

Är sån jävla förvirring på hur dom marknadsför tjänsterna:
1) Köp "4G premium" för 299:- i månaden, få 50 gig
2) Tar 50 gig slut kan du betala 339:- för "fri surf"
3) Kickern är då istälelt att "fri surf" egentligen har ett maxtak på 100 gig....

Gah!

Permalänk
Medlem

ja jobbar inte som säljare, men "extraknäckt" som de vilket ja inte gör igen, nästan alla ungdommar har gjort det nån gång.

men helt ärligt, den som ska köpa nåt behöver inte bli lurad om man frågar allt. det är till 100% som ja säger. visst de finns seriösa säljare och oseriösa. jag var en dålig säljare så ja fick dålig lön, men fuck that, ja lurade inte folk ja nämnde allt kunderna inte frågat.

Det är ju bra att du är ärlig som säljare. En del telefonförsäljare nöjer sig dock inte med att undanhålla information till man uttryckligen frågar efter den utan ljuger dessutom. Det har jag själv varit med om, dom ljuger inte bara när dom berättar utan även på direkta frågor. Man tycker att det borde finnas nånstans där man kan anmäla sånt här för jag antar att man inte kan ringa polisen och anmäla för försök till bedrägeri. Det måste väl finnas någon organisation eller liknande för sånt här? Konsumentverket kanske?

Permalänk
Medlem

Vilken försäljare böjjer inte lite på sanningen?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Vilken försäljare böjjer inte lite på sanningen?

Precis, de som inte kan något kan alltid bli säljare Bara snacka på, en del är mer lätt lurade än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det finns lysande undantag, det hoppas jag verkligen att du är medveten om. I annat fall är alla lastbilschaufförer konstant fulla, alla revisorer snikna pengatävttare och alla präster pedofiler. Om vi nu ändå ska dra alla över en kam, menar jag.

I övrigt, jag hade en lång (och rätt givande) diskussion med en Telenorsäljare på telefon för ett par månader sedan angående just deras mobila bredband över 4G-nätet. Efter många om och men kom vi fram till att det inte var något för mig (eller generellt andra storförbrukare av data) just på grund av att jag inte vill vara begränsad av trafikvolym för att bli garanterad min hastighet. Hon lovade återkomma när de har en bättre lösning för oss storförbrukare. ^^

Det finns säkert några lysande undantag, typ en promille av dem som har yrket?

Personligen har jag aldrig träffat en säljare som:

A: Faktiskt kunnat något om produkten han försökt sälja.
B: Talat sanning när man frågat något om produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Denna metod funkar på många människor som lurar dig, dock INTE på ordningsvakter. Om en ordningsvakt kräver saker av dig trots att du inte gjort fel och trots att denne vakt använder uppenbara lögner som argument är det bara lyda annars kommer du bli utkastad med motiveringen att du är aggressiv eller full. Ordningsvakter går heller inte att resonera med, ens när du underkastar dig all deras vilja.

Kan bero på, tvärtemot vad folk verkar tro, att du som medborgare har en skyldighet att lyda ordningsvakts order, precis som en polismans.
Sedan skitsamma om du är AFA o tror nått annat!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TAG9217:

Det finns säkert några lysande undantag, typ en promille av dem som har yrket?

Knappast. Men som vanligt är det de som ställer till det mest som också syns mest. Precis som i alla andra yrkesgrupper. Tror du verkligen att detaljhandeln som bransch hade funnits alls om 99% av alla som jobbar mot kund hade varit slipade bedragare eller åtminstone ignoranta idioter?

Skrivet av TAG9217:

Personligen har jag aldrig träffat en säljare som:

A: Faktiskt kunnat något om produkten han försökt sälja.
B: Talat sanning när man frågat något om produkten.

Du borde byta butik, det hör jag det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Knappast. Men som vanligt är det de som ställer till det mest som också syns mest. Precis som i alla andra yrkesgrupper. Tror du verkligen att detaljhandeln som bransch hade funnits alls om 99% av alla som jobbar mot kund hade varit slipade bedragare eller åtminstone ignoranta idioter?

Mobilsäljare är dock i princip synonym med lögnare.
På "säljträning" uppmanas man dessutom till att ljuga och tänja på sanningen, allt för att få avslut.
De fåtalet som är ärliga och halkat in av "misstag" slutar snabbt så fort de märker att hela branschen är genomrutten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tvärtom så har jag testat majoriteten av dem större butikerna, både utomlands och i Sverige. Men sen är jag väl en av dem få som gör grundlig undersökning på vad jag ska köpa några veckor innan så att jag vet exakt vad jag ska ha.

Här i Asien säger dem att varje produkt är bäst, oavsett vilken du frågar om.

Sen är dem ju inte slipade bedragare, utan det handlar om att folk är så extremt j*vla godtyckliga och tror på allt dem får höra. Så det går på sätt och vis att sätta i system att missinformera folk för att kunna sälja mer. Vilket uppenbarligen fungerar.

Permalänk
Medlem

Orden kompetent och telenor finns aldrig i samma mening (eller stycke) för den delen.

Skräckexempel från Telenor: De ringde och ville sälja in något. Svaret var Nej. En tid senare dyker det upp en faktura där det visar sig att ett abonnemang skapats. Telenor hävdar då att de har ett undertecknat avtal på det. En tid och några högre chefer senare så visar det sig att det såklart inte finns någon underskrivet avtal och abonnemanget avslutas.

Rekommendationen gällande Telenor är ett starkt: Undvik!

Kul off-topic kuriosa: Det finns såklart mindre kompetenta människor i fler företag som försöker sälja in sig, exempelvis Götene Energi. På två försök av två möjliga har det tagit dom 15min+ att inse att deras "El till inköpspris" inte blev billigare än mitt nuvarande fasta abonnemang, trots att det senare _omöjligt_ skulle vara billigare.
Vad sägs om: "-Vad har ni för årsavgift dvs fasta avgifter? GöE: -Vi har inte årsavgift, vi har månadsavgift."

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Kan bero på, tvärtemot vad folk verkar tro, att du som medborgare har en skyldighet att lyda ordningsvakts order, precis som en polismans.
Sedan skitsamma om du är AFA o tror nått annat!

Jo det är klart det är så. Jag kan ta ett exempel.

Satt på stadion och kollade DIF - Göteborg i fotboll, hade kameran med mig. Fotar lite och sen kommer en OV och säger åt mig att sluta eftersom det är fotoförbud och att det står på baksidan på biljetten. Jag säger ok, och läser på biljetten där det bara står att det är förbjudet att filma och uppta ljud. Jag påpekar det för honom och då går han in i force-mode. Säger att jag är aggressiv osv. Spelar ingen roll vad jag säger eller att han inte ens har rätt i frågan, om jag inte lyder åker jag ut. Jag satt på familjeläktaren, hade inte druckit alkohol och jag va inte aggressiv. Spelar ingen roll.

Retar upp mig dock. Jag har ju betalat för biljetten och jag har för dåligt objektiv för att ta bilder som skulle gå att sälja. Varför tjafsa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Läs ordentligt, att jag skriver att det var svinigt gjort bör väl indikera att jag inte tycker det är det minsta okej med felaktiga täckningskartor. Har inte sagt att man ska få testa innan man köper? Antingen testar man med ett kontantkort, eller jag kör man med abonnemanget utan att binda upp sig som sagt, så att man kan säga upp det om det inte funkar som önskat.

Är väl lite väl blåögt att binda upp sig bara för att de visat en fin karta.
Upprepar ännu en gång; Nej, jag säger inte att detta på något sätt är rätt av dem, tvärtom, men det betyder inte att man inte bör tänka sig för eller vara försiktig.

Telia har återlämmings rätt i 30 dagar även i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jo det är klart det är så. Jag kan ta ett exempel.

Satt på stadion och kollade DIF - Göteborg i fotboll, hade kameran med mig. Fotar lite och sen kommer en OV och säger åt mig att sluta eftersom det är fotoförbud och att det står på baksidan på biljetten. Jag säger ok, och läser på biljetten där det bara står att det är förbjudet att filma och uppta ljud. Jag påpekar det för honom och då går han in i force-mode. Säger att jag är aggressiv osv. Spelar ingen roll vad jag säger eller att han inte ens har rätt i frågan, om jag inte lyder åker jag ut. Jag satt på familjeläktaren, hade inte druckit alkohol och jag va inte aggressiv. Spelar ingen roll.

Retar upp mig dock. Jag har ju betalat för biljetten och jag har för dåligt objektiv för att ta bilder som skulle gå att sälja. Varför tjafsa?

Det har de inte rätt att göra de får ingripa om du stör ordningen med mera, och står det som du säger på biljetten har du rätten att fota.

http://www.ordningsvakt.se/Vadarenordningsvakt.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det har de inte rätt att göra de får ingripa om du stör ordningen med mera, och står det som du säger på biljetten har du rätten att fota.

Risken är väl dock att Steroidjanne tar mer befogenheter än vad han egentligen är berättigad till.
Att riskera missa matchen för att klaga i efterhand är kanske en risk några tar, men inte alla på familjeläktaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Jovisst. Men de kan kasta ut mig, och sen när ord står mot ord kommer alla tro på ordningsvakten om jag inte har filmat det hela. Enligt aftonbladet är alla som kollar fotboll våldsamma huliganer som kastar smällare på folk och snor godis från barn. Han kan säga vad som helst, standard är att man är full.

Du kan inte göra ett skit. Så låt ordningsvakter och poliser vara. Tala inte med dem. De är inte där för att hjälpa dig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Batman:

Telenor: Epic fail. Sämre operatör får man tyvärr leta efter

Tycker själv att Telenor är en väldigt bra operatör för mig, sen beror det väl var man bor och befinner sig vilken man tycker bäst om.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Telia har återlämmings rätt i 30 dagar även i butik.

Varför skriver du det till mig?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tror det står i deras avtal att de har rätt att ändra vilkoren när som helst. De måste dock informera om ändringarna i god tid så folk kan avbryta sitt abb.