Permalänk
Medlem

fråga som gäller Nforce!

hör en massa snack om Nforce på moderkort. med vad är det egentligen.

en till fråga också när jag är på G, vad är seriel ATA, och är det bättre än EIDE?

Permalänk
Medlem

Andra frågan;
Sata (seral ata) är en ny hdd standard, och för vad jag vet så är dessa hdds mindre och snabbare (kan ej styrka detta)
EIde är den gamla vanliga hdd, cd standarden. som finns i så got somm alla datorer?!

Permalänk
Medlem

SATA är en ny standard ja, men det är bara teoretiskt snabbare, efter som det inte är bussen som är flaskhals i dagens diskar, utan andra grejer i hårddisken. Dock är det mycket smidigare med SATA, eftersom kablarna är jättetunna, och kan vara längre.
Man kan ha fler diskar på samma buss också tror jag...

Permalänk
Medlem

nForce är ett chipset, det har precis kommit ett i den familjen som heter nForce2, bra prestanda och många finesser.

S-Ata är som du redan fått veta en standard för hds, hårddiskarna är inte alls mindre men kontakterna är det och sladdarna alltså runda, första inkarnationen av s-ata kör 150Mb/s dvs aningens snabbare än bästa gamla standard, dock så är det så att diskarna inte är i närheten av dessa hastigheter men ligger det i cachen så går det naturligtvis fortare. Vidare kan man bara ansluta en disk/kanal så man slipper joxet med master/slave smat att kontakten är konstruerade så att det skall vara enkelt att kunna göra hotswap, dvs plocka ut/i disken under drift (inte systemdisken då)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

så man vinner mer prestanda om man kör nforce2 chipset?

Permalänk
Medlem

I dagsläget så är det snabbast för Athlon ja, sen har det fördelar som högre systembus utan att överklocka pcibusen, den klarar av att använda alla minnesslottar i 400Mhz, vilket tex Via KT400 inte klarar av (max 1 för det chipsetet)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060