Helt ny dator startar upp i några sekunder, stängs sedan av!

Permalänk

Helt ny dator startar upp i några sekunder, stängs sedan av!

Har köpt en dator som jag fick hem igår som jag tänkt installera Windows 7 på själv. Den levereras alltså färdigbyggd, men ej installerad. Behöver man göra nått trolleri innan man kan starta igång datorn. Min tanke var ju att starta upp datorn, sätta i skiva och installera windows. Problemet nu är att datorn går igång allt börjar snurra som det ska, men stängs av efter några sekunder. Har googlat lite och provade att ta ur RAM-minnena och DÅ verkar datorn hoppa igång som den ska, men så fort jag sätter i något utav minnena så uppstår samma fenomen. Är verkligen RAM-minnena trasiga fast de är nya, eller är det jag som ganska novis på datorer som gör nått fel? Kan någon hjälpa mig med detta vore jag tacksam, vore ju fantastiskt att få igång datorn i helgen utan att behöva vänta in att personal från dataorbutiken kommer på plats.

Moderkort: 1 x Gigabyte GA-970A-UD3 - GBLAN 7.1 HD-Audio - AM3+
Processor: 1 x AMD FX 8150 (8x 3.6GHz), 8MB Cache, 32/64 bits, Boxed
Processorkylning: 1 x ARCTIC Freezer A30 AMD CPU Cooler, Socket AM3
Arbetsminne, DDR3: 2 x G.Skill Ripjaws X Performance - DDR3 1866 Mhz - 1 x 8GB
Grafikkort: 1 x Gigabyte GV-R797OC-3GD

Ska väl vara kompatibelt?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan bli så här och ofta är det bara glappkontakt så kolla att 8-pin kontakten vänster om processorn sitter i som den skall och lika så den stor 24-pin kontakten.

Skulle detta inte hjälpa så kan du testa en Cmos reset genom att dra ut strömmen till datorn och sedan plocka ur batteriet, som i det här fallet sitter under minnena. Kortslut + och - polerna i batterisockeln med någon lite metallbit i 15 sekunder, sätt i batteriet och anslut strömmen och testa.

Ibland sitter någon kontakt från chassit fel på moderkortet så har du en manual till moderkortet så kan du dubbelkolla dessa.

Du kan även testa att starta datorn utan DVD och hårddisk/SSD anslutna då det ibland kan bli någon konflikt, testa då andra SATA portar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har du en eller två minnesstickor?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver: Kolla 8-pinskontakten.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Har du en eller två minnesstickor?

Jag har två minnesstickor, har provat både med en och två isatta, men spelar ingen roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kebab2000:

Jag har två minnesstickor, har provat både med en och två isatta, men spelar ingen roll.

Har du även testat minnena i de andra två modulplatserna?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Det kan bli så här och ofta är det bara glappkontakt så kolla att 8-pin kontakten vänster om processorn sitter i som den skall och lika så den stor 24-pin kontakten.

Skulle detta inte hjälpa så kan du testa en Cmos reset genom att dra ut strömmen till datorn och sedan plocka ur batteriet, som i det här fallet sitter under minnena. Kortslut + och - polerna i batterisockeln med någon lite metallbit i 15 sekunder, sätt i batteriet och anslut strömmen och testa.

Ibland sitter någon kontakt från chassit fel på moderkortet så har du en manual till moderkortet så kan du dubbelkolla dessa.

Du kan även testa att starta datorn utan DVD och hårddisk/SSD anslutna då det ibland kan bli någon konflikt, testa då andra SATA portar.

Oj, tack för snabba svar! Okej, jag ska prova om en stund. Men alltså, när RAM minnena är borttagna så stängs datorn inte av efter några sekunder, dock ser jag ju inget på skärmen. Kan det ändå bero på "glapp" som du beskriver ovan?

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Har du även testat minnena i de andra två modulplatserna?

De satt i i platserna märkta 1 och 2, men har provat i alla med både ett och två minnen isatta som sagt.

Permalänk

du får helt enkelt skicka tilbaka den för när dom bygger den åt dig skall dom testa datorn så det är nog frakt skador av nån sort eller att dom ej har testat den

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kebab2000:

Oj, tack för snabba svar! Okej, jag ska prova om en stund. Men alltså, när RAM minnena är borttagna så stängs datorn inte av efter några sekunder, dock ser jag ju inget på skärmen. Kan det ändå bero på "glapp" som du beskriver ovan?

Det är bara startuppsekvensen som inte går förbi minnestestet så det behöver inte betyda något.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Det är bara startuppsekvensen som inte går förbi minnestestet så det behöver inte betyda något.

Nej, men jag menar alltså, kan det ändå vara glapp som du beskriver när datorn startr upop när inte minnena sitter i? Då borde ju även dator INTE hoppa igång när RAM minnena är urtagna? Tänker jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kebab2000:

Nej, men jag menar alltså, kan det ändå vara glapp som du beskriver när datorn startr upop när inte minnena sitter i? Då borde ju även dator INTE hoppa igång när RAM minnena är urtagna? Tänker jag

Inte nödvändigtvis då startprocessen kan stanna innan datorn normalt startar om för dig och stanna i på läge längre.

Gigabyte moderkort är kända för detta ormstartande och för det mesta får man igång dem efter ett tags pysslande men ibland är det hopplöst och man får skicka in dem för reparation eller byte.

Testa att även dra ur strömmen från nätaggregatet och slå av och på den, vänta en stund och sätt i strömmen igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Egenmonterad CPU kylning?

Vanligaste problemen när situationen du beskriver uppstår är antingen att datorn inte får tillräckligt med ström (för dåligt nätagg, dåligt kopplat) eller att processorn överhettar pga. dåligt monterad kylning alternativt en alldeles för stor klick kylpasta.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Du skriver att datorn var färdig byggd när du fick den, av vem är den byggd ? Var det garanti på produkten så är den mer eller mindre förbrukad om du har ruggig otur i det här fallet. Så låt oss anta att den som byggt datorn har monterat allt korrekt, du har inte angett Nätaggets storlek, 550W är rekommenderat för ditt Grafik kort, mer eller mindre alla här är inne och trevar på en eller annan lösning som syftar till din PSU eller en felmontering. Att datorn uppför sig annorlunda med minnes kretsarna inkopplade eller ur plockade är i sig inte förvånande då självtester och dylikt ter sig olika beroende på installerade komponenter. Oroande i ditt fall är att den var oinstallerad vilket skulle kunna indikerad att den inte ens varit provad innan du köpt den. Så skutta ner till säljare å stå på dig lite.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Egenmonterad CPU kylning?

Vanligaste problemen när situationen du beskriver uppstår är antingen att datorn inte får tillräckligt med ström (för dåligt nätagg, dåligt kopplat) eller att processorn överhettar pga. dåligt monterad kylning alternativt en alldeles för stor klick kylpasta.

Jag har inte monterat kylning själv, Nätaggregatet är på 700 w. Dock så verkar CPU kylaren sitta lite "ruckligt", löst. INte vet jag hur noga det är, har aldrig satt dit nån sådan själv. Jajam jag har i vilket fall provat att bryta ström, tagit ur alla komponenter mm mm. Den stänger av sig själv efter några sekunder så fort som RAM-minnen sitter i, Jag skickar tillbaka skiten till Compless där jag köpte den så får de titta på det! Så jävla besviken när man sett fram emot en helg med ny dator!!!! SKIIIIT!!!

Permalänk
Medlem

Du har pluggat in minnena i slot DDR3_1 och DDR_3 - eller DDR3_2 och DDR3_4 - dvs bredvid varandra närmast eller längst ifrån processorn?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab2000:

Nätaggregatet är på 700 w.

Att bara skriva antal watt är totalt värdelös. Nätaggets märke modell och ålder är alltid viktigare.

Du kan koppla ur ALLT som är utanför chassit utom strömkabeln till datorn. Dom behövs inte när du både ser och hör på fläktarna att felet är kvar. Dessutom finns det flera fall där såna struntsaker som tangentbord, mus, USB kablar osv orsakat allvarliga fel som död, dator, frysningar och olika startfel tills de togs bort.

Har du kopplat in annat som inte butiken satt in så ska dom också bort.

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer.

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom kan en reset/nollställning av bios/cmos göra susen. Hur ser du i manualen till moderkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)