Rockstar fokuserar inte på PC-versionen av GTA V

Permalänk
Entusiast

Rockstar fokuserar inte på PC-versionen av GTA V

Hej kära Sweclockare och PC-entusiaster, jag kommer med dåliga nyheter.

Som ni kanske har upptäckt så har Rockstar nu äntligen tillkännagett att GTA V släpps "Våren 2013" men det är inte bara guld och gröna skogar för oss PC-spelare för i ett uttalande så säger Rockstar såhär:

Hey guys, glad to see so much enthusiasm about the release announcement. For those asking about the PC platform, we're currently focused on the Xbox 360 and PS3 versions of the game and don't have any details to share about a PC version at this time. Anyone that continues to spam the comments section will have their commenting privileges suspended.

Personligen så har jag god lust att slänga mitt Xbox 360 ner i en brunn och attentat-bomba Rockstars högkvarter men så kontrollerad som jag är så tänker jag inte göra det...

Jag ser otroligt mycket fram emot GTA V men jag har en allergi mot 30FPS så jag kan inte under några omständigheter köpa det på konsoll.

Detta trots Sweclockers artikel om att det fanns en hög chans att spelet för än gångs skull ska släppas på PC samtidigt men icke sa nicke... http://www.sweclockers.com/nyhet/15789-nvidia-ger-ledtrad-om-...

Min källa är en Youtubare vid namn "Olli43" som alltid är på jakt efter det senaste skvallret om GTA V, här är hans kanal: https://www.youtube.com/user/Olli43

Vad tycker ni om detta? Diskutera!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Man blir så ledsen när en bra serie går över från PC till konsoll och sedan skiter skaparna i PC. Samma sak hände efter COD4.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk

Ja det är ju den enda visan som Cockstar kan tralla inför sina releaser, så det var väl inte särskilt oväntat. GTA till konsoll är inte annat än en tragisk upplevelse som fick mig till att packa ihop och sälja min förra 360 strax efter GTA4 släpptes. Jag tänker inte röra konsoll-versionen denna gången, utan inväntar PC-versionen. Denna gången blir det iaf inte så svårt att hålla sig då 4'an var en rejäl besvikelse i min mening jämfört med föregångarna. Hoppas på mindre "sims" denna gången, och en hårdare karaktär.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Sedan GTA IV "exclusive content" dealen, där Microsoft köpte ensamrätt till expansionerna i ett år (eller vad fan det var) så har jag tröttnat på deras bullshit. Köpte iofs Red Dead Redemption, men det kommer inte bli några GTA från Rockstar iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Sötast

Tyvärr så är det ingen chock utan mer standardmat de senaste 5-10 åren snart.

De släpper halvfärdiga skitdåliga versioner till den bästa plattformen och sedan klagar de på dålig försäljning "pga piratkopiering" sigh.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir som Max Payne 3. Att den kommer klar 2-3 veckor efter konsolerna. Max Payne var riktigt bra på alla sätt. Story och PC optimerad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av muki91:

Hoppas det blir som Max Payne 3. Att den kommer klar 2-3 veckor efter konsolerna. Max Payne var riktigt bra på alla sätt. Story och PC optimerad

Det tror jag verkligen inte kommer hända...GTA IV är en av dom mest ooptimerade spelen jag känner till och det släpptes till PC ungefär ett halvår senare än konsollversionerna.

Dessutom att dom tydligt säger att dom inte fokuserar på PC-versionen får mig bara att inse att detta kommer bli likadant som GTA IV.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Snusfri

Rockstar har sagt att de har låtit ett annat team göra PC-versionen.
De säger inte heller att de inte fokuserar på PC-versionen, utan att primär fokus just nu ligger på konsoll-versionerna, väldigt stor skillnad.

Läs noga, tänk på vad som sägs istället för att komma med felaktiga slutsatser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Efter att ha spelat Max Payne 3 och sett vilket jobb de har lagt på PC versionen tvivlar jag inte det minsta på att GTA 5 kommer bli lika bra. Nu har de en engine som fungerar och är optimerad. Jag är helt övertygad att en PC version kommer , men den lär komma ut några månader efter.

Så som det har variti med piratkopiering är jag inte förvånad det minsta att de fokuserar på konsoler, men samtidigt väntar jag hellre lite och får en bra PC version är någon dålig kopia utan några inställningar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Inaktiv

Ja detta är riktigt dåliga nyheter, det enda hoppet som finns är ju just att Max Payne 3 blev så bra ändå, trots att det var multiformat.

Det som talar emot är ju hur dåligt optimerat GTA4 var när det kom till pc.
Dock hade jag förbannat roligt med GTA4 till min xbox, men den har nu rrod så får se hur det blir.

Det har gått lite för lång tid också, min xbox 360 köpte jag just för GTA4, och nu används den inte längre, som att sätta sig vid sin gamla nokia 5110 ungefär. En gammal relik som mest tar plats i en garderob, ska jag verkligen köra nya gta på den och känna mig överlycklig? ...får hoppas det, GTA har ju aldrig missat tidigare, men just nu är jag tveksam.

Sen angående "Anyone that continues to spam the comments section will have their commenting privileges suspended." är riktigt fult, nu vet jag inte vilket flame det blev på deras forum, kanske är det befogat. Hursomhelst så vet dom ju om vilken stor fanbase dom har på PC, dom kunde iaf ge oss någon hint om när, ett år eller två eller aldrig? Jo det är dom fan skyldiga oss.

edit: Får väl ändå säga att Rockstar alltid har överträffat mina förväntningar o bara släppt (enligt mig såklart) riktiga topplir.
Men undrar fortfarande varför Red Dead inte kommer till PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det tror jag verkligen inte kommer hända...GTA IV är en av dom mest ooptimerade spelen jag känner till och det släpptes till PC ungefär ett halvår senare än konsollversionerna.

Dessutom att dom tydligt säger att dom inte fokuserar på PC-versionen får mig bara att inse att detta kommer bli likadant som GTA IV.

Var bättre optimerat än dom flesta spelen just då. Bara fjortisar här på sweclockers med sina dual core som klagade för att spelet kräver quad core.

Men vad ska man förvänta sig när majoriteten av användarna är under 15 år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hej kära Sweclockare och PC-entusiaster, jag kommer med dåliga nyheter.

Som ni kanske har upptäckt så har Rockstar nu äntligen tillkännagett att GTA V släpps "Våren 2013" men det är inte bara guld och gröna skogar för oss PC-spelare för i ett uttalande så säger Rockstar såhär:

Hey guys, glad to see so much enthusiasm about the release announcement. For those asking about the PC platform, we're currently focused on the Xbox 360 and PS3 versions of the game and don't have any details to share about a PC version at this time. Anyone that continues to spam the comments section will have their commenting privileges suspended.

Personligen så har jag god lust att slänga mitt Xbox 360 ner i en brunn och attentat-bomba Rockstars högkvarter men så kontrollerad som jag är så tänker jag inte göra det...

Jag ser otroligt mycket fram emot GTA V men jag har en allergi mot 30FPS så jag kan inte under några omständigheter köpa det på konsoll.

Detta trots Sweclockers artikel om att det fanns en hög chans att spelet för än gångs skull ska släppas på PC samtidigt men icke sa nicke... http://www.sweclockers.com/nyhet/15789-nvidia-ger-ledtrad-om-...

Min källa är en Youtubare vid namn "Olli43" som alltid är på jakt efter det senaste skvallret om GTA V, här är hans kanal: https://www.youtube.com/user/Olli43

Vad tycker ni om detta? Diskutera!

sjukt vidrigt, har inte köpt ett gta spel sen gta 3 pga av just detta. konsoler är för utfyllnadsmänniskor, men är ju dom som styr så man lär ju införskaffa sig nästa generations konsol...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Max Payne 3 bra PC anpassat? Pfft! Fnys! Humbug!
OK rent tekniskt var det ju inga problem, men allt annat i hela spelt var ju så konsoll-neddummat att man baxnar.
Det urkorkade vapensystemet tex.

Jag spelade å andra sidan bara några timmar innan jag övergav det, så det är möjligt att jag missat något.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag som ville spela GTA V, men en konsoll aaahahaha nää du, det tänker jag inte köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Var bättre optimerat än dom flesta spelen just då. Bara fjortisar här på sweclockers med sina dual core som klagade för att spelet kräver quad core.

Och folk som opponerar sig på att det inte flyter när de har en 3.7GHz quadcore och ett modernt grafikkort är också bara gnälliga 14-åringar? Konsolerna ligger ju på prestandan som PC hade 2005, likförbannat krånglar det på moderna PC-maskiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

Det där var väl inte rättvist alls?
Minns själv hur jag vid release hade en "gamingdator", dock med dualcore och det var inte riktigt spelbart. Men då hade det gått lång tid och jag hade redan kört det på 360 med alla DLC, så PC fick vara för multiplayer. Så min dåvarande prestanda berodde på att jag körde dual och inte quadcore? Har svårt att tro på det då jag inte fått bra flyt i GTA4 förrän jag köpte ett GTX670 till min redan existerande i5 setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nej det var det verkligen inte. Hade både en klockad e8400 och en klockad q6600 med hd3870x2 men spelet flöt inte alls för fem öre. Vad spelar åldern för roll? Mognad står i högre kurs hos mig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Trist om det inte kommer till pc snabbt. Jag kommer köpa spelet första månaden, antingen finns det på pc då, och då köper jag det på pc. Annars får jag köpa det på konsol, inte lika bra där men älskar gta.

Sen överreagerar folk lätt på sånt här. Det kan ju betyda att spelet kommer på pc bara att det inte görs i första hand på pc. Det är ju inget klart meddelande direkt och som gjort för att misstolkas.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nej det var det verkligen inte. Hade både en klockad e8400 och en klockad q6600 med hd3870x2 men spelet flöt inte alls för fem öre. Vad spelar åldern för roll? Mognad står i högre kurs hos mig.

Q6600 och dubbla 3870 och det flöt på riktigt bra för mig.
Uppgraderade till 4870x2 och det blev bara en mindre förändring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Trist om det inte kommer till pc snabbt. Jag kommer köpa spelet första månaden, antingen finns det på pc då, och då köper jag det på pc. Annars får jag köpa det på konsol, inte lika bra där men älskar gta.

Sen överreagerar folk lätt på sånt här. Det kan ju betyda att spelet kommer på pc bara att det inte görs i första hand på pc. Det är ju inget klart meddelande direkt och som gjort för att misstolkas.

Sist de sa att de inte fokuserade på PC så var det ju ospelbart. Så det kanske finns skäl för oron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Q6600 och dubbla 3870 och det flöt på riktigt bra för mig.
Uppgraderade till 4870x2 och det blev bara en mindre förändring.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1156684-gtx-560-...

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte köra piratversion då slipper du emuleringar för att undvika kopieringsskydd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ett tips är att inte köra piratversion då slipper du emuleringar för att undvika kopieringsskydd.

Om det ändå vore så enkelt.

Permalänk
Medlem

GTA IV var ju en katastrof när det släpptes till PC, tog sju svåra år och lika många patchar innan dom värsta felen var fixade, tycker också spelgläjden försvunnit lite från GTA, höjdpunkten var ju Vice City.

Nu känns ju Saints Row III som ett trevligare alternativ och en fyra sägs vara på väg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen gta hör hemma till konsoll, så jag har inget emot detta. Men visst, det är synd för er som bara kör PC.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Jag tycker personligen gta hör hemma till konsoll, så jag har inget emot detta. Men visst, det är synd för er som bara kör PC.

Det är ju precis den typen av spel som blir bättre av hög prestanda, man kan se längre, ha fler fordon, komplexare miljöer och bättre inlevelse. Att ha hög upplösning och snygga texturer och högre framerates är ju också ett plus i sådana här spel. Samtidigt är det precis den typen av spel som mår bra av bra styrning, precis som rena FPS så lämpar sig mus och tangentbord mycket bättre så fort man går till fots.

För mig är det ett självklart PC-spel och en riktig pina på konsol. Så du får gärna förklara hur du tänker.
För mig är konsol klassiska RPG, fighting, bilspel och plattformsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är ju precis den typen av spel som blir bättre av hög prestanda, man kan se längre, ha fler fordon, komplexare miljöer och bättre inlevelse. Att ha hög upplösning och snygga texturer och högre framerates är ju också ett plus i sådana här spel. Samtidigt är det precis den typen av spel som mår bra av bra styrning, precis som rena FPS så lämpar sig mus och tangentbord mycket bättre så fort man går till fots.

För mig är det ett självklart PC-spel och en riktig pina på konsol. Så du får gärna förklara hur du tänker.

Jag måste hålla med, FPS SKA avnjutas på PC ;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Rockstar har sagt att de har låtit ett annat team göra PC-versionen.
De säger inte heller att de inte fokuserar på PC-versionen, utan att primär fokus just nu ligger på konsoll-versionerna, väldigt stor skillnad.

Läs noga, tänk på vad som sägs istället för att komma med felaktiga slutsatser.

Jaså? Skulle vara fint med en källa på det iallafall
Och att dom inte lägger fokus på PC-versionen säger ju redan ganska mycket om hur det kommer bli, tyvärr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte dra för långt gågna slutsatser om PC-versionen baserat på ett enda uttalande som säger att de just nu fokuserar på PS3 och xbox360 versionerna av spelet. Ganska sannolikt att en PC-version dyker upp Q3/Q4 2013 och att de har gjort ett mycket bättre jobb med den än de gjorde med GTA IV. Vem vet? Kanske det även kommer PS4 och xbox720 versioner då dessa konsoler lanseras.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GTA har jag alltid avnjutit i en soffa eller fåtölj (stavning?) med en kontroll i handen, ända sen Vice City till PS2. Gillar inte att köra bilar med mus + tangentbord. Så jag tycker det är bättre inlevelse på konsoll, men jag håller med dig om att låga framerates suger.

Detta gäller ju då så klart GTA3, Vice City, San andreas. 4an har jag knappt spelat då jag verkligen hatade hur Nico kändes som en docka, och spelet var allmänt grått och tråkigt. Hoppas att 5an är lite färggladare, och att gubbens fysik känns mindre docka.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)