Ökat militärintresse bland svenska ungdomar

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått det minsta ökat intresse i militären från att spela spel såsom Battlefield, Call of Duty eller andra. Om något har jag fått ett extremt minskat intresse från att se militärfilmer och spela spel med militär tema. Har dock aldrig varit intresserad i militären från början och visste redan från barn att jag inte ville göra lumpen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Haxk:

Jag var inne på Dreamhacks hemsida för ett par dagar sedan och då fick jag se att försvarsmakten kommer på besök i år igen till Dreamhack. Visst det är en bra mötesplats att träffa ungdomar på som kan vara intresserade av militären och detta tror jag beror mycket på spel som BF3, Medal of Honor och COD m.m.

Tror inte ni som jag att man får ett ökat intresse av militären när man spelar mycket skjutspel som dessa jag nämnde tidigare? Det vill säga att man helt enkelt vill se hur det är att skjuta med en AK5:a i verkligheten och att prova på militärens vardag. Kanske funderar några ungdomar över att börja arbeta som yrkessoldater i framtiden, då man har sett mycket i spel att man ska stå upp för sitt land och att man slåss i fredens tecken.

Ni får inte ta dessa påståenden fel, då jag varken är för eller emot ett ökat intresse av militären och jag vet att den här tråden kan ses som ganska B. Poängen med denna tråd är bara tillför att få höra vad folk tänker och tycker om detta.

Jag har också en fråga till er om ni tycker att det är rätt eller fel att försvarsmakten står och rekryterar medlemmar på dreamhack på t.ex. det här sättet: http://www.dreamhack.se/dhw12/2012/10/26/swedish-armed-forces...

Man ska inte sticka under stolen med att när man spelar mycket skjutspel och ser på mycket actionfilmer så ökar intresset för skjutvapen och att bli "hjälte". Detta tror jag nästan alla kan känna igen sig vid och detta har jag också känt av.

Tack på förväg för svar

Tror du har helt rätt här.

Själv började med GTA i tidig ålder. Jag började själv langa knark vid 8års ålder och numera så äger jag en Mansion i Vice city. Livet som mob boss skiljer sig mycket från att langa men tack vare GTA så lärde jag mig snabbt hur man tog sig till toppen på bara typ 10 timmar.

Söker du jobb eller om du behöver luder/pulver så är det bara att höra av dig.

Mvh
Spel=Verklighet.

Permalänk
Medlem

Att de är där kan ju även ha någonting med att de inte får en drös med ungdomar tilldelade till sig som innan de avskaffade värnplikten. Så någonstans måste de ut och "ragga" nya soldater till armén. Så varför inte på Dreamhack där det finns en stor skara av dem.

Har själv gjort värnplikten så jag vet var det handlar om att skjuta, spränga och hålla på med andra "roliga" substanser så som napalm, VX, sarin, senapsgas, m.m. Och jag kan lova att det är stor skillnad mellan spel och verklighet...

Permalänk

Ehh.. kommer bli kul för de som tror att BF3 är samma sak som göra vapentjänst i försvarsmakten. Bf3 = kul. Militärtjänst= 98% väntan, konka AK5 + ksp58 (m240b i bf3) samt 4 -5 band á 250 7.62 per band. Göra rent. Göra mera rent. Sitta under regning gran, kallt. Åka lastbil, åka bandvagn. Släpa bulor till GRG. Äta ur guldburk. På riktigt är inget romatiskt och roligt med militär. Det är bara skit..förutom att skjuta ksp58..det är jäkligt roligt..om man slipper göra rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror du har helt rätt här.

Själv började med GTA i tidig ålder. Jag började själv langa knark vid 8års ålder och numera så äger jag en Mansion i Vice city. Livet som mob boss skiljer sig mycket från att langa men tack vare GTA så lärde jag mig snabbt hur man tog sig till toppen på bara typ 10 timmar.

Söker du jobb eller om du behöver luder/pulver så är det bara att höra av dig.

Mvh
Spel=Verklighet.

Som sagt så ställer jag mig ganska så opartiskt i den här frågan om ungdomars militärintresse, men min tråd bygger på att få höra vad folk tycker om detta och om min teori kan stämma i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Varför har vi en försvarsmakt?

Jo, för att Sverige skall kunna hävda sig som en nation måste vi ha territoriell suveränitet. Detta upprätthålls genom att ha en Försvarsmakt som kan svara på och möte ett hot mot denna. I fredstid upprätthålls detta genom att vi hävdar vår nationell integritet, främst genom att flygvapnet och marinen övervakar landets gränser och ser till att inga främmande statsluftfartyg eller fartyg passerar denna utan tillstånd (Tullen ansvarar för landgränsen). I fredstid har Försvarsmakten rätt att avvisa främmande makts statsluftfartyg eller fartyg som kränker vår integritet.
Försvarsmakten finns således inte endast till för krig, dem finns där för att det INTE skall uppstå något sådant. Det är det Officerarna, soldaterna och sjömännen jobbar stenhårt för, att det INTE skall bli krig!

När vi hade värnplikt SKULLE X antal tusen ungdomar göra värnplikten varje år, det medförde att människor som inte ville, var olämpliga eller inte motiverade för den befattning de tilldelats ändå hamnade inom Försvarsmakten med allt vad det medförde.
Idag är det ett yrke rakt igenom på alla befattningar, när de kommer till rekryteringsmyndigheten testas de för att se vilka krav på fysik, begåvning och lämplighet de besitter. Efter detta får de genomgå vad som skulle kunna motsvara en anställningsintervju där de får möjlighet att välja ett yrke inom de områden de är intresserade av och lämpade för. Och tro mig, att anställa någon som bara söker jobbet för att det är fräckt med krig eller att skjuta är inget någon av yrkesvägledarna vill. De brukar oftast få detta förklarat för sig och ombeds att tänka över varför de har valt Försvarsmakten som arbetsgivare.

Att Försvarsmakten rekryterar på DH är enligt mig helt OK, en stor del av målgruppen finns där, dvs unga människor som står inför valet av vilket yrke de skall välja och det är inte bara skyttesoldater och jägare som söks, flygtekniker, fordonstekniker, systemtekniker, fordonsintresserade, piloter, sjukvårdsintresserade, hundintresserade, datorkunniga, musikintresserade, listan kan göras hur lång som helst. Om man skulle förbjuda att Försvarsmakten rekryterar och informerar där skulle man lika gärna förbjuda att högskolorna är där med då detta skulle också kunna likställas med reklam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Provsitt vår Ambulans 301 eller vårt Stridsfordon 90. Genom att vara med och tävla i vår monter så kan du vinna en provtur med stridsfordonet!

Synd att man redan har suttit i en sån och varit med på en övning Inget för den som har klaustrofobi kan man säga, det är riktigt trångt om man är längre än 180cm

Skrivet av Abbs:

Går själv snart ut Gymnasiet och ska direkt efter det göra GMU. Har som mål att göra karriär inom det militära.

Det har dock ingenting att göra med FPS eller filmer, snarare så att nära släktingar är fallskärmsjägare och på något vis känns det som att det är det rätta

Funderar på att göra samma sak efter gymnasiet, fast får se om jag väljer att fokusera på fotbollen i första hand

Har själv några kompisar som är i US Army och i Canadian Special Forces, dem har berättat hur det är och så klart blir man ju intresserad mer och mer.

Permalänk
Geeks Gaming

För mitt fjärde år inom armén nu.
Lumpen 2008 LV6
Hemvärnet 2008-2012 P7
GSS/T Lv6

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Själv är jag tjej och ställde upp i Finska Marinen. Egentligen var det inte mitt första val men killarna vågade inte söka så officerarna placerade alla frivilliga kvinnor i marinen för att fylla kvoten. Till poängen, det är helt naturligt att militären i Sverige gör så mycket reklam som de bara kan. I t.ex Finland är det obligatorisk värnplikt för alla män som fyllt 18 och passerat läkarkontroller. Regeringen behöver inte göra reklam för något som är ett måste. Sverige däremot måste få in folk på annat sätt, nämligen genom reklam.

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Militärtjänst= 98% väntan, konka AK5 + ksp58 (m240b i bf3) samt 4 -5 band á 250 7.62 per band. Göra rent. Göra mera rent. Sitta under regning gran, kallt. Åka lastbil, åka bandvagn. Släpa bulor till GRG. Äta ur guldburk.

Slår datorspel 9 dagar av 10

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Slår datorspel 9 dagar av 10

Säkert gör det det när man är frivilligt där. Jag är väldigt mycket emot värnplikten här i Finland delvis för min egen del och dels för att den finska ekonomin inte har råd men en såpas stor satsning på armén och besparningar skulle inte skada.

Permalänk
Skrivet av grafit:

Säkert gör det det när man är frivilligt där. Jag är väldigt mycket emot värnplikten här i Finland delvis för min egen del och dels för att den finska ekonomin inte har råd men en såpas stor satsning på armén och besparningar skulle inte skada.

Tja, men det är Finland det
Tror dom som vart med lite längre inte skulle våga ha det annorlunda, med tanke på vilket grannland ni har i öst.

Själv har jag svårt att ha nånting emot värnplikten efter att ha gjort den själv, men den är mer givande på personlig nivå än för själva landet.
Skulle gärna se det konceptet än idag. Dock inte nödvändigtvis med militär inriktning.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Slår datorspel 9 dagar av 10

Det är 12 månader jag skulle gärna gjort nått annat..men det är en erfarenhet.

Skrivet av grafit:

Säkert gör det det när man är frivilligt där. Jag är väldigt mycket emot värnplikten här i Finland delvis för min egen del och dels för att den finska ekonomin inte har råd men en såpas stor satsning på armén och besparningar skulle inte skada.

Finnarna satsar ju på sitt försvar. Det svenska är ett skämt i jämförelse. Men jag förstår att man satsar när man väl en gång har blivit anfallen så försöker man undvika det till varje pris. Väldigt få svenskar vet vad krig och ockupation innebär (inkl mig själv och det är väl tur) medans för Finland ligger det inte så långt borta i tid och i kilometer..

Permalänk
Medlem

Militärtjänstgöring är inte riktigt samma sak som att springa runt och skjuta med massa vapen direkt. På många sätt kanske det kan få en del "tappade" ungdomar att få sig en rejäl dos verklighetsuppfattning och uppfostran men att det finns unga killar och tjejer som tror det är glamoröst och coolt är ju bara ledsamt.

När jag låg i lumpen (95-96) så rycktes jag väl med i machostilen, jag tyckte det var småhäftigt att skjuta med diverse olika vapen (minns dock fortfarande den obehagliga känslan när man sköt med CG, hela huvudet skakade), kasta handgranater, spränga c4, skjuta PV-robotar osv men det var så mycket dötid, ännu mer slit och om man vill se det på det sättet; psykisk mobbing.

Jag har fortfarande problem med att händer och fötter är sjukt känsliga för kyla efter att ha suttit i is- och vattenfyllda diken i flera timmar i sträck. Fick vid några tillfällen i mig lite väl mycket dieselavgaser och blev jättedålig, ett klantarsel höll på att skjuta ihjäl mig på skjutbanan och en bandvagn körde nästan ihjäl hela vår grupp en gång. På slutövningen blev vi utrustade med skarp ammunition under vaktpassen eftersom motorcykelgäng tydligen härjade fritt i områdena och både rånade värnpliktiga och förråd... Osv.
Det är ju minnen som känns "bra" att ha upplevt i efterhand, men det var inte direkt jättekul då. Minns att under den perioden jag låg inne så var det en kille som faktiskt blev ihjälskjuten och en eller två som blev mos av en bandvagn/stridsvagn. Ett par killar i plutonen bredvid fick åka hem efter att ha totalkvaddat sin egen bandvagn.

Jag har också fått känslan att spel har hjälpt till att öka intresset kring vapen och hela militärgrejen. Men jag har jäkligt svårt att se att de flesta av den typen av personer är vad försvarsmakten egentligen vill ha men dessa sållas vä undan vid testerna..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, men det är Finland det
Tror dom som vart med lite längre inte skulle våga ha det annorlunda, med tanke på vilket grannland ni har i öst.

Själv har jag svårt att ha nånting emot värnplikten efter att ha gjort den själv, men den är mer givande på personlig nivå än för själva landet.
Skulle gärna se det konceptet än idag. Dock inte nödvändigtvis med militär inriktning.

Vi har vår stora granne som många har svårt att lita på med jag tycker ändå inte det betyder att vi behöver värnplikt och onödiga satsningar på armén, Rysslands försvar är så enormt att Finland inte skulle ha någon chans ensam, kanske tråkigt att säga och ofta bortsett från men tyskarna räddade oss verkligen i andra världskriget.
Jag kommer att använda en del av min ungdom i armén men om jag någonsin kommer att ha något att säga till om så bör det slopas. Tycker att detta könens jämlikhet är en stor kliché, alla strider för att kvinnorna skall ha samma fördelar som män, men nackdelarna att vara man får männen behålla.

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Det är 12 månader jag skulle gärna gjort nått annat..men det är en erfarenhet.

Finnarna satsar ju på sitt försvar. Det svenska är ett skämt i jämförelse. Men jag förstår att man satsar när man väl en gång har blivit anfallen så försöker man undvika det till varje pris. Väldigt få svenskar vet vad krig och ockupation innebär (inkl mig själv och det är väl tur) medans för Finland ligger det inte så långt borta i tid och i kilometer..

"Ett skämt" vetefan om jag håller med om, men tja, ambitionsnivån på vårt försvar har länge legat ganska låg.
Nivån på vår tid var aldrig att kunna försvara landet, utan snarare att ha en "grundkompetens" på hela försvarsmakten, som vid behov skulle kunna rustas upp under 12 månaders tid (eller nåt sånt, minns inte siffran).
Hela systemet byggde alltså på att man var säker på att få lång förvarning på eventuella konflikter som skulle kunna uppstå. Något som började ifrågasättas lite smått då tvillingtornen föll.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Bland svenska ungdomar vet jag inte men jag tycker ni borde känna er jävligt lyckligt lottade att ni inte är unga män i Finland. Jag kommer att hamna in i militären i och med värnplikt för minst 6 månader vare sig jag vill eller inte. Man blir nästan förbannad på att man bor i Europas mest efterblivne land med tanke på värnplikt.
Och i dagen jämlikhetens värld så vad kan vara mera ojämlikt än att man som man tvingas in i armén för att sitta ett halvår men inte bryr sig nån då det gäller män, men om t.ex. kvinnor inte får vara medlem i en frivillig klubb som börsklubben ja då blir det ett jävla liv.

Du är ett skämt för din nation. Alla gör lumpen i Finland, men du ska inte? Dina mor och far föräldrar såg till att du inte står under Rysslands flagga i dagsläget och du sitter och grinar över 6 mån militärtjänst som förmodligen kommer göra dig från den lilla whinande pojken till en man. Respektlöst.

Dagens ungdom, allt ska vara lätt, allt ska vara serverat på silver fat. Tillåt mig att hånle.. EN STOR FET SMILEY

Permalänk
Medlem
Skrivet av zajkeN:

Du är ett skämt för din nation. Alla gör lumpen i Finland, men du ska inte? Dina mor och far föräldrar såg till att du inte står under Rysslands flagga i dagsläget och du sitter och grinar över 6 mån militärtjänst som förmodligen kommer göra dig från den lilla whinande pojken till en man. Respektlöst.

Dagens ungdom, allt ska vara lätt, allt ska vara serverat på silver fat. Tillåt mig att hånle.. EN STOR FET SMILEY

Välkommen till den moderna världen.

Jag vet att det har varit tradition att alla går i armén i hela Europa men de flesta har slopat det, dock inte Finland. Med vad jag säger så menar jag att alla som inte vill gå armén borde slippa det, inte bara jag utan jag tänker på allas framtid här.
det är tackvare såna som dig som anser att "I armén blir man en man" som vi har kvar en sån här tradition som ingen skulle sakna. Att dra till med vinter och fortsättningskriget är naivt, Finland klarade sig tackvare de internationella hjälpen vi fick och till en liten del av Finländarna, och för att försäkra så var det inte vi som "vann" utan det slöts fred mellan SU och Finland med väldigt klara krav från SU.
Att ta bort värnplikten här skulle göra Finland till ett modernare land och också sänka på onödiga utgifter som årligen går till armén.

Tro inte att jag är emot armén i sin helhet utan att den borde göras mera professionell och bestå av dem som vill utbilda sig i armén och också sätta mer resurser på dem.

Hela Finland skulle också dra nytta, inte bara av de minskade utgifterna utan alla studerande män skulle snabbare blir färdiga och ha en aningen längre karriär och alla icke-studerande skulle ha en aning mera tid för produktivt arbete. Idag har de Finska kommunerna en mycket dålig ekonomi så dra inte till med någon moralhistoria, vad tror du mina mor och far föräldrar hellre vill, att jag går i armén mot min vilja eller att ekonomin förbättras och de kan få en bättre sjukvård? När jag talar om att ekonomin skulle förbättras så är detta med armén en inte allt för betydlig del men ett steg mot rätt riktning.

Tro inte heller att mina åsikter endast syns på anonyma forum, kommer detta till tals så framför jag min åsikt lika klart.

Permalänk
Medlem

Lägger snabbt in en länk som är lite kul att se på när det gäller skillnaden mellan rekruteringen (hur fan stavas det XD) mellan USA och Sverige.

http://www.youtube.com/watch?v=zWqT8Rljt_8&feature=related

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Välkommen till den moderna världen.

Jag vet att det har varit tradition att alla går i armén i hela Europa men de flesta har slopat det, dock inte Finland. Med vad jag säger så menar jag att alla som inte vill gå armén borde slippa det, inte bara jag utan jag tänker på allas framtid här.
det är tackvare såna som dig som anser att "I armén blir man en man" som vi har kvar en sån här tradition som ingen skulle sakna. Att dra till med vinter och fortsättningskriget är naivt, Finland klarade sig tackvare de internationella hjälpen vi fick och till en liten del av Finländarna, och för att försäkra så var det inte vi som "vann" utan det slöts fred mellan SU och Finland med väldigt klara krav från SU.
Att ta bort värnplikten här skulle göra Finland till ett modernare land och också sänka på onödiga utgifter som årligen går till armén.

Tro inte att jag är emot armén i sin helhet utan att den borde göras mera professionell och bestå av dem som vill utbilda sig i armén och också sätta mer resurser på dem.

Hela Finland skulle också dra nytta, inte bara av de minskade utgifterna utan alla studerande män skulle snabbare blir färdiga och ha en aningen längre karriär och alla icke-studerande skulle ha en aning mera tid för produktivt arbete. Idag har de Finska kommunerna en mycket dålig ekonomi så dra inte till med någon moralhistoria, vad tror du mina mor och far föräldrar hellre vill, att jag går i armén mot min vilja eller att ekonomin förbättras och de kan få en bättre sjukvård? När jag talar om att ekonomin skulle förbättras så är detta med armén en inte allt för betydlig del men ett steg mot rätt riktning.

Tro inte heller att mina åsikter endast syns på anonyma forum, kommer detta till tals så framför jag min åsikt lika klart.

Du, herrn, drog just till med det bästa argumentet som finns för professionalisering av försvarsmakt. Och att lyckas dra fram det argumentet mot en kille som särskriver silverfat och avslutar inlägget med ett capsat smileyface i textform gör din poäng desto bättre.

Jag tycker att min tid som värnpliktig var en av dom sakerna som format mig mest som människa under mina 25 år, men en annan av dom sakerna som format mig mest som människa är min tid på universitet. Värnplikten är i stort sett skillnaden mellan en kandidatexamen och en masters, så utvecklingsmässigt tycker jag inte man kan säga bu eller bä.

Dessutom så finns det ingenting som skapar män, folk säger jämt att lumpen gör en man av en men dom talar ju om sin egen värnplikt. Din värnplikt, oavsett hur gammal du är, är alltid "ingenting jämfört med äldre-persons värnplikt" och dagens ungdom kommer alltid att vara sämre än dåtidens ungdom. Jag hatar 90-talister, 90talisterna kommer hata 00-orna, 70talisterna hatar 80talisterna och det var ALLTID bättre förr.

EDIT:

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Vi har vår stora granne som många har svårt att lita på med jag tycker ändå inte det betyder att vi behöver värnplikt och onödiga satsningar på armén, Rysslands försvar är så enormt att Finland inte skulle ha någon chans ensam, kanske tråkigt att säga och ofta bortsett från men tyskarna räddade oss verkligen i andra världskriget.
Jag kommer att använda en del av min ungdom i armén men om jag någonsin kommer att ha något att säga till om så bör det slopas. Tycker att detta könens jämlikhet är en stor kliché, alla strider för att kvinnorna skall ha samma fördelar som män, men nackdelarna att vara man får männen behålla.

Ok, bara för att ett land har extremt stor arsenal betyder ju inte det att ett land är oövervinnerligt och det borde vi ha lärt oss vid det här laget, allra helst när det handlar om Ryssland. Det viktigaste är egentligen den som har lagt mest resurser på samband, logistik och utbildning, för fungerar inte det är det helt omöjligt att strida. Så om den finska armen har ett fungerande samband, logistik och har bra utbildade soldater så finns det alltid en chans att vinna även mot de största.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag var inne på Dreamhacks hemsida för ett par dagar sedan och då fick jag se att försvarsmakten kommer på besök i år igen till Dreamhack. Visst det är en bra mötesplats att träffa ungdomar på som kan vara intresserade av militären och detta tror jag beror mycket på spel som BF3, Medal of Honor och COD m.m.

Tror inte ni som jag att man får ett ökat intresse av militären när man spelar mycket skjutspel som dessa jag nämnde tidigare? Det vill säga att man helt enkelt vill se hur det är att skjuta med en AK5:a i verkligheten och att prova på militärens vardag. Kanske funderar några ungdomar över att börja arbeta som yrkessoldater i framtiden, då man har sett mycket i spel att man ska stå upp för sitt land och att man slåss i fredens tecken.

Ni får inte ta dessa påståenden fel, då jag varken är för eller emot ett ökat intresse av militären och jag vet att den här tråden kan ses som ganska B. Poängen med denna tråd är bara tillför att få höra vad folk tänker och tycker om detta.

Jag har också en fråga till er om ni tycker att det är rätt eller fel att försvarsmakten står och rekryterar medlemmar på dreamhack på t.ex. det här sättet: http://www.dreamhack.se/dhw12/2012/10/26/swedish-armed-forces...

Man ska inte sticka under stolen med att när man spelar mycket skjutspel och ser på mycket actionfilmer så ökar intresset för skjutvapen och att bli "hjälte". Detta tror jag nästan alla kan känna igen sig vid och detta har jag också känt av.

Tack på förhand för svar

Den som ser någon koppling mellan FSP och militärtjänst är inte lämplig för militärtjänst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag var inne på Dreamhacks hemsida för ett par dagar sedan och då fick jag se att försvarsmakten kommer på besök i år igen till Dreamhack. Visst det är en bra mötesplats att träffa ungdomar på som kan vara intresserade av militären och detta tror jag beror mycket på spel som BF3, Medal of Honor och COD m.m.

Tror inte ni som jag att man får ett ökat intresse av militären när man spelar mycket skjutspel som dessa jag nämnde tidigare? Det vill säga att man helt enkelt vill se hur det är att skjuta med en AK5:a i verkligheten och att prova på militärens vardag. Kanske funderar några ungdomar över att börja arbeta som yrkessoldater i framtiden, då man har sett mycket i spel att man ska stå upp för sitt land och att man slåss i fredens tecken.

Ni får inte ta dessa påståenden fel, då jag varken är för eller emot ett ökat intresse av militären och jag vet att den här tråden kan ses som ganska B. Poängen med denna tråd är bara tillför att få höra vad folk tänker och tycker om detta.

Jag har också en fråga till er om ni tycker att det är rätt eller fel att försvarsmakten står och rekryterar medlemmar på dreamhack på t.ex. det här sättet: http://www.dreamhack.se/dhw12/2012/10/26/swedish-armed-forces...

Man ska inte sticka under stolen med att när man spelar mycket skjutspel och ser på mycket actionfilmer så ökar intresset för skjutvapen och att bli "hjälte". Detta tror jag nästan alla kan känna igen sig vid och detta har jag också känt av.

Tack på förhand för svar

Jo tycker det ligger mycket i det du skriver själv har jag blivit mer intresserad av vapen och allmänt militärt senjag började med battlefield just för att det ändå är ganska realistiskt.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Alla som tycker att battlefield är realistiskt kanske borde börja titta på försvarsmaktens nya reklamfilmer som håller sig mer till sanningen eftersom att dom antagligen hade 90% avhopp med deras förra filmer.

Sverige krigar inte alltför mycket, så nu för tiden så visar dom väl mest reklamvideos där man släcker bränder och letar efter vilsna i skogen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 100mbit:

Jo tycker det ligger mycket i det du skriver själv har jag blivit mer intresserad av vapen och allmänt militärt senjag började med battlefield just för att det ändå är ganska realistiskt.

Nej det är bara vissa delar som är optiskt realistiska, det är väldigt långt ifrån verkligheten och spelen är snarare en glorifiering av krigandet och som sagt så är det bara skjutadelarna som är i spelet, det saknas väldigt mycket, sjukvård och vapenvård, realistiska strategidelar och långa tider av väntan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Välkommen till den moderna världen.

Jag vet att det har varit tradition att alla går i armén i hela Europa men de flesta har slopat det, dock inte Finland. Med vad jag säger så menar jag att alla som inte vill gå armén borde slippa det, inte bara jag utan jag tänker på allas framtid här.
det är tackvare såna som dig som anser att "I armén blir man en man" som vi har kvar en sån här tradition som ingen skulle sakna. Att dra till med vinter och fortsättningskriget är naivt, Finland klarade sig tackvare de internationella hjälpen vi fick och till en liten del av Finländarna, och för att försäkra så var det inte vi som "vann" utan det slöts fred mellan SU och Finland med väldigt klara krav från SU.
Att ta bort värnplikten här skulle göra Finland till ett modernare land och också sänka på onödiga utgifter som årligen går till armén.

Tro inte att jag är emot armén i sin helhet utan att den borde göras mera professionell och bestå av dem som vill utbilda sig i armén och också sätta mer resurser på dem.

Hela Finland skulle också dra nytta, inte bara av de minskade utgifterna utan alla studerande män skulle snabbare blir färdiga och ha en aningen längre karriär och alla icke-studerande skulle ha en aning mera tid för produktivt arbete. Idag har de Finska kommunerna en mycket dålig ekonomi så dra inte till med någon moralhistoria, vad tror du mina mor och far föräldrar hellre vill, att jag går i armén mot min vilja eller att ekonomin förbättras och de kan få en bättre sjukvård? När jag talar om att ekonomin skulle förbättras så är detta med armén en inte allt för betydlig del men ett steg mot rätt riktning.

Tro inte heller att mina åsikter endast syns på anonyma forum, kommer detta till tals så framför jag min åsikt lika klart.

"det är tackvare såna som dig som anser att "I armén blir man en man" som vi har kvar en sån här tradition som ingen skulle sakna."

Och det är du rätt person att uttala dig om som inte varit i armén? Diskvalificerar dig hyfsat från en åsikt gällande det enligt mig. Ingen skulle sakna? Du vet tydligen vad majoriteten i Finland tycker. Du borde bli politiker helt klart. För övrigt håller jag med om det mesta du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Du, herrn, drog just till med det bästa argumentet som finns för professionalisering av försvarsmakt. Och att lyckas dra fram det argumentet mot en kille som särskriver silverfat och avslutar inlägget med ett capsat smileyface i textform gör din poäng desto bättre.

Jag tycker att min tid som värnpliktig var en av dom sakerna som format mig mest som människa under mina 25 år, men en annan av dom sakerna som format mig mest som människa är min tid på universitet. Värnplikten är i stort sett skillnaden mellan en kandidatexamen och en masters, så utvecklingsmässigt tycker jag inte man kan säga bu eller bä.

Dessutom så finns det ingenting som skapar män, folk säger jämt att lumpen gör en man av en men dom talar ju om sin egen värnplikt. Din värnplikt, oavsett hur gammal du är, är alltid "ingenting jämfört med äldre-persons värnplikt" och dagens ungdom kommer alltid att vara sämre än dåtidens ungdom. Jag hatar 90-talister, 90talisterna kommer hata 00-orna, 70talisterna hatar 80talisterna och det var ALLTID bättre förr.

EDIT:

"det argumentet mot en kille som särskriver silverfat"

Jag skriver och talar fyra språk dagligen så jag ber så hemskt mycket om ursäkt från hela mitt hjärta för att du blev så upprörd. Jag känner mig djupt ångerfull och undrar om det finns något jag kan göra föra att gottgöra dig. Se på fan jag särskrev inte gottgöra, snälla ge mig lite beröm nu?
Fantastiskt att en intellektuell och högutbildad person som du själv tog åt dig och hakade upp dig så jävligt på mitt silver(inte space)fat att du till och med va tvungen att ta med det i ditt inlägg.
Jag känner mig hedrad. Hade kört en capsad smiley här men vågar inte då jag känner dåliga vibbar av att skriva fritt på nätet när det finns masters av särskrivningar och andra udda sätt att inte skriva 100% korrekt på. Undrar dock varför min smiley i caps upprör dig mer än en vanlig smiley? Vanlig smiley kanske är helt korrekt att använda i det svenska språket. Något man lär sig på universitetet?

Sen kanske jag ska påpeka att lumpen inte gör dig till "man" bokstavligt. Fel av mig. Då det går att diskutera vad det innebär att vara en man. Meningen var väl inte att det skulle tas bokstavligt och hela poängen är just som du själv säger att det formar en som människa. Många av dagens ungdomar skulle få en jävligt bra bild av vad ansvar innebär i det militära. Detta är något jag anser kanske är just den biten som militären bidrar med att forma individen till en "man". Det är positivt enligt min åsikt. Andra tycker annat.

Tar avstånd från alla möjliga särskrivningar och ber om ursäkt i förväg så inte tangentborden flyger hemma hos språkpoliserna.

Permalänk
Medlem

Det här verkar ha varit ett väldigt intressant ämne att diskutera och tala om i det här forumet vilket gläder mig. Tack för alla bra svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Jo tycker det ligger mycket i det du skriver själv har jag blivit mer intresserad av vapen och allmänt militärt senjag började med battlefield just för att det ändå är ganska realistiskt.

Ja, jag kan hålla med dig om det. Min diskussion handlar som sagt om att det kan skapa ett ökat intresse för militären, men självklart blir inte alla yrkessoldater för det. Dock så finns det säkert folk som blir det pga. bland annat det som jag har skrivit och det är det som jag vill poängtera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

För mitt fjärde år inom armén nu.
Lumpen 2008 LV6
Hemvärnet 2008-2012 P7
GSS/T Lv6

Respekt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts