Samsung visar upp 85-tums TV med 4K på CES 2013 i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Va? Hur räknar du? Du måste ha tänkt fel på Mbit och MB...

40 Mbit/s max – Blu-ray Disc (using MPEG2, AVC or VC-1 compression)

Så med de 4k video med samma komprimering som Blu-ray skulle resultera i 160 Mbit/s.

Men nu handlar det ju om ett skivformat där man inte behöver så hård komprimering.
Så det är väl logiskt att man komprimerar det mer om man skulle skicka det över internet och sen packar upp det när det kommer fram till mottagaren.

Fast när har man börjat packa och packa upp video?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy_compression

Men du kan ha rätt i att nya komprimeringen kommer vara effektivare än H264, och därmed kommer man få ut bättre kvalitet med lägre bitrate.
Har för mig jag läste dubbelt så effektiv någonstans, så nettoeffekten blir ju ändå högre bandbredd såklart.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Tv med 4K nej tack idag men gärna en ny skärm med 4K!

DuraVision FDH3601

vet inte vad hände med priset på denna dock...men den kostade mer än Sonys 84" 4k tv.

Skrivet av Dentoid:

Sååå i princip är det här 4x42"... Ser säkert bra ut på avstånd! Har folk plats för 85" nuförtiden? Låter mer som rikemansgrejer till deras herrgårdar

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet, det är hemskt hur min tvåa har plats för en 102" duk för projektorn.

Skrivet av kernehed:

En fråga!
Finns det några komponenter som klarar 4K?

Som min nyinköpta htpc?

Processor: AMD A10 5800K med den integrerade grafiken.
Ram: 8gb

Tack för svar

Sony snackar om hur deras tv i sammarbete med deras ps3 ska klara av o leverera detta samt skala upp på ett fint sätt.

Skrivet av cyzed:

Ja, men det är ju inget man märker av. Du får ju fortfarande ut 1080P efter att det är "uppackat", eller hur?!

Sätt dig framför en riktigt bra skärm så kommer du märka skillnad, men först gå ner till optikern och kolla din syn, tro mig man kan ha kass syn utan att veta om det.

Skrivet av ASBR:

Fast när har man börjat packa och packa upp video?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy_compression

Men du kan ha rätt i att nya komprimeringen kommer vara effektivare än H264, och därmed kommer man få ut bättre kvalitet med lägre bitrate.
Har för mig jag läste dubbelt så effektiv någonstans, så nettoeffekten blir ju ändå högre bandbredd såklart.

10bit? Vad hände med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Va? Hur räknar du? Du måste ha tänkt fel på Mbit och MB...

40 Mbit/s max – Blu-ray Disc (using MPEG2, AVC or VC-1 compression)

Så med de 4k video med samma komprimering som Blu-ray skulle resultera i 160 Mbit/s.

Men nu handlar det ju om ett skivformat där man inte behöver så hård komprimering.
Så det är väl logiskt att man komprimerar det mer om man skulle skicka det över internet och sen packar upp det när det kommer fram till mottagaren.

Det var ju exakt det jag skrev :S

Det är ju inte zip vi pratar om här utan video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det var ju exakt det jag skrev :S

Det är ju inte zip vi pratar om här utan video.

Sorry my bad :/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Sony snackar om hur deras tv i sammarbete med deras ps3 ska klara av o leverera detta samt skala upp på ett fint sätt.

Sätt dig framför en riktigt bra skärm så kommer du märka skillnad, men först gå ner till optikern och kolla din syn, tro mig man kan ha kass syn utan att veta om det.

10bit? Vad hände med det?[/QUOTE]

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem

Kan de inte börja med att förbättra 1920x1080 istället? Bättre färgrymder, bättre color sampling... tom Blu-Ray lämnar en hel del övrigt att önska på den fronten. Det skulle för mig ge mer än 4K, då jag knappast skulle se skillnaden ens på min 92"-duk.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Rildiz;12890203"]DuraVision FDH3601

[/QOUTE]
tack då borde min htpc klara

Edit: så gick det inte att göra

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem

Ser hellre att man sätter en standard på pixeltäthet och ändrar upplösningen beroende på hur stor skärm man har. 4k på en 32" tv skulle kännas lite bortkastat. Dock förstår jag det på Bio salonger och 80"+

4K utvecklades just för bio för att pixeltätheten skulle bli minimal.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Jag ser inte riktigt varför man skulle vilja ha en 30 tums tv med 4K, menar behöver man verkligen mer än 1080p på en sådan liten tv ?

Självklart syftar jag på datorskärm, detaljrikedom/kantutjämning!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Högre upplösning på datorn skärmar ja tack högre upplösning på tv skärmar nej tack, ge mig OLED istället

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Youtubes 1080p är ju ett skämt jämfört med riktig 1080p

Kan man lugnt säga. Mina videor i 720p ser bättre ut än samma videor i 1080p på YT

Permalänk

Next level pr0n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Högre upplösning på datorn skärmar ja tack högre upplösning på tv skärmar nej tack, ge mig OLED istället

Kunde inte sagt det bättre själv, huvudet på spiken helt klart. OLED > 4K alla dagar i veckan. 1080p kommer räcka bra länge för TV skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Ni 24 som svara nej och vet ej. Hur resonerar ni?

Jag har en ganska stor dvd-samling och en nästan lika stor bluray-samling. Vad ska jag göra med de formaten när en blu-ray-upplösning kommer suga dase på en 85k:S teve? DÄRFÖR vill jag inte ha en sådan TV just nu. PUNKT!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Fördelen med att ha 4K är iofs att man skulle kunna köra passiv 3d i full hd på en 4K tv eller tex visa 2 1080p bilder samtidigt (varannan linje) så 2 personer kan se olika program samtidigt på samma display. Ljudet blir ju dock ett annat problem. Hörlurar då antar jag

Stora datormonitorer samt projektorer har däremot lite större nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har en ganska stor dvd-samling och en nästan lika stor bluray-samling. Vad ska jag göra med de formaten när en blu-ray-upplösning kommer suga dase på en 85k:S teve? DÄRFÖR vill jag inte ha en sådan TV just nu. PUNKT!

Ingen som tvingar dig att köpa dem iofs. Bluray kommer fortfarande se bra ut på en tv/duk som inte är gigantisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Tv tittande? Så du kommer enbart sitta o kolla på din dvd/blue-ray samling i ett par år framöver? Du kommer inte *Host* låna*host* filmer från nätet som är 4k?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Med 4K-upplösning kan man ju ha en 40" datorskärm utan att DPI'n blir för sopig. Fan va mäktigt det hade varit med så pass fet skärm med så hög upplösning.

Permalänk
Medlem

En ny standard behövs, 1080P räcker en bit, men vill man ha störst och bäst så borde även upplösningen vara värre!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk

Nar kommer dem med en 70 80 tums TV, redan trottnat po min 59a.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Nar kommer dem med en 70 80 tums TV, redan trottnat po min 59a.

finns redan ute
såg en 70tums 1080p tv på elgiggan för 27k eller om det va 24k

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ingen TV, men en datorskärm med den upplösningen hade ju varit rätt fint. Men sedan ska man ju driva runt allt med...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Tv tittande? Så du kommer enbart sitta o kolla på din dvd/blue-ray samling i ett par år framöver? Du kommer inte *Host* låna*host* filmer från nätet som är 4k?

Jag kanske missuppfattade pollen för just idag har jag inget sug efter en 4k teve. Men om tre år är det säkert annorlunda. Btw, jag har inte *host* lånat *host* filmer i blu-ray-pplösning till min 40 tumsteve. Jag har *host* lånat i dvd upplösning och om jag gillade det jag såg så köpte jag det sedan i blu-rayformat.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyzed:

Varför skulle det inte funka? Youtube har haft 1080P streaming länge ju, jag märker inte av några problem med det?! Varför skulle inte 4k funka? Det är ju bara 4 gånger med information, och det borde ju det flesta ISP-er klara av...

Det kommer knappast bli standard innan normala människor har råd med en sådan uppkoppling. Vi kan max få 30 Mbit/s (vilket väl knappast räcker för UHD med tillräckligt liten komprimering för att upplösningen ska komma till sin rätt) och vi har idag 8 Mbit/s, för allt annat är för dyrt.

Alla bor tyvärr inte i hus byggda 2011 med gratis 1 Gbit/s uppkoppling. Jag hade inte sagt nej till det dock, men tills vidare får jag nöja mig med fyra TV-kanaler i SKSD (SönderKomprimerad Standard Definition) och 8/1-uppkoppling.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Ni 24 som svara nej och vet ej. Hur resonerar ni?

Vill ha högupplösta datorskärmar, TV bryr jag mig inte om

Permalänk
Medlem

Jag LOVAR att det kommer att komma 4K skärmar till surfplattor under 2013 någon gång. 100% säker. Så som utvecklingen på mindre skärmar går så kommer man kunna ha 12k om något år förmodligen.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Next level pr0n.

Ett par år sen:

En vän kommer in i på kalas och är helt röd i nyllet. Vi frågar honom vad som står på.
"Jag har just installerat min nya HD TV"
Vi frågar hur det gick.
"Jag har sett på blue-ray porr....jag visste inte ens att kvinnor SÅG UT SÅ".
tystnad....asgarv så grannarna tror att någon försöker spränga lyan.

Efter detta så tyckte vi alla att han borde skaffa flickvän för något måste ha gått snett

Permalänk
Medlem

4k

Jag vågar nog inte ens tänka på vad den kostar ='(

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

The Hobbit är inspelad i 6k så nog finns det material, bara det att utvecklingen på sånt här är så oerhört tröööööög.....

Så man kan lägga 100k på en tv och se en hobbit på den i tre timmar eller flyga var som helst i världen och ha en fetingsemester i en månad.

Permalänk
Medlem

Att streama 1080p med enkel DTS eller DD funkar inte med 100mb, även med 512mb så kan man få dippar ibland. Detta är också 20 år gamla ljudformat, vågar inte ens tänka på PCM i 6 kanaler plus 1080p i bra bitrate.

Streamingtjänster kommer bara ge skitdålig bildkvalitet då de kommer komprimera sönder allting. Kommer ihåg ppw med digitalbox, såg ju sämre ut än analogtv. Det var ett skämt.

Lokal lagring (skiva eller HD) kommer vi ha kvar ett tag till, iaf vi som bryr oss om kvalitet.