Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Den klarar BF3, men inte Grafikkortet.

Va?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Den klarar BF3, men inte Grafikkortet.

Menar du Florpan att hans GTX 670 inte skulle klara av BF3 ?

Edit: Du menar nog att processorn inte klarar av att driva Grafikkortet, är det möjligt att det kan vara så? Att processorn inte klarar av att driva grafikkortet.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Flashkhals..

Processorn är tillräckligt stark för att driva Battlefield 3, men när du blandar in ett grafikkort som arbetar på en mycket högre nivå så hinner inte processorn med att skicka och bearbeta informationen mellan processorn, grafikkortet samt spelet

Processorn blir därför en flaskhals, och systemet stryper sig själv, vilket gör att systemet kan hoppa från 110FPS till 10FPS var och varannan sekund.

I spel som kräver mindre resurser så kanske detta inte är fallet, men BF3 är väldigt krävande av både processor och grafikkort.

Skrivet av blackis:

Menar du Florpan att hans GTX 670 inte skulle klara av BF3 ?

Nej, jag pratar om att Processorn inte klarar av Grafikkortets hastigheter.

Jag säger inte att detta är det enda problemet, men det är en väldigt avgörande faktor.
Kan väl vara att han behöver utöka sitt RAM också.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Flashkhals..

Processorn är tillräckligt stark för att driva Battlefield 3, men när du blandar in ett grafikkort som arbetar på en mycket högre nivå så hinner inte processorn med att skicka och bearbeta informationen mellan processorn, grafikkortet samt spelet

Processorn blir därför en flaskhals, och systemet stryper sig själv, vilket gör att systemet kan hoppa från 110FPS till 10FPS var och varannan sekund.

I spel som kräver mindre resurser så kanske detta inte är fallet, men BF3 är väldigt krävande av både processor och grafikkort.

Nej, jag pratar om att Processorn inte klarar av Grafikkortets hastigheter.

Jag säger inte att detta är det enda problemet, men det är en väldigt avgörande faktor.
Kan väl vara att han behöver utöka sitt RAM också.

Ok. Men skulle man inte bara kunna titta på hur hårt Cpu'n jobbar då under tiden man spelar för att få svar på den frågan? Den borde då ligga på en ganska så hög procentsats.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Flashkhals..

Processorn är tillräckligt stark för att driva Battlefield 3, men när du blandar in ett grafikkort som arbetar på en mycket högre nivå så hinner inte processorn med att skicka och bearbeta informationen mellan processorn, grafikkortet samt spelet

Processorn blir därför en flaskhals, och systemet stryper sig själv, vilket gör att systemet kan hoppa från 110FPS till 10FPS var och varannan sekund.

I spel som kräver mindre resurser så kanske detta inte är fallet, men BF3 är väldigt krävande av både processor och grafikkort.

Nej, jag pratar om att Processorn inte klarar av Grafikkortets hastigheter.

Jag säger inte att detta är det enda problemet, men det är en väldigt avgörande faktor.
Kan väl vara att han behöver utöka sitt RAM också.

Om du menar att bara för att man har ett mycket mera kraftfull GPU än CPU så skulle CPUn jobba mer så har du fel.
Det fungerar inte alls på det sättet iaf vad jag vet och haft erfarenhet utav.
CPU och GPU är inte sammankopplade på ett sådant sätt i spel.

Det som kan bli problem är om man höjer inställningar i spel bara för man har en ny GPU och samtidigt höjer inställningar för CPU.
Då blir det för mycket men bara för man ändrar kravet för just CPUn och inte att CPUn ska "mata" GPUn mera.

Permalänk
Medlem

Helt övertygad om att det inte har med CPU eller GPU o göra. Din CPU flaskar säkert lite så din GPU kommer inte jobba 99% MEN det kommer inte orsaka drops till 10 och lagg hela tiden. Jag har själv varit där, jag är delvis där (min CPU flaskar lite) men aldrig sett lagg pga detta.

Håller med någon ovan som trodde på drivar. Installera om BF3. Testa nya grafikdrivar. Nya ljuddrivers. Nya till moderkortet.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

En vän köpte ett GTX 670 till sin i7 920, i BF3 så flaskhalsade processorn, men inte i andra spel.
Spelade ingen roll vilken grafikinställning han hade, FPSen var likadan på high som på low.

När han klockade processorn så blev FPSen mer stabil.

Ett 955BE kan mycket väl flaskhalsa stort i BF3 då den är markant svagare än en i7 920.

Tobblish: Nej, det är inte så jag menar. CPUn kommer ändå inte kunna jobba fullt ut eftersom spelet inte utnyttjar mer än 2 kärnor.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

När jag tittar vilka program som startar. jag har stängt dom jag vet vad det är för något. Men det är en massa program som jag inte har en aning om. Så frågan är vad man vågar ta bort.

Permalänk
Medlem

FPS står mellan 25-30 även när en ny bana ska upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

FPS står mellan 25-30 även när en ny bana ska upp.

Om du menar att det är så när det "laddar" så ska det vara så, då brukar fps vara runt 30.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

jag har en 955:a men har aldrig varit ner på 10 fps kanske inte 60 hela tiden men 50 och upp.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

jag har en 955:a men har aldrig varit ner på 10 fps kanske inte 60 hela tiden men 50 och upp.

Ja, men du har ett GTX 470?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

"Det laggar så inne he?????e. Från 10-110 FPS.
Ljudet också. det laggar även när jag är DÖD "
Detta händer inte pga. att CPUn skulle flaska GPUn. Jag skulle installera om BF3 och drivrutiner om det bara händer i BF3. Om samma sak händer i andra spel skulle jag börja felsöka RAM minnen, moderkort och processor om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Ja, men du har ett GTX 470?

shit... HAN har ett gtx 670 det är bättre så nuförtin när man köper nytt grafikkort då får man lagg med på köpet.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Installerat senaste drivrutinerna?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Lyckas man komma upp i 110 FPS i BF3 så är det garanterat inte processorn som flaskhalsar.
Upplever du lagg i andra spel? Som en del sagt innan, testa ominstallera drivrutiner både till ljud och grafikkort.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Lyckas man komma upp i 110 FPS i BF3 så är det garanterat inte processorn som flaskhalsar.
Upplever du lagg i andra spel? Som en del sagt innan, testa ominstallera drivrutiner både till ljud och grafikkort.

Skitsnack. Det är skillnad att kolla i vägg i Battlefield eller om det händer massa explosioner så kan fps droppa ner rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Lyckas man komma upp i 110 FPS i BF3 så är det garanterat inte processorn som flaskhalsar.
Upplever du lagg i andra spel? Som en del sagt innan, testa ominstallera drivrutiner både till ljud och grafikkort.

Är en bil lika snabb i uppförsbackar som nedförsbackar?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Är en bil lika snabb i uppförsbackar som nedförsbackar?

Ah om du gasar mer

Nej men får man upp BF3 i 110 FPS flaskar inte CPU. Inte ner till 10 FPS. Kan förstå om det går ner till ~70 men där lär gränsen gå!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

BF3 är en 32-bitar applikation och dessa kan ej adressera mer än 2 GB RAM så tar minnet slut när man har 6GB RAM så kan man fråga sig om inte det du har igång samtidigt är den egentliga flaskhalsen?

Konstigt. Äter 8GB för mig, enligt aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande uppgradera ram-minnet till det dubbla.....
Som jag sa tidigare i tråden, så hade jag exakt samma bekymmer.. ram-minnet tog slut.
Då droppade FPS så mkt att det absolut inte gick spela, skaffade mer ram, och då funkade det bra.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Konstigt. Äter 8GB för mig, enligt aktivitetshanteraren.

Dålig syn kan ha den effekten.

http://msdn.microsoft.com/en-gb/library/windows/desktop/aa366...
Hint: User-mode virtual address space for each 32-bit process

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Ah om du gasar mer

Nej men får man upp BF3 i 110 FPS flaskar inte CPU. Inte ner till 10 FPS. Kan förstå om det går ner till ~70 men där lär gränsen gå!

Då behöver man inte gasa mer på den bilen som kör mot en nedförsbacke. Lite skillnad eller hur.. CPUn flaskar. Använde själv PII quad och CPUn var enbart 100% så jag bytte till 1090T medan de fanns kvar. BF3 har även stöd för 6 kärnor.

Permalänk

ser ut som de flesta som har problem kör med Geforce hur kan det komma sig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

ser ut som de flesta som har problem kör med Geforce hur kan det komma sig ?

Snälla lämna denna tråd, vi behöver inte ett fanboy krig här.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

BF3 Är det ända spel jag spelar. jag får fixa nått annat och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

Hur klockar jag CPU,n

Köp en bra cpu kylare, typ Noctua NH-C12P SE14 CPU och LÄS på forumet hur du ska göra och kolla YouTube t.ex denna: http://www.youtube.com/watch?v=9p7HB9OMJSs

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

BF3 Är det ända spel jag spelar. jag får fixa nått annat och testa.

Prova att köra på lägsta grafik inställningarna, det behöver inte "blänka" så för att kunna spela.:)

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat call of duty black ops. det lagga lite på single men dom som var var ljupa.
men på multi så var det lite det störde knappt.
Jag har provat att sänka på allt. Jag har upplösning 1280*800.

Permalänk
Medlem

har du kört med driversweeper så att dina gamla drivisar från amd kortet är borta?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |