SweClockers drop!

Använder du UV-filter? [omröstning]

Permalänk
Musikälskare

Använder du UV-filter? [omröstning]

Tänkte höra med er om ni använder UV-filter på era objektiv, jag personligen gör det.

Har läst runt lite och folk som inte använder brukar ha motsolsskydd istället och hävdar att det kan bli vinjettering osv med filter på, köper man till exempel en dyr L-glugg så varför sätta på ett extra glas av sämre kvalitet framför?

Köper de grejerna men jag vill vara säker och kunna rengöra utan att få repor på original glaset ^^ samt lite extra skydd mot fukt/stötar

Hur tänker ni?

EDIT: De filterna jag använder är "Hoya UV DMC Pro 1 Digital" och har inte haft några problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag använder det endast av säkerhetsskäl för att skydda frontelementet. Ser ingen annan anledning då "UV" strålningen inte påverkar digitala bilder. Dock är det synd att sätta extra glas framför, men better safe than sorry.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland, det beror på. det alternativet saknas
Däremot är motljusskydd för det mesta bara onödigt, man kan använda handen eller nått man hittar.
Ibland har jag någonting på för skydd, inte nödvändigtvis ett uv filter, utomhus har jag ofta polfilter eftersom det gör mer nytta, på teleoptiken (som jag kanske skulle velat ha skydd på ibland) har jag interna filter så där är det meningslöst med filter för mekaniskt skydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på objektiv och situation. Ofta gör jag det.

Permalänk

Aldrig UV. Dock har jag "tomma" filter sittandes på objektiven för över 3000 kr, som skydd.
Finns dock såklart ingen anledning till att dom måste vara på under "kontrollerade former"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Började utan, men numera har jag det som standard på två av objektiven. Mest eftersom jag insåg att det stänkte mat rätt friskt när jag fotade kring matbordet. Lättare att torka av filtret. Sen sitter det mest på jämt eftersom jag inte gillar på och av moment. Seden dess har jag helt skrotat linskyddet istället, det tycker jag var jobbigt.

Permalänk
Medlem

Aldrig UVfilter, gillar inte reflexerna som blir i motljus. Någon enstaka gång polfilter. Motljusskydd på på de flesta objektiv. 85mm Samyang och 50mm Nikon går dock nakna, 85an för att motljusskyddet är så kasst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder UV filter, men har gått från dom billiga till dom lite dyrare B+W mest för att det är mindre (förhoppningsvis inga) ljusreflexer i dom dyrare filtren.. använder filtret som linsskydd.

Permalänk

Ibland när jag tar ut kameran och klättrar, annars nej. Jag kör motljusskydd istället.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Alltid, billigt sätt att försäkra sig mot repor/tappat objektivlock (hände mig i brasilien, man hittar inte tappade objektivlock i djungeln tydligen.) Har också skyddat några objektiv från kladdiga fingrar och regn. Bara att skruva av och fota vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det finns risk för att frontlinsen får sig en törn, smuts på sig
eller i saltvattenmiljöer (Göteborg, t.ex., där jag är rätt ofta.)
Skulle t.ex. aldrig våga fota rally eller speedway utan filter på.

Använder just UV för att klara filter inte gör ngn UV-nytta på min
icke-digitala kamera & för att det blir för dyrt imo att ha både-och.

Permalänk
Medlem

Nej, är rätt noga med linsskydd och motljusskydd och tycket det känns dumt att lägga ner massor med pengar på bra glas och sen sätta onödiga filter framför. Skulle det gå riktigt illa är inte vara såååå farligt dyrt att byta frontelement heller men sånt har jag förskonats.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem

Kör utan om jag inte vet att jag ska fota i besvärliga miljöer och vill skydda frontlinsen mot stänk/skvätt

Har klarat mig utan repor eller hack i frontlinserna på ett tiotal olika objektiv i ganska varierande miljöer och flitigt fotande sen 2007. Kör dock alltid med motljusskydd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig UV-filter, men alltid motljusskydd. Chansen att frontlinsen ska gå sönder är mycket liten.

Ett objektiv har jag tappat i marken utan UV-filter, det såg fortfarande ut som nytt men någonting inuti gick åt helvete och bilderna såg ut som skit. Numera står det i hyllan som "bokstöd".

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Här är varför jag använder UV skydd numera, speciellt när man fotar barn på nära håll.
Linsskyddet går att skölja av, banan i linsen speciellt i springorna är nog inte så kul. Bananflugor i kamerahuset är nog ingen höjdare.

Anledningen till att man ändå VILL ägna sig åt dylikt högriskfoto är ju att det blir fantastiska perspektiv. Utan uv skydd skulle man inte vilja ta risken att vara så nära.

Permalänk
Medlem

Beror på;

Dyra objektiv, bara om jag är i utsatta miljöer

Billiga objektiv, sitter alltid på

Vet att det borde vara tvärsom, men har inte orkat lägga massa pengar på dyra filter till mina dyra objektiv så då får det bli utan filter.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Jag körde alltid med UV-filter på i början.
Men för ett par år sedan så testade jag utan filter på mitt macro och upplevde en förbättring, sedan dess har jag bara ett UV-filter kvar, till mitt tele. Fast det har inte skruvats fast på ett par år

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk

De gånger jag märkt att det verkligen stör med uv filtret är i starkt motljus i mörker med stor bländare. Typ fota bilstrålkastare på 1.8 i mörker, i sådana lägen tar jag isåfall av filtret.