Permalänk

Laptop med tyskt tangentbord?

Tjenare, snabb fråga här bara, skulle det medföra några problem om man beställde en dator med ett tyskt tangentbord hade även tänkt köra engelskt os om det nu gör någon skillnad.

Permalänk

Förutom att det kan vara lite förvirrande så nej. Knapparna omvandlas bara till ett engelskt tangentbord ifall man använder det på datorn. Det är samma antal tangenter och de är placerade likadant.

EDIT: Det jag menar är att knapparna kan vara felmarkerade men man lär sig var de sitter ifall man inte redan vet det

Permalänk
Medlem

Tyskarna använder qwertz-tangentbord i stället för qwerty, men som sagt ovan så kommer du att lära dig hur tangenterna sitter om du väljer en annan layout. På ett engelskt tangentbord skiljer det sig väl nästan ännu mer med frågetecknet där vi har punkt osv. Men du kan använda vilken layout du vill genom OS:et. Sätt på klisterlappar med rätt symboler på tangenterna om inte annat.

Permalänk
Medlem

Känns som de kan bli jobbigt när du inte sitter rakt framför datorn, iallafall i min mening. Jag använder själv iallafall ofta datorn vid sängen och då är de skönt med bakgrundsbelysta och med rätt bokstäver