Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Vad tror du om det jag skrev i EDIT2 i inlägget?

EDIT2: "Halebop Rubbet: upp till 40 Mbit/s & Halebop Rubbet Stor: upp till 80 Mbit/s"

32 Mbit/s är max på deras 3G, ligger ganska när 4G hastigheten på det "vanliga" Halebop Rubbet för 399SEK. Jag tycker 499SEK är lite att ta i för att få 80 Mbit/s (Halebop Rubbet Stor). Eller förstår jag fel nu?

Jag tycker du har rätt.
Du kommer få väldigt mycket bättre latenstider med 4g kontra 3g så skillnaden mellan 40/80 i hastighet har inte lika stor betydelse.

Halebop rubbet verkar vara en gyllene medelväg att gå. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Jag tycker du har rätt.
Du kommer få väldigt mycket bättre latenstider med 4g kontra 3g så skillnaden mellan 40/80 i hastighet har inte lika stor betydelse.

Halebop rubbet verkar vara en gyllene medelväg att gå. ;P

Förstår jag dig rätt nu: Halebop Rubbet 4G (40 Mbit/s) 4GB i månaden är mycket bättre än Halebop Hallå 3G (32 Mbit/s) 10GB i månaden?

Förstår inte riktigt varför man ska ha 4G om det bara är 4GB i månaden. 4G är ju till för större filer t.ex 1080p stream och då räcker inte 4GB i månaden långt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Förstår jag dig rätt nu: Halebop Rubbet 4G (40 Mbit/s) 4GB i månaden är mycket bättre än Halebop Hallå 3G (32 Mbit/s) 10GB i månaden?

Förstår inte riktigt varför man ska ha 4G om det bara är 4GB i månaden. 4G är ju till för större filer t.ex 1080p stream och då räcker inte 4GB i månaden långt.

Hmm men kommer du verkligen streama 1080p i mobilen? Du kan ju alltid prova med rubbet sen uppgradera om du tar slut på 4gb efter 2 veckor. Nu måste jag verkligen diska. Lycka till!

Edit; Läste inte riktigt, ja, jag tycker 4g med 4gb är bättre än 3g med 10 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Hmm men kommer du verkligen streama 1080p i mobilen? Du kan ju alltid prova med rubbet sen uppgradera om du tar slut på 4gb efter 2 veckor. Nu måste jag verkligen diska. Lycka till!

Det var just detta jag tänkte. Då behöver man väl inte 4G? T.ex att streama musik och köra surf funkar ju bra på 3G nätet. Samma med en 480p Youtube video. Tack för hjälpen iaf. Lycka till med disken ska verkligen tänka över detta.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

Permalänk

Förstår inte alls det där med att man ska ha massor surf...
Jag har levt med 0,5gb i två år och det har inte varit några som helst problem!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Samma här, surfen tar aldrig slut för mig. Har wifi på hela skolområdet också, och eftersom jag mest är där och hemma så går det inte så mycket surf helt enkelt.

edit: jag beställde ett skydd till telefonen sålänge. Är från kina så lär ju ta ett tag innan det kommer fram, här är det iaf.
http://www.ebay.com/itm/MF-Sanding-Hard-Cover-Case-Screen-Pro...
Verkar vara samma finish som på de där populära rock skalen till SGS3 så det blir nog bra när man får sin telefon och inte vill repa ner den första dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Samma här, surfen tar aldrig slut för mig. Har wifi på hela skolområdet också, och eftersom jag mest är där och hemma så går det inte så mycket surf helt enkelt.

Lite olika, men när jag jobbade på resande fot så hade jag inte tillgång till wifi 4 dagar i veckan, så all surf gick genom mobil tills jag skaffade separat abb till ipaden.
men jag förbrukade mellan 2-5gb per månad iaf.

Allt är vad man gör med pryler, spotify osv drar iväg rätt bra om man kör några timmar per dag om man inte har wifi

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

edit: jag beställde ett skydd till telefonen sålänge. Är från kina så lär ju ta ett tag innan det kommer fram, här är det iaf.
Verkar vara samma finish som på de där populära rock skalen till SGS3 så det blir nog bra när man får sin telefon och inte vill repa ner den första dagen.

Så då tycker ni att jag borde ha valt 3GB i månaden för 100spänn mindre i 3G nätet? Om man har Wifi överallt så borde 4G vara onödigt också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Alla kanske inte använder telefonen/surfplattan som du gör? 0,5 gb är ju förbrukat efter att du har sett tre tv-avsnitt på nån tjänst, vilket vissa kanske vill göra varje dag. Eller andra grejer som drar trafik. Kanske du bara använder din trafik till att kolla aftonbladets startsida var tredje dag, men du måste väl fatta att andra människor har andra vanor och behov. Tycker att det är lite störande att man ens ifrågasätter en sån sak.

Permalänk

Sanding Hard Cover Case, vad är det? Ett sandpapper på mobilen?

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju de flesta butiker ha ställt in sig på slutet av november, förut var det ju slutet på oktober... Vad ledsen man blir

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Hur funkar det där med skydrive? Kan jag ladda upp någon serie som jag laddat ner och sedan titta på mobilen? Det vore helt sjukt underbart isf!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Kommunala WiFi stationer.

Ang. Surf

I en nära framtid kommer kommunala byggnader tillåta fri WiFi på deras lokala nät, vilket i så fall kommer täcka en del av varje stad. Hur effektivt detta blir kan man ju fundera på. Men det underlättar ju att bara flytta sin slappa lekamen i närheten av en sådan byggnad så kan man surfa obegränsat när man är ute på stan. Hemma kör du ju WiFi. Det är bara i bilen och ute i naturen som du kanske behöver lite extra GB att surfa med.

Statliga Super-WiFi får vi nog vänta på ett bra tag, där varje radiomast i hela Sverige är en fri WiFi station. För mycket kommersiella intressen som inte gillar det tyvärr.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Hur funkar det där med skydrive? Kan jag ladda upp någon serie som jag laddat ner och sedan titta på mobilen? Det vore helt sjukt underbart isf!

Tror det är en max storlek på 300 MB ( per fil )

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Ang. Surf

I en nära framtid kommer kommunala byggnader tillåta fri WiFi på deras lokala nät, vilket i så fall kommer täcka en del av varje stad. Hur effektivt detta blir kan man ju fundera på. Men det underlättar ju att bara flytta sin slappa lekamen i närheten av en sådan byggnad så kan man surfa obegränsat när man är ute på stan. Hemma kör du ju WiFi. Det är bara i bilen och ute i naturen som du kanske behöver lite extra GB att surfa med.

Statliga Super-WiFi får vi nog vänta på ett bra tag, där varje radiomast i hela Sverige är en fri WiFi station. För mycket kommersiella intressen som inte gillar det tyvärr.

Då behöver man ju inte 4G? Fast samtidigt säger jag emot mig själv då man inte behöver 10GB i data/månaden?

Jag tänker lite så här.

3G mindre filer = mindre data i månaden.
4G större filer = mer data i månaden

3G + 10GB = mycket surf fast samtidigt behövs det? Kanske till Spotify eller podcasts och foton.
4G + 4GB = snabbt för större filer och kanske Skype video m.m. Fast hur länge räcker då 4GB?

Det är dumt att de skiljer på mängd data och hastighet. Då hastighet = mängd data i sec.

Planerna borde vara så här:

3G / 5GB surf ingår.
4G / 20GB surf ingår.

Känns som att till att priserna går ner på 4G så kommer det gamla hederliga Wifi hemma vara ett måste.

Skrivet av ZaRreE:

Skydrive har 2GB gräns vad jag vet (behöver man större till en mobil?). Jag drog ett konto tidigt så jag har 25GB utrymme istället för 7GB som man får nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ZaRreE:

Men annars har man ofta en lagringstjänst genom sin internetleverantör. Telia, Telenor, Comhem...Själv har jag Bahnhof, och hos dessa får filen vara 2 GB. Och filerna man laddar upp där, kan man sedan nå från mobilen eller surfplattan. Litet tips bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Telia är sjukt flummiga med sina ordrar det finns inte ord nog för att beskriva hur omständigt dom lyckas göra en sån enkel grej så fel.

Ja, väldigt irriterande. Det är helt okej att skjuta upp det om det står "På väg (preliminärt 2012-11-02)" men när det står "I lager" kan de inte skylla på Nokia.

Skrivet av Maysay:

Då behöver man ju inte 4G? Fast samtidigt säger jag emot mig själv då man inte behöver 10GB i data/månaden?

Jag tänker lite så här.

3G mindre filer = mindre data i månaden.
4G större filer = mer data i månaden

3G + 10GB = mycket surf fast samtidigt behövs det? Kanske till Spotify eller podcasts och foton.
4G + 4GB = snabbt för större filer och kanske Skype video m.m. Fast hur länge räcker då 4GB?

Det är dumt att de skiljer på mängd data och hastighet. Då hastighet = mängd data i sec.

Planerna borde vara så här:

3G / 5GB surf ingår.
4G / 20GB surf ingår.

Känns som att till att priserna går ner på 4G så kommer det gamla hederliga Wifi hemma vara ett måste.

Skydrive har 2GB gräns vad jag vet (behöver man större till en mobil?). Jag drog ett konto tidigt så jag har 25GB utrymme istället för 7GB som man får nu.

Problemet med 3G inom Telias nät (vilket Halebop använder) är att det är väldigt överbelastat i storstäder och latensen blir skyhöga. Inte ovanligt med 0.1-0.7 Mbit inne i Stockholm på vardagar med Telia. Har man 4G är nätet inte överbelastat och latensen är mycket bättre även jämfört med ett 3G nät utan överbelastning.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur batteritiden är på Lumian 920 med LTE (4G)? Kommer man stänga av 4G för att spara?

Skrivet av Aktsu:

Problemet med 3G inom Telias nät (vilket Halebop använder) är att det är väldigt överbelastat i storstäder och latensen blir skyhöga. Inte ovanligt med 0.1-0.7 Mbit inne i Stockholm på vardagar med Telia. Har man 4G är nätet inte överbelastat och latensen är mycket bättre även jämfört med ett 3G nät utan överbelastning.

Jo, jag har fötstått att detta är ett problem. Men när fler går över till 4G borde detta inte fixa sig då. Lite iaf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Fel.

Citat:

The service is built using HTML5 technologies,[4] and files up to 300 MB can be uploaded via drag and drop into the web browser,[5] or up to 2 GB via the SkyDrive desktop application for Microsoft Windows and OS X.[6]

http://en.wikipedia.org/wiki/SkyDrive

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Någon som vet hur batteritiden är på Lumian 920 med LTE (4G)? Kommer man stänga av 4G för att spara?

Vad jag hört klarar den sig rätt bra, i någon review pratade de om att även fast de använt telefonen rätt mycket och haft 4G påslaget så var det inga problem att klara en hel dag i var fall.

Skrivet av Maysay:

Jo, jag har fötstått att detta är ett problem. Men när fler går över till 4G borde detta inte fixa sig då. Lite iaf?

Säkert, men det kommer garanterat dröja något år innan tillräckligt många byter till 4G telefoner med 4G abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad jag hört klarar den sig rätt bra, i någon review pratade de om att även fast de använt telefonen rätt mycket och haft 4G påslaget så var det inga problem att klara en hel dag i var fall.

Säkert, men det kommer garanterat dröja något år innan tillräckligt många byter till 4G telefoner med 4G abonnemang.

Det är jäkligt mycket att väga in här. Vad man behöver. Hastighet eller datamängd, samtal eller inte. Man blir tokig. Ska tänka lite i helgen och se om jag ändrar min beställning. Och som jag skrev tidigare, det känns som att Wifi kommer vara ett måste även när 4G finns.

Det jag gick på när det gällde telefonen var iaf.

Kameran
Windows Phone
32 internminne
och skärmen.

Min nuvarande telefon är en rosa 6120 classic: http://st3.gsmarena.com/p2/vv/pics/nokia/nokia-6120_00.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker också att detta med abonnemang är lurigt. Jag såg att tre har slängt upp den nu också dock. Deras 299krs-variant är generöst med 10gb surf. Men det verkar inte vara nå 4g?

Permalänk

Jag har själv Tele2 Maxi unlimited med 10 GB surf!
Ringde bara in till Tele2 och sa att jag vill ha ett 4G kort som dom nu har skickat till mig utan kostnad!

Inga konstigheter där iaf

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Det är jäkligt mycket att väga in här. Vad man behöver. Hastighet eller datamängd, samtal eller inte. Man blir tokig. Ska tänka lite i helgen och se om jag ändrar min beställning. Och som jag skrev tidigare, det känns som att Wifi kommer vara ett måste även när 4G finns.

Det jag gick på när det gällde telefonen var iaf.

Kameran
Windows Phone
32 internminne
och skärmen.

Min nuvarande telefon är en rosa 6120 classic: http://st3.gsmarena.com/p2/vv/pics/nokia/nokia-6120_00.jpg

Det där kommer ju att bli som att gå från Windows 3.1 till Windows 8

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejavo:

Tycker också att detta med abonnemang är lurigt. Jag såg att tre har slängt upp den nu också dock. Deras 299krs-variant är generöst med 10gb surf. Men det verkar inte vara nå 4g?

Kolla http://www.bredbandskollen.se/mobile.php där ser du täckning och hastighet för operatörer i landet.

Skrivet av intro18:

Det där kommer ju att bli som att gå från Windows 3.1 till Windows 8

Jag hoppas det

Skrivet av concorde11:

Jag har själv Tele2 Maxi unlimited med 10 GB surf!
Ringde bara in till Tele2 och sa att jag vill ha ett 4G kort som dom nu har skickat till mig utan kostnad!

Inga konstigheter där iaf

Kan man testa ett tag med 3G och om man inte är nöjd efter 1v byta till 4G abonnemang. Borde ju gå. Man har ju ångerrätt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Kolla http://www.bredbandskollen.se/mobile.php där ser du täckning och hastighet för operatörer i landet.

Jag hoppas det

Kan man testa ett tag med 3G och om man inte är nöjd efter 1v byta till 4G abonnemang. Borde ju gå. Man har ju ångerrätt.

Enligt Tele2 har du alltid rätt att byta upp dig under bindningstiden! Så ja så kan du garanterat göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingsCrown:

Det är nog väldigt individuellt vad man gillar och inte gillar i det här fallet. Men det som tilltalar mig mest (av det jag sett) med WP8 och Lumian är följande:

• Rutorna (tiles) på startskärmen som visar live-information direkt, om nya mail, sms, vänners facebook-uppdateringar, nyheter o.s.v. När man slår på en iPhone (eller även android, antar jag) har man bara en massa intetsägande ikoner som stirrar på en och har sett likadana ut i fem år. Med WP8 är det action direkt.

• Upplösningen på skärmen verkar vara oslagbar.

• Kameran verkar vara i toppklass, även om vissa privatanvändares bildexempel inte alltid har varit klockrena. Du kan låta bilderna automatiskt kopieras upp till Skydrive, så att du har dem direkt i datorn när du kommer hem utan att behöva synka hit och dit.

• När det gäller att streama film, så verkar de vanliga apparna finnas för Netflix och såna tjänster. Du har även webbläsaren Explorer, så att du kan kolla på de videosidor du brukar göra på datorn.

• Musik - det finns nåt som heter Nokia Music, där du kan streama mycket gratis. Xbox Music som verkar jämförbart med Spotify. Och annars har även Spotify en app för Winphone. Det finns fler appar i USA:s store, som du kan installera med lite trixande. Jag lyssnar på iHeartRadio varje dag.

• En mobil-version av Office är förinstallerad (gratis) så att du kan öppna upp de dokument som du kanske har skapat på datorn. Allt synkas genom Skydrive.

• Om du kör Windows hemma på datorn, så är mycket integrerat på det viset att du kan påbörja ett arbete, chatt på msn, eller vad som helst...och återuppta det på jobbet, tåget, bussen eller vad du nu har förflyttat dig till, utan att ha behövt synka över något.

• Telefonen i sig verkar väldigt gedigen och hålla hög kvalitet. Du kan välja den i en kul färg, och sticker därmed ut lite från mängden av alla svarta och vita telefoner.

• Det lanseras väldigt många läckra tillbehör till telefonen (som är särskilt framtagna för just Lumian) som snygga högtalare som spelar musik medan den laddar, trådlösa laddningsprylar (Fatboy-kudde bland annat) trådlösa lurar o.s.v.

Ja, det är lite av de fördelarna jag tänker mig spontant när du säger "nöjen."

Kunde inte skrivit det bättre själv, förutom att du menar att en Android är lika fattig i UI som en i-lur vilket är fel. Du kan välja att få mycket info direkt så som WP om du vill.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Får ett exemplar till mitt företag den 2:a Nov för evaluering.
Det sägs att den finns i handeln då också eller rättare sagt, det finns inget som säger att den inte finns i handeln samma datum...
Detta från en källa högt upp men "som inte står för det" för den som förstår.

Har du/ni fått ert exemplar än ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av KingsCrown:

Alla kanske inte använder telefonen/surfplattan som du gör? 0,5 gb är ju förbrukat efter att du har sett tre tv-avsnitt på nån tjänst, vilket vissa kanske vill göra varje dag. Eller andra grejer som drar trafik. Kanske du bara använder din trafik till att kolla aftonbladets startsida var tredje dag, men du måste väl fatta att andra människor har andra vanor och behov. Tycker att det är lite störande att man ens ifrågasätter en sån sak.

Haha, förstår inte varför det var ett hett ämne för dig.
Självklart har du rätt i det du säger - men jag har inte rätt att uttrycka min åsikt utefter mitt användande?
Finns säkerligen personer som inte ens har bredband hemma som delar telefonens mot datorn hela tiden också.

Det jag menade mest var att vid normalt användande youtube, aftonbladet, spotify osv behöver man (oftast) inte 10gb.
Det vill säga, det går åt mindre än du tror.
Men VET du att du använder så mycket så är det ju självklart.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Har du/ni fått ert exemplar än ?

Jag har inte hört ett skit och inget levererat av DHL...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)