Muskampen 2025: Segraren korad!

Får inget internet med nya routern (asus rt-n66u)

Permalänk

Får inget internet med nya routern (asus rt-n66u)

Eftersom jag haft problem med både utorrent och trådlöst med min d-link dir-657 bestämde jag att köra på en asus rt-n66u istället pga att jag läst mycket bra om den.

När jag nu kopplat in allt så får jag inget internet, det står att den inte kan hitta nått, jag har bockat i dynamic ip dhcp som man ska göra med bbb 100/10mbit?

Nu börjar jag bli riktigt less, jag förstår inte vad jag ska göra, wan-lampan lyser när jag trycker i kontakten, allt verkar funka som jag kan se det.

Nån som kan ge några tips innan jag bryter ihop totalt?

Tack på förhand.

Edit: Jag har ingen aning hur jag gjorde, men jag satt och knappade och bytte mellan routrar och klickade på macadreser och sånt, helt plötsligt fungerar den, jag ber om ursäkt för onödig trådstart, det är bara att låta denna försvinna bakåt i sidorna.

Permalänk
Medlem

Problemet var förmodligen att din gamla router har kvar DHCP-leasen från ISPn.
När du byter blir det ju en ny MAC-adress och din ISP tillåter bara en publik adress och därför får inte din nya router en adress.
Det du egentligen skulle ha gjort var att gå in i den gamla routern och släppa leasen, då hade det fungerat direkt när du kopplade in den nya.

Permalänk

Hej!

Jag lånar den här tråden för jag har exakt samma problem, men kan inte tillräckligt mycket om nätverk för att lyckas lösa det själv.

Jag kommer inte heller ut på internet med min nya router (samma som TS), och kommer inte förbi denna del i installationen:

http://www.ladda-upp.se/bilder/dkftwpuydvlkav/

Jag har gjort allt som står i manualen, dvs:

- Skrivit in i kommandotolken "ipconfig /release"
- Kollat så att anslutning hämtar ipv4-adress automatiskt (även proxy-server)
- Dragit ut alla LAN + WANkablar + strömkabeln ur lägenhetens bredbandsuttag
- Stängt av datorn
- Väntat några minuter
- Satt i routern i LAN + WAN
- Startat igång datorn
- Startat igång medföljande skiva med programvara för nya routern

Har även testat att avaktivera viruskydd (avast) + Windows Brandvägg ifall de skulle innebära problem.

Men inget har än så länge fungerat, utan fastnar på ovanstående skärmbild.

Min ISP är Bahnhof och jag har tillgång till tre ip-adresser.

All hjälp och tips mottages med glädje, så jag slitit mitt hår åt det här några dagar nu.

Tack på förhand!

MVH Per

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Hej!

Jag lånar den här tråden för jag har exakt samma problem, men kan inte tillräckligt mycket om nätverk för att lyckas lösa det själv.

Jag kommer inte heller ut på internet med min nya router (samma som TS), och kommer inte förbi denna del i installationen:

http://www.ladda-upp.se/bilder/dkftwpuydvlkav/

Jag har gjort allt som står i manualen, dvs:

- Skrivit in i kommandotolken "ipconfig /release"
- Kollat så att anslutning hämtar ipv4-adress automatiskt (även proxy-server)
- Dragit ut alla LAN + WANkablar + strömkabeln ur lägenhetens bredbandsuttag
- Stängt av datorn
- Väntat några minuter
- Satt i routern i LAN + WAN
- Startat igång datorn
- Startat igång medföljande skiva med programvara för nya routern

Har även testat att avaktivera viruskydd (avast) + Windows Brandvägg ifall de skulle innebära problem.

Men inget har än så länge fungerat, utan fastnar på ovanstående skärmbild.

Min ISP är Bahnhof och jag har tillgång till tre ip-adresser.

All hjälp och tips mottages med glädje, så jag slitit mitt hår åt det här några dagar nu.

Tack på förhand!

MVH Per

Samma problem här. Två olika routrar, en stationär dator och en laptop är testade och ingen av dom får IP. Däremot får en annan laptop IP, den laptop som först satt i uttaget. Detta är också Bahnhof nämligen. Du sitter inte på Lunds stadsnät? Har väntat ut IP-lease på 1 dygn, har haft support som manuellt dragit en IP-lease, testat enheterna i annat hem (inte stadsnätet) och där fungerar allt innan man hinner blinka.

Permalänk

Oj tja, svarade på ditt meddelande först innan jag kollade tråden här.

Vad är en ip-lease? Är det samma som när man skriver "ipconfig /release" i Kommandotolken? Misstänker att det inte är det.

Nää sitter inte på Lunds stadsnät, utan i Bromma, Stockholm.

Misstänker, utan bevis, att jag nog kopplade in tjejens dator först när vi flyttade in här, så har hennes blivit någon form av "MASTER NETWORK COMPUTER", medan min dator och köksdatorn kopplades in nån kvart senare. Eller så är det något nätverk skapat på hennes dator som dom andra datorerna går in på, men det verkar skumt. Hajar ingenting. *sad face*

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

Nytt svar på ett gammalt problem!

Efter att routern legat på hyllan så gick jag till Inet Hötorget där jag köpte den från, fick en ny, provade, och SMACK så funkade det utan problem! Om du har kvitto kvar så rekommenderar jag att försöka få en ny.

MVH Per

Visa signatur

En sån där data har jag.